کد خبر: ۴۶۸۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵

محمد هاشمی:کابینه دوازدهم ترکیب مناسبی دارد/ بدون کاهش سود بانکی اشتغال ایجاد نمی شود

محمد هاشمی با بیان اینکه دولت دوازدهم ترکیب مناسبی دارد، می گوید: سود بانکی فعلی مولد بیکاری است و مادامی که کاهش نیابد سرمایه ها به سمت تولید نمی رود و اشتغال ایجاد نمی شود.
آفتاب‌‌نیوز : گفت و گو با مهندس محمد هاشمی از ترکیب وزرای پیشنهادی شروع و به حضور زنان در کابینه کشیده شد. ایشان ترکیب اقتصادی دولت را هم مثبت بیان و راه خروج از رکود را به زعم خود بیان کرد.

ایرنا: جناب آقای مهندس هاشمی ترکیب وزرای پیشنهادی را چطور می بینید؟

هاشمی: ترکیب کابینه دوازدهم از دو گروه وزرا و معاونان فعلی و سابق تشکیل شده است.
یعنی بخشی از وزرا و معاونان تثبیت شدند که این نقطه قوت به حساب می آید زیرا ثبات در مدیریت مهم است و مانع سوختن زمان می شود.
گروه دوم هم مدیران و وزرای سابق هستند که آنهایی که در سطح وزیر بوده اند، تجارب موفقی داشته اند. کسانی که در سطح معاون وزیر بوده اند هم افرادی بوده اند که کارآمدی خود را نشان داده اند.
در مجموع دولت پیشنهادی ترکیب خوبی دارد هر چند در برخی وزارتخانه ها باید تخصص بیشتری مد نظر قرار گیرد.

ایرنا: کدام وزارتخانه ها و چرا؟

هاشمی: اقتصاد و صنعت معدن. البته هر دو وزیر پیشنهادی مدیرانی قوی هستند و در نشستی که با اعضای اتاق بازرگانی داشتند بحث های اقتصادی مفیدی را بیان کردند. اما لازم است از مشاوران اقتصادی آگاه و کار بلدی استفاده کنند که البته خود نیز موقع ارایه برنامه هایشان بر این مساله تاکید کرده اند. اما کابینه نقطه ضعفی هم دارد.

ایرنا: چه نقطه ضعفی؟

هاشمی: نبود وزیر زن. آقای روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی خود قول هایی در این باره داده بود. ببینید در فرهنگ اسلامی خانم ها جای ویژه ای دارند. روایاتی که درباره قیام حضرت مهدی(عج) وجود دارد حاکی از وجود تعداد قابل توجهی زن به عنوان یاران برگزیده ایشان است.
عددهای متفاوتی درباره تعداد یاران حضرت بیان شده اما در روایاتی که دال بر حضور 313 نفر تاکید دارد، 50 تن آنها زن هستند.
این نشان دهنده جایگاه رفیعی است که اسلام و مکتب اهل بیت(ع) برای بانوان در نظر گرفته است.
انتظار این بود که در این دولت هم به این نکته توجه می شد. گرچه از نظر معاونان رییس جمهور و مدیران ارشد، خانم ها الان جایگاه خوبی در قوه مجریه دارند ولی وقتی 50 درصد جمعیت را خانم ها تشکیل می دهند و در بین آنها تحصیلکرده های حوزوی و دانشگاهی زیادی وجود دارند باید از این ظرفیت در چینش وزرا هم استفاده می شد.
هر چند بعضی ممکن است به حضور وزرای زن ایراد بگیرند اما اگر چنین ایرادی مطرح است باید به جاهای دیگر هم وارد باشد. وقتی زنان در مجلس یا رده های بالای مدیریتی کشور حضور دارند نمی توان دیگر گفت آنها نباید وزیر شوند.
اسلام حضور زنان در مسوولیت ها را به رسمیت شناخته است. حضور زنان در سطح وزیر می تواند تمرینی برای جامعه ما باشد. چرا که قرار است الگوی دیگر کشورها باشیم و الگوی غربی و شرقی را قبول نداریم. ما الگویی تشیع و فرهنگ اهل بیت(ع) را می پذیریم که در آن حضور زنان در رده های بالای حکومتی پذیرفته شده است.

ایرنا: ترکیب اقتصادی دولت جدید را چطور می بینید؟

هاشمی: مشکل اصلی اقتصادی ما در تولید و اشتغال است که به هم گره خورده است.
هر چند برخی کشورها سرمایه گذاری زیادی در بخش خدمات می کنند اما حوزه صنعت و معدن شاه کلید اقتصاد دنیا است.
ما تمام عناصر جدول مندلیف از Aتا Zرا داریم. منابع انرژی فراوانی هم داریم. از نظر سوخت های فسیلی در رده های نخست دنیا هستیم. نیروی کافی انسانی و جوان هم داریم. تحصیلکرده های زیادی هم داریم. یعنی زمینه های پیشرفت اقتصادی میسر است.
اما چند مشکل داریم. یکی از اصلی ترین آنها بالا بودن نرخ سود بانکی است. اینکه افراد پس انداز خود را در بانک بگذارند و 20 درصد هم سود بگیرند فقط تولید بیکاری می کند.
تازه خود این سود هم اگر به شکل عقود اسلامی مانند مضاربه نباشد، محل اشکال است. بسیاری از مراجع نسبت به این روند گرفتن سود بانکی ایراد دارند و آن را معامله ای ربوی می دانند. پول نباید در بانک ها ذخیره شود بلکه بایست به سمت تولید برود تا شغل ایجاد شود.
درست است که پول اگر در بانک بماند هم جایش امن است و هم بدون هیچ گونه زحمتی 20 سود به آن تعلق می گیرد و اگر به بخش تولید برود ممکن است 10 درصد هم سود سالانه نداشته باشد ولی در مورد دوم شغل ایجاد می کند و در مورد اول بیکاری.
حتما سود بانکی باید پایین بیاید تا سرمایه ها به سمت تولید برود. بسیاری از کشورها که تورمشان بین 0 تا یک درصد است، سود بانکی شان هم در همین حد و حتی کمتر است. در این کشورها وام هایی را که بانک ها می دهند با سود بانکی 2 تا 2و نیم درصد است. در اقتصاد تولید با وجود سود بانکی بالا شکل نمی گیرد.
وزارتخانه های اقتصادی کشور باید این روند را اصلاح کنند.
از سویی ما با وجود این هم معدن فلزات چرا خام فروشی می کنیم؟ باید این مواد خام را تبدیل به محصولی جدید و صادر کرد. خام فروشی ضرر است.
اما علاوه بر اقتصاد، دولت باید در زمینه اطلاع رسانی هم تجدید نظرهایی کند.

ایرنا: چطور؟

هاشمی: صدا و سیما متاسفانه در بسیاری مواقع علیه دولت کار می کند. در رسانه هایی مکتوب و مجازی هم دولت مخالفان زیادی دارد.
هر چند همه دارند زحمت می کشند و تیم اطلاع رسانی زمانی می تواند موفق باشد که ابزار لازم را در اختیار داشته باشد و دولت ابزار رسانه ای لازم را ندارد. اما واقعیت این است که در برخی رسانه های دولت یازدهم افرادی ضد دولت هم بودند که نیاز به تغییر و اصلاح دارند. تیم اطلاع رسانی دولت دوازدهم باید به آقای روحانی وفادار باشد و یکدل برای اهداف و برنامه های ایشان کار کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین