کد خبر: ۴۶۸۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴

۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند

یک دکترای تخصصی مولکولار اپیدمیولوژی سرطان تاکید کرد: حدود ۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، دکتر رویا دولتخواه در اولین کنگره بین المللی تازه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش در تبریز و با اشاره به پیشگیری از بروز سرطان اظهار کرد: پیشگیری اولیه از جمله روش‌های مداخله‌ای است که می‌تواند زمینه‌ کنترل بیماری را فراهم کند و اگر موفق به کنترل در این مرحله نشدیم، وارد پیشگیری ثانویه پس از بروز علایم می‌شویم.

دولتخواه افزود: با وجود روش‌های غربالگری در دسترس و رایگان و ارزان قیمت کسی از این روش‌ها در راستای تشخیص به موقع استفاده نمی‌کند و این در حالی است که پیشگیری سنگ بنای مبارزه با سرطان به شمار می‌آید.

وی عنوان کرد: ارزیابی سیستماتیک از وضعیت موجود سرطان و ریسک‌فاکتورها در کشور از گام‌های اولیه‌ای است که ما را در تشخیص به موقع و اقدامات بعدی یاری می‌کند.  

وی گفت: در صورتی که بتوان بار قابل اجتناب عوامل خطر را کاهش داد، می‌توان از سایر هزینه‌های اضافی و بار تحمیل شده بعدی جلوگیری کرد. همچنین ارزیابی افراد ریسک‌پذیر از اقداماتی است که نقش موثری در غربالگری دارد.

دولتخواه با اشاره به نقش تغذیه در بروز سرطان گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده، مصرف فیبر و سبزیجات، ترک سیگار و مشروبات الکلی از مواردی است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. تغذیه نیز نقش پررنگی در پیشگیری از سرطان دارد و میزان آرسنیک موجود در برنج و پخت گوشت در دمای بالا از عوامل موثر در بروز سرطان‌های گوارشی هستند.

دولتخواه افزود: برنامه‌های مداخلاتی باید مبتنی بر فرهنگ و سیاست‌های حاکم بر آن جامعه باشند. اضافه وزن و چاقی، مصرف مواد اعتیادآور و کم تحرکی از علل زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند دیابت هستند که در بروز سرطان نیز نقش دارند.

اولین کنگره بین‌المللی تازه‌های تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور سخنرانان بین‌المللی به مدت دو روز در حال برگزاری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین