کد خبر: ۴۶۷۹۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
وزیر کشور عراق مطرح کرد

درخواست عربستان از عراق برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض

وزیر کشور عراق در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور گفت: محمدبن سلمان رسما از من درخواست کرد تا عراق واسطه‌ای بین ایران و عربستان برای کاهش تنش‌ها باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزرای کشور ایران و عراق در نشست مشترکی بر فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای زائران مراسم اربعین حسینی و گسترش همکاری‌ها در جهت حل موضوعات و مشکلات مشترک تاکید کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح امروز در نشست مشترک با قاسم الارجی و هیات همراه پیش از امضای یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور عراق ضمن خوش‌آمدگویی و خیر مقدم به طرف عراقی گفت: امیدواریم روابط ایران و عراق که دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند عمیق‌تر و بیشتر شود. روابط ایران و عراق همواره عمیق و راهبردی و مبتنی بر قلب‌های دو ملت بوده است.

درخواست ولیعهد عربستان از عراق برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض

وی با تبریک به ملت و دولت عراق در مبارزه با داعش و تروریست‌ها اظهار کرد: امیدواریم با همکاری با دولت و ملت عراق بتوانیم بر همه دشمنان داخلی و خارجی خود فائق شویم. ایران همیشه خود را در کنار ملت عراق می‌داند و هر کمکی که برای مقابله با تروریست‌ها لازم باشد را انجام می‌دهد. امیدواریم تعامل وزارت کشور ایران و عراق ادامه یابد تا شاهد گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های امنیتی،تبادل تجار و فعالان اقتصادی و همکاری های گردشگری، سیاحتی و زیارتی باشیم.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه سال قبل با همکاری دولت عراق مراسم اربعین را با هماهنگی بهتری برگزار کرده و زوار ایرانی راحت تر وارد عراق شدند تصریح کرد: با تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آورده‌ایم و همکاری‌های رو به گسترش دو کشور، امیدواریم بتوانیم مراسم اربعین امسال را  در شان اباعبدالله الحسین و دو ملت ایران و عراق برگزار کنیم.

رحمانی‌فضلی همچنین در ادامه افزود: در قالب تفاهم همکاری مشترک دو کشور می‌توانیم درباره موضوعاتی از قبیل جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، مقابله با  تروریسم و مسایل مرزی همکاری کنیم. موضوع ریزگردها نیز موضوع مهم دیگری است که پیش از این مقامات مختلف ایرانی از جمله رییس‌جمهور، وزیر خارجه و رییس سازمان محیط زیست با مقامات عراقی دیدار و مذاکره داشته اند. وزارت کشور ایران و عراق نیز می‌توانند به این مساله ورود کنند زیرا اگر معضل ریزگردها، اکنون حل نشود در آینده مشکلات بزرگی برای دو کشور ایجاد می‌کند. استان‌های مرزی ایران و عراق هم می توانند با برگزاری جلسات مختلف دنبال حل این مشکل باشند.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه در خصوص صدور روادید تجار ایرانی مشکلاتی وجود دارد که انتظار حل آن را از طرف عراقی داریم، تاکید کرد ویزای مربوط به اربعین باید زودتر صادر شود و این کار به روزهای آخر موکول نشود. همچنین شایسته است صدور ویزا به صورت فردی و خانوادگی باشد نه جمعی. چون ویزای جمعی مشکلات زیادی برای دو طرف ایجاد می‌کند. ما همچنین آماده همکاری برای صدور ویزای الکترونیکی هستیم و حاضریم هر نوع خدماتی که لازم است در این مورد  ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه تردد زائران ایرانی از استان های خوزستان و ایلام انجام می‌َشود خاطرنشان کرد: بیشترین فشار برای خروج از کشور در مرز مهران بوده که برای طرفین مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. ان شاءلله مقدمات فراهم شود تا بتوانیم از مرز خسروی هم استفاده کنیم تا فشار از استان خوزستان برداشته و تردد زائران راحت‌تر انجام شود.

رحمانی‌فضلی همچنین با بیان اینکه کنترل مرزها از سوی عراق برای جلوگیری از قاچاق اسلحه و مشروبات الکلی به ایران مورد تاکید ماست خاطرنشان کرد: استمرار چتر امنیتی ده روز پس از مراسم اربعین ضروری است زیرا سال گذشته اقدام تروریستی سه روز پس از مراسم اربعین انجام شد.

وی با بیان اینکه بازسازی عراق پس از پیروزی نهایی بر داعش و تروریست‌ها اهمیت زیادی دارد افزود: خسارات زیادی به عراق وارد شده و ما آماده همکاری برای بازسازی عراق هستیم تا عراق هرچه زودتر به صورت موثرتری در معادلات منطقه‌ای فعال شود و مسائل منطقه توسط دولت‌ها و ملت‌های منطقه حل شود.

رئیس شورای امنیت کشور همچنین خاطرنشان کرد: انسجام و وحدت عراق برای ما اهمیت زیادی دارد. اکنون صداهایی می‌رسد که در برخی مناطق عراق اقداماتی انجام شود تا یکپارچگی عراق دچار خدشه شود در حالیکه یکپارچگی عراق موجب قدرتمندی این کشور می‌شود. ما ملت عراق را دوست واقعی خود می دانیم و ارتبط دوکشور قلبی و اعتقادی است.

در ادامه این نشست قاسم الارجی وزیر کشور عراق با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و عراق استراتژیک است گفت: ملت ایران همیشه در کنار ملت عراق بوده و مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به گروهک‌های تروریستی و داعش را ما هیچگاه فراموش نمی‌کنیم. یادمان نمی‌رود هنگامی که موصل سقوط کرد، اوباما گفت که این مساله بین شیعه و سنی است اما ایران تاکید کرد که سقوط موصل هجمه علیه کل ملت عراق است. تاثیر ایران در مبارزه با داعش کاملا روشن است. حضور داوطلبانه مستشاران ایرانی در عراق نشان دهنده  روابط برادرانه میان دو کشور است.

وی با بیان اینکه مرزهای مشترک و طولانی آبی و زمینی میان دو کشور وجود دارد اظهار کرد: برای حل مشکلات مرزی نیازمند برگزاری جلسات سه ماهه و شش ماهه هستیم. بعلاوه با تشکیل کارگروه ایران و عراق می‌توانیم مشکلات مختلف دو کشور را بررسی و حل کنیم. یکی از مشکلات عراق بحث مواد مخدر است که ایران در این زمینه تجارب، توانایی و امکانات زیادی دارد که عراق می‌تواند از این تجارب و امکانات بهره برد. همچنین باید گفت که دیده نشده که از مرزهای ایران، تروریست‌ها وارد عراق شوند. این بدان معناست که دو کشور که قربانی تروریسم هستند، بر مبارزه با آن اتفاق نظر دارند. به دلیل درگیر بودن نیروهای امنیتی عراق با تروریسست‌ها ما نیروی کافی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر نداریم بنابراین از ایران تقاضا می‌کنیم به کمک عراق بشتابد.

قاسم الارجی همچنین ادامه داد: در تلاشیم تا جلساتی برای هماهنگی جهت مقابله با تروریست‌ها با حضور ایران، عراق و سوریه برگزار شود. این جلسات برای تامین امنیت این کشورها مهم است.

وزیر کشور عراق همچنین خاطرنشان کرد: لغو روادید موضوعی است که همه کشورها دنبال می‌کنند ولی الان به دلیل حضور تروریست‌های داعش در عراق وقت مناسبی برای لغو روادید نیست. در مورد ویزای فعالان اقتصادی و تجاری سفارت عراق این صلاحیت را دارد که ویزای چند بار ورود به عراق صادر کند.

قاسم الارجی با بیان اینکه امسال تلاش می کنیم تا اقدامات مربوط به تردد زائران به نحو احسن انجام شود تصریح کرد: با امضای یادداشت تفاهم زمینه برای ارائه تسهیلات بیشتر به زائران فراهم می‌شود. باید به این نکته هم اشاره کرد که دشمنان دو کشور در ایام اربعین به بهانه ورود غیرقانونی زوار به عراق تبلیغات منفی زیادی انجام می‌دهند پس لازم است ایران مانع ورود غیرقانونی زائران به عراق شود تا فرصت برای دشمنان فراهم نشود.همچنین برخی شهروندان عراقی ساکن ایران که تعداد آنها بین 36 تا 42 هزار نفر است فاقد اسناد هویتی هستند که از دولت ایران تقاضای همکاری برای حل این مشکل را داریم.

وی تاکید کرد: ما اقدامات امنیتی را پس از مراسم اربعین ادامه می دهیم تا زائران ایرانی در امنیت کامل به کشور خود بازگردند.

وزیر کشور عراق در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور گفت:  محمدبن سلمان رسما از من درخواست کرد تا عراق واسطه‌ای بین ایران و عربستان برای کاهش تنش ها باشد. پیش از این نیز ملک سلمان این درخواست را  داده بود. من هم به آنها گفتم که شما باید با احترام و بهترین وجه با حجاج ایرانی رفتار کنید و اجازه دهید آنها وارد قبرستان بقیع شوند که طرف عربستانی هم وعده‌هایی در این زمینه دادند و الان هم بقیع به روی حجاج ایرانی باز است. ما معتقدیم روابط دوستانه ایران و عربستان به تامین امنیت منطقه کمک می‌کند.

رحمانی‌فضلی نیز در پاسخ به وزیر کشور عراق گفت: احترام و عزت حجاج ایرانی برای ما بسیار مهم است. ما همیشه دنبال روابط با عربستان بوده ایم. سیاست ایران همکاری موثر با کشورهای منطقه است و ما در قطع روابط هیچگاه پیشقدم نبوده‌ایم. امیدواریم کشورهای منطقه با حمایت مردم خود و دوری از دشمنان واقعی اسلام و دست در دست هم به دنبال حل مسائل مسلمانان باشند.

وزیر کشور عراق در ادامه با بیان اینکه ایران رنج‌های زیادی بابت تحریم‌های اقتصادی مواجه شد اظهار کرد: اما ایران رهبر فرزانه و حکیم دارد که توانست از همه مشکلات عبور کند. شیطان بزرگ سعی دارد بین کشورهای اسلامی اختلاف و شکاف ایجاد کند. از خداوند تامین امنیت و سلامت و افزایش همکاری های دو کشور دوست و برادر ایران و عراق را مسالت دارم.

وی در پایان خواهان کمک دولت ایران برای بهبود برخورد برخی کارکنان مرزی و فرودگاهی با زائران عراقی و حل پرونده قتل شهروندان عراقی در مشهد و کاهش مبلغ ویزای زائران عراقی شد که وزیر کشور ایران هم کاهش تعرفه ویزا را با همکاری وزارت خارجه و کشور ایران و عراق ممکن دانست.

 رحمانی فضلی درباره پرونده قتل شهروندان عراقی هم گفت: بررسی های اولیه پلیس نشان می‌دهد مظنونان عراقی بوده اند. اطلاعات نهایی را در اختیار سفارت عراق قرار می دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
0
1
من امسال به حج مشرف شده ام . برخورد نیروهای پلیس و امنیتی عربستان از بدو ورود به فرودگاه جده با ما بسیار خوب بود . احساس میکنم همه ما پیرو یک دین و یک پیامبر هستیم و نباید به تفرقه ها دامان بزنیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین