کد خبر: ۴۶۸۴۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
بطحایی: پیدا و پنهان آموزش پرورش را می دانم

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/اظهارات نمایندگان موافق و مخالف

مجلس در ابتدای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
مجلس پس از بررسی کلیات کابینه وارد بررسی صلاحیت وزیران شد و در ابتدا صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بررسی کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ۲ نماینده موافق و ۲ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه به ایراد سخن می پردازند و خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از خودش دفاع می کند.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/اظهارات موافقان و مخالفان

***بررسی صلاحیت سید محمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش***

جاسمی: بطحایی از ظرفیت و پتانسیل آموزش و پرورش استفاده کند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش از تاثیرگذارترین وزارتخانه‌های کشور است، به چالش‌های این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صورت رای اعتماد از مجلس باید از ظرفیت و پتانسیل آموزش و پرورش استفاده کند.

سیدقاسم جاسمی اظهار کرد: واقعیت این است که در رابطه با رفع مشکلات منطقه‌ای و ملی با تعداد زیادی از وزرای پیشنهادی صحبت کرده و حتی در موافقت با وزرای پیشنهادی کشور، اقتصاد، اطلاعات و دفاع نیز ثبت‌نام کرده‌ام اما در این زمان در جایگاه مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش لازم می‌دانم که نکات مهمی را مطرح کنم.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که در کشور ما در طول چند سال گذشته و در زمان وزارت آقایان فانی و دانش آشتیانی اتفاق افتاد ذهن اکثر نمایندگان و مدیران آزرده خاطر شده است البته وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین وزارتخانه‌های کشور از نظر کمی و کیفی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: این سند به عنوان سند مادر برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید رهبری هم رسیده است اما اجرای آن نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌هایی است که متاسفانه بدون توجه به آنها آغاز شده و آسیب‌های جدی را به آموزش و پرورش وارد کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه افزود: یکی دیگر از مشکلات اجرای سند تحول بنیادین، عدم گفتمان‌سازی برای آن بوده که این مساله نیازمند همراهی و همفکری همه دستگاه‌هاست که حتی می‌توان از ظرفیت رسانه ملی هم حداکثر استفاده را برد ولی متاسفانه این گفتمان‌سازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی ندارند.

جاسمی با بیان اینکه امروز فارغ‌التحصیلان قدرت خلاقیت و کارآفرینی در جهت توسعه اشتغال و کسب و کار را ندارند، گفت: امیدواریم در وزارت آموزش و پرورش تحولات اساسی هر چه سریعتر انجام شود و اگر مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم رای داد ایشان از ظرفیت و پتانسیل این وزارتخانه استفاده کند و توقع می‌رود که بستری را فراهم نماید تا معلمان و دانش‌آموزان با آرامش به جایگاه واقعی خود برسند.

تجری: تجربه موفق بطحایی کمکی برای حل مشکلات آموزش و پرورش است

نماینده قصر شیرین به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ایجاد امکانات رفاهی و اجرای نظام رتبه بندی معلمان را از جمله کارنامه مثبت وزیر پیشنهادی علوم در زمان معاونتش در این وزارتخانه در دولت یازدهم عنوان کرد.

فرهاد تجری گفت: آموزش و پرورش دارای مشکلاتی همچون وضعیت معیشتی معلمان، کمبود توسعه فضای آموزشی، کمبود اعتبارات، نبود مهندسی نیروی انسانی، عدم نقشه راه برای استفاده از نیروهای متخصص و ضعف در ساختار پذیرش نیروی انسانی است که این مشکلات در کنار نداشتن آمار واقعی از نیازهای آموزشی کشور نیاز به عزم جدی و ملی برای حل آن دارد.

به گفته وی، برای حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش باید دولت، مجلس و سایر نهادها و ارگان‌ها عزم جدی داشته باشند و تخصیص اعتبارات و توجه خاص به فرهنگیان مشکلات پیشروی آموزش و پرورش را حل کنند.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن بطحایی مشکلات مالی و اداری این وزارت خانه با توجه به تجربه و اشراف او به این حوزه حل شود چون که حضور او فرصتی برای تقویت این بخش است.

تجری ایجاد مراکز رفاه برای فرهنگیان و اماکن تفریحی و رفاهی و اجرای مرحله اول نظام رتبه بندی معلمان به نحو درست را از جمله اقدامات بطحایی در دوران معاونتش در وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت که قطعا مرحله دوم نظام رتبه بندی معلمان با حضور بطحایی به بهترین نحو اجرایی می‌شود.

بیرانوندی: بطحایی وزیری از جنس فرهنگیان است

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه بطحایی با اشراف کامل به وضعیت فرهنگیان بهترین گزینه برای رفع مشکلات آن‌ها است گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی از جنس معلمان و فرهنگیان است.

محمد بیرانوندی گفت: مردم با آگاهی از همه کم‌کاری‌ها و کاستی‌های مدیران در دستگاه‌های مختلف دولت یازدهم باز هم با تکیه بر سخنان امید بخش رئیس‌جمهور و بسیاری از نخبگان، صاحب نظران و گروه های سیاسی به صحنه آمدند،‌ دست از گلایه برداشتند و مجددا به آقای روحانی رای دادند.

وی افزود:‌ مردم به خصوص همه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت بر این باورند که تحول در آموزش و پرورش به عزم ملی نیاز دارد یعنی مجلس، رئیس‌جمهور ، سازمان برنامه و بودجه و همه ارگان‌ها باید همتی برای حل مشکلات و تحول در این حوزه داشته باشند.

بیرانوندی به اشاره به ویژگی‌های مثبت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورزش گفت: بطحایی کسی است که با طی کردن سلسله مراتب در آموزش و پرورش اکنون به عنوان وزیر معرفی شده است. او از جنس فرهنگیان است و به خوبی با مشکلات آن‌ها آشناست.

بیگلری: طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش اجرا شود

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش شد.

محسن بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: آموزش و پرورش وضعیت بحرانی دارد و ما معتقدیم که دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم به عنوان وزارتخانه‌های بنیادین به ابرمرد و ژنرال نیاز دارند. آیا آقای بطحایی ژنرال است؟ آیا برنامه‌های ایشان پاسخگوی وضعیت بحرانی آموزش و پرورش است و چه برنامه‌ای برای این شرایط بحرانی پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شخص بطحایی مخالفتی ندارد، گفت: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر آموزش و پرورش مشکلات این دستگاه عریض و طویل را حل کند. لازم است همه اعضای کابینه دوازدهم به آموزش و پرورش کمک کنند. می‌طلبد که در آموزش و پرورش طرح تحولی مشابه آنچه در وزارت بهداشت اجرا شد اجرا شود و حقوق و معیشت فرهنگیان ارتقا یابد.

بیگلری ادامه داد: مدیران مدارس برای پرداخت فیش آب و برق بدهکار هستند و برای کارهای خدماتی مدارس هم مشکل دارند. اکنون ۸۰ درصد نیروی خدماتی در مدارس با کمبود مواجه است.

این نماینده اهل سنت مجلس با انتقاد از عدم حضور اهل تسنن و کردها به عنوان مدیرکل در وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: آقای وزیر باید بگوید که برای ارتقای سطح علمی و جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان و درخشیدن دانش‌آموزان در المپیادهای علمی چه برنامه‌ای دارند.

کوچکی‌نژاد: هیچ تخلفی از بطحایی و خانواده‌اش در تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نیست

رییس هیات تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اعلام آماده بودن گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص، گفت: کل گزارش آماده است و بعد از رای اعتماد به کمیسیون تحویل می‌دهیم. در این گزارش هیچ اثری از تخلف از سوی آقای بطحایی و خانواده ایشان وجود ندارد حتی دیوان محاسبات کشور نیز آن را تایید کرده است.

جبار کوچکی نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: به سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دقت کردم، دیدم درست در جهت دفاع از برنامه‌های آقای بطحایی سخن گفتند و مطمئنم سایر مخالفان نیز از شخصیت ایشان، دفاع خواهند کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: از شتاب‌زدگی سخن گفته شد، وزیری معرفی شده است که معلم، مدیر، کارشناس و عضو شورای عالی آموزش و پرورش بوده است و امروز برنامه‌های متنوعی را برای بهبود وضعیت این وزارتخانه پیشنهاد داده است. مجلس کمیته تخصصی شکل داده مرکب از کمیسیون‌های برنامه و بودجه، آموزش و تحقیقات و اجتماعی. این کمیته با همکاری بطحایی می‌تواند معضلات فرهنگیان را شناسایی و رفع کند.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، کوچکی‌نژاد از تدوین برنامه‌های آموزشی بسیار خوبی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد و افزود: کتب، برنامه‌ها و مواد درسی خوبی را نوشته است. روش آموزشی و فنی و حرفه‌ای باید طراحی و پیاده شود که در برنامه ایشان آمده است.

داداشی: متولی فرهنگ‌سازی در تمام حوزه‌ها، وزارت آموزش و پرورش است

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت، ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان، بهبود ساختارها و روش‌ها، توسعه فناوری‌ها در مدارس، اقتصاد و معیشت، نظام جامع پرداخت، بیمه تکمیلی فرهنگیان، خدمات رفاهی و اقامتی و افزایش تسهیلات فرهنگیان را از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد.

ولی داداشی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: متولی تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی در تمام حوزه‌ها، وزارت آموزش و پرورش است.

نماینده مردم آستارا در مجلس افزود: تعهد و تخصص دو ویژگی وزارت است که آقای بطحایی هر دو ویژگی را دارد. ایشان کارنامه موفقی در وزارت‌خانه داشته است. ایشان قول تحولات این وزارتخانه را داده است. از مجلس می‌خواهم نیم نگاهی به برنامه‌های ایشان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای متوازن سند توسعه آموزش و پرورش نیاز ضروری آموزش و پرورش است، ارتقاء جایگاه این وزارتخانه مشارکت هر سه قوه را طلب می‌کند. ارتقاء معیشت معلمان از برنامه‌های مدون آقای بطحایی است.

دادادشی گفت: طی ۴ سال آینده ۴۰۰ هزار معلم بازنشسته می‌شود و ایشان برنامه خوبی برای این کار دارند.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی تصریح کرد: آموزش و پرورش، کیفیت‌محور نیست. ایشان قول داده‌اند که کیفیت آموزش و پرورش را ارتقاء دهد. اگر نتوانست از ایشان سوال می‌کنیم.

بطحایی: از زوایای پیداوپنهان آموزش‌وپرورش شناخت کافی و لازم دارم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: حضورم در آموزش و پرورش از معلمی تا معاونت وزیر باعث شده در شرایطی خود را در معرض انتخاب نمایندگان قرار دهم که اندوخته‌هایم سبب شده از زوایای پیدا و پنهان نظام آموزشی شناخت داشته باشم.

سیدمحمد بطحایی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده است، در تشریح برنامه های خود گفت:‌ حرکت در جهت چشم اندازهای جامعه اسلامی و تحقق خواسته های مقام معظم رهبری از یک سو و کمبود منابع از سوی دیگر نیازمند قرارگرفتن نیاز آموزش و پرورش کشور در اولویت اصلی نظام است.

وی افزود:‌ علی رغم همه مشکلات ما معلمان و مدیران آموزش و پرورش به فرهنگ امید و معجزه‌ی باور عمیقا معتقدیم و عزم خود و همکارانمان را در پیمودن راهی که آینده آن روشن بوده است راسخ می دانیم. آموزش و پرورش  زیربنای کلیدی توسعه پایدار و مهمترین بستر تولید سرمایه انسانی در کشور است و اجرای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی و نقشه جامع علمی کشور نیازمند آموزش و پرورش پویا و فعال است و عمیقا باور داریم معلمان صبور، نجیب و زحمت کش کلیدی ترین رکن آموزشی اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
1
سه سال از اموزش غیر مستقیم ، فلسفه در مهدکود ک و دبستان و.. ، برای پیشگیری از تربیت انسانها و مدیران نفسانی و احسساساتی ، میگذرد . اما اجرای عملی ان ، اطلاع رسانی نشده .
disgruntled
|
-
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
0
1
فاتحه آموزش و پرورش که خونده شده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین