کد خبر: ۴۶۷۸۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
تهدیدهای ترامپ علیه کره‌شمالی، ونزوئلا و ایران و برجام

این ۳ ژنرال می‌توانند دونالد ترامپ را مهار و مانع جنگ شوند؟+تصاویر

تمام کارکنان نظامی امریکا از خدمت به رییس‌جمهوری به خود می‌بالند و هر زمانی که رییس‌جمهوری آنان را نخواهد سمت‌های‌شان را ترک می‌کنند اما درباره ترامپ و ژنرال‌هایش قدری مسئله حساس‌تر است چرا که رییس‌جمهوری کنونی امریکا هیچ تجربه قبلی در زمینه سیاست و امینت ملی ندارد. یک منبع نزدیک به دولت اوباما اما می‌گوید که اگر هر یک از این ژنرال‌ها کنار گذاشته شوند باید منتظر خبر بدی باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- جنجال بر سر برنامه هسته‌ای ایران و ساز ناکوک ترامپ بر سر آن، تهدید کره‌شمالی به اقدام نظامی و همچنین تهدید ونزوئلا؛ در هفته‌های اخیر که شدت تنش در روابط امریکا با سایر کشورها بالا گرفته، بیش از پیش نیاز به حضور مشاوران نظامی هوشمند در کاخ سفید احساس می‌شود. آیا چنین افرادی وجود دارند و ترامپ به حرف آنان گوش می‌کند؟ نشریه «نیوزویک» گزارش اصلی خود را به این موضوع اختصاص داده است 

به گزارش آفتاب‌نیوز، نشریه نیوزویک می‌نویسد: نوامبر گذشته زمانی که جیمز ماتیس به نیوجرسی سفر کرد دوستان نزدیک او شوکه شدند. آنان نمی‌توانستند باور کنند که متیس یکی از نظامی‌های کهنه‌کار آمریکایی در حال کار‌کردن با ترامپ و در دولت جدید او به عنوان وزیر دفاع است. یکی از دوستانش پیتر رابینسون از او پرسید جیم، دونالد ترامپ‌؟!

این ۳ ژنرال می‌توانند دونالد ترامپ را مهار و مانع جنگ شوند؟+تصاویر

برای سه سال پس از ترک تفنگداران دریایی متیس در انستیتو هوور در دانشگاه استنفورد با پوشیدن یک کفش کتانی و یک شلوار جین و یک کوله‌پشتی بر دوش با خوشحالی بر روی کتابش کار می‌کرد. گری اندرسون از سرهنگ‌های بازنشسته نیروی دریایی آمریکا می‌گوید متیس یکی از بهترین رهبران جنگی است که ارتش امریکا در دهه‌های اخیر تربیت کرده است. دو ژنرال بازنشسته برجسته دیگر که به همکاری با ترامپ پرداخته‌اند؛ اچ ار مک مستر مشاور امنیت ملی و جان کلی رییس کارکنان کاخ سفید هستند که نخست به عنوان رییس اداره امنیت داخلی به ترامپ ملحق شد.

ترامپ آنان را «ژنرال‌های من» می‌خواند؛ اصطلاحی که برای این ژنرال‌ها کمی ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد. در حال حاضر شش ماه از زمامداری ترامپ می‌گذرد و تحت ریاست‌رییس‌جمهوری غیر‌قابل پیش‌بینی که بسیاری با هراس می‌گویند که برای این کار مناسب نیست. «الیوت کوهن» مورخ نظامی از دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید در شرایط بغرنج کنونی دولت ترامپ بیش از هر زمان دیگری به این ژنرال‌های باتجربه نیاز دارد. 

این ۳ ژنرال می‌توانند دونالد ترامپ را مهار و مانع جنگ شوند؟+تصاویر

«نیوزویک» در ادامه با اشاره به تهدیدهای لفظی اخیر میان ترامپ و رهبران کره‌شمالی و احتمال ایجاد یک بحران هسته‌ای به نقل از یک دیپلمات چینی اشاره می‌کند که پکن نیز در زمان روی کار آمدن ترامپ هیچ ذهنیت خاصی نداشت تا آن‌که او متیس، مک مستر و کلی را به عنوان افرادی که به هوشمندی و معقول‌بودن شهره‌اند منصوب کرد. این دیپلمات می‌گوید که دشوار بتوان تصور کرد که بدون حضور این افراد چه روی خواهد داد. 

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که تمام کارکنان نظامی امریکا از خدمت به رییس‌جمهوری به خود می‌بالند و هر زمانی که رییس‌جمهوری آنان را نخواهد سمت‌های‌شان را ترک می‌کنند اما درباره ترامپ و ژنرال‌هایش قدری مسئله حساس‌تر است چرا که رییس‌جمهوری کنونی امریکا هیچ تجربه قبلی در زمینه سیاست و امینت ملی ندارد. یک منبع نزدیک به دولت اوباما اما می‌گوید که اگر هر یک از این ژنرال‌ها کنار گذاشته شوند باید منتظر خبر بدی باشیم. تلاش استیو بانون استراتژیست ارشد ترامپ این است که قدرت آنان را محدود کند. 

این ۳ ژنرال می‌توانند دونالد ترامپ را مهار و مانع جنگ شوند؟+تصاویر

نیوزویک به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید اشاره می‌کند که علیرغم لفاظی‌های ترامپ در قبال کر‌ه‌شمالی، مک مستر و متیس و همچنین تیلرسون وزیر خارجه آمریکا می‌دانند که باید مراقب میزان تحریک‌پذیری کره‌شمالی باشند و تصمیم ناآگاهانه‌ای نگیرند. 

این نشریه اشاره می‌کند که پیش از متیس، مک مستر و کلی، ژنرال‌های بازنشسته در کاخ سفید وجود داشتند؛ از جورج سی مارشال در دهه ۵۰ میلادی تا کالین پاول تا همین اواخر با این حال، هرگز پیش از این سابقه آن وجود نداشته که مردان نظامی چنین نفوذی مثل مشاوره دادن به یک رییس‌جمهوری امریکا را داشته باشند. 

این نشریه در ادامه درباره این سه ژنرال می‌نویسد: «متیس مدرک کارشناسی ارشد را در حوزه امنیت بین‌المللی از کالج کلی جنگ دریافت کرده است اما دوستش کوهن می‌گوید او کسی است که هرگز در خواندن متوقف نشده است و کتابخانه شخصی‌اش با حدود ۷ هزار جلد کتاب است. او پیش از کار با تفنگداران دریایی نیز فهرستی از کتاب‌ها را برای مطالعه ارائه می‌داد. مک مستر نویسنده کتاب است و به طور دقیق به بررسی این موضوع پرداخته که چطور تصمیمات نظامی ارتش امریکا در ویتنام در زمان ریاست لیندون جانسون بسیار بد و اشتباه بود. این کتاب در قالب رساله دکتری او در دانشگاه کارولینای شمالی ارائه شد. ژنرال کلی مدرک کارشناسی ارشد خود را در حوزه مطالعات امنیت ملی از دانشگاه جورج تاون دریافت کرد و سپس به عنوان سرهنگ دوم در کالج ملی در واشنگتن دی سی به مدت دو سال به تحصیل پرداخت؛ جایی که تنها نخبه و مسلط سرویس نظامی انتخاب می‌شوند. متیس و کلی هر دو از خانواده طبقه کارگر هستند و در جریان جنگ ویتنام در نیروی دریایی ثبت‌نام کردند. مک مستر نیز در اکادمی نظامی تحصیل کرد، به نیروی دریایی رفت و در سال ۱۹۹۱ میلادی در اولین حنگ خلیح فارس شرکت کرد؛ جنگی که در ظرف مدت ۲۳ دقیقه ۲۸ تانک عراقی نابود شدند. او ۱۵ سال بعد مامور در تلعفر در حوزه ضد‌شورش بود. کلی نیز علاوه بر ایفای نقش نظامی یکی از پسرانش را در نبرد در خاورمیانه از دست داد». 

این ۳ ژنرال می‌توانند دونالد ترامپ را مهار و مانع جنگ شوند؟+تصاویر

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که در میان این سه ژنرال متیس نقش محوری را دارد و در پنتاگون ترامپ به او قدرت و اختیارات زیادی داده است. او به تقویت رابطه کاخ سفید با متحدان سنتی امریکا در خاورمیانه از جمله اردن، مصر، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس کمک کرده است و از موضع اوباما در قبال سوریه و در قبال برجام با ایران انتقاد کرده است. ترامپ همچنین به متیس اجازه داده تا سطح نیروهای نظامی در افغانستان را تعیین کند. با این حال این به معنای هماهنگی کامل متیس با ترامپ نیست. زمانی که ترامپ در توئیتی از تحریم اقتصادی قطر توسط عربستان سعودی آن هم به دلیل حمایت قطر از گروه‌های تروریستی حمایت کرد متیس به آرامی به ترامپ گفت که امریکا دارای پایگاه هوایی در قطر برای انجام عملیات مهم است. همین تذکر کافی بود تا ترامپ از تلاش برای منزوی کردن قطر دست بردارد». 

این نشریه  اما اشاره می‌کند که مک مستر شانس متیس را نداشته و از سوی بانون استراتژیست ارشد ترامپ متهم به طرفداری از ایران شده است چرا که مخالف خروج امریکا از برجام است. مک مستر کاملا آگاه است که متحدان اروپایی آمریکا نمی‌خواهند این کشور از توافق هسته‌ای خارج شود و در صورتی که امریکا این کار را انجام دهد از حمایت دیپلماتیک زیادی در بین متحدانش برخوردار نخواهد شد. یکی از دوستان مک مستر به نام وون کلازوویتز می‌گوید احتمالا بانون این موضوع را درک نمی‌کند.

این ۳ ژنرال می‌توانند دونالد ترامپ را مهار و مانع جنگ شوند؟+تصاویر

در بخش پایانی این گزارش یکی از افراد نزدیک به مک مستر می‌گوید: «اکنون می‌دانیم که خبر خوب آن است که ترامپ همواره به حرف این مشاوران نظامی با دقت گوش می‌کند این بدان معناست که او می‌خواهد برخی از کارهای دیوانه‌وار را انجام دهد اما در نهایت آنان مانع از عملی شدن این کارها می‌شوند». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
0
2
اگر ترامپ تا یک ماه اینده به کره شمالی حمله نکنه اعتبارش را در دنیا از دست خواهد داد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین