کد خبر: ۴۶۸۲۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
چرا اسرائیل دوست دارد داعش همچنان زنده بماند؟

ایران بیخ گوش اسرائیل/۵ نگرانی نتانیاهو از شکست داعش و کامیابی‌های تهران در خاورمیانه

ابراز نگرانی‌ها از افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه و تضعیف داعش در خاورمیانه در رسانه‌ها و سایت ‌ تحلیلی اسرائیلی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌ الملل- در روزهای اخیر مقام‌های اسرائیلی به ترتیب در حال بیان یک نگرانی هستند: دغدغه از تمام‌شدن کار داعش در منطقه. آنان استدلال می‌کنند که این موضوع که با تلاش ایران امکان‌پذیر شده است خطری علیه منافع اسرائیل محسوب می‌شود و از این رو ایران به کلیدی‌ترین قدرت در منطقه تبدیل خواهد شد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، چند روز پیش یکی از مشاوران سابق امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که جنگ بین اسرائیل و ایران پس از آتش بس در سوریه و روند تضغیف داعش می‌تواند احتناب‌ناپذیر باشد. او مدعی شد که ایران در حال تلاش برای ایجاد پایگاهی هوایی در سوریه است تا تسلیحات را برای حزب‌الله لبنان ارسال کند. 

ایران بیخ گوش اسرائیل/۵ نگرانی اسرائیل از شکست داعش و کامیابی‌های ایران

«یاکوف امیدرور» که در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی مشاور امنیت ملی ترامپ بود در نشستی با حضور خبرنگاران گفت که اگر ایران در ایجاد زیرساخت‌های خود در سوریه موفق باشد می‌تواند عراق را به لبنان و سوریه متصل کند و این تهدیدی جدی برای اسرائیل خواهد بود. او اشاره کرد که نتانیاهو از پوتین رییس‌جمهوری روسیه و ترامپ رییس‌جمهوری امریکا خواسته بود تا در متن توافق آتش‌بس ذکر کنند که خطر حضور ایران در مرز اسرائیل رفع می‌شود. مقام‌های اسرائیلی اما ناراضی هستند و می‌گویند روسیه و امریکا خواست آنان را نادیده گرفته‌اند. 

یوزی کوهن رییس موساد نیز اخیرا مدعی شد که ایران در حال توسعه نفوذ و کنترل خود در خاورمیانه از طریق نیروهای نیابتی‌اش در عراق، سوریه، لبنان و یمن است. 

این ابراز نگرانی‌ها از افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه و تضعیف داعش در خاورمیانه در رسانه‌ها و سایت ‌ تحلیلی اسرائیلی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است. 

اندیشکده «مرکز امور عمومی اورشلیم» که در حوزه علوم سیاسی گزارش‌های تحلیلی ارائه می‌کند در گزارش تازه خود تحت عنوان «چرا اسرائیل نگران توافق امریکا و روسیه بر سر سوریه است»، می‌نویسد: «اورشلیم (بیت المقدس) از ثبات در جنوب سوریه استقبال می‌کند. اما نتانیاهو نگران است که این توافق باعث افزایش حضور نیروهای تحت حمایت ایران و ایرانی‌ها در مناطق سوری تحت حمایت اسد شود و به آنان مشروعیت بخشد. 

اسرائیل پنج نگرانی عمده درباره حضور ایران در این مناطق دارد؛ نخست تلاش ایران همراه با حزب‌الله برای نفوذ و ورود در ارتفاعات جولان و اقدام علیه اسرائیل از آن منطقه است. دوم آن که حضور ایران در سوریه اجازه می‌دهد تا سریع‌تر بتواند تجهیزات نظامی به حزب‌الله ارائه کند مانند موشک‌های فاتح ۱۱۰ و موشک‌های با کلاهک‌های سنگین‌تر و موشکی‌های زمین به دریای تولید شده توسط چین و روسیه و همچنین پهپادها و زیردریایی‌های کوچک نوع غذیر و موشک‌های ضدتانک. حضور ایران به سه دلیل دیگر نیز (البته با درجه خطر کمتری) 

این اندیشکده در ادامه با اشاره به نگرانی‌های اسرائیل از افزایش قدرت ایران، مدعی شد: تقریبا مطمئن هستیم که ایران می‌خواهد در سوریه پایگاه نظامی ایجاد کند و قصد دارد پایگاه دریایی تاسیس کند و نیروی زمینی و موشک و حتی هواپیما به سوریه بیاورد؛ این تهدیدی علیه اسرائیل از ۱۳۰۰ کیلومتری است. در آن زمان اسرائیل دیگر همسایه شمالی‌اش سوریه نیست بلکه همسایه ایران خواهد بود، دوم آن‌که حضور ایران در سوریه می‌تواند سبب تضعیف اردن و سایر کشورهای عرب سنی شود که با اسرائیل روابط حسنه‌ای دارند و در نهایت آن‌که حضور ایران می‌تواند بقای اسد را تضمین کند و علاوه بر آن ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای‌اش را به سوریه منتقل کند. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در  داخل آن کشور مورد نظارت قرار دهد اما هیچ‌گونه امکان نظارتی ‌بر فعالیت‌های خارج از کشور ایران درباره برنامه هسته‌ای ندارد و ایران می‌تواند از این نقطه ضعف برای تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای‌اش استفاده کند». 

در نتیجه اظهارات اسرائیلی‌ها به‌طور ضمنی نشان می‌دهد که حضور داعش و جنگ میان ایران و عناصر تکفیری تا چه اندازه به نفع اسرائیل بود و آنان چرا از داعش استقبال می‌کند؛ بدان خاطر که از آن طریق می‌توانستند خطر طرح مسئله فلسطین و توجه افکار عمومی به این موضوع را دور کنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
11
...واقعا مردم ایران هر یک به تنهایی یک مفسر سیاسی هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
7
2
آفتاب! اینکه تو با این تیغ تیز سانسورت دم از اصلاح طلبی و صیانت از حقوق شهروندی میزنی واقعا از عجائب روزگاره!!!
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
8
3
شما دیگه تورو خدا ول کنید این حرف ها رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
3
8
ملت ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود مگر در دفاع از خود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین