کد خبر: ۴۶۸۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰

گردوی تازه از دستفروشان نخرید!

رئیس انجمن علوم صنایع غذایی ایران گفت: مصرف گردو‌های تازه دستفروشان اولین عامل انتقال بیماری وبا در کشور است.همچنین پسته‌های سیاه شده مغازه‌ها نیز می‌تواند منجر به سرطان‌های دستگاه گوارشی شود.
آفتاب‌‌نیوز : محمد حسین عزیزی در خصوص مصرف گردو و پسته تازه در فصل تابستان گفت: گردو، فندق و پسته تازه از جمله خوراکی‌های تابستانی است که علاوه بر فواید بسیار، به عنوان عاملی برای بروز برخی بیماری‌ها در بدن معرفی می‌شوند.

به گزارش میزان، وی افزود: فروش گردو‌های تازه، توسط دستفروشان، یکی از آلوده‌ترین تنقلاتی است که انواع میکروب‌ها را وارد بدن می‌کند. پوست کندن گردوی تازه با دست‌های آلوده، عامل انتقال بیماری‌هایی نظیر میکروب‌های روده‌ای و اسهال و استفراغ از فرد به مصرف کننده است و براحتی بیماری را منتشر می‌کند.

رئیس انجمن علوم وصنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: شستن گردو‌های تازه با آب جوی، چاه و انواع شوینده‌ها، ترفندی است که این روز‌ها بسیاری از دستفروشان از آن استفاده کرده، و مصرف کنندگان را به میکروب‌های متعددی، چون وبا آلوده می‌کند. ورود فاضلاب‌ها به جوی ها، آلودگی آب‌های زیر زمینی به فضولات انسانی و در آخر شستن هر گونه مواد مصرفی با این آب‌های آلوده، خطر ابتلا و شیوع وبا در کشور را چندین برابر می‌کند.

وی اذعان داشت: فروش پسته تازه در مغازه‌های میوه فروشی به شرط رعایت بهداشت مانعی ندارد، اما باید به مرغوبیت مواد قبل از مصرف دقت شود. فروش پسته‌های سیاه شده با قیمت پایین گرچه از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه است، اما نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد بلکه منجر به بروز سرطان‌های دستگاه گوارشی می‌شود.

عزیزی عنوان کرد: ارائه تنقلاتی، چون آلوچه، گردوی تازه، لواشک و ... در کافه‌های سطح شهر، به معنای اطمینان به بهداشت و سلامت این خوراکی‌ها نیست چرا که در نظارت بر کافه ها، دچار ضعف بوده و بسیاری از این مواد خوراکی به علت مقرون به صرف بودن به صورت باز و فله‌ای تهیه می‌شود و اعتمادی در داشتن تاریخ انقضا و استاندارد‌های آن‌ها وجود ندارد.

وی در پایان یادآور شد: به مردم اکیدا توصیه می‌شود از خرید و مصرف گردو‌های تازه از دستفروشان خودداری کنند و با تصور اشتباه مبنی بر فواید پسته تازه، در هنگام خرید به تازگی و کیفیت آن توجه کرده و از مصرف پسته‌های سیاه بپرهیزید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین