کد خبر: ۴۶۷۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸

ظریف:‌ تمرکز را بر این گذاشته‌ایم که آمریکا نتواند یک بار دیگر اجماع جهانی ایجاد کند

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: تمرکز بر همسایگان، یک سیاست جدیدی است که تعریف خواهیم کرد و سیاست همسایگی را به عنوان گفتمان جدید جمهوری اسلامی در دولت دوازدهم مطرح می‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش مهر، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه صبح امروز در جلسه مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی حضور یافت.وی گفت: تمرکز را بر این گذاشته‌ایم که آمریکا نتواند یک بار دیگر اجماع جهانی ایجاد کند. برنامه ما این است که تلاش زیادی داشته باشیم در اوج نقّاضی‌های‌ آمریکا، اروپایی‌ها در این مسیر قرار نگیرند.

ظریف با اشاره به قرارداد «رنو» و «توتال» با ایران همزمان با نقض برجام توسط آمریکا ادامه داد: تلاش ما در راستای جلوگیری از تأثیر بدعهدی‌های آمریکا به سایر کشورهاست، برجام برای نزدیکی به آمریکا نبود؛ برجام برای این بود که آمریکا کمتر مزاحم و کمتر مانع شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در خصوص دو اَبر اولویت وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم گفت: دیپلماسی اقتصادی و توجه به منطقه؛ دو اولویت مهم وزارت خارجه در کابینه دوازدهم است.

وی اظهار داشت: ما در منطقه خطرناکی زندگی می‌کنیم که سیاست‌های غلط و افراد بی‌تجربه اقداماتی انجام می‌دهند که کل منطقه را به آتش می‌کشد، هر اندازه نیروهای داخلی، کارآزموده و جان بر کف باشند، این ناامنی‌ها بالاخره به ما سرایت می‌یابد.

ظریف تصریح کرد: سیاست تمرکز در منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران با دیدگاه سلطه‌جویی نیست، بلکه با این دیدگاه است که به منطقه کمک کنیم تا بار دیگر بتواند به سمت آرامش و امنیت سوق یابد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه در خصوص دیپلماسی اقتصادی نیز گفت: دیپلماسی اقتصادی از اولویت‌های مقام معظم رهبری است. وزارت خارجه باید متولی سیاست خارجی باشد؛ این بدان معنا نیست که انحصار سیاست خارجی در وزارت خارجه باشد.

وی با اشاره به مصوبه برنامه ششم توسعه در خصوص هماهنگی سایر ارگان‌ها با وزارت خارجه افزود: باید بتوانیم سیاست خارجی خود را سامان دهیم؛ این امر به معنای انحصار و تک صدایی در سیاست خارجی نیست، بلکه به معنای همراهی و هم‌افزایی است.

ظریف با بیان اینکه ما نتوانستیم از امکانات روسیه استفاده کنیم، گفت: مشکل اصلی این بود که ما شرکت بزرگ صادراتی نداشتیم و برخی شرکت‌های ما نیز در خارج از کشور با هم رقابت می‌کنند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه از تصمیم وزارت خارجه مبنی بر تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی خبر داد و گفت: وزارت خارجه ذاتاً یک دستگاه سیاسی و امنیتی است که علت اصلی آن مقتضیات منطقه‌ای بوده است و این موضوع در آینده نزدیک حذف نخواهد شد.

وی در مورد آب‌های مرزی با افغانستان نیز گفت: در این خصوص کاری بعد از انقلاب صورت نگرفت، بعد از اینکه اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان شد، توافق کردیم بسته‌ای را به تصویب برسانیم که  کلیه روابط ایران و افغانستان را در آن بسته قرار دهیم؛ بر این اساس پنج کمیته آب، امنیت، روابط اقتصادی، اجتماعی، مرزها، پناهندگان و قاچاق، همکاری‌های علمی تشکیل شد.

ظریف با بیان اینکه احتمالاً کمیته آب دشوارترین کمیته ما خواهد بود، اظهار داشت: همه توافقات خود را منوط به توافق به بخش آب کرده‌ایم؛ در این بخش هم وزارت خارجه باید متولی کار باشد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص ریزگردها گفت: اولین اجلاس جهانی ریزگردها در تهران با حضور بیش از ۴۰ کشور برگزار شد که حاصل تلاش‌های وزارت اقتصاد و سازمان محیط‌زیست است.

وی تأکید کرد: آنچه در عراق در زمان صدام اتفاق افتاد، اقدام سیاسی بود. در آن زمان من معاون حقوقی وزارت خارجه بودم، نامه‌ای به سازمان ملل نوشتم و از اقدام صدام شکایت کردم، ولی جامعه بین‌المللی همکاری نکرد؛ اما این بار در بالاترین رده‌ها در حال رایزنی با جامعه بین‌المللی برای حل این مشکل هستیم.  

ظریف در خصوص سفرهای گروه‌های دوستی پارلمانی نیز گفت: سفرهای حساب شده گروه‌های دوستی برای کشور مفید و ضروری است، اگر سفیری تخطی کرد، به من بگویید؛ دیپلماسی کشور، امتیاز کشور است و منافع ملی کشور ما تأمین می‌شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: سفرهای بی‌حساب و کتابی که به دعوت شرکت‌ها صورت می‌گیرد را مفید نمی‌دانم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمرکز بر همسایگان، یک سیاست جدیدی است که تعریف خواهیم کرد و سیاست همسایگی را به عنوان گفتمان جدید جمهوری اسلامی در دولت دوازدهم مطرح می‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین