کد خبر: ۴۶۸۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰

طواف رنگین کعبه + تصاویر

درحالی‌که بیشتر از دو هفته تا آغاز مناسک حج تمتع باقی مانده، کعبه مأمن ده‌ها هزار زائر از سراسر جهان با نژاد و فرهنگ گوناگون شده است.
آفتاب‌‌نیوز : مناسک حج تمتع از هشتم ذی‌الحجه (۸ مرداد ـ ۳۰ اوت) با هجرت زائران از مکه به سمت صحرای عرفات و سرزمین منا آغاز می‌شود، اما سفر زائران از سراسر جهان به عربستان از حدود سه هفته‌ی پیش شروع شده و همچنان عده‌ای در راه رسیدن به آن هستند.

به گزارش ایسنا، مناسک اصلی حج معمولا بین هفت تا هشت روز طول می‌کشد و زائران پس از احرام بستن، راهی صحرای عرفات و سپس مشعر و بعد از آن سرزمین منا می‌شوند و دوباره به مکه باز می‌گردند تا از لباس احرام، خارج و حاجی شوند.

در حج تمتع امسال علاوه‌بر جمعیت داخل عربستان، دست‌کم دو میلیون زائر با ملیت‌ و نژادهای مختلف از سراسر جهان حضور خواهند داشت.

این حج نیز، به تکرار تاریخ گذشته، رنگی سیاسی به خود گرفته و دولت عربستان برای برخی کشورها خط‌کش گذاشته است، سوریه از جمله‌ی این کشورها است که امسال زائران‌اش از حج محروم شده‌اند، ‌همانند پارسال. دولت عربستان به واسطه گسست روابط با قطر نیز برای زائران این کشور محدودیت‌هایی را قائل شده.

ایران نیز سال گذشته دچار مواضع تند سیاسی عربستان در حج شده بود. با این حال «محمد بن تن» ـ وزیر حج و عمره عربستان ـ ضمن اعلام مخالفت با "سیاسی‌سازی حج"، بر آمادگی کشورش برای استقبال از تمامی حجاج بدون هیچ‌گونه استثنائی تاکید کرده و گفته که ریاض تمام توان و امکاناتش را برای ارائه بالاترین سطح رفاه و امنیت برای تمام حجاج از جمله ایرانی‌ها و قطری‌ها بدون هیچ‌گونه استثنائی به کار می‌گیرد.

عربستان چندی پیش هم اعلام کرد، کاروان رایگانی را به حجاج فلسطینی اختصاص داده است. نرمش‌های عربستان در برابر برخی کشورها از آن‌جا ناشی شده که پس از فاجعه‌ی منا بسیاری از کشورها، مدیریت حرمین شریفین و حج را که انحصارا در اختیار عربستان قرار گرفته، زیر سوال برده و از سازمان همکاری‌های اسلامی درخواست بازنگری و اتخاذ تدبیر داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین