کد خبر: ۴۶۸۳۸۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱

آیا نجفی کارنامه موفقی در شهرداری بجا می‌گذارد

تجربه نشان داده که باند بازی و بده و بستان های سیاسی در تصدی پست های ارشد نتیجه ای جزء اتلاف منابع ملی کشور و کج راهی در مسیر توسعه یافتگی نداشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سید ایمان موسوی- تجربه توسعه یافتگی در کشورهای غربی و شرق اسیا این مسئله را به اثبات رساند که پیش شرط حرکت و توسعه همه جانبه یک کشور در گرو وجود مدیرانی توسعه طلب و بین الملل گرا است. این  مدیران با داشتن بینش و نگاهی برون گرا مدام در پی تولید راهکارها و ایده های نو برای به حرکت در آوردن موتور توسعه یافتگی هستند. با عطف به این امر عموم کشورهای در حال توسعه در جهان جدید به دنبال جذب و به کار گیری مدیران با تجربه و صاحب تخصص در مناصب های ارشد مدیریتی هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز با عطف به سند چشم انداز 1404 در پی رسیدن به جایگاهی قابل احترام در منطقه و جهان است. بی گمان برای رسیدن به این مقصود نیازمند همراهی نخبگان ابزاری و فکری در ترسیم و عملیاتی کردن الگوی توسعه مورد نظر نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم. 

خوشبختانه در طی چهار دهه حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد رشد و سر برآوردن  مدیرانی از جنس تخصص گرایی و توسعه طلبی هستیم. این افراد ها که اکثر تحصیل کردگان دانشگاههای معتبر بین المللی هستند با داشتن بینشی جهانی، به دنبال ارتقای وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشورمان در مقیاس بین المللی هستند. ضرورت این امر از جایی بیشتر نمود می یاید که همه کشورها اعم از کوچک و بزرگ در تلاش برای ارتقای موقعیت اقتصادی و تجاری شان در منطقه و جهان می باشند. از همین رو هر گونه غفلت و بی توجهی به مسئله توسعه یافتگی نتیجه ای جزء عقب ماندگی و فرصت سوزی نخواهد داشت. از همین رو ضروری است که سلیقه گرایی و جناح محوری در مدیریت های کلان کشوری جای خود را به تخصص گرایی و بهره گیری از ظرفیت های انسانی موجود در کشور بدهد. تجربه نشان داده که باند بازی و بده و بستان های سیاسی در تصدی پست های ارشد نتیجه ای جزء اتلاف منابع ملی کشور و کج راهی در مسیر توسعه یافتگی نداشته است.

به نظر می رسد مسئله مدیریت شهری و شهرداری به چند دلیل بیشترین زمینه توجه و حساسیت را در این خصوص دارد. نخست اینکه مدیریت شهری در درجه اول یک علم است. فردی که در راس مدیریت شهری قرار دارد باید به فنون و ابزارهای این علم مجهز باشد. آگاهی از مسائل شهری، ترافیک، فضای محیطی، بافت فرهنکی و اجتماعی جامعه از ضروریات است. یک شهردار ضمن داشتن تخصص شهری باید دارای اشرافیت جامع به فرهنگ و الگوی زیستی شهروندان شهر داشته باشد. این امر نیازمند داشتن نگاه تعاملی و در عین حال بین الملل گرا است.شهردار باید آگاه به تجارب مدیریتی تک تک شهرهای بزرگ  ایده ال جهانی باشد و از نزدیک زندگی و نوع مدیریت شهرهای توسعه یافته را درک و تجربه نماید. خوشبختانه  اعضای محترم شورای شهر با کنار گذاشتن تعارفات مرسوم سیاسی اقدام به انتخاب گزینه اصلح برای پست حساس شهرداری نمودند. معرفی برنامه ها از سوی نامزدها و ارتباط چهره به چهره اعضای شورای شهر با کاندیداها، امکان انتخاب گزینه اصلح تر را برای پست شهرداری فراهم ساخت. نجفی با شعار تهران ،شهر امید، برنامه های اصلاح طلبانه خود را در معرض قضاوت اعضای شورای شهر و رسانه ها گذاشت. برنامه محوری نجفی از یکسو و شخصیت ملی گرای وی از طرف دیگر، وی را به گزینه شایسته برای تصدی منصب شهرداری تهران تبدیل کرد.

تجربه مدیریت های متنوع نجفی در پست های اموزش و پرورش، سازمان گردشگری نشان داده که دغدغه ای جزء رساندن سازمان تحت متبوع اش به استانداردهای جهانی نداشته است. نجفی با داشتن روحیه ای خدمت گزارانه همواره به دنبال ارتقای شان سازمان و کارکنانش بوده است. در دوره مدیریت نجفی در وزارت آموزش و پرورش بود که حقوق و مزایای معلمان به طرز قابل قبولی ارتقا یافت و نظام آموزشی کشور به استانداردهای جهانی نزدیک شد. امروز نجفی با این روحیه و تخصص در پی بازگرداندن عظمت و جایگاه کلان شهر تهران است که به سبب مشکلات متنوع همچون الودگی، ترافیک کمر خم کرده است. نجفی نیک میداند که حل مشکل ترافیک نه در تاسیس بزرگراهها و پل های طبقاتی است بلکه در گرو تقویت حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی مردمی است. ایشان از نزدیک تجربه مدیریت شهری کشورهای بزرگ اروپایی و امریکایی را دیده است و درصدد است با بهره گیری از تجارب این کشور تهران را از زیر سایه شوم الودگی، ترافیک،برج سازی، نجات دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
0
مردم زمانی به مدیری اعتماد می کنند که بدانند او به مردمش اهمیت خواهد داد و پایداری اعتماد تا زمانی باقی می ماند که او دوستدار مردمانش باشد .........مدیری که بتواند با دلی بزرگ قلب مهربان هموطنان مان را تسخیر نماید جاودانه خواهد شد.....
ساعد
|
Germany
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
0
0
سلام کاملا با نظر نگارنده موافقم تهران راهی جز جهان شهر شدن ندارد و این فقط از عهده نجفی برمیاد و بس
باسلام دو احترام بسیار خوب تحلیل کردید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
0
0
باسلام و احترام
مطلب ارائه شده تحلیل خوبی است
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
0
0
باسلام و احترام
تحلیل خوبی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
0
امیدوارم قبل از اینکه نتوانند از قالیباف و شورای شهر سابق حرفی یزنند کارها و خلافها و ... آنها را افشا کنند تا مانند احمدی نژاد از آنها استوره نسازند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
0
نجفی به دردشهرداری نمی خوردمحسن هاشمی بهترین گزینه بودولی خودشان اجازه ندادند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین