کد خبر: ۴۶۸۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
بررسی صلاحیت‌ وزرای‌پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس با حضور 233 نماینده

از دفاع روحانی تا تصادف و تاخیر وزیر کار و اظهارات موافقان و مخالفان+فیلم و تصاویر

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با حضور233 نماینده و به ریاست علنی لاریجانی به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- امیر حسین قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور جلسه علنی مجلس را بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه عنوان کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، مجلس شورای اسلامی از امروز رسیدگی به صلاحیت و رای اعتماد به 17 وزیر معرفی شده دولت دوازدهم را در دستور کار خود دارد.

آغاز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی/روحانی وارد مجلس شد/اسامی موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم

محمدجواد آذری جهرمی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمود علوی؛ وزارت اطلاعات،  مسعود کرباسیان؛ وزارت امور اقتصاد و دارایی،  محمدجواد ظریف؛ وزارت امور خارجه،  سیدمحمد بطحایی؛ وزارت آموزش و پرورش،  سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  علی ربیعی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  محمود حجتی؛ وزارت جهاد کشاورزی،  سیدعلیرضا آوایی؛ وزارت دادگستری،  امیر حاتمی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح،  عباس آخوندی؛ وزارت راه و شهرسازی،  محمد شریعتمداری؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت،  سیدعباس صالحی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی؛ وزارت کشور،  بیژن نامدار زنگنه؛ وزارت نفت،  حبیب‌الله بیطرف؛ وزارت نیرو و  مسعود سلطانی‌فر؛ وزارت ورزش و جوانان 17 وزیری هستند که از سوی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند.

حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برای دفاع از ۱۷ وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی حضور دارد.

آغاز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی/روحانی وارد مجلس شد/اسامی موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم

ابتدا در مورد هیئت وزیران، رئیس جمهور برنامه‌ دولت را تشریح کرده و از ترکیب هیئت وزیران دفاع می‌کند. پس از آن، مجلس بررسی برنامه دولت و هیئت وزیران را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

اسامی موافقان و مخالفان خطی مشی و برنامه‌های رئیس جمهور

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اکبر رنجبرزاده در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، 24 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی اسامی موافقان و مخالفان خطی مشی و برنامه‌های رئیس جمهور را قرائت کرد.

اسامی موافقان:

1- یوناتن بت کلیا نماینده مسیحیان آشوری

2- زهرا ساعی نماینده تبریز

3- بهروز نعمتی نماینده تهران

4- نبی هزارجریبی نماینده گرگان

5- احمد همتی نماینده سمنان

اسامی مخالفان:

1- محمدرضا صباغیان بافقی نماینده یزد

2- حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب

3- محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز

4- سید جواد حسینی‌کیا نماینده  سنقر

5- محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان

گفتنی است رنجبرزاده در توضیح چگونگی انتخاب نمایندگان برای اظهارنظر نسبت به موافقت یا مخالفت درباره برنامه‌های دولت گفت: این اسامی بر اساس قرعه‌کشی صورت گرفته انتخاب شده؛ همان‌طور که می‌دانید 5 نفر موافق و 5 نفر مخالف برنامه‌های رئیس جمهور به اظهارنظر می‌پردازند و هر نماینده می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد.

 نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: همچنین فرم‌هایی مشخص شده که نمایندگان می‌توانند با استفاده از این فرم‌ها وقت خود را در اختیار دیگر نمایندگان قرار دهند لذا به صورت برگه‌هایی نامشخص پذیرفته نمی‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: ناگفته نماند که قرعه‌کشی مذکور با حضور یکی از اعضای لیست امید و یکی از اعضای مستقلین و یکی از اعضای فراکسیون ولایی صورت گرفت.

آغاز سخنان روحانی در دفاع از کابینه دوازدهم در مجلس

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس با اشاره به این‌که «مردم در انتخابات اخیر مسیر اعتدال و برنامه های رئیس‌جمهور منتخب  را برگزیدند»، اظهار داشت: من خود را به تحقق این برنامه ها متعهد می‌دانم و از حقوق همه مردم چه آن‌هایی که به من رای دادند و چه آن‌ها که به دیگران رای دادند صیانت و دفاع می کنم.(اینجا)

کنایه روحانی به سروصدای مجلسیان

*زمانی ما مجلس بودیم همهمه بود ولی وقتی به وزارت ها می رسیدیم همهمه قطع میشد. اکنون هم گویا باز مجلس به ان دوران برگشته و همهمه است 

حاشیه سخنرانی روحانی:

وقتی می خواستیم آقای طیب نیا را معرفی کنیم، گفتیم کجاست؟ گفتند در راه اصفهان، این‌بار می خواستیم آقای کرباسیان معرفی می‌کنیم، گفتیم کجاست؟ گفتند در راه اصفهان! بالاخره وزارت اقتصاد به اصفهانی‌ها می‌رسد

هنگام دفاع روحانی از گزینه پیشنهادی وزارت کار، علی لاریجانی خطاب به رییس جمهور گفت:  آقای ربیعی که از آن دفاع می کنید اصلا در مجلس حضور دارند؟ زیرا ظاهرا تشریف ندارند. روحانی در پاسخ گفت: آقای آوایی وزیر دادگستری که می خواهم در موردش صحبت کنم حداقل تشریف دارند

شوخی روحانی با قوه قضاییه: 

رابطه ما با قوه قضاییه را چشم نزنید، الان رابطه خوبی داریم (با خنده)

علی لاریجانی اعلام کرد ربیعی وزیر پیشنهادی کار به دلیل تصادف به جلسه امروز مجلس نرسیده است. وی گفت البته خطر رفع شده و مشکلی نیست.

روحانی: اگر ایرادی به نحوه معرفی کابینه بود هیئت رییسه جلسه امروز را برگزار نمی کرد.

لاریجانی در پاسخ به خواسته قاضی‌پور نماینده ارومیه مبنی بر معرفی یک وزیر آذری: اگر زنجان را هم شهر آذری بدانید وزیر آذری داریم.

رئیس‌جمهور مجلس را ترک کرد

حجت الاسلام حسن روحانی پس از سخنرانی دو ساعته خود در حمایت از وزرای پیشنهادی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس دقایقی پیش جلسه علنی مجلس را ترک کرد.

26 دقیقه باقیمانده وقت رئیس‌جمهور به درخواست وی به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور اختصاص خواهد یافت.

*******

پس از دفاع رییس جمهور از وزیران پیشنهادی مجلس وارد بررسی کلیات کابینه و بیان اظهارات موافقان و مخالفان شد. طبق آیین نامه مجلس ۵ نفر موافق و ۵ نفر مخالف با کلیات کابینه به اظهار نظر می پردازند. البته هر یک از موافقان و مخالفان می توانند بخشی از وقت خود را به شخص دیگری دهد.

صباغیان: برنامه دولت دوازدهم آرمانی است

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی برنامه ارائه شده دولت دوازدهم را آرمانی و غیرقابل سنجش توصیف کرد.

محمدرضا صباغیان به عنوان مخالف کلیات کابینه دوازدهم، گفت: ما معتقدیم برنامه ارائه شده از سوی دولت کیفی و آرمانی است و قابل سنجش نیست و متاسفانه سنخیت چندانی هم با برنامه ششم ندارد.

وی افزود: ما با وضعیت تورمی نامناسب، عدم اشتغال و بحران‌هایی روبرو هستیم که کار را برای اقتصاد کشور سخت کرده است و در برنامه ارائه شده از سوی دولت باید مشخص شود که در چهار سال آینده به کجا خواهیم رسید.

فولادگر: آیا وزرای پیشنهادی توانایی حل ابرچالش‌ها را دارند؟

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ابرچالش‌های اقتصادی، گفت که هیات دولت و برنامه‌های اقتصادی باید برای حل ابرچالش‌ها بسیار پرتوان‌تر باشند.

حمیدرضا فولادگر در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم، اظهار داشت: برنامه‌های دولت و تیم اقتصادی آن باید با توانی که برای حل ابرچالش‌ها به کار بگیرند سنجیده شود. ما با ابرچالش‌هایی در حوزه اشتغال، اصلاح نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت و محیط زیست روبرو هستیم. آیا وزرا و همکاران دولت توانایی حل این ابرچالش‌ها را دارند؟

وی افزود: ما باید تغییر گفتمان و سیاست‌زدایی از اقتصاد را از خود دولت شروع کنیم و با منتقدین مهربان‌تر باشیم. در ایام انتخابات ایجاد اشتغال یک میلیون در سال به شعار پوپولیستی تعبیر شد البته ما امیدواریم این برنامه دولت اجرایی شود.

بت‌کلیا: بهداشت و سازمان‌های بازنشستگی از اولویت‌های دولت هستند

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه دولت دوازدهم به خوبی تهیه شده و حوزه‌های بهداشت و درمان و سازمان‌های بازنشستگی از اولویت‌ها قرار دارند.

یوناتن بت‌کلیا در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم، اظهار داشت: دولت دوازدهم تشکیل می‌شود تا با ادامه جهت‌گیری‌های اصولی دولت تدبیر و امید و اصلاح اشتباهات، متکی بر شعار آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت مسیری را که طی شده تکمیل کند.

وی تصریح کرد: از طرف ادیان الهی و ابراهیمی شناخته شده در قانون اساسی به ویژه زرتشتیان، کلیمیان و آشوریان حمایت خود را از دکتر روحانی اعلام کرده و همراه با دولت جهت رسیدن به خواسته‌های قانونی قدم بر می‌داریم.

نماینده آشوریان در مجلس بیان کرد: برنامه دولت دوازدهم بر اساس اصولی بنا شده که پایبندی دولت به این اصول موجب خواهد شد دید مثبت نسبت به بخش عمومی ایجاد شود.

احمدی لاشکی: دولت اولویت اصلی خود را رشد اقتصادی فراگیر و اشتغالزا قرار داده است

نماینده نوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را رشد اقتصادی فراگیر، مستمر، اشتغالزا و ضد فقر قرار داده است.

قاسم احمدی لاشکی که در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم سخن می‌گفت، ضمن تشکر از رییس‌جمهور جهت معرفی وزرای پیشنهادی خود در زمان‌بندی قانونی به مجلس، گفت: البته بنده به عنوان عضو کمیسیون آموزش گله‌مند هستم که علیرغم اینکه در گذشته وزرا و مدیران از وزارت علوم معرفی می‌شدند چه شده که در این دوره وزیر علوم به مجلس هنوز معرفی نشده است؟

وی افزود: با توجه به اینکه مجلس برنامه ششم توسعه را نهایی کرده و در دستور کار دولت قرار دارد بسیاری از وزرا نیازی به برنامه ندارند زیرا همه آنها باید مبنای کار خود را برنامه ششم قرار دهند.

نماینده نوشهر در مجلس تصریح کرد: تمامی برنامه‌های وزرای پیشنهادی تطبیق داده شده و هیچ مغایرتی با برنامه‌ها و اسناد بالادستی دیده نشده است و در همه آنها فصل‌الخطاب قانون قرار گرفته است.

فلاحت‌پیشه: سهم هر وزارتخانه برای ایجاد اشتغال مشخص نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید خود را متعهد به اجرای برنامه کلان کشور کنند، گفت که انتظار می‌رفت رییس‌جمهور در برنامه پیشنهادی‌اش فکری به حال تحزب، وضعیت بانک‌ها و جلوگیری از رانت‌ها می‌کرد.

شمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: بنده با اکثریت وزرای پیشنهادی موافق هستم اما بحثم بر سر اصل تفکیک قوا و توافق مجلس و دولت برای اجرای تعهدات مشترک و برنامه کلان است.

وی تاکید کرد که اگر مجلس و دولت با هم همراه و همکار نشوند همچون گذشته سیل تذکرات و سوالات از وزرا در مجلس را مشاهده خواهیم کرد.

ابطحی: ترکیب تیم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت ناهمگون است

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی به عنوان مخالف کلیات کابینه دوازدهم گفت که ترکیب تیم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت دوازدهم ناهمگون است و رییس‌جمهور نمی‌تواند با این تیم مشکلات کشور را حل کند.

محمدجواد ابطحی گفت: در حالی موافقان دولت از وجود برنامه ششم و اجرای آن توسط دولت سخن می‌گویند که بر اساس آمار تنها ۳۰ درصد برنامه پنجم اجرایی شده است. سوال این است که دولت چه عزمی برای اجرای برنامه ششم دارد؟

وی با بیان اینکه نگاه ما برای رای اعتماد به وزرا باید مبتنی بر هماهنگی بین معاونان رییس‌جمهور و وزرای معرفی شده باشد، گفت: آقای رییس‌جمهور پشت تریبون سخن از نبود فشار برای معرفی وزرا می‌کند آن هم در شرایطی که طبق اخبار و شنیده‌های ما، جناح‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا به رییس‌جمهور فشارهایی وارد کرده‌اند.

فرهنگی: مخالفت با کلیات کابینه به معنای مخالفت با کل وزرا نیست

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: موافقت یا مخالفت با کلیات کابینه به معنای مخالفت یا موافقت با کل وزرا نیست. بنده در موافقت و مخالفت وزرای مختلفی صحبت خواهم کرد.

محمدحسین فرهنگی گفت: کابینه دوازدهم تفاوت چندانی با کابینه قبل ندارد. کابینه قبلی در اشتغال، مسکن، مبارزه با فساد، انضباط مالی و اعتباری موفق نبود و در روش‌های تنگ‌نظرانه سیاسی عمل شد. عمران تا حدود زیادی تعطیل بود. فرهنگیان عزیز که وظیفه تربیت و تعلیم مدیران آینده کشور و گردانندگی چرخ‌های همه بخش‌های کشور را دارند، از شرایط معیشتی خود گلایه‌مند هستند که این همه در ۱۶ رای به رقیب و همه کسانی که در انتخابات مشارکت نداشتند، خود را نشان داد.

نماینده مردم تبریز در مجلس به خدمت نگرفتن زنان در کابینه را از دیگر ایردارات کابینه دوازداهم برشمرد و افزود: کاهش استفاده از آذری‌ها مشکل جامعه ترک‌هاست. میانگین سنی کابینه نیز با کابینه گذشته تفاوتی ندارد امیدوارم  شاهد کابینه خسته قبل نباشیم.

کامران: طرح کارورزی به امنیت شغلی کارگران توجه ندارد

نماینده اصفهان در مجلس در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: طرح کارورزی دولت همان طرح استاد شاگردی است. ضرر این طرح این است که به امنیت شغلی و بیمه کارگران توجهی ندارد.

حسن کامران گفت: معوقات سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده و ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تعهد سالانه برای این سازمان تعریف شد. اگر به صندوق‌ها اعتماد داریم، صندوق ذوب‌آهن نیز باید از صندوق تامین اجتماعی بهره ببرد. کارگران این شرکت در صندوق‌شان پول ریخته بودند ولی این پول به بانک سامان داده شد و آخر هم معلوم نشد که چه شد.

کامران خاطرنشان کرد: وزارت کار با هیچ یک از نهادهای اجتماعی مشارکت نمی‌کند و به آنان وقت نمی‌دهد. سند ملی کار شایسته نیز روی زمین باقی مانده است. ۳۰۰ میلیارد تومان هم به این طرف و آن طرف بخشیده شده است.

عارف: همراهی مجلس و دولت شرایط متفاوتی را نسبت به دوره قبل رقم خواهد زد

رئیس فراکسیون امید به عنوان موافق کلیات کابینه دولت دوازدهم گفت: شرایط خوبی برای دولت دوم تدبیر وامید برقرار است و درکنار عملکرد خوب دولت در دوره قبل همراهی و کمک مجلس با دولت می‌تواند باعث برهم خوردن شرایط متفاوتی نسبت به دولت اول دکتر روحانی شود.

محمدرضا عارف خاطرنشان کرد: برای اینکه دولت بتواند برنامه های خود را به خوبی اجرا کند نیازمند همکاری و تفاهم است. البته در انتخاب اعضای کابینه انتخاب‌های بهتری نیز وجود داشت اما این موضوع که از دولت یک صدا شنیده شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد دسترسی آزاد به اطلاعات یک ضرورت است، گفت: اجرای قانون انتشار آزادانه اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است و برای مقابله با فساد هیچ راهی جز این وجود ندارد. همینطور عدم مداخله دولت در امور فردی و خصوصی مردم امکان دسترسی به امکانات و تسهیلات برای همه و ایجاد همدلی بین همه اقوام و فرهنگ‌های ایرانی نیز از برنامه‌های خوب و مهم ارائه شده به مجلس است که می تواند از نقاط قوت دولت و کابینه دولت دوازدهم باشد.

نعمتی: وزرای پیشنهادی از نقاط قوت کابینه دوازدهم هستند

نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم تاکید کرد: انتخاب کابینه و وزرای پیشنهادی از نقاط قوت دولت دوازدهم به شمار می‌رود.

بهروز نعمتی اظهار داشت: وزرایی که از طرف دولت به مجلس معرفی شده‌اند از تجربیات خوبی برخوردار هستند و این تجربیات حتما برای شعارها و مطالبی که آقای روحانی در ایام انتخابات مطرح کرد، بسیار مفید است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اعتدال از شعارهای اصلی روحانی بود، گفت: انتخاب کابینه با توجه به شناختی که از این افراد داریم که همگی از چهره های خدمتگزار هستند از نقاط قوت به شمار می‌رود و اکثر وزرای پیشنهادی افرادی هستند که از نقاط قوت خوبی برخوردارند.

ساعی: توجه به آسیب‌های اجتماعی در برنامه دولت دوازدهم قرار دارد

نماینده مردم تبریز در مجلس در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم با بیان اینکه حسن روحانی درایت و همه جانبه‌گرایی در برگزیدن افراد کابینه داشته است، گفت: مساله آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌هایی است که دولت دوازدهم در دستور کار خود قرار داده است.

زهرا ساعی اظهار داشت: آقای روحانی با رویکردی خردمندانه و انتخاب کابینه فراجناحی تحقق انتظارات مردم را در دستور کار قرار داده‌اند و لازم است ما هم با تاکید حداکثری برنامه و کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم سهم خویش را ادا کرده و بر درایت و هم جانبه گرایی رئیس جمهور در برگزیدن افراد کابینه صحه بگذاریم.

وی افزود: امیدواریم که حرکت در مسیر توسعه پایدار و تحقق آرمان‌های کشور با آنچه که در کابینه یازدهم شاهد بودیم، در کابینه دوازدهم هم تداوم داشته باشد.

حسینی کیا: باید نگاهی نو و توانی مضاعف در دولت به وجود آید

یک نماینده اصولگرای مجلس در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم گفت که برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم کامل نیست و در آن توجه کافی به برنامه ششم نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا گفت: برنامه ارائه شده حاصل کار اصلاحات و اعتدال است که دولت به وعده‌های انتخاباتی‌اش پایبند باشد. به همین دلیل نگرانی ما این است که تیم معرفی شده همچون تیم قبلی نتواند برنامه‌ها را اجرا کند.

این عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس با بیان اینکه در برنامه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به سبک زندگی اسلامی ایرانی نشده است، افزود: این در حالی است که رهبری بر سبک زندگی اسلامی ایرانی تاکید دارد. همچنین در این برنامه بیشتر بر شکل مسائل تا محتوای آن اشاره شده است.

کوهکن: چگونگی دفاع از آمران به معروف و ناهیان از منکر در برنامه دولت نیامده است

یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم با انتقاد از برنامه پیشنهادی دولت گفت که در این برنامه به صورت واضح چگونگی اجرای برنامه‌های دولت براساس سند چشم انداز، قانون اساسی و اجرای قوانین دائمی نیامده است.

محسن کوهکن گفت: برنامه ارائه شده خط مشی دولت است که در آن اشاره ای به اسلام انقلابی نشده است. قطعا باید برنامه‌ها در چارچوب عقلانیت و انقلابی و اسلامی بودن پیش رود.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه در این برنامه تنها اشاراتی به برخی مشکلات شده است، گفت: مشکلاتی همچون حوزه آموزش و پرورش به کالبدشکافی نیاز دارد که انتظار می‌رفت دولت برنامه دقیق‌تر و جزئی‌تری برای آن معرفی کند.

هزارجریبی: شاهد توسعه صنعت موشکی در دولت یازدهم بودیم

نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات کابینه دوازدهم، با بیان اینکه دولت یازدهم تلاش‌های خوبی در عرصه دفاعی داشته، گفت که در دولت یازدهم شاهد توسعه صنعت موشکی بودیم.

نبی هزارجریبی گفت: مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مشارکت بالایی داشتند و رای اکثریت اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به آقای روحانی بود.

نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن قدردانی از وزیر امور خارجه و تیم دیپلماسی دولت یازدهم، اظهار داشت: امیدواریم مراودات خوبی که در دولت قبل وجود داشته در دولت دوازدهم ادامه پیدا کند. ما در دولت گذشته تلاش‌های خوبی در عرصه دفاعی داشتیم و شاهد توسعه صنعت موشکی بودیم. همچنین از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام هم قدردانی می‌کنیم.

لاهوتی: دولت دوازدهم برای حل چالش‌های مهم تدبیر کند

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات کابینه دوازدهم، با اشاره به برخی چالش‌ها و مشکلات فعلی کشور، خواستار تدبیر دولت برای حل این چالش‌ها در دوره جدید شد.

مهرداد لاهوتی اظهار داشت: مشکلات و چالش‌هایی در حوزه مصرف انرژی، مبارزه با فساد و جمعیت شهری وجود دارد که دولت باید برای حل آنها تدبیر کند. البته دولت خط مشی کلی خود را به مجلس ارائه داده و باید بر اساس آن مطالبات خود را از دولت به پیش ببریم.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش واردات و افزایش صادرات، گفت: خلاصه اقتصاد مقاومتی هم همین است که نگاه ما کاهش واردات و افزایش صادرات باشد اگرچه متاسفانه در چهار ماهه اول امسال شاهد افزایش واردات بوده‌ایم. قصد من تبیین وضعیت است و معتقدم آقای روحانی برای این اوضاع راهکاری در نظر گرفته‌اند.

نماینده سمنان: با جوسازی‌های ناجوانمردانه رای به کابینه دشوارترین کار در جهان است

نماینده مردم سمنان در مجلس در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: فرهنگ مقوله‌ای بسیار پیچیده است که به همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها مرتبط است. فرهنگ ایرانی اسلامی، ماحصل عملکرد ۴۰ ساله همه اینهاست. نباید دولت، دستگاه، یا وزارتخانه‌ای خاصی را مقصر دانست.

احمد همتی کاهش آسیب‌های اجتماعی، آزادی‌های مصرح در قانون اساسی و اجرایی کردن آنها، دسترسی آزاد به اطلاعات، تاثیرگذاری احزاب، مبارزه با فساد، احیای سازمان برنامه و بودجه، شفاف‌سازی و بهبود رتبه ساختار اداری را از جمله اقدامات دولت یازدهم برشمرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تداوم طرح تحول نظام سلامت خبر داد و افزود: در فاز بعدی این طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در دستور قرار دارد.

نماینده قم: چرا بعد از برجام با بانک‌های در پیتی فقط رابطه بانکی برقرار کرده‌ایم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: دولت می گوید به خاطر مسئله نرم‌افزاری محدودیت‌هایی برای ارتباط با بانک‌های بزرگ وجود دارد. اما پس چرا با بانک‌های در پیتی رابطه بانکی برقرار شده درحالی که سیستم بانکی بین‌المللی از یک قاعده پیروی می کند.

حجت الاسلام مجتی ذوالنوری خاطرنشان کرد: سن کابینه یک سال افزایش پیدا کرده در حالی که صحبت از جوان شدن کابینه پیش از این مطرح شده بود و شعار دولت دراین بخش عملی نشده.

وی افزود: امروز رئیس‌جمهور گفت هیچ فشاری در تعیین اعضای کابینه وجود نداشته است اما پس از ۲۰ دقیقه در صحبت‌هایش تاکید کرد که سه وزیر زن انتخاب شده بود اما به دلیل فشارها معرفی نشدند. اگر قرار باشد حرفها در ۲۰ دقیقه تغییر کند وای به حال کشور در ۴ سال آینده.

نماینده قم در خصوص برجام و سیاست خارجی گفت: سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در عرصه سیاست خارجی طبق فرموده رهبری باید مورد تاکید باشد. اما این سوال مطرح است که اگر نقض برجام شود و آمریکا به تعهدات خود عمل نکند ما چه باید بکنیم و چرا دست ما برای مقابله با نقض برجام و مقاومت خالی است و فکری برای ایستادگی نشده است؟

*****************

پس از اتمام بررسی کلیات کابینه و اظهارات موافقان و مخالفان، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی از باقی مانده وقت رییس‌جمهور استفاده کرد و به ایراد سخن پرداخت.

جهانگیری در دفاع از کابینه پیشنهادی دوازدهم: دولت دستاوردهای بسیار موفقی دارد که قابل افتخار است

اسحاق جهانگیری پس از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات برنامه‌های پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی و در دفاع از کابینه پیشنهادی اظهار داشت: امروز فضایی پیش آمده که در فضای داخلی کشور کسی دیگری را متهم نمی‌کند. نیروهای انقلاب و فرزندان امام و رهبری دور هم جمع شده‌اند.

وی ادامه داد: امروز همه نیروها در کشور هدف مشترک یعنی پیشرفت کشور را دنبال می‌کنند و کشور انسجام دارد. یادمان نرفته در همین مجلس علیه رئیس و خانواده او CD پخش می‌کردند، اما امروز سه قوه برادرانه در یک راستا و یک جهت کار می‌کنند، البته ممکن است نقدهایی نیز به یکدیگر داشته باشیم.

پایان بررسی کلیات برنامه دولت دوازدهم/بررسی صلاحیت 17 وزیر پیشنهادی روحانی آغاز شد

نمایندگان مجلس بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم وارد بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی شدند.

نمایندگان مجلس از ابتدای جلسه علنی نوبت صبح امروز و بعد از استماع دفاعیات رییس‌جمهور از وزرای پیشنهادی به اظهارنظر درباره برنامه پیشنهادی دولت به عنوان موافق و مخالف پرداختند.

با پایان سخنان موافقان و مخالفان، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد که طبق آیین‌نامه بررسی‌ها بر اساس حروف الفبا خواهد بود.

بر این اساس سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری است که نمایندگان صلاحیت و برنامه‌های او را در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌دهند.

ادامه دارد...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین