کد خبر: ۴۶۸۹۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
منابع مطلع ناشناس ترک مطرح کردند

نتیجه سفر سرلشکر باقری به ترکیه: مخالفت تهران – آنکارا با همه پرسی استقلال کردستان / تداوم اختلاف نظر درباره سوریه

سرلشکر محمد باقری رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اخیرا به ترکیه سفر کرد و با ژنرال هولوسی آکار همتای ترک خود دیدار داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-روزنامه «حریت» ترکیه در گزارشی اشاره می کند که این دیدار از آن رو مهم است که وضعیت امنیتی در منطقه وخیم است. این روزنامه می نویسد:«موضوع اصلی در مذاکرات میان دو مقام نظامی وضعیت همه پرسی استقلال اقلیم کردستان در شمال عراق است که توسط مقام های آن اقلیم برنامه ریزی شده است. این جزو مهم ترین موضوعات در مذاکرات دوجانبه بود. طرفین توافق کردند که با برگزاری همه پرسی و استقلال مخالفت کنند چرا که این موضوع تاثیر منفی بر تمامیت ارضی ایران  و ترکیه خواهد گذاشت. ایران و هر دو باور دارند که این یک اشتباه جدی با پیامدهای جدی است و رهبران اقلیم باید در تصمیم خود تجدیدنظر کنند». 

به گزارش آفتاب‌نیوز، یک منبع اگاه ناشناس نیز به حریت می گوید که در جریان این دیدار طرفین توافق کردند که همکاری های فعلی در مورد امنیت مرزی و در مورد مبارزه با گروهک پ ک ک را افزایش دهند. این دیدار تنها یک هفته پس از آن انجام شد که ترکیه اعلام کرد قصد ساخت دیوار مرزی برای جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان غیر قانونی را دارد. 

هچنین مقام های ترکیه از تحرکات مرزی برای ساخت یک دیوار حائل ۱۴۴ کیلومتری خبر دادند.که طول مرز ایران و ترکیه حدود ۵۰۰ کیلومتر است. 

نتیجه سفر سرلشکر باقری به ترکیه: مخالفت تهران – آنکارا با همه پرسی استقلال کردستان / تداوم اختلاف نظر درباره سوریه

در مورد مسئله سوریه نیز تمرکز ایران و ترکیه بر روی ایست های بازرسی در داخل سوریه برای امکان رسیدن کمک های بشردوستانه و بازگشت سوری ها به سرزمین های شان بوده است. یک منبع اگاه می گوید در این باره اما توافقی میان ایران و ترکیه وجود ندارد. ترکیه با استقرار هفت ایست بازرسی موافقت نکرده چرا که نگران است این امر باعث افزایش نفوذ در سوریه شود. 

این روزنامه ترک می نویسد که انتظار می رود در تاریخ ۱۶ آگوست سرلشکر باقری با اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیدار کند که این دیدار نیز صورت گرفت. 

 این روزنامه اشاره می کند که عملیات ارتش عراق در تلعفر علیه داعش نیز ترکیه را نگران کرده است. آن کشور نسبت به مشارکت شبه نظامیان شیعه در عملیات زمینی حساس است.
 
خبرگزاری «فرانسه» نیز با انتشار گزارشی می نویسد که عیلرغم همراهی ایران و ترکیه با یکدیگر علیه موضوع استقلال کردستان دو کشور هنوز بر سر سوریه با یکدیگر اختاف نظر دارند و می افزاید:«ترکیه و ایران از طرفین مخالف در سوریه حمایت می کنند و اردوغان به دنبال سرنگونی بشار اسد برای پایان دادن به جنگ است و تهران و مسکو هم چنان از اسد حمایت می کنند. روابط میان دو کشور مسلمان سنی سکولار و مسلمان شیعه ترکیه و ایران در سال های اخیر رو به وخامت بوده است. اردوغان گاهی اوقات از ظهور ناسیونالیسم فارسی در منطقه گفته است و درباره قدرت گیری شبه نظامیان شیعه در عراق و سوریه نگران است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
0
2
ایا دخالت در کشورهای دیگر درست است. ترکیه نگران عراق نیست بلکه نگران خودش است و دروغ می گوید.خودش نقش بزرگی در خرابی سوریه و عراق دارد و بی میل نیست که این کشورها نابود شوند.پس صادقانه حرف بزنید و دست از سر سرنوشت ملت های منطقه بردارید
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
1
0
سلام ،بارزانی یک کانون تشنج ودرگیری جدید را در منطقه استارت خواهد زد ومطمئنا دولت مرکزی عراق زیر بار این تجزیه طلبی نخواهد رفت وجنگ ودرگیری ها مجددا شروع خواهد شد. این مسئله برای کسانی پیام دارد که طرفدار خود مختاری هستند چرا که این خودمختاری ها کشورها را دچار فروپاشی وتجزیه خواهد کرد بلایی که بر سر شوروی سابق ویوگسلاوی آمد.کردها باید ظرفیت روندهای دموکراتیک را در قالب عراق واحد داشته باشند واز روند های استعماری که کشورها را تکه تکه و به لقمه آسانی برای بلعیدن توسط استعمار گران تبدیل می کند جلوگیری کنند. بنده فکر می کنم کشورهای منطقه باید در جهت مخالف اهداف استعمار حرکت کنند وبسوی اتحاد ویکی شدن حرکت کنند و حکومت های واحدی را شکل دهند تا تبدیل به ابر قدرت شوند و از سلطه استعمار گران امریکایی جلوگیری کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
بهترنیست همه چیزراواگذارکنیم به خودمردم رفراندوم وهمه پرسی به نظرتان خوب نیست ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین