کد خبر: ۴۶۷۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹

دیپلمات‌های اروپایی درباره ترامپ چه فکری می‌کنند؟

مصاحبه وبسایت بازفید با ۶ مقام ارشد اروپایی نشان می‌دهد رئیس جمهور آمریکا حتی از دیدگاه مقام‌های اروپایی نیز شخصیتی محدود تلقی می‌شود که هرج و مرج زیادی را در کاخ سفید به وجود آورده است.
آفتاب‌‌نیوز : حتی قبل از تشدید تنش بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، مقام ها و دیپلمات های ارشد اروپایی نسبت به رویکرد بسیار خطرناک رئیس جمهور آمریکا در قبال مسائل جهانی هشدار داده بودند. دیپلمات های اروپایی نسبت به کم تجربگی تیم ترامپ در عرصه دیپلماسی و سیاست بین الملل هشدار داده اند.

به گزارش تسنیم، شش دیپلمات و مقام ارشد اروپایی که نامشان فاش نشده در مصاحبه با وبسایت بازفید به نگرانی های خود نسبت به اقدامات ترامپ به خصوص استفاده بی سابقه از توئیتر اشاره کرده اند. به اعتقاد دیپلمات های ارشد اروپایی، رفتارهای ترامپ نشان می دهد که واشنگتن فاقد کنترل های عادی بر دولت است.

یک دیپلمات در این باره به بازفیدنیوز گفت: ترامپ می تواند نیمه های شب پیامی را در توئیتر علیه رهبر کره شمالی ارسال کند و صبح روز بعد که ما از خواب بیدار می شویم، ببینیم که جهان را در آستانه جنگ قرار داده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب در اظهاراتی غیرمعمول به کره شمالی هشدار داد چنانچه به تهدیدات خود علیه آمریکا ادامه دهد با «آتش و خشمی» مواجه می‌شود که قبلاً در دنیا نظیر نداشته است.

صبح چهارشنبه هم ترامپ با انتشار توئیتی نوشت: زرادخانه اتمی آمریکا اکنون بسیار قوی تر از گذشته است.

بی شک نگرانی ها در بین دیپلمات های ارشد اروپایی و دولت های بین المللی افزایش یافته است که ترامپ یک تهدید جدی علیه ثبات و امنیت بین المللی است.

یک دیپلمات در این باره گفت: ترامپ هیچ دیدگاه و نظر تاریخی ندارد. او تازه دارد با این مسائل روبرو می شود و این طور تصور می کند که جهان از زمانی که او به قدرت رسیده است، آغاز به کار کرده است. او تصور می کند ناتو تنها برای بیرون راندن کمونیست ها از اروپا تشکیل شده است. وی در قبال رویکرد واشنگتن در آسیا و اقیانوسیه و ژاپن نیز همین نظر را دارد. او ظاهرا فراموش کرده است که آمریکایی ها قانون اساسی ژاپن را نوشته اند.

ترامپ در طول رقابت های اتخابات ریاست جمهوری، از ژاپن خواسته بود تا سهم بیشتری را در تامین هزینه های مربوط به امنیت خود و حضور نیروهای آمریکایی در این کشور بپردازد.

یک دیپلمات دیگر اروپایی تاکید کرد: به نظر می رسد سیاست خارجی ترامپ مبتنی بر مخالفت و سرکوب سیاست های اوباما پایه گذاری شده است. این تنها موضع واقعی ترامپ است. او سئوال می کند که آیا اوباما با این سیاست موافق بوده است و اگر پاسخ مثبت باشد، وی با سیاست اوباما مخالفت می کند.

یک دیپلمات دیگر تصریح کرد: این مساله ثابت شده است که بعید است بتوان درباره مسائل جدی بین المللی مثل لیبی با ترامپ مذاکره کرد.

یک دیپلمات اروپایی درباره نشست هایی که مقام های ارشد اروپایی با ترامپ داشته اند، گفت: این نشست و گفتگوها اساسا بی فایده بوده است. ترامپ تنها ما را با سئوالات متعددی بمباران کرده است: اینکه شما چقدر جمعیت دارید؟ تولید ناخالص داخلی شما چقدر است؟ کشور شما چقدر نفت تولید می کند؟ چند بشکه در روز؟ چند بشکه از این نفت متعلق به شماست؟

وی افزود: بی شک ترامپ فردی نیست که بتوان با او درباره نخست وزیر لیبی مذاکره کرد. بنابر این باید دنبال فرد دیگری غیر از ترامپ در اطراف او باشید و مشکل اصلی تازه از اینجا آغاز می شود که به درستی مشخص نیست چه کسی بر رئیس جمهور نفوذ دارد و چه کسی به وی نزدیک است.

تعدادی از مقام های اروپایی نیز او را با سیلویو برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا مقایسه می کنند.

یک دیپلمات در این باره گفت: البته برلوسکونی نادان و احمق نبود و پشت او مقام هایی بودند که ساختار اصلی دولت ایتالیا را تشکیل می دادند و شما می توانستید با آنها تعامل داشته باشید. کاخ سفید تخصص لازم را ندارد. وزارت خارجه و سایرین منزوی شده اند. آنها دیپلمات های کافی را در کاخ سفید در اختیار ندارند. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا تیم کوچکی دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین