کد خبر: ۴۶۸۳۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
دوازدهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی

پایان محاکمه همدستان بابک زنجانی/قاضی خطاب‌به‌متهم: شما از پول بیت‌المال به بیت‌المال پول دادید!/تا زنده هستید اموال را برگردانید/ماجرای آقای فلاح وزارت اطلاعات و بابک زنجانی در سال 88+تصاویر

دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به فساد نفتی صبح امروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به فساد نفتی صبح امروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و قاضی مقیسه در ابتدای جلسه بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری از حاضرین خواست تا نظم جلسه را حفظ کنند و سپس از متهم خواست که در جایگاه دفاع حضور پیدا کند.

محاکمه همدستان بابک زنجانی تمام شد/قاضی خطاب به متهم: شما از پول بیت‌المال به خود بیت‌المال پول دادید!

حمید فلاح هروی با حضور در جایگاه دفاع گفت: درباره موضوع کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی باید بگویم اشتباه و برداشتی نادرست وجود دارد. در آن زمان از آقای مرتضوی سئوال شد که چگونه با زنجانی آشنا شده‌اید که وی گفته بود تا قبل از امضای تفاهم‌نامه بابک زنجانی را نمی شناختم و فردی ما را با بابک آشنا کرد. همچنین درباره شرکت های تامین اجتماعی استعلامی گرفته شده بود و گفته شد که منابع مالی بابک زنجانی زیاد است و من تا این زمان دخالتی در تفاهم‌نامه با تامین اجتماعی نداشتم.

قاضی مقیسه در پاسخ به این اظهارات فلاح هروی گفت: شما گفته بودید که در اینباره کارشناسی کرده‌اید تا ببینید بابک زنجانی منابع مالی دارد یا خیر، داستان سرایی نکنید. امروز جلسه آخر است. بابک زنجانی در نامه‌ای به وزیر نفت گفته که 5 فقره چک سازمان تامین اجتماعی به مبلغ 355 میلیارد و 19 میلیون و 563 هزار و 600 ین ژاپن در بانک مسکن شعبه میدان ونک به ذی نفع پرداخت می شود؛ در واقع همان چک هایی بود که برای تامین اجتماعی بود و به شرکت نفت دادید. شما پول های محرومین کشور را گرفتید و غارت کردید. بر اساس صحبت‌های زنجانی چک ها را به وزارت نفت دادید.

متهم ردیف سوم پاسخ داد: این موضوع به من ارتباطی ندارد.

قاضی مقیسه گفت: شما از پول بیت المال به خود بیت المال پول دادید. اخلال در نظام اقتصادی از این بیشتر هم داریم؟ مجموعه هتل های هما 95 درصد، رایتل 40 درصد، قطار رجا 100 درصد، سیمان فیروزکوه 45 درصد، بانک پارسیان 4 درصد و ... از جمله شرکت هایی است که شما آنها را کارشناسی و خریداری کردید.

در ادامه قاضی مقیسه گفت: شما چک ها را به شرکت نفت دادید.

فلاح هروی پاسخ داد: شما می گویید من سخنرانی نکنم و آن وقت خودتان ...

مقیسه پاسخ داد: این‌ها سخنرانی نیست، مدارک را می‌خوانم.

فلاح هروی گفت: هر که این سخن‌ها را نوشته خودش بیاید و پاسخ دهد.

قاضی مقیسه اظهار کرد: شما آنقدر نفوذ داشتید،‌ دستتان باز بوده و نظارتی بر شما نبوده هر کاری خواستید کرده‌اید. شما چک‌ها را گرفتید.

فلاح هروی گفت: من به تقاضای بابک زنجانی این چک‌ها را گرفتم.

قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: اصلا شما چه کاره بودید که این چک‌ها را بگیرید. شما نمی خواهید بگویید چه کاره بودید. تا زنده هستید هم شما هم شمس و هم زنجانی اموال این مردم را برگردانید. در دست خط خود شما موجود است که درخواست کردید که یک فقره چک به 5 فقره چک تبدیل شود.

متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: در رابطه با تامین اجتماعی هم باید بگویم که ارتباط بین زنجانی و خود مرتضوی بوده و شرکت‌ها را خود سازمان تامین اجتماعی شناسایی کرده است.

فلاح هروی از قاضی مقیسه خواست که زنجانی در دادگاه حاضر شود و درباره مسائلی که مطرح می‌شود توضیح دهد.

قاضی مقیسه خطاب به فلاح هروی گفت: ایشان قبلا صحبت‌هایش را انجام داده، حال شما صحبت کنید. شما مدیر شرکت کلاهبرداری هلدینگ سورینت بودید. شما صاحب امضا بودید و آنقدر در غارت بیت المال حریص بودید که شبانه ساعت 9 شب به تامین اجتماعی رفتید و چک‌ها را گرفتید.

فلاح پاسخ داد: من به دستور رفتم، چک ها را گرفتم و تحویل دادم.

قاضی مقیسه گفت: آنقدر حریص بودید که نمی‌توانستید صبح این کار را کنید؟ آیا مرتضوی فرار می‌کرد؟ یا از این می‌ترسیدید که مرتضوی متوجه شود سرش کلاه برود؟

فلاح هروی پاسخ داد: این برداشت‌های شما اشتباه است.

قاضی مقیسه گفت: شما رئیس سورینت بودید و اموال بیت المال را به غارت بردید. شما در تمام شرکت‌های بابک زنجانی سهم داشتید و در آن عضو بودید.

فلاح هروی گفت: مرتضوی خیلی زیرک بود، چک ها به گونه‌ای نبوده که پرداخت شود.

قاضی مقیسه گفت: چرا چنین چیزی می گویید این همه نامه این جا موجود است چرا می‌گویید قابل پرداخت نبوده است.

فلاح هروی توضیح داد: این ها نامه‌های زنجانی است به من ارتباطی ندارد.

قاضی مقیسه گفت: شما تا شب می‌خواهید این مسائل را بگویید. از این ها بگذریم. کلاهبرداری شما در این موضوع مثل خورشید روشن است. شما در این شرکت‌ها سهم داشتید.

فلاح هروی پاسخ داد: سهم من در این شرکت‌ها به صورت امانی یک درصد بوده و در خود کیفرخواست گفته شده که زنجانی می گوید مالکیت صد در صدی شرکت‌ها برای خودش بوده است.

قاضی مقیسه پاسخ داد: شما در تمام شرکت‌ها بابک زنجانی سهم داشتید.

متهم گفت: آنها را نام ببرید. فقط 6 تا از شرکت‌ها نه همه.

به‌نوشته خبرگزاری ایسنا، قاضی مقیسه از نماینده دادستان خواست تا در جایگاه حضور پیدا کند و اسامی برخی از این شرکت‌ها را قرائت کند.

نماینده دادستان پس از اینکه در جایگاه حضور پیدا کرد، گفت: آقای فلاح هروی رئیس هیات مدیره هلدینگ سورینت بوده، هلدینگ یک شرکت مادر است که شرکت های زیرمجموعه خود را مدیریت می‌کند، پس ایشان در شرکت‌های دیگر هم عضو بوده‌اند. در توضیحات زنجانی هم گفته شده که توافق درباره همه شرکت‌ها بوده است. اس سی تی بنکرز،‌ هتل‌های سورینت، هواپیمایی قشم، سورینت پرواز، بانک fiib .

فلاح هروی گفت: شما می‌گویید همه شرکت‌ها، ولی اینگونه نبوده.

قاضی مقیسه گفت: آقای فلاح شما یار و یاور همیشگی بابک زنجانی بودید.

فلاح بیان کرد: به غیر از قشم ایر که از آن بعد از مدتی خارج شدم در هیچ کجا نمی توانید پیدا کنید که به جز آن 6 شرکت حضور داشته باشم یا سمت و حق و حقوقی داشته باشم.

نماینده دادستان اظهار کرد: همیشه در پرونده‌های بزرگ کلاهبرداری اینگونه است با تشکیل شرکت‌های سوری اقدام به اخذ تسهیلات کلان و بستر سازی برای ارتکاب جرم می‌شود. در برخی از این شرکت‌ها هیات مدیره‌ای تشکیل نمی‌شود یا اصلا جلسه‌ای هم برگزار نمی‌شود. برای مثال در پرونده مه آفرید امیر خسروی 53 شرکت وجود داشتند که به صورت ضرب دری ضامن هم بودند.

فلاح هروی گفت: اصلا در شرکت‌ها به غیر از قشم ایر جلسه ای تشکیل نشده است. نمی‌توانید یک جا پیدا کنید که من در این شرکت‌ها فعالیت داشته باشم.

قاضی مقیسه در واکنش به این گفته فلاح هروی گفت: احسنت، پس کلاهبرداری شما ثابت می‌شود. آقای فلاح هروی شما صاحب نفوذ بودید و خیلی عاقلانه در کلاهبرداری‌ها حضور پیدا کردید.

فلاح هروی گفت: من اصلا مسئولیتی نداشتم.

قاضی گفت: شما مسئولیتی نداشتید؟  از بیابان آمدید؟

فلاح هروی گفت: خدا من را ببخشد اگر اشتباه می‌کنم و شما را ببخشد اگر اشتباه می‌کنید. شرکت‌هایی که من سال‌ها در آن بودم تمام موارد در جای خود بوده است.

قاضی مقیسه گفت: بله این‌ها شرکت‌های خصوصی بوده، اما این‌ مواردی که در موردش صحبت می‌کنید مربوط به بیت المال است.

فلاح هروی گفت: من در این شرکت‌ها منافعی نداشتم.

قاضی مقیسه گفت: پس برای رضای خدا کار می کردید؟ شما که عضو هیات رئیسه این شرکت بودید دارای نفوذ بودید.

قاضی مقیسه گفت: شما 138 شرکت خریدید، 30 میلیارد اموال نفت و 15 میلیارد پول نقد در اختیارتان بود. همسر شما گفت که سه دنگ از خانه به نامش است و چون می‌داند حرام است می‌خواهد وکالت دهد که به بیت‌المال برگردد.

متهم ردیف سوم پاسخ داد: آن خانه ارتباطی با نفت ندارد. سند آن برای سال 88 است. بابک زنجانی در جایی از کیفرخواست گفته که فلاح هیچ نقشی به جز آوردن مافیای آقای فلانی نداشته، آیا اینجا سوال پیش نمی‌آید که آنگونه که شما می‌گویید همیشه با هم بودید و شریک یکدیگرید به این راحتی از هم جدا می‌شوند؟ چرا من همیشه بدهکار بودم؟

قاضی مقیسه بیان کرد: شما از خودتان صحبت کنید. اختلاف شما با بابک زنجانی از جایی آغاز شد که می‌خواستید منافع را تقسیم کنید و وی را تهدید کردید که سه روز دیگر وی را به زندان می‌ اندازی.

فلاح هروی گفت: اینها دروغ است، دروغ. شما که روحانی هستید باور نکنید.

قاضی مقیسه ادامه داد: تفاهم نامه منعقد شده با سازمان تامین اجتماعی بین سورینت قشم به نمایندگی زنجانی و شما به عنوان رییس هیات مدیره و سازمان تامین اجتماعی با موضوع خرید تعدادی از شرکت‌های این سازمان منعقد شده است. شما با علم به اینکه می‌دانستید بانک زنجانی تحریم شده به مرتضوی گفتید که ما پول داریم. آیا این موارد غارت بیت‌المال نیست؟ شما به راحتی در رختخواب می‌نشستید و کارهای خود را انجام می‌دادید.

فلاح پاسخ داد: شما که می‌گویید من در رختخواب بودم خیر، در آن زمان کشیک جایی بودم. از مشهد آمدم و از سوی آقای زنجانی و مرتضوی به من گفته شد که چک‌ها را بیاورم. شما می‌گویید خواب بودید در حالی که من در کشیک بودم.

قاضی مقیسه پرسید: یعنی شما در قرارداد اصلی نفت حضور نداشتید؟

متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: من تنها جایی که در نفت حاضر بودم در آنجایی بود که به پمپ بنزین رفتم تا ماشینم را بنزین بزنم. شخصی به نام آقای «م» امضای من را جعل کرد.

قاضی مقیسه گفت آقای «م» زنده است، خودش این مساله را انکار کرده، اصلا اگر امضای شما جعل شده چرا شکایت نکردید؟

متهم پاسخ داد: شکایت کردیم.

در این میان وکیل متهم از قاضی اجازه خواست که درباره این شکایت توضیح دهد ولی هنگامی که با مخالفت قاضی روبرو شد ابراز نارضایتی کرد و قاضی در واکنش به اعتراض وی گفت: لطفا سکوت کنید و اعتراض نکنید تا شما را از جلسه بیرون نکنم. اگر شکایت کردید پیگیری می‌شود.

فلاح هروی پاسخ داد: امضای من را تطبیق دهید تا متوجه شوید امضای من جعل شده یا خیر؟ من در خصوص این موضوع درخواست کارشناسی کرده بودم که به آن توجهی نشد.

قاضی گفت: شما دارید دروغ می‌گویید که امضای تان جعل شده است.

فلاح هروی پاسخ داد: به نظر من شما از جلسه خسته شده‌اید و نمی‌خواهید من دفاع کنم و دفاعیات من را بشنوید.

قاضی مقیسه گفت: لطفا در موضوع صحبت کنید.

متهم ادامه داد: بر اساس مسائلی که بازپرس بررسی کرده کل بدهی من 14 میلیارد و 800 میلیون تومان است. درباره ماساژور و روکش خودروی من صحبت‌هایی شد که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که همگی بدهی من به بابک زنجانی است.

قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: اینها پول مردم است. بر اساس گفته‌های زنجانی 30 میلیارد و بر اساس تحقیقات هزار میلیارد تومان بدهکار هستید.

فلاح هروی گفت: سندی در کیفرخواست مطرح شده که مربوط به سال‌های 88، 89 و 90 است و ربطی به موضوع شرکت نفت ندارد.

مقیسه گفت: شما کسی هستید که از سال 88 دست زنجانی را گرفتید، این موضوع ادامه داشت تا جایی که کشور تحریم شد و فرصتی پیدا کردید که 10 محموله نفتی را بفروشید و پول آن را ندهید، به خاطر نفوذتان به زنجانی اعتماد شد.

قاضی مقیسه گفت: ما می‌گوییم هدیه، شما می گویید بدهی؛ ما می‌گوییم اموال بیت‌المال، شما می گویید بدهکاری؛  ما می گوییم بیا بدهی‌ات را به شرکت نفت پس بده شما می گویی بدهکاری به زنجانی است.

‎قاضی مقیسه ادامه داد: ما اینها را اموال بیت المال می‌دانیم و می گوییم که باید این اموال به بیت المال برگردد.
متهم بیان کرد: من بر اساس اسناد 14 میلیارد به زنجانی بدهکار هستم. اگر کسی به کسی بدهکار است و طرف طلب خود را نگرفته چه ربطی به شرکت نفت دارد؟ من می‌گویم که تمام بحث‌ها مربوط به قبل از سال 91 است.
قاضی مقیسه با اعلام ختم این جلسه گفت: در صورت لزوم جلسه بعدی تشکیل می شود و تاریخ آن متعاقباً اعلام خواهد شد و وکلا دفاعیات خود را در قالب لایحه ارائه دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Sweden
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
1
چرا مرتضوی و ريیسش احمدی نژاد و رستم قاسمی که همه زنجانی را پشتیبانی کرده و سر نخ ماجرا به سوی انها است هیچ گونه و به هیچ وجهی مورد تعقب قرار نمیگیرند این مبلغ کلاهبرداری که در تاریخ همه دنیا دیده نشده معلوم است پولها خارج شده و نه زنجانی ونه بقیه متهمان که محاکمه میشوند قصد پس دادن انر ندارند چون بیت المال را بردند و خوردند و احمدینژاد و مشایی میداند پولها کجاست....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین