کد خبر: ۴۶۸۴۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹

بیطرف را بیشتر بشناسیم

علاوه بر این سوابق و اطلاعات فردی و کاری، مسلماً شخصیت و ویژگی ها و خصوصیات مثبت یا منفی وزرا که در طول سال های طولانی و طی فراز و نشیب های مختلف عمرش در وجود آن ها شکل گرفته است، تاثیر تعیین کننده ای در اندیشه، رفتار، گفتار و عملکردش در بالاترین سطح مدیریت نظام خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
بطور قطع امروزه با کمی صرف وقت و جستجو در فضای اینترنت به راحتی می توان اطلاعات بسیاری در خصوص سوابق و عملکرد هر سیاست مدار یا مدیر اجرایی بدست آورد و معمولا رزومه فردی و کاری افراد شناخته شده، بخصوص کسی که به عنوان کاندیدای پست وزارت از طرف رییس جمهور محترم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، در دسترس نمایندگان محترم مردم قرار می گیرد.

اما علاوه بر این سوابق و اطلاعات فردی و کاری، مسلماً شخصیت و ویژگی ها و خصوصیات مثبت یا منفی وزرا که در طول سال های طولانی و طی فراز و نشیب های مختلف عمرش در وجود آن ها شکل گرفته است، تاثیر تعیین کننده ای در اندیشه، رفتار، گفتار و عملکردش در بالاترین سطح مدیریت نظام خواهد داشت. 

با توجه به معرفی آقای مهندس حبیب الله بیطرف به عنوان کاندیدای پست وزارت نیرو در دولت دوازدهم از طرف جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب و محبوب ملت ایران در انتخابات حماسی 29 اردیبهشت، در این خلاصه مطلب سعی بر آن است تا به برخی از مهمترین ویژگی ها و خصوصیات مثبت شخصیت برجسته آقای مهندس بیطرف و اقدامات ایشان که در صورت کسب نظر موافق نمایندگان محترم مجلس برای خدمت در مقام وزیر نیرو، تضمین کننده حرکت موفق او خواهد بود، اشاره گردد:

1-تعهد و تقید مسئولانه  به اسلام، امام امت، ملت ایران، نظام جمهوری اسلامی و رهبری معظم

2-شناخت و آگاهی وسیع نسبت به زمان خویش و دانش روز در سطح ملی و بین المللی

3-پایبندی عمیق به اصول اخلاقی و انسانی در برخوردهای فردی، کاری و سیاسی

4-برخورداری از شخصیتی چند بعدی در ابعاد سیاسی ( به عنوان یک سیاست مدار متعهد)، اجرایی ( به عنوان یک مدیر اجرایی موفق) و علمی ( به عنوان یک عضو هیئت علمی آموزشی و پژوهشی)

5-اعتقاد عملی به اصول بنیادین مدیریت نوین نظیر برنامه ریزی استراتژیک، نگرش سیستمی، تصمیم گیری کارشناسانه، بهره گیری از نظام اطلاعاتی بروز و اتکاء بر منابع انسانی حداقل، کارآ و متخصص

6-جدی در مبارزه با فساد اداری، افزایش بهره وری و اصلاح ساختارهای کهنه و راکد در سازمان تحت مسئولیت خود

7-برخوردار از دانش تخصصی (فوق لیسانس راه و ساختمان دانشکده فنی دانشگاه تهران) و تجربیات ارزشمند آموزشی، پژوهشی، اجرایی و مدیریتی در زمینه های فعالیت وزارت نیرو ( آب و برق)

8-توانایی بکارگیری افراد شاخص، توانمند، متخصص و موثر در مجموعه همکاران تحت مدیریت خود

9-دارای روحیه ای آرام، صبور، مقاوم و معتقد به کار جمعی و تشکیلاتی و در عین حال پرهیز از حاشیه و حاشیه سازی  در زندگی شخصی، فعالیت های اجتماعی و محیط کاری

10-مفتخر و در عین حال غیر مغرور نسبت به ده ها سال سوابق تلاش و مجاهدت موفق در انجمن اسلامی دانشگاه تهران، دانشجویان پیرو خط امام، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان های مردم نهاد مختلف

11-توجه به وجوه غیر سازه ای مدیریت منابع آب

ایشان در دوره وزارت و قبل از آن،  مدیریت سازه های عظیم و با اهمیت تامین آب را به شکل مستقیم و غیر مستقیم به عهده داشتند، لیکن این مسئولیت ها و جو حاکم و جاذبه هایی که در آن زمان در راستای مدیریت سازه ای تامین و توزیع آب وجود داشت، ایشان را از پرداختن به وجوه نرم افزاری و غیر سازه ای مدیریت آب غافل ننمود و اقدامات بنیادی و ماندگار بسیاری در این زمینه از ایشان به یادگار مانده است. در ادامه به ذکر برخی از مهم ترین این اقدامات در زمینه توسعه و ترویج تحقیقات، مطالعات پایه و راهبردی، کادر سازی، تربیت و جذب نیروی انسانی متخصص می پردازیم

بنیان گذاری مرکز تحقیقات آب جهاد سازندگی

جناب آقای مهندس بیطرف یکی از بنیان گذاران مرکز تحقیقات آب در جهاد سازندگی بودند که در اوایل کار با هدف یاری رسانی علمی - تخصصی به عملیات آبی خاکی در جبهه های جنگ تحمیلی تشکیل گردید و در  ادامه دامنه کار خود را گسترش داد و وجوه مختلف مسائل مرتبط با تامین، توزیع و مدیریت منابع آب را تحت پوشش قرار داد. در این مرکز به زمینه هایی نظیر مهندسی رودخانه، مهندسی دریا و سواحل، و شبیه سازی ریاضی جریان آب برای اولین بار در ایران پرداخته شد. این زمینه های کاری در زمان خود در ایران کاملا جدید بود و تجربه و سابقه کار آموزشی، علمی و تخصصی در این زمینه در ایران وجود نداشت. این مرکز با جذب نیروی های جوان و با استعداد از بهترین دانشگاه های کشور فعالیت خود را آغاز نمود و با جمع بندی و استفاده از تجربیات متعبر ترین مراکز تحقیقات آب دنیا  و تدوین یک برنامه کلان توسعه ای و اجرای بخش های مهمی از این برنامه توانست منشاء خدمات زیادی در کشور در مسائل مرتبط با جنگ تحمیلی و غیر آن باشد. نام این مرکز در حال حاضر به مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیز داری در وزارت جهاد کشاورزی تغییر یافته  است.  
 
تدوین برنامه بلند مدت تحقیقات آب در وزارت نیرو

یکی از اقدامات مهمی که در دوره وزارت ایشان انجام شد، تدوین نظام و برنامه بلند مدت تحقیقات آب در وزارت نیرو بود. این برنامه چرخه تشخیص و تبیین نیازها، تعریف پروژه ها، انجام کار، نظارت و جمع بندی دستاوردهای تحقیقاتی را شامل می¬شد. علاوه بر این، نظامی برای اجرا و تحقق این چرخه طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شد که طیف وسیعی از مراکز علمی – تحقیقاتی و دانشگاه های کشور را در بر می-گرفت و گستره وسیعی از محققین و پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نیروهای متخصص شاغل در بخشهای خصوصی و دولتی مرتبط با آب را در خدمت پاسخگویی به نیاز های تحقیقاتی بخش آب کشور قرار داد. این مهم جز با دور اندیشی و فراهم نمودن فضای کاری مناسبی که ایشان در زمان مدیریت خود ایجاد نمودند میسر نمی شد. برنامه مذکور در ادامه به تصویب سازمان برنامه و بودجه وقت رسید و در ادامه با اقبال مجلس محترم شورای اسلامی، از پشتوانه مالی مناسبی  نیز برخوردار شد. یکی از مراکز تحقیقاتی که در زمان ایشان به شکلی کاملا جدید و نوآورانه تاسیس شد، مرکز مطالعات و تحقیقات باروری ابرها بود که مرکز آن در شهر یزد قرار دارد و به کل در حوضه های آبی کل کشور ارائه خدمات می نماید.

ساماندهی سامانه پایش منابع آب و مطالعات پایه

بازنگری و تقویت سامانه پایش کمی و کیفی منابع آب که در وزارت نیرو با نام مطالعات پایه شناخته میشود و پرداختن به مطالعات راهبردی مدیریت آب نیز از جمله اقدامات غیر سازه ای مدیریتی بود که در زمان وزارت ایشان سامان یافت. تمرکز زدایی در اجرای عملیات پایش و تحلیل اولیه داده ها توسط شرکت های آب منطقه ای و تحلیل نهایی و جمع بندی نتایج و تهیه اطلس های جامع منابع آب کشور به شکل متمرکز توسط سازمان مرکزی مطالعات پایه منابع آب از جمله این اقدامات بود. 

تشکیل موسسه تحقیقات آب  
 
در حال حاضر موسسه تحقيقات آب به عنوان يكي از فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و چهار مركز ملي مطالعاتي ـ تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساري، يزد و شيراز‌ در تلاش است تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربي ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاري‌سازي را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتي نهادينه سازد.

کادر سازی و توسعه ظرفیت نیروی انسانی متخصص

شاید بتوان یکی از مهمترین خدماتی را که ایشان به کل وزارت نیرو ارائه داد فراهم آوردن زمینه تربیت و تقویت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخشهای دولتی و خصوصی مرتبط با صنعت آب و برق دانست. ایشان ابتدا در جایگاه معاونت آموزش و تحقیقات وزارتخانه حرکتی را که در زمان شهید دکتر عباسپور پایه گذاری شده بود متحول نمود و ادامه داد و سپس در جایگاه وزیر نیرو به این حرکت بال و پر داد بطوریکه در پایان دوره وزارت ایشان مجموعه نیروهای متخصص آب و برق که در وزارت نیرو و شرکتهای تابعه و شرکتهای خصوصی وابسته به صنعت خدمت   می¬کردند در بالاترین جایگاههای علمی در سطح ملی و بین المللی قرار داشتند و از این منظر در کشور مثال زدنی بودند. جمله ای را که آقای مهندس فتاح در شروع کار خود در وزارتخانه بیان نمودند به شکلی مؤید این جایگاه علمی و تخصصی است. ایشان قریب به این مضمون فرمودند من جای آبادی آمده ام و می خواهم آنرا آباد تر کنم.  

تدوین و تصویب راهبردهای بلند مدت آب کشور 

راهبردهای بلند مدت آب کشور در زمان تصدی وزارت ایشان در وزارت نیرو تدوین و به تصویب  هیئت وزیران وقت رسید و بعنوان نقشه راه مدیریت جامع منابع آب با تاکید بر فعالیت های غیر سازه ای و تعامل فیمابین دستگاههای اجرایی مرتبط با آب و خاک کشور و جزء اسناد بالادستی بخش آب کشور همچنان مورد استناد است.

منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین