کد خبر: ۴۶۸۴۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷

گعده نمایندگان دور صندلی ۱۸۴مجلس/مزاح‌های لاریجانی و روحانی /درگوشی‌های سیاسی درباره وزرای پیشنهادی

اولین روز از بررسی کابینه دوازدهم در ساختمان هرمی شکل بهارستان خالی از حاشیه نبود.
آفتاب‌‌نیوز :
بهارستان نشینان روز سه شنبه خود را بعد از یک هفته بحث و جدل و گفت و گو، با بررسی کابینه دوازدهم آغاز کردند و زنگ بررسی کابینه دوازدهم در مجلس دهم به صدا درآمد تا سرنوشت 17 وزارتخانه مشخص شود. از همان ساعات اولیه شروع جلسه علنی، صحن کاملا ناآرام بود و نمایندگان در تکاپوی مضاعف بودند به طوری که حتی نمایندگانی که به لحاظ گرایش سیاسی کمتر در کنار هم دیده می شدند دقایق طولانی با یکدیگر گفت و گو می کردند.

هماهنگی برای نطق

اکثریت اعضای فراکسیون امید به دور محمدرضا تابش جمع شده بودند و از سوی دیگر محمدمهدی زاهدی و دهقان محور تجمع اصولگرایان شده بودند. هرکدام کاغذی در دست داشتند و دائما با دیگر نمایندگان گفت و گو می کردند.موضوع بر سر هماهنگی ها برای نطق در قالب موافق و مخالف بود.  موضوعی که به گفته تابش از سوی هیات رئیسه مکلف شده بود و از هر فراکسیونی یک نفر این مسولیت را برعهده داشت.

 عبدالکریم حسین زاده نائب رئیس فراکسیون امید و بهروز نعمتی عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین که روزهای گذشته شاهد اختلافاتی میان این دو فراکسیون بودیم امروز بایکدیگر در میان صندلی ها قدم می زدند و صحبت می کردند. 

از سوی دیگر گعده محمدرضا نجفی نائب رئیس مجمع نمایندگان تهران و نماینده اصلاح طلب مجلس با ابطحی از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان و نزدیک به جبهه پایداری و تعداد دیگری از نمایندگان اصولگرا جالب توجه بود.

در شرایطی که حسن روحانی برای دفاع از کابینه دولت دوم خود پشت تریبون حاضر شده بود به جرات می توان گفت کمتر نماینده ای بر صندلی خود نشست و به صحبت های او گوش داد؛ در همین حین بود که بحث داغ محمد مهدی زاهدی نماینده اصولگرای مجلس با حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی توجهات را جلب کرد صحبت هایی که بعد از دقایقی حاجی بابایی را کاغذ به دست مقابل صندلی فلاحت پیشه کشاند.

خط و نشان های فاطمه سعیدی برای جهانگیری

زنان مجلس نیز کمتر بر صندلی خود نشسته بودند و  و دائما بین صندلی ها در حرکت هستند و رفت و آمد آنها به سکوی هیات رئیسه بیشتر از هر زمان دیگری است. 

طیبه سیاوشی، پروانه سلحشوری، فریده اولادقباد، فاطمه سعیدی و هاجر چنارانی از جمله زنانی بودند که لحظه ای بر صندلی های خود ننشستند و دائما در حال صحبت کردن با دیگران بودند. گاهی روی سخنشان با حسین زاده و تابش از نواب رئیس فراکسیون امید بود و گاهی محجوب و دیگر نمایندگان با آنها وارد بحث می شدند.

اسحاق جهانگیری  بر صندلی جای گرفته بود که فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران مقابل او رفت بعد از دقایقی حرکات دست سعیدی نشان می داد صحبت جدی تر شده است و حتی می توان گفت بی شباهت با خط و نشان کشیدن نبود.

کنایه در برابر کنایه

از آنجایی که در لحظه سخنرانی حسن روحانی نمایندگان توجه کمتری به صحبت های او داشتند روحانی با لبخند خطاب به نمایندگان و رئیس مجلس گفت: به هرحال «مستمع صاحب‌سخن را بر سر ذوق آورد» من هم ۲۰ سال شبیه به شما نماینده بودم و این فضا را درک می‌کنم و وقتی که روسای جمهور برای معرفی کابینه به مجلس می‌آمدند، مثل شما بودم.

البته این کنایه روحانی بی پاسخ نماند و دقایقی بعد هنگامی که روحانی قصد داشت از وزیر پیشنهادی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نام ببرد و از عملکرد او دفاع کند با اظهارنظر رئیس مجلس درباره عدم حضور علی ربیعی نیز در صحن مواجه شد.

رئیس مجلس با اشاره به این مسئله تاکید کرد که این وزیر پیشنهادی در صحن حضور ندارد و لحظاتی رئیس جمهوری با نگاه به گوشه‌گوشه صحن به دنبال ربیعی گشت. 

با این حال دقایقی بعد بود که لاریجانی در حاشیه پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان به این موضوع اشاره کرد و مشخص شد که علت عدم حضور وزیر پیشنهادی کار ، تعاون و رفاه اجتماعی تصادف او بوده است.

لاریجانی در این رابطه گفت که بعضاً ممکن است برخی وزرا حضور نداشته باشند مثل آقای ربیعی که گویا تصادف کرده‌اند.

حضور ربیعی در صحن و خوش وبش با نمایندگان

ساعتی بعد از رد و بدل شدن کنایه ها بر سر نبود وزیر کار علی ربیعی در صحن حاضر شد که نمایندگان به دور او حلقه زدند و با وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم خوش و بش کردند. ربیعی هم بعد از مصافحه با آنها از در سمت نمایندگان برای لحظاتی از مجلس خارج شد.

در همین حین حمیدرضا فولادگر سرش را به سمت خبرنگاران بالا گرفت و گفت ربیعی تصادف کرده بود و برای همین دیر آمد.

احترام کابینه دوازدهم به عارف

صندلی شماره 184 در مجلس دهم همواره محور مذاکرات بوده است آن هم به این دلیل که رئیس فراکسیون امید ساکن اصلی این صندلی است و از این رو هر نماینده ای نقطه نظری داشته باشد که به جریان اصلاحات یا فراکسیون امید ارتباط داشته باشد به مقابل این صندلی می اید. البته در نتیجه مذاکرات امروز زهرا ساعی نماینده مردم تبریز نوبت نطق خود را به عارف داد تا رئیس فراکسیون امید در حمایت از کابینه رقیبش در انتخابات 92 نطق کند.

عارف تمام قد از کابینه دوازدهم حمایت کرد هرچند انتقاداتی را در مورد حضور زنان متوجه آن دانست و از معرفی نشدن وزیر علوم در آستانه بازگشایی دانشگاه ها انتقاد کرد  اما کلیت را قابل دفاع دانست. بعد از پایان نطق عارف اعضای کابینه دوازدهم  از بیژن زنگنه، رحمانی فضلی جهانگیری، نوبخت  و... مقابل او ایستادند و با او خوش و بشی کردند.

گعده واعظی و کاظم جلالی

در حالی که موافقان و مخالفان مشغول نطق بودند محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم به همراه کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین در گوشه ای از صحن کنار پله های سکوی هیات رئیسه جایی که کمتر در معرض دید خبرنگاران و عکاسان است به گفت و گو پرداختند.

**جلسه علنی در نوبت بعد ازظهر

کنایه لاریجانی به لاهوتی

دقایقی از آغاز بررسی کابینه دوازدهم در نوبت بعد از ظهر جلسه علنی مجلس نگذشته بود که مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مقام موافق پشت تریبون قرار گرفت اما فحوای کلام او نه در جهت موافقت که در قالب مخالف بود. این موضوع اعتراض دیگر نمایندگان را به دنبال داشت به صورتی که خدری نماینده مردم بوشهر در اعتراض به این موضوع تا مقابل تریبون آمد و از سوی دیگر عبدالرضا عزیزی با نشان دادن "دو" با این نطق مخالفت کرد. 

لاریجانی رئیس مجلس هم به کنایه خطاب به او گفت: کمی هم در موافقت صحبت کنید. (اینجا)

شوخی‌های پینگ‌پونگی لاریجانی و کواکبیان

مصطفي كواكبيان نماینده اصلاح طلب مجلس كه صحبت‌هايش بيشتر معطوف به مخالفت‌هاي مجتبي ذوالنور بود، گفت: مباحثی که بعضی از عزیزان مطرح می کنند خطبه های قبل از نماز جمعه است. اینجا مجلس است.

كواكبيان همچنين در واكنش به آن بخش از صحبت‌هاي ذوالنور كه گفته بود« در حوزه فرهنگ، هر چه برنامه را مرور كردم تا رنگ و بويي از دين پيدا كنم،‌ پيدا نكردم و اگر همين برنامه را بگوييم برنامه يك دولت سكولار و لائيك است،‌ چه تفاوتي با جمهوري اسلامي داشت. در اين برنامه جاي دين كجاست؟»، با صراحت تأكيد كرد: اینکه ما بگوییم برنامه های دولت سکولار است یا معنی سکولار را نمی دانیم یا متوجه نیستیم که در راس این نظام مقام معظم رهبری هستند.

اين نماينده اصلاح طلب در ميان صحبت ‌هايش به شوخي‌هاي نسبتا جدي لاريجاني كه هميشه بين آنها رد و بدل مي‌شود، اشاره اي داشت. او گفت: رهبری چند روز پیش حکم رییس جمهور را تنفیذ کردند و رییس جمهور را تایید کرده اند. به علاوه افتخار دولت یازدهم برنامه محوری است. من زمانی که از آقای لاریجانی لقب پرفسور گرفتم، گفتم که برنامه را با دولت هماهنگ کنید اما دولت با برنامه هماهنگ حرکت کرده است.

رئيس مجلس وقتي كه رنجبرزاده عضو هيئت رئيسه خواست نام نفر بعدي را براي قرار گرفتن پشت تريبون بخواند، با لحن خاص خود،‌ گفت: يك مقدار اجازه بدهيد كه از صداي بلند ايشان-كواكبيان- زمانی بگذرد و يك آرامشي حاصل شود تا آقاي جهانگيري براي صحبت بيايند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
قلم فرانسه
|
Turkey
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
0
سایت محترم آفتاب نیوز، حتما بهتر از من آگاه هستید که واژه « گعده » در اصل یک واژه عربی می باشد، « قعده » یعنی نشست دورهم و خودمانی ! حالا جماعتی اصرار در بکار بردن آن دارند ! شما دیگر چرا ؟! این همه واژه زیبا و ریشه دار وجود دارد ! پارسی را پاس بداریم. سپاسگزارم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین