کد خبر: ۴۶۸۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
سومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم

پایان سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت/حجتی، آوایی و حاتمی در مجلس/چهارمین جلسه،صبح شنبه+تصاویر

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دوازدهم در حال برگزاری است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش آفتاب‌نیوز، سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دوازدهم در حالی در صحن مجلس در جریان است که مقرر شده روز شنبه کار راعتماد به این وزرا به پایان برسد.

پایان سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت

ساعت ۱۱:۲۶

قدرت موشکی را ارتقا خواهیم داد/ حمایت از جبهه مقاومت و سردار قاسم سلیمانی را پیگیری می‌کنیم

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت دفاع گفت:‌ ما در کشور ۱۰۰ دانشگاه و بیش از ۴ هزار شرکت داریم که ما سعی می کنیم این شرکت ها را از حالت پیمانکاری به حالت مشارکتی تبدیل کنیم .

پایان سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت/وزیر پیشنهادی دفاع:قدرت موشکی را ارتقا خواهیم داد/حجتی:از کودکی کشاورز بوده و هستم

امیر سرتیپ امیرحاتمی در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در تشریح و دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت دفاع  گفت: ما امروز با فرصت‌های مهمی در داخل و خارج کشور مواجه هستیم. در داخل کشور مردم با حضور چشمگیر خود در عرصه انتخابات یک بار دیگر به فرماندهان و نیروهای مسلح ثابت کردند که برای دفاع از کشور و آرمان های نظام از آنها پشتیبانی می‌کنند.

او ادامه داد: در سطح بین المللی هم بعد از سالهایی که کشورهای مستکبر با زبان تحریم صحبت می‌کردند اکنون برای مذاکره کردن با کشورمان نوبت می‌گیرند.

وزیر پیشنهادی وزارت دفاع با اشاره به توانایی بالای نیروهای مسلح افزود: به یمن تلاش‌های فراوان همه فرماندهان در ارتش ، سپاه و دیگر نیروهای مسلح اکنون ما به یک بازدارندگی رسیدیم و توانستیم این بازدارندگی را با ایمان حفظ کنیم. اما در این عرصه چالش‌هایی هم پیش رو داریم. مانند تلاش دشمنان برای خدشه دار کردن امنیت کشور و تبدیل منطقه به انبار مهمات جنگی.

امیر حاتمی در مورد میزان قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به اقتصاد مقاومتی که در دستور کار دولت قرار گرفته است توانستیم با قدرت ایمان خود با کمترین هزینه بالاترین سطح امنیت را در حوزه‌های مختلف افزایش دهیم.

او با اشاره به پتانسیل های وزارت دفاع خاطرنشان کرد: در برنامه‌هایی که برای ادامه راه به نمایندگان مجلس ارایه دادیم مسایل به صورت روشن آمده است. در این برنامه‌ها به همه پتانسیل‌های داخلی و خارج از کشور اشاره کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی وزارت دفاع تاکید کرد: لازم به ذکر است که وزارت دفاع پس از انقلاب همواره رشد روزافزونی را شاهد بوده است و برای ادامه راه از تجربه همه بزرگان نیروهای مسلح چه آنان که در راه دفاع از میهن شهید شده اند و چه آنانی که هنوز حضور دارند استفاه خواهیم کرد.

او در رابطه با ایجاد ارتباط وزارت دفاع با شرکت های زیر مجموعه افزود: ما در کشور ۱۰۰ دانشگاه و بیش از ۴ هزار شرکت داریم که ما سعی می کنیم این شرکت ها را از حالت پیمانکاری به حالت مشارکتی تبدیل کنیم . ما تلاش می کنیم در داخل وزارتخانه سرمایه گذاری نکنیم تا در خارج از وزارتخانه بتوانند از تاسیسات ما برای ارتقاء قدرت رسمی و همچنین اقتصادی کشور نیروهای دیگر کشور تلاش کنند.

وزیر پیشنهادی دفاع با بیان اینکه قدرت موشکی به ویژه بالستیک و کروز را ارتقا خواهیم داد، گفت: افزود: قدرت پدافند هوایی را ارتقا خواهیم داد. نوسازی و قدرت بازدارندگی را پیگیری خواهیم کرد و افزایش یگان‌های واکنش سریع نیز مورد توجه خواهند بود. همچنین در حوزه دیپلماسی دفاعی به عنوان مکمل و هماهنگ با سیاست خارجی فعالانه در ایجاد ثبات در امنیت پایدار نقش‌آفرینی خواهیم کرد. هدف اصلی پیگیری در اهداف سیاست دفاعی کشور در جهت دفاع همه‌جانبه و رویکرد بازدارندگی خواهد بود.

امیرحاتمی در ادامه گفت: در برابر تهدید دشمنان به ویژه آمریکا که همواره درصدد دسیسه‌چینی و دخالت در امور کشور و ضربه به نظام است ایستادگی می‌کنیم. همچنین با توجه به قانون مکملی که مجلس در مقابله با تحریم‌های آمریکا مصوب کرده است حمایت از جبهه مقاومت و نیروهای قدس به ویژه قاسم سلیمانی که افتخار کشور است را پیگیری خواهیم کرد.

او افزود: در حوزه خدمات‌رسانی و تامین اجتماعی نیروهای مسلح که مورد بحث نمایندگان نیز بود پیگیری های لازم را به کمک مجلس انجام خواهیم داد. همچنین در حوزه اقتصاد مقاومتی وزارت دفاع همواره پیشگام بوده است و ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی در صندوق‌های بازنشستگی و شفاف‌سازی را مدنظر قرار داده است. افزایش بهره وری و مسئله صیانت از داوری‌ها و مسئله ایثارگران از اولویت‌هایی است که پیگیری خواهد شد.

وزیر پیشنهادی دفاع بیان داشت: تسریع در جابجایی و نوسازی پادگان‌ها دنبال خواهد شد. همچنین پاکسازی میادین مین، پشتیبانی حقوق و نهادینه سازی تعامل با مجلس دنبال خواهد شد.

او افزود: بر این باورم اعتماد رئیس جمهور و نمایندگان محترم مجلس در صورت رای اعتماد و واگذاری مسئولیت خطیر وزارت دفاع به این سرباز انقلاب و نظام که زمانی جانشین وزیر دفاع نیز بوده است امانت گران‌سنگی است که حاصل مجاهدت تلاش بی وقفه دانشمندان، متخصصان و هزاران فعال صنعت دفاعی است و موجب افزایش وحدت، همدلی و مشارکت فعال به ویژه ارتش و سپاه با وزارت رفاه خواهد شد.

حاتمی گفت: در سایه تدابیر حکیمانه فرماندهی کل قوا و حمایت ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس و همه فرماندهان، کارکنان و رزمندگان این تکلیف الهی در مسیر خدمتگزاری به ملت شریف ایران خواهد بود که در این راستا تلاش خستگی‌ناپذیر خواهم داشت.

وزیر پیشنهادی دفاع در پایان گفت: سخنان خود را با جمله‌ای از شهید مرتضی آوینی به پایان می‌برم؛ هرکس می‌خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند. اگرچه خواندن داستان کافی نیست، اگر دل کربلا نباشد.


ساعت ۱۱:۲۰

دولت هم برادری سپاه و ارتش را یاد بگیرد/ امیر حاتمی بدون شک بهترین گزینه است


نماینده مردم مشهد در موافقت وزیر پیشنهادی وزارت دفاع گفت: ارتش و سپاه با یکدیگر برادری دارند که امور را به خوبی پیش می‌برند و باید سایر بخش‌های دولت هم یاد بگیرند.

سید امیر حسین  قاضی‌زاده هاشمی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت دفاع گفت: برادران سپاهی در طول چند روز گذشته از من درخواست کردند که پشت تریبون مجلس از امیر سرتیپ امیر حاتمی دفاع کنم. این دو مجموعه از یکدیگر جدا نیستند و زیر نظر یک فرمانده متعهد و معتقد اداره می‌شود.

او خاطرنشان کرد: سپاه و ارتش با هم رقابت دارند اما به دلیل تفکیک دقیق وظایف آنچنان برادرانه در کنار یکدیگر ایستاده‌اند که هر دو با هم در سخت‌ترین و پرچالش‌ترین مناطق جهان کنار هم می‌جنگند.

نماینده مجلس دهم تاکید کرد: از ابتدای انقلاب و تاکنون سپاه و ارتش ضمن حفظ هویت خود در اقتصاد، علم، تکنولوژی، به گونه‌ای عمل کرده‌اند که علاوه بر اینکه نیاز به جریان مقاومت را تامین کردند ما امروز وابستگی نداریم.

او در ادامه افزود: اگر این برادری‌ که در این دو نهاد دیده می‌شود در سایر بخش‌های دولت نیز دیده می‌شد امور به خوبی پیش می‌رفت. آقای رئیس‌جمهور عنوان می‌کرد از اصلاح‌طلبان و سران اعتدال برای چینش کابینه استفاده می‌کند، بهتر است در اداره کشور نیز آن را لحاظ کند.

نماینده مجلس دهم در ادامه خاطرنشان کرد: در طول عمر بابرکت انقلاب اسلامی از ظرفیت جوانان به خوبی استفاده کرده‌ایم. امیر حاتمی نیز در زمره آنان قرار می‌گیرد که با اخلاص و اعتقادات در نظام خدمت کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: عزیزان امروز به امیر سرتیپ حاتمی رای بدهید، زیرا او بدون شک بهترین گزینه است.

ساعت ۱۱:۱۶

امیرحاتمی نماد اتحاد و وحدت بین نیروهای مسلح است


نماینده مردم سلماس با اشاره به توانمندی‌های وزیر پیشنهادی دفاع گفت: امیرحاتمی نماد اتحاد و وحدت بین نیروهای مسلح است که نمایندگان مجلس می‌توانند با یک رای حداکثری حمایت خود را از نیروهای مسلح اعلام کنند و از زحمات آنها تقدیر کنند.

شهروز برزگر در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع مجلس گفت: امیر حاتمی از اشخاص شایسته اخلاق مدار و قانونمند است که در طول خدمت خود در ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و دیگر ارگان‌ها نقش مهمی در آمادگی رزمی ارتش، سپاه پاسداران، مرزبانی، نیروی انتظامی و نیروی دریایی داشته‌اند.

نماینده مردم سلماس ادامه داد: امیر حاتمی با نیرنگ‌های دشمنان آشناست و چگونگی مقابله با آنها را به خوبی می‌داند. او در ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان یک شخص شایسته درخشیده است و امیدواریم در ادامه راه هم بتواند این درخشندگی خود را حفظ کند.

عضو فراکسیون امید با اشاره به برنامه‌های تدوین شده وزیر پیشنهادی دفاع افزود: برنامه‌هایی که امیر حاتمی به مجلس ارایه داده است شامل تدابیر رهبری ، قانون اساسی ، اولویت های دولت ، اولویت‌های نیروهای مسلح ، قانون وزارت دفاع و اسناد راهبردی نیروهای مسلح می باشد که با تجربه‌های اندوخته امیرحاتمی و آینده پژوهی ایشان می‌توان در آینده نه چندان دور اقدامات مثبتی را در این حوزه ببینیم.

نماینده مردم سلماس ادامه داد: امیرحاتمی نماد اتحاد و وحدت بین نیروهای مسلح است که نمایندگان مجلس می‌توانند با یک رای حداکثری حمایت خود را از نیروهای مسلح اعلام کنند و از زحمات آنها تقدیر کنند. در اینجا نقل قولی از وزیر امور خارجه می‌آورم که ایشان گفتند در حین مذاکرات بین المللی علاوه بر حمایت رهبری و مردم از توانایی نیروهای مسلح هم استفاده کردند.

او با بیان پتانسیل‌های وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: وزارت دفاع ۱۰۰ دانشگاه و ۴ هزار شرکت وابسته دارد که انواع ادوات جنگی را برای دفاع از مرزهای ایران تامین می‌کند. با این شرایط و پتانسیل‌های وزارت دفاع می‌توانیم در خودروسازی نیز استفاده کنیم و ایمنی جان هموطنانمان را تامین کنیم .

برزگر به دیگر توانایی امیر اشاره کرده و گفت:‌همچنین ایشان با ارتباطات و هماهنگی هایی که می تواند بین قوا به وجود آورند در ادامه تصمیم صحیحی در مورد  پادگان های داخل شهر خواهند گرفت تا با هماهنگی های لازم این پادگان ها از داخل شهر خارج شوند.

این نماینده مجلس در مورد وضعیت معیشتی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد : ما برای حفاظت از کشور بهترین  تجهیزات نظامی و شجاع‌ترین نیروهای نظامی را در اختیار داریم که نیروهای مسلح ما باید مورد حمایت قرار گیرد. در ادامه می توانیم با کمک همکارانمان در مجلس حقوق این عزیزان را ۲۰ درصد بیش از سایر نیروهای کشور پرداخت کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان بیان داشت: نمایندگان مجلس با همه توان خود نشان دهند که با تمام قوا از نیروهای مسلح دفاع می‌کنند.

ساعت ۱۱:۰۷

مفتح: عدم حضور وزیری در جلسه رای اعتماد توهین به مجلس نیست/ لاریجانی: منعی برای خروج وزرا از صحن وجود ندارد


سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در تذکری اعلام کرد که عدم حضور برخی از وزرا در جلسه رای اعتماد را نباید توهین به مجلس دانست چرا که بعضا همچنان دارای مسئولیت بوده و باید در جلساتی شرکت کنند.

پایان سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت/وزیر پیشنهادی دفاع:قدرت موشکی را ارتقا خواهیم داد/حجتی:از کودکی کشاورز بوده و هستم

 محمدمهدی مفتح در جریان نشست علنی امروز مجلس در تذکری با استناد به مواد ۲۰۵، ۲۰۶ و ۲۰۷ اعلام کرد: یکی از نمایندگان روز گذشته در تذکری نسبت به عدم حضور برخی وزرای پیشنهادی در صحن و حضور نامنظم بعضی از آنها انتقاد کرد و شما (لاریجانی) ضمن تایید تذکر تاکید کردید که وزرا باید به طور منظم در جلسات حاضر شوند.

او گفت: با این حال هرچه آیین‌نامه را بررسی کردم، این مسئله را نیافتم. چرا یک وزیر پیشنهادی که ممکن است تا زمان بررسی صلاحیت مسئولیت دیگری داشته باشد باید کار خود را رها کرده و در صحن حاضر شود و در غیر این صورت اهانت به مجلس برداشت می‌شود .

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به غیبت دقایق ابتدایی علی ربیعی در نخستین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی  و کابینه دوازدهم اعلام کرد: در یکی از جلسات ابتدا اعلام شد یکی از وزرای پیشنهادی در صحن نیست اما در ادامه مشخص شد که او در مسیر دچار تصادف شده است. سوال این است که چرا باید از چنین مسئله‌ای تلقی عدم توجه مجلس داشته باشیم و این در حالی است که همه این عزیزان تا پیش از کسب رای اعتماد نیز سمت‌ها و مسئولیت‌هایی داشته و در خدمت مردم هستند.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: البته اینکه اهانت به مجلس باشد درست نیست و من هم قبول داریم که احیاناً اگر وزیری به دلیل انجام کار یا ملاقاتی ضروری صحن را ترک کنند و دوباره بازگردد، اشکالی ندارد و اهانت به مجلس نیست.

او تاکید کرد: با این حال در آیین نامه الزام به حضور وزرای پیشنهادی در صحن وجود دارد و در بخش پایانی ماده ۲۰۶ آمده سوالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوطه داده خواهد شدو بنابراین اگر وزیر در صحن نباشد امکان ارائه سوالات وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین هم در زمان رای اعتماد به دولت و هم هنگامی که نمایندگان سوال دارند باید وزرا در صحن حضور داشته باشند.  چرا که در آیین‌نامه تصریح شده سوالات نمایندگان از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزرا داده شود و با توجه به عدم حضور رئیس جمهوری در صحن طبیعتاً باید خود وزرا در مجلس حاضر شوند.

لاریجانی در عین حال یادآور شد: با این همه اگر وزیری کاری فوری داشته باشد و به عنوان مثال آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه ملاقات خارجی داشته باشند می‌توانند صحن را ترک کرده و پس از انجام آن ملاقات به مجلس بازگردند و طبیعتاً منعی وجود ندارد اما اهانتی تلقی نمی‌شود.

ساعت ۱۱:۰۵

چشم مردم امروز به تریبون مجلس است/از اصلاح‌طلب و اصولگرا همه باید از وزیر دفاع حمایت کنیم



نماینده مردم تایباد گفت: اصلاح‌طلب و اصولگرا، شیعه، سنی، فارس و عرب ندارد. همه باید از وزیر دفاع حمایت کنیم.

جلیل رحیمی جهان آبادی در حمایت از وزیر دفاع گفت: چشم مردم امروز به تریبون مجلس است که آیا نمایندگان قدردان زحمات آنها هستند یا نه. دوستان گویا آمریکا فراموش کرده کههشت سال جنگ تحمیلی را به ایران تحمیل کرده است و صدام هزار میلیارد ریال به ما خسارت زده است و ما ۲۵۰ هزار شهید را تشییع کرده‌ایم.

نماینده مردم تایباد گفت: امروز ایستاده‌ایم که از سرباز وطن امیر حاتمی دفاع کنیم و از این سرباز وطن قدردانی کنیم. اصلاح‌طلب و اصولگرا، شیعه، سنی، فارس، عرب ندارد. همه باید از این وزیر حمایت کنیم.

او افزود: نمایندگان مجلس رای ما به وزیر امور خارجه و وزیر دفاع باید متفاوت با بقیه وزرا باشد، زیرا غربی‌ها باید بدانند زمانی که با رای ۹۵ درصدی تحریم‌ها علیه ما را تشدید می‌کنند، ما هم با رای بالا این سرداران دیپلماسی و دفاعی را انتخاب می‌کنیم. امروز تمام ایران آماده‌اند تا مانند حججی برای کشور فدا شوند.

نماینده تایباد افزود: امروز ایستاده‌ایم که از امیر وارسته و این نظامی باسابقه دفاع کنیم. ایشان زحمات زیادی در بخش‌های مختلف کشیده‌اند. ارتش بی‌نیاز از حرف من است آرام و مطیع رهبر به وظایف خود عمل می‌کند و در کنار سبزپوشان ارتش فضایی ایجاد کرده که کسی جرات فکر کردن برای تعرض به ایران را ندارد.

او تاکید کرد: به نام ملت، به نام شهدا، به نام ایثارگران، به نام سربازان از امیر حاتمی دفاع می‌کنیم و از نمایندگان می‌خواهیم که با رای یک‌دست خود ایشان را انتخاب کنند.

 ساعت ۱۰:۵۵

نمایندگان با رای بالای خود به امیر حاتمی، پاسخ دندان‌شکنی به دشمنان بدهند


نماینده موافق امیر حاتمی با تاکید بر اینکه مفتخر است به عنوان کسی که مدتی لباس پاسداری به تن داشته از امیرحاتمی دفاع می‌کند از همه نمایندگان مجلس خواست با رای بالای مثبت خود پاسخ دندان‌شکنی به دشمنان کشور دهند.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی امروز در نشست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی دفاع عنوان کرد: ضمن تبریک و تشکر به اقای روحانی و دولت ایشان ما نمایندگان تمام تلاش خود را برای حل مسائل کشور و همکاری با دولت انجام خواهیم داد.

او در ادامه با خواندن چند بیت شعر در دفاع از وزیر پیشنهادی ادامه داد:‌ من با ایشان در دوره دکترا همکلاسی بودم و شاهد هستم که به عنوان یک سرباز ولایی الگوی خود را از شهید صیاد شیرازی گرفته ایشان ۳۰ سال در سطوح مختلف ارتش خدمت کرده و مسئولیت‌های متعددی بر عهده داشتند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در حمایت از امیر حاتمی گزینه پیشنهادی وزارت دفاع ادامه داد: ایشان همراه سرلشکر باقری کار کرده و به وزارت دفاع مسلط هستند .او شناخت کافی از نیازهای این وزارتخانه داشته و ۴ سال به عنوان جانشین وزیر دفاع دولت یازدهم خدمت کرده و همکاری‌های خوبی با جناب آقای دهقان داشته است.

امیرآبادی با اشاره به برنامه‌های امیر حاتمی برای وزارت دفاع افزود: ایشان در برنامه خود به مواردی چون رشد قدرت موشکی ، استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی و مدیریت هزینه، توجه داشته با این حال آنچه که بیش از همه نشان می‌دهد ایشان گزینه مناسبی هستند، داشتن اخلاق تعاملی است.

او ادامه داد: ایشان هم‌اکنون نمونه‌ای از اخلاق تعامل است. ایشان می توانند به عنوان نمادی از وحدت سپاه و ارتش عمل کند چرا که تعصب صنفی نداشته و تاکیدشان روی به کارگیری از بهترین افراد است .

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه امیر حاتمی افزود: در برنامه ایشان حمایت از جبهه مقاومت، دفاع همه جانبه از سپاه قدس و سردار  قاسم سلیمانی ، تجهیز مرزبانی و عمق راهبردی دفاعی دیده می‌شود.

او در پایان با تاکید بر اینکه مفتخر است به عنوان کسی که مدتی لباس پاسداری به تن داشته از امیرحاتمی دفاع می‌کند از همه نمایندگان مجلس خواست با رای بالای مثبت خود پاسخ دندان‌شکنی به دشمنان کشور دهند.

ساعت ۱۰:۴۸

کواکبیان:‌ نمایندگان در موافقت وزیری که مخالف ندارد، صحبت نکنند/ لاریجانی: نمی‌توانیم نمایندگان موافق را ملزم کنیم


نماینده مردم تهران در تذکری از نمایندگان خواست در صورتی که وزیر پیشنهادی مخالفی ندارد، نماینده موافق نیز صحبت نکند که رییس مجلس اعلام کرد طبق آیین‌نامه نمی‌توانیم برای این کار نمایندگان را الزام کنیم.

مصطفی کواکبیان در جریان نشست علنی امروز مجلس در تذکری با اشاره به عدم اعلام مخالفت نمایندگان با وزرای پیشنهادی دادگستری و دفاع اعلام کرد: با توجه به اینکه وقت نمایندگان نیز همچون وزرا مهم است پیشنهاد می‌کنم اگر وزیری مخالف ندارد نمایندگان موافق نیز توافق کرده و صحب نکنند.

او خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی گفت: شما می فرمایید کوتاه صحبت کنند اما عملاً اتفاق دیگری می‌افتد و از تمامی مهلت استفاده می‌کنند.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر تصریح کرد:‌ ما نیز موافقیم و اگر صحبت نکنند بهتر است. این مطلب درست است اما بنابر آیین نامه نمی‌توانیم الزام کنیم.

کواکبیان در ادامه اعلام کرد: به هرحال شما وارد هستید و با یک ترفندهایی می‌توانید جلوی آن را بگیرید.

علی لاریجانی نیز در واکنش به این گفته اظهار کرد: البته به اندازه پرورفسور کواکبیان وارد نیستیم.


ساعت ۱۰:۲۰

امور قضایی مستلزم علمی شدن است/ در سمت‌های مختلف مورد اعتماد نظام قرار گرفتم


سیدعلیرضا آوایی در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت دادگستری و دفاع از آن در صحن علنی مجلس بیان داشت: لازم می‌دانم مراتب قدردانی خود را از ریاست قوه قضائیه و رئیس جمهور ابراز کرده و از اینکه اینجانب را شایسته خدمت در این وزارتخانه می‌دانند تشکر کنم. همچنین از ریاست مجلس کمال تشکر را دارم.

پایان سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت/وزیر پیشنهادی دفاع:قدرت موشکی را ارتقا خواهیم داد/حجتی:از کودکی کشاورز بوده و هستم

او افزود: اینجانب به عنوان عضوی از جامعه حقوقی کشور مفتخرم که چهل سال در محضر حقوق و قضا خدمت کرده‌ام و تجربه خود را در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم به کار خواهم گرفت.

آوایی گفت: چه در زمانی که از ابتدای انقلاب رئیس کل دادگستری در شش استان بودم و چه در زمانی که ریاست سازمان ثبت احوال کشور و مسئول دفتر رئیس جمهور نیز بوده‌ام مورد اعتماد نظام قرار گرفتم.

وزیر پیشنهادی دادگستری بیان داشت: مهم‌ترین ویژگی برنامه پیشنهادی اینجانب تلاش برای ارتقا بیشتر کارآمدی در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب است که در سه راهبرد تدوین شده است. تسهیل روابط بین قوه قضائیه، مجلس و دولت و کاهش اصطکاک بین سه قوا از مهم‌ترین برنامه اینجانب است. البته اختلاف نظر گویای پویایی جمهوری اسلامی است اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که این اختلف نظر مدیریت نشود و به بحران تبدیل شود. اصطکاک میان قوا باید با سازوکارهای مناسب مدیریت شده چرا که ساختار نظام اینگونه است.

او افزود: قانون اساسی برای تسهیل روابط و روانسازی این سه قوه علاوه بر فرمایشات مقام معظم رهبری سازوکار تعیین کرده است که اگر مورد استفاده قرار گیرد مشکلات کمتر می‌شود و این ظرفیت فراهم می شود که در مسائل قوا در چارچوب تعیین شده حل و فصل شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری دیگر برنامه‌های راهبردی خود را دانش‌محوری و توجه به وزارت دادگستری عنوان کرد و گفت: امور قضایی مستلزم علمی شدن است و گره‌گشایی امور مردم باید به کارگیری دانش امکانپذیر شود. به همین خاطر باید استفاده از نظر علما، حقوقدانان و جامعه شناسان مدنظر قرار داده شود که علاوه بر اثربخشی از نظر علمی مسیر توسعه دانش حقوقی با ارتقاء آگاهی‌های عمومی و ترویج حقوق شهروندی تصویب شود.

آوایی در ادامه گفت: از دیگر برنامه‌های من ارتقاء توانمندی و اثربخشی در حوزه تعزیرات است. پاسداری از حقوق ملی از وظایف دادگستری است که باید توسط تعزیرات انجام دهد. اگر پاسداری نشود شکوفایی اقتصاد ملی با چالش مواجه خواهد شد چرا که باید پایدار حریم اقتصادی مردم باشیم و بهینه‌سازی سازمان تعزیرات یک ضرورت ملی است.

او ادامه داد: در این خصوص مرزبندی صحیح بین جرم و تخلف، بازنگری و اصلاح قوانین به خصوص قوانینی که مقطعی تصویب شده بودند، جلوگیری از تعدد رویه‌ها با تاکید بر آیین نامه‌ها و به کارگیری سامانه نظارت بر الکترونیکی هوشمند از جمله برنامه‌های این جانب در وزارت دادگستری و زیر مجموعه‌ها است.این برنامه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های توسعه است که موارد آن به صورت کامل پیشتر به نمایندگان تقدیم شده و تنها به عنوان نمونه چند مورد را بیان می‌کنم.

وزیر پیشنهادی برای وزارت دادگستری درباره مهم‌ترین رئوس برنامه‌هایش اظهار کرد: تلطیف روابط قوه قضاییه ، مجلس و دولت براساس اخلاق قانون تلاش برای تعدد در اجرای رویه‌های قانونی، ارتقا و به روزرسانی زیر ساخت‌های حقوقی و قانونی با ارایه پیشنهاد لوایح مورد نیاز، فراهم کردن موقعیت پاسخگویی از سوی وزیر دادگستری به قوای مجریه و مقننه و قضاییه، کمک به استقرار اقتصاد مقاومتی و اجرایی شدن سیاست های اصل ۴۴ و خصوصی سازی در چارچوب وظایف تعریف شده در قانون، پیگیری معیشت قضات و کارکنان قوه قضاییه و دادگستری، ارتقاء شاخص‌های کمی و کیفی سازمان تعزیرات و تلاش برای پیشبرد یکپارچگی قوانین این حوزه، اهتمام به حقوق شهروندی، زنان و کودکان و مبارزه با فساد تقویت معاون حقوق و بشر در زیر مجموعه‌های وزارت دادگستری برای رفع سوء تفاهم‌های بین المللی از دیگر برنامه‌هایم است.

او تاکید کرد: این وزارتخانه این قابلیت را دارد که با همکاری و همراهی سران دیگر قوا و نمایندگان روز به روز شاهد رشد و توسعه احقاق حقوق جامعه باشیم.و این کار جز با همراهی و همکاری سرانه قوا نمایندگان و مسوولان عالی رتبه نظام میسر نخواهد شد.

آوایی در پاسخ به موارد مطرح شده در خصوص شورای حل اختلاف نیز اظهار داشت: درباره تذکر در خصوص شوراهای حل اختلاف نیز تاکید دارم این شوراها از جمله مهمترین فرصت های موجود در نظام حقوقی کشور هستند که خوشبختانه روند تکاملی هم داشتند. در خصوص اعتبارات مورد نیاز برای این شوراها به عنوان مقام مسوول از وظایف خود می‌دانم که تا حد توان برای تحقق اعتبارات مورد نیاز به شوراهای حل اختلاف پیگیری کنند.

او درخصوص مشکلات مطرح در حوزه پزشکی قانونی نیز گفت: درباره مشکلاتی که در حوزه پزشکی قانونی نمایندگان به آن اشاره کردند باید بگویم تمام این مشکلات برای من قابل درک است و به مدد الهی به عنوان وظیفه اخلاقی آنچه در توان دارم برای حل این مشکلات خواهم گذاشت.

 
ساعت ۱۰:۱۰

مشکل اصلی ما در غرب کشور بحث پزشکی قانونی است/ جنازه روزهای پنجشنبه تا شب روی زمین می‌ماند


نماینده کردستان تاکید کرد: مساله پزشکی قانونی از حادترین مسائلی است که حتی مردم از کاندیداهای شورای شهر نیز در این رابطه راه حل می‌خواهند.

بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار داشت: بنده برنامه‌های جنابعالی را مطالعه کردم اما در خصوص مناطق محروم به ویژه کرد‌نشین اشاره‌ای نداشته‌اید.

او افزود: مشکل اصلی ما در غرب کشور بحث پزشکی قانونی است و این مساله جزو مهمترین مشکلات منطقه کردستان است. مثلا جنازه روزهای پنجشنبه تا شب روی زمین می‌ماند در حالی که باید به سرعت دفن شود و می‌بینیم که هزاران نفر برای این موضوع مجبور هستند، جلوی بیمارستان‌ها تجمع کنند و یا به دلیل کوهستانی بودن منطقه و صعب‌العبور بودن باید ۲۰۰ کیلومتر با جنازه بپیمایند و بعد از یک روز بتوانند برگردند.

بیگلری تاکید کرد: مساله پزشکی قانونی از حادترین مسائلی است که حتی مردم از کاندیداهای شورای شهر نیز در این رابطه راه حل می‌خواهند.

این نماینده مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی دادگستری خاطرنشان کرد: اگر جنابعالی راه حلی برای این موضوع نداشته باشید، بنده با شما مخالفم و رای نخواهد داد.

ساعت ۱۰:۰۲

آوایی شخصی مردم دار است/وزیر دادگستری رابطه بین قوه قضائیه و مجریه را تلطیف کند


نمانیده مردم اسد آباد در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری در دولت دوازدهم گفت: آقای آوایی شخصی اخلاق مدار ومردمی هستند و این توان و تجربه را می توانند با ارایه پیشنهادات و تنظیم لوایح در حوزه های قضایی حکومتی به مردم خدمت رسانی کنند.

اکبر رنجبرزاده در موافقت با سید علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: وزارت دادگستری یکی از برجسته‌ترین و مهمترین اعضای دولت محسوب می‌شود و ضمن اینکه می‌تواند یار دولت باشد برای پیشبرد اهداف هدف گذاری شده و تنظیم و تلطیف روابط بین دولت وقوه قضاییه نیز اقدامات مطلوبی انجام می‌دهد.

او تاکید کرد: وزیر دادگستری به عنوان یکی از اعضای امنیتی قضایی دولت باید کسی باشد که از تجربیات وتوانمندی‌های بسیار بالایی برخوردار باشد.

رنجبرزاده خاطرنشان کرد: دولتی می‌تواند موفق جلوه کند که یک تیم متعهد و منسجم را با خود همراه داشته باشد.

نماینده مردم اسدآباد خطاب به حاضرین گفت: آقای آوایی به خوبی می‌تواند از این مهم بر آید چهار دهه در وزارت دادگستری و قوه قضاییه حضور داشته از دادسرا تا رییس کل دادگستری تجربیات فراوانی را کسب کرده است .

او در ادامه افزود: وقتی فردی را معرفی می‌کنیم برای تصدی وزارتخانه مهمی همچون وزارت دادگستری ابتدا خود فرد و شخصیت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد وسپس سوابق و تجربیات آن، سوابق و تجربیات ایشان نشان داده یک مسوول ممتاز و برجسته هستند. ایشان به لحاظ تجربه و توانمندی شخصی است که امتحان خود را پس داده است.

عضو هیات رییسه مجلس در ادامه با اشاره به اینکه رییس وزارت دادگستری باید از مردم باشد گفت: آقای آوایی شخصی اخلاق‌مدار ومردمی هستند و این توان و تجربه را می‌توانند با ارایه پیشنهادات و تنظیم لوایح در حوزه‌های قضایی حکومتی به مردم  خدمت‌رسانی کنند.

نماینده مردم اسدآباد خطاب به مخالفان آوایی گفت: شما از مشکلات پزشکی قانونی صحبت کردید این مشکل در تمامی کشور وجود دارد ما باید مصوبه ای را تصویب کنیم که در آن تعداد پزشکان افزایش پیدا کند تا این مشکل همگانی برطرف شود.

ساعت ۹:۴۷       

آوایی می‌تواند موجب استحکام روابط دو قوه قضاییه و مجریه شود


عضو فراکسیون امید تاکید کرد:‌ اگر آقای آوایی بر کرسی وزارت دادگستری تکیه کند، این حضور می‌تواند موجب تقویت و استحکام روابط دو قوه قضاییه و مجریه می‌شود.

محمد کاظمی در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: حضور دولتمردان و یاران دولت تدبیر و امید را در جمع نمایندگان و خانه ملت گرامی می‌دارم و خوشحالم در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی مشغول به سپردن سکان انقلاب به این عزیزان هستیم.

او با اشاره به اصل 160 قانون اساسی اظهار داشت: همکاران گرامی می‌دانید وزارت دادگستری تنها وزارتخانه‌ای است که سازوکار انتخاب مسئولیت وزارت آن متفاوت از دیگر وزرا است که ابتدا باید توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب و به رئیس جمهور معرفی شود و سپس از سوی رئیس جمهوربرای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی شود.

نماینده ملایر افزود: این سازوکار قطعا می‌تواند موجب نزدیکی و قرابت دو قوه قضاییه و مجریه و از طرفی نزدیکی و همدلی قوای سه گانه شود.

کاظمی با بیان اینکه حضور وزیری نیکنام و توانمند که در حوزه قضایی و اجرایی اشراف داشته و از توانایی لازم برای نزدیکی قوا برخودار باشد، امری ضروری است، تصریح کرد: وزیر دادگستری باید با امور قضایی از یکسو و از طرف دیگر با امور تامینی و تقنینی آشنا باشد و با فضای موجود در هر سه قوه مسلط باشد تا بتواند اصل 160 قانون اساسی را اجرا کرده و هماهنگی لازم را ایجاد کند.

او با بیان اینکه وزیر دادگستری باید از سعه صدر و بردباری برخودار باشد و آوایی این ویژگی‌ها را دارد، خاطرنشان کرد: آقای آوایی در جمع قضات کشور به عنوان قاضی نجیب، خوشنام، پرکار و اخلاقمدار شناخته می‌شود و همه ویژگی لازم برای تصدی مسئولیت وزارت دادگستری را دارند و به همین خاطر من از رئیس قوه قضاییه برای معرفی ایشان تشکر می‌کنم.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: نگاهی به شرح حال و برنامه اجرایی آوایی نشان می‌دهد که او از روزهای ابتدایی انقلاب با حضور در دادسرای انقلاب، پایبندی و تعهد خود به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل(ره) را نشان داده و این مسئله موجب حضور و نقش‌آفرینی وی در مسئولیت‌های مختلف کشور از خوزستان تا لرستان شده است. از طرف دیگر، ایشان سابقه مسئولیت هفت سال ریاست دادگستری تهران را دارند.

کاظمی با بیان اینکه آوایی با عضویت در مجامع مختلف، کمیسیون‌های مختلف و اخیرا اشتغال در دو پست اجرایی در هیات دولت عملا درگیر مسائل اجرایی کشور شده و تجارب ارزشمندی را در این باره کسب کرده‌اند، ابراز داشت: پس از وزارت موفق و فارغ از حاشیه آقای پورمحمدی در وزارت دادگستری، اگر آقای آوایی بر کرسی وزارت دادگستری تکیه کند، این حضور می‌تواند موجب تقویت و استحکام روابط دو قوه قضاییه و مجریه می‌شود.

او با بیان اینکه وزیر دادگستری علاوه بر هماهنگی و تنظیم روابط قوای مجریه و قضاییه وظیفه مسئولیت سازمان تعزیرات را هم برعهده دارد، عنوان کرد: عملکرد این سازمان در مدت اخیر موجب نارضایتی مردم شده و امنیت در بخش‌های تولیدی را به خاطر افتاده و لازم است برای ایجاد امنیت در امر تولید، ایشان اصلاح سازوکارهای سازمان تعزیرات و ساختار و قوانین را دنبال کند.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: همچنین آقای آوایی باید پیگیر قوانین لازم دستگاه قضایی در کمیسیون قضایی نیز باشد که با توجه به سوابق آوایی این مسئله از سوی ایشان صورت خواهد گرفت.

کاظمی یادآور شد: قطعا همه نمایندگان انتظار دارند آقای آوایی سازوکار مناسبی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان براساس تعامل با قوه قضاییه را به وجود آورد.

ساعت ۹:۴۰

انتخاب آوایی برای وزارت دادگستری به دلیل اخلاق‌مداری و شخصیت حرفه‌ای است/ او مناسب‌ترین شخص برای وزارت دادگستری است


حسن بهرام‌نیا در دفاع از وزیر دادگستری گفت: چندی پیش در کشور شاهد یکی از مصادیق بزرگ مردم‌سالاری دینی بودیم که با حضور حداکثری مردم این مردم سالاری به منصه ظهور گذاشته شد و این حماسه در شرایطی محقق شد که پیرامون مرزهای ما را جنگ، ناامنی و ترور فرا گرفته بود.

او افزود: این ملت در زمان رسول‌الله هم نبودند. به واسطه این برجستگی این ملت شایسته هرگونه خدماتی هستند و امروز باید بهترین وزرا را  برای خدمت به آنها انتخاب کنیم تا افرادی که زیبنده نظام هستند در منصب وزارت منصوب شوند.  سیدعلیرضا آوایی جزو این افراد شایسته است که لایق پست وزارت است.

نماینده مردم مهاباد گفت: همانطور که می‌دانید دستگاه قضا از حساسیت و شان خاصی برخوردار است که در اصل ۱۶۰ قانون اساسی نیز مورد نظر قرار گرفته. محور اول دفاعیات بنده راجع به سوابق و تجارب آوایی می‌باشد. ایشان نزدیک به چهار دهه در مشاغل مختلف قضایی و همین‌طور در قوه مجریه مشغول به خدمت است و در این بخش‌ها استخوان خرد کرده است.

او افزود: باتجربه این چهار دهه ایشان شناخت خوبی از سازمان‌های قضایی و  مناصب قضایی دارد. ایشان به صورت پلکانی رشد کرده و از دادسرا تا رئیس کل دادگستری سمت داشته است. ایشان در شش استان کشور سمت قضایی بلندپایه داشته و همه اینها به خاطر اخلاق‌مداری بوده که ایشان به آن اعتقاد دارند.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: در دولت اول آقای روحانی، آوایی به عنوان معاون وزیر کشور رئیس سازمان ثبت احوال و رئیس بازرسی ویژه رئیس جمهور بوده است. وزیر دادگستری باید اهل تعامل و اخلاق‌مدار باشد و همچنین مورد وثوق دو قوه باشد.

او تشریح کرد: نیک می‌دانید که وزیر دادگستری که پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و با معرفی رئیس قوه مجریه انتخاب می‌شود. قطعا این انتخاب به دلیل اخلاق‌مداری، شخصی و حرفه‌ای ایشان است. با توجه به اینکه ایشان تنوع مشاغل قضایی و اجرایی داشتند و تجربه بالایی دارند مناسب‌ترین شخص برای وزارت دادگستری می‌باشند که امیدوارم با رای بالا انتخاب شوند.

ساعت ۹:۳۰

حریت، صداقت و استقلال باعث حسن شهرت آوایی شده است


فرهاد تجری در موافقت با وزیر پیشنهادی  وزیر دادگستری، به مخالفت یکی از نمایندگان غرب کشور با آوایی به دلیل نبود پزشکی قانون در آن مناطق اشاره کرد و گفت: در بحث مظلومیت وزیر پیشنهادی همین بس که هنوز برخی از نمایندگان مجلس نمی‌دانند وظیفه حوزه پزشک قانونی مربوط به قوه قضاییه است نه وزیر دادگستری. وزیر دادگستری فقط حلقه واسط بین این دو قوه است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب افزود: در زمانی که لایحه برنامه ششم  را تصویب می‌کردیم، ۴ هزار متر فضای پیش‌بینی شده برای قوه‌قضاییه را با پیشنهاد یکی از نمایندگان حذف کردیم. این ۴ هزار متر فضا متعلق به مدیران نبود بلکه مربوط به ارباب رجوع می‌شد که به واسطه وجود آن مورد تکریم قرار بگیرند که متاسفانه ما بحث‌هایی که وجود داشت را به درستی دریافت نکردیم و زمانی به خود آمدیم که حق مردم تضییع شده بود.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: آوایی اخلاق مدار است و پلکانی مراحل رشد را طی کرده است. ایشان از دادسرا تا رییس کل دادگستری در پنج استان نقش آفرینی کرده و سوابق پرافتخاری در این بخش دارد و به خاطر شخصیت ایشان بود که به این مدارج رسیده اند نه آشنایی‌هایی که داشتند.

او افزود: یکی از ویژگی‌هایی که باعث حسن شهرت ایشان شده است حریت و استقلال نظر ایشان است که بی‌ملاحظه حق را بیان می‌کند .وزیر دادگستری باید حریت ، صداقت و استقلال نظر داشته باشد که این مزیت ایشان را دارا می باشد.

تجری خاطرنشان کرد: آوایی هم مورد تایید رییس قوه قضاییه و هم مورد تایید رییس قوه مجریه است و محبوبیتی در نزد نمایندگان مجلس دارد و می‌تواند حلقه رابطی بین سه قوا باشد و بتواند حسن اجرای امور را رقم بزند.

او تاکید کرد: نکته‌ای دیگری که باعث می‌شود ایشان برای این سمت شایسته دانسته شود این مساله سازمان تعزیرات حکومتی است که باید در امر مبارزه با قاچاق قاطعیت داشته باشد. سازمان تعزیرات یک سازمان شبه قضایی است که احکامی صادر می‌کند ، ضبط اموال، مصادره اموال بسیار سنگین است.

نماینده مردم قصرشیرین ادامه داد: فرآیند دادرسی در این سازمان آنچنان شفاف نیست و ممکن است حقوق مردم در آنجا ضایع شود و باید با اصلاح روند و سامان بخشی به این حوزه به این مشکل رسیدگی شود که آقای آوایی با شناختی که با مسایل قضایی دارند قطعا می‌توانند از این وظیفه برآید.

او تشریح کرد: نمایندگان شهرهایی که آوایی در آنجا کار کرده به خوبی از او حمایت می‌کنند و این نشان از اخلاق مداری وحسن شهرت او  است و انشاء الله که نمایندگان با رای بالا ایشان را به این سمت انتخاب کنند.

ساعت ۹:۰۵

از کودکی کشاورز بوده و هستم/ در حال بازپرداخت بخش دوم پول گندم‌کاران هستیم


محمود حجتی صبح امروز در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی با تشکر از سخنان موافقان و مخالفان خود گفت: اگر بنده از این تریبون از خود دفاعی می‌کنم و پاسخی می‌دهم، به معنای نبود ضعف در بنده نیست و از خدا می‌خواهم آن نقاط را برطرف کند و امیدوارم با کمک دولت و مجلس و مشارکت تولید‌کنندگان بتوانیم گا‌م‌هایی برای مشکلات کشاورزان برداریم.

پایان سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت/وزیر پیشنهادی دفاع:قدرت موشکی را ارتقا خواهیم داد/حجتی:از کودکی کشاورز بوده و هستم

او افزود: برنامه‌ای که تقدیم شما نمایندگان شده است، دو بخش دارد؛ یک بخش راهبردها، رویکردها و چالش‌ها و مسیرهای پیشرو است و در بخش انتهایی چند ده‌ پروژه را معرفی کرده‌ایم که در قالب اجرای اقتصاد مقاومتی است و در قالب برنامه ششم توسعه نیز آمده است و کمی است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه شرط وقوع آن پروژه‌ها تامین منابع است، اظهار داشت: با توجه به تجارب و عملکرد گذشته مشکلی برای تحقق نداریم ولی همیشه در اجرای طرح‌ها از محدودیت منابع رنج می‌بردیم.

حجتی با بیان اینکه در چهار سال گذشته موفق شدیم میزان تولید را از ۹۷ میلیون به ۱۱۸ میلیون تن برسانیم، تصریح کرد: در شاخص‌های کلان، تراز غذای کشور بر اساس آمار گمرگ در سال ۹۲ این تراز منفی ۸/۱ میلیارد دلار بود اما علیرغم افزایش جمعیت و تقاضا اتفاقی که در سال ۹۵، افتاد این بود که براساس آمار گمرگ این تراز منفی ۳/۹ میلیارد شده است یعنی یا واردات ما کم شده یا صادرات ما افزایش یافته است.

او درخصوص مدرک تحصیلی‌اش نیز خاطرنشان کرد: درخصوص مدرک تحصیلی من صحبت شده است. من از ابتدای کودکی با کشاورزی فاصله‌ای نداشته‌ام و از طرفی کشاورز بوده و هستم. فرض کنید من لیسانس منابع طبیعی یا زراعت داشتم اما در حجم فعالیت‌های این وزارتخانه، صدها رشته وجود دارد و مگر قرار است من کار تخصصی ریز بالینی انجام بدهم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه درباره پول گندمکاران ما نیز دغدغه داریم، ابراز داشت: فکر می‌کنید داریم اما نمی‌دهیم؟ از زمانی که این مسئولیت بر دوش ما است، دلهره کار را داریم و پیگیری می‌کنیم. هشت هزار میلیارد را در ردیف بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم و قرار است بخشی از پول را از طریق بانک‌ها و بخشی را از طریق فروش گندم پرداخت کنیم.

حجتی اضافه کرد: من از سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تشکر می‌کنم. به همراه آقای رئیس‌جمهور و معاون اول تلاش کردیم و مرتب نیز این مسئله پیگیری می‌شود ما به روز هستیم. تا هفت، هشت روز قبل، فاصله برای پرداخت پول گندمکاران زیاد شده بود ولی هم‌اینک که آهنگ خرید گندم کمتر شده است، در خصوص ۵۰ درصد پول گندمکاران به‌روز هستیم و آرام‌آرام در حال بازپرداخت بخش دوم پول آنها هستیم.

حجتی در ادامه در صحن علنی مجلس درباره وضعیت چای‌کاران اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد بدهی چای‌کاران پرداخت شده است و با همکاری سازمان برنامه و بودجه در حال تامین اعتبارات برای پرداخت مابقی بدهی‌ها هستیم.

او با اشاره به موفقیت‌هایی که درطول چهار سال گذشته در صنعت چای کشور انجام شده است، گفت: در طول دو الی سه سال گذشته صنعت چای کشور این افتخار را داشته که ۳۰ درصد افزایش تولید داشته باشد و ضمن افزایش تولید هیچ تولیدی در انبارها انباشته نشود و امروز دیگر مانند چهار سال گذشته چای سنواتی نداریم.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم ادامه داد: برخی از نمایندگان موضوع بیمه خسارت کشاورزان را مطرح می‌کنند اما باید آمار و ارقام به درستی اعلام شود. بیمه خسارت کشاورزان در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

حجتی افزود: در تمام دنیا از کشاورزان حمایت می‌شود و بیمه‌ها هم کشاورزان را تحت پوشش خود قرار می‌دهند؛ چرا که هیچ سرمایه‌ای به اندازه سرمایه کشاورزان در معرض انواع تهدیدات مانند خشکسالی،‌ شرایط جوی و آفتاب قرار ندارد.

وزیر کشاورزی دولت یازدهم با بیان اینکه خسارت کشاورزان را باید از طریق مدیریت بحران یا مدیریت ریسک پوشش داد، اظهار داشت: مدیریت ریسک همان تحت پوشش بیمه قرار گرفتن است که این اتفاق در صنعت کشاورزی افتاده است.

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: آقایان خسارت بیمه ۱۲ هزار میلیاردی کجا و رقم ۱۳۰۰ میلیاردی کجا. باید در اعلام ارقام دقت داشته باشیم.

حجتی افزود: امیدوارم روزی دولت و بنیه اقتصادی کشور پاسخگوی پرداخت بیمه خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی کشاورزان باشد. هرچند که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن از طریق مدیریت بحران و وزارت کشور پرداخت می‌شود. ما هم به عنوان دولت نگران وضعیت کشاورزان هستیم و در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه پرداخت خسارت کشاورزان را پیگیری می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با اشاره به خودکفایی گندم در دولت یازدهم گفت: با افزایش بهره‌وری و کاهش سطح در بخش گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و بدانید که امروز گندم با مصرف چه حجم آبی تولید می‌شود و در چهار سال گذشته میزان مصرف آب برای تولید گندم چقدر بوده است.

حجتی ادامه داد: البته موفقیت‌های دولت یازدهم تنها به خودکفایی در گندم محدود نمی‌شود و همین موفقیت را در شکر تجربه کردیم.

او با اشاره به افزایش کشت پنبه در کشور اظهار داشت: در بخش دانه‌های روغنی هم بیش از سه برابر افزایش تولید داشتیم و امیدواریم که در این حوزه هم به اهداف تعیین شده برسیم.

وزیر کشاورزی دولت یازدهم درباره کاهش تولید ابریشم هم گفت: زمانی تولید ابریشم هزار تن در کشور بود اما در حالی که در چهار سال گذشته این تولید صد تن بود توانستیم سال گذشته آن را به ۱۴۸ تن برسانیم و همچنین ۵۰۰ هزار نهال برای تولید ابریشم توزیع کردیم که این میزان توزیع در چهار سال گذشته بسیار کمتر بوده است.

حجتی افزود: هرچند که در تولید سیب‌زمینی زیرساخت‌ها کم است اما در حالی که در سال ۹۲ در استان اردیبل انبار فنی و سردخانه برای ذخیره سیب‌زمینی ۵۰ هزار تن بود در طول چهار سال گذشته توانستیم به ظرفیت این انبار ۸۰ هزار تن دیگر اضافه کنیم. همچنین ۲۶۰ هزار تن دیگر هم در حال ساخت است.

او با بیان اینکه زنجیره تولید در صنعت کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، گفت: باید زنجیره‌ای از تولید تا سفره داشته باشیم و این نیاز به زیرساخت‌ها دارد که در سه سال گذشته به اندازه تمام سردخانه کشور که یک ظرفیت آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود توانستیم سردخانه افتتاح کنیم.

وزیر پیشنهادی کشاورزی در دولت دوازدهم درباره مشکلات تعاون روستایی گفت: در سال ۸۵ تا ۸۶ مشکلاتی در تعاون روستایی به وجود آمد و در قراردادهایی با ۱۲ شرکت ۵۰ میلیارد تومان اختلاف رقم به وجود آمد. البته ۸۰ درصد این ارقام پرداخت شده است و موضوع در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

حجتی با اشاره به اخذ تنخواه از صندوق توسعه ملی برای ذخایر راهبردی اظهار داشت: بخشی از این تسهیلات در دولت قبل از صندوق توسعه ملی گرفته شده بود و بخشی دیگر هم در این دولت و در طول چهار سال گذشته حسابگردانی‌ها انجام شده است و بررسی میزان موجودی‌ها طبق ‌آیین‌نامه‌های مصوب انجام شده است و سازمان برنامه و بودجه تمام این موضوعات را زیر نظر دارد. زمانی ذخایر راهبردی سه روز بود که امروز این مدت زمان به سه ماه  افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: نمی خواهم بگویم نوسانات در حوزه مدت ذخایر راهبردی از بین رفته است اما قطعاً اگر با چهار سال گذشته مقایسه کنیم می‌بینید که نوسانات به مراتب کمتر شده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما سال گذشته ۵۰۰ هزار تن صادرات محصولات راهبردی داشته‌ایم، اظهار داشت: در زمینه دامداری وضعیت به گونه‌ای است که طی ۴ ماه ابتدای سال ۳۰ درصد صادرات لبنیات رشد داشته است و پیش‌بینی می‌شود که با توانمندی‌های داخل کشور رقم صادرات به یک میلیارد دلار برسد.

حجتی افزود: طی ۴ سال گذشته ۵ درصد رشد محصولات کشاورزی داشته‌ایم و به این ترتیب شاهد امنیت غذایی در کشور هستیم به نحوی که ۹۰ درصد نیاز از داخل کشور تامین می‌شود.

او در ادامه به بحث سرمازدگی در آذرماه سال گذشته اشاره و اظهار داشت: ما پاییز بی باران داشتیم اما سرمازدگی باعث از بین رفتن پرتقال‌ها و منجر به این شد که بسیاری از باغ‌های پرتغال بسوزد اما سرجمع ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن خرید کردیم و به ۱۰ میلیون تن خرید نیز خواهیم رسید که نیاز کشور برطرف خواهد شد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی سهم صادرات محصولات کشاورزی را در کل صادرات کشور یک پنجم عنوان کرد و اظهارداشت: ما باید در تامین منابع سرمایه‌گذاری کشاورزی هزینه‌ها را کاهش دهیم و در ارتباط با الگوی کشت برنامه‌ای تدوین کردیم که آرام آرام آن را اعلام می‌کنیم.

حجتی ادامه داد: عمده‌ترین محوری که در برنامه تاکید شده و در طرح‌های اقتصاد مقاومتی نیز آمده است افزایش بهره‌وری است که به خاطر مسائل منابع آب و خاک موفق شدیم که راندمان آبیاری را به ۳۴ درصد برسانیم و در این خصوص بیشترین سرمایه‌گذاری توسط دولت یازدهم انجام شده است.

او خاطرنشان کرد: به خاطر اعمال افزایش بهره‌وری آب توانسته‌ایم کاهش چشم‌گیری در مصرف آب داشته باشیم و در این ارتباط نشاء‌کاری را ترویج کرده و همچنین مراکز تحقیقاتی در پیوند با مراکز مشابه در سطح جهان بذرهای مبتنی بر دانش و علم روز تولید می‌کنند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: با تحقیقات انجام شده افزایش تولید کلزا و گندم و حبوبات داشته‌ایم که در کاهش مصرف آب نیز تاثیرگذار بوده است.

او یادآور شد: در زمینه بهره‌وری آب دیگر اقداماتی که انجام شده به این ترتیب است که اکنون می‌توانیم در ازای یک متر مکعب آب ششصد گرم تولید گندم داشته باشیم اما این رقم در ۱۰ سال گذشته در ازای یک متر مکعب آب فقط تولید ۲۰۰ گرم شکر بوده است.

حجتی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه آموزش و ترویج کار تصریح کرد: ما در این خصوص بحث پهنه‌بندی را داریم و همچنین کشاورزان با مسئولان مروج خود به صورت آنلاین در ارتباط هستند و در زمینه میزان کشت و مشکلاتی که وجود دارد هشدارهای لازم را به آنها می‌دهند. بنابراین تولید و بهره‌وری و افزایش راندمان مرهوم نظام‌های در دست انجام است.

او با اشاره به یکی از مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه کشاورزان بیش از کار در مزارع کشاورزی در دادگاه‌ها درگیر شکایت منابع طبیعی هستند، توضیح داد:  در حال حاضر کشاورزان درگیر دو نوع شکایت هستند که یکی از آنها مربوط به تغییر کاربری است و ما برای کاهش این مشکلات پیشنهادات لازم را ارائه دادیم  و امیدواریم که با راهکارهایی که ارائه شده این مشکل که در حال تبدیل به معضل است، کاهش یابد.

حجتی با اشاره به بحث اعمال ماده ۵۶ قانون منابع طبیعی تصریح کرد: این مساله به خاطر کم‌اطلاعی کشاورزان بوده که برخی اراضی به اسم منابع طبیعی شده است که ما همزمان با لایحه خروج از رکود پیشنهادات لازم را ارائه داده و اجازه داده شده که مورد بررسی قرار گیرد. ما با سرعت این آیین نامه تصویب و ابلاغ کردیم بنابراین برای رفع این مشکل نیازی به دادگاه نیست باید در جهاد کشاورزی استان، اقتصاد و دارایی و سازمان ثبت اسناد مساله مورد ارزیابی قرار گیرد و اسناد سوابق بررسی شده و در این مورد قضاوت صورت گیرد و قضاوت آنها نیز عین قانون است. براین اساس سازمان اسناد موظف است سند دولت را لغو کرده و اسناد را به اسم کشاورزان و یا بهره برداران ثبت کند که این بحث عملی شده ولی چون حجم پرونده‌ها زیاد است به طول می انجامد.

ساعت ۸:۵۵

کارگران کشورهای همسایه را می‌آوریم و دکترها و مهندس‌های خود را صادر می‌کنیم


نادر قاضی‌پور در جریان نشست علنی امروز مجلس در تذکری گفت: در برنامه بودجه سالانه تصویب کردیم درآمدهای شوراهای حل اختلاف و هزینه‌هایشان به طور کامل بازگردد تا برادران و خواهران تحصیلکرده در شوراهای حل اختلاف حداقل حقوق کارگری خود را دریافت کنند.

او خطاب به رئیس مجلس شرای اسلامی اظهار داشت: از شما می‌خواهیم این موضوع را ابلاغ کرده و از وزیر آینده اقتصاد آقای کرباسیان می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کند چراکه ۱۲ درصد پول آنها پرداخت شده و ۸۸ درصد باقی مانده در دیگر جاها هزینه می‌شود.

نماینده اصولگرای ارومیه در مجلس شورای اسلامی در تذکری دیگر تصریح کرد: اخیرا چند نفر از استادان مجرب از دانشگاه‌های معتبر تهران اخراج شده‌اند و به این دلیل قصد مهاجرت به خارج از کشور دارند.

قاضی‌پور از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد موضوع را پیگری کند و خاطرنشان کرد: دستور بفرمایید مغزها را نگه دارند. ما کارگران کشورهای همسایه را می‌آوریم و دکترها و مهندس‌های خود را صادر می‌کنیم که این به ضرر دانشگاه‌ها است.

 
ساعت ۸:۴۵

حجتی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی به خوبی عمل کرده است/ امروز ۹۱ درصد ارزش غذایی ما در داخل تامین می‌شود


 رسول خضری در موافقت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی گفت: امروز خوشحالم که در سال ۹۲ از آقای حجتی دفاع کردم در این چهارسال ایشان کارنامه قابل قبولی داشتند رشد ۳ /۵ درصد صنعت کشاورزی کارکمی نیست .

او ادامه داد: تولیدات باغات ما ۲۱ میلیون تن افزایش داشته و کمتر حوزه‌ای را می‌شود در صنعت کشاورزی یافت که پیشرفتی نداشته است.

نماینده مردم آذربایجان غربی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه عنوان کرد: آقای حجتی براساس اقتصاد مقاومتی مخصوصا محورهای ششم و هفتم این سیاست اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را برنامه ریزی کرده اند و پیشرفت‌های فراوانی داشته اند. ما در حوزه چغندر قند، جو، نخود و دانه‌های روغنی با تولید افزایش و صادرات روبرو بودیم.

این نماینده مجلس با بیان کردن آمار و ارقام گفت: امروز ۹۱ درصد ارزش غذایی ما در داخل تامین می‌شود در حوزه کسب و کار ما رشد ۳۲ درصدی داشتیم .

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما امروز از مدرک آقای حجتی ایراد می گیرید ایشان ۳۰ سال است که در صنعت جهاد کشاورزی حضور دارد. هنگامی وزارت کشاورزی تشکیل شد مقام معظم رهبری کلمه جهاد را به آن اضافه کردند که آقای حجتی در این راه واقعا جهاد نموده است . او ۳۰ سال است که تجربه کسب می کند و به خوبی امور را انجام دهد .

خضری در ادامه خاطرنشان کرد: در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم. خرید تضمینی ما ۱۴۰ درصد افزایش یافته است ظرفیت سردخانه‌های ما از ۳/۱ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است. منابع تولید آب و خاک ما ۱۴ درصد افزایش یافته است .

او ادامه داد: آبیاری باغات به ۳۷۰ هزار هکتار رسیده است. آقای حجتی در بخش آبزیان توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد. این بخش تولیدات به ۲۱۵ هزار تن رسیده است. در حوزه شکر نیز ما افزایش ۵۰ درصدی را داشتیم.

این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد البته ایراداتی نیز به آقای حجتی گرفته شود. این که ما گندم را از گندمکاران می‌خریم کار بسیار خوبی است اما باید به موقع نیز مطالبات آنان را فراهم کنیم. بحث بازرگانی داخلی و خارجی در صنعت کشاورزی بسیار مهم است این وزارتخانه با دیپلماسی آقای ظریف باید بازار لازم را برای محصولات کشورمان را بوجود بیاورد.

ساعت ۸:۳۰

حجتی هیچ برنامه‌ای برای عشایر ندارد/ افزایش قیمت پیاز به دلیل بی‌برنامگی است


نماینده مردم سنندج با بیان اینکه وزیر پیشنهاد جهاد و کشاورزی هیچ توجهی به افزایش بهره‌وری کشاورزی و تولید ندارد، گفت‌: افزایش دو و نیم برابری قیمت پیاز به دلیل بی‌‌برنامگی است.

سید احسن علوی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: وزرا لازم است نگاه کلان، انسجام‌یافته و سازمان یافته داشته باشند و نقاط ضعف و قدرت وزارتخانه را بشناسند و از نگاه تک‌بعدی بپرهیزند. اما می‌بینیم که به دلیل رشد تک‌بعدی ظرفیت‌ها با عدم موفقیت مدیران کشور مواجهیم که این موارد در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

نماینده مردم سنندج افزود: اکنون عشایر یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که ۲۵ درصد پروتئین و ۳۵ درصد صنایع دستی را  تولید می‌کنند. اما آقای حجتی جنابعالی هیچ موردی در برنامه خودتان برای این قشر نیاورده‌اید.

علوی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تاکید کرد: شما جلوی واسطه‌گران و قاچاق را نمی‌گیرید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اکنون نبود سرمایه تکمیلی و تبدیلی باعث شده که میوه‌ها خام‌فروشی شوند. به طوری که در کردستان ۸۰ درصد توت فرنگی تولید می‌شود اما بیشتر آنها معدوم می‌شود.

او با بیان اینکه بیمه کشاورزان نیز دچار مشکل است ادامه داد: مشکلات عدم توازن در تولید و بازار، محصولات کشاورزی را دچار نوسان زیادی کرده است.

این نماینده مجلس گفت: شما اصلاً هیچ توجهی به افزایش بهره‌وری کشاورزی و تولید ندارید. قانون رفع موانع تولید به شما اجازه داده که بتوانید بانک اطلاعاتی تهیه کنید ولی تاکنون اقدامی نشده است.

علوی با اشاره به افزایش دو و نیم برابری قیمت پیاز اظهار داشت: این افزایش قیمت به دلیل بی‌برنامگی است. یک زمانی آنقدر تولید سیب زمینی زیاد می‌شود که کشاورزان مجبور به معدوم آنها می‌شوند و یک زمان دچار کمبود می‌شویم.

او خطاب به حجتی گفت: شما گفتید که در زمینه گندم خودکفا شده‌ایم اما چرا در سال ۹۴ سه میلیون تن واردات گندم داشتیم؟

نماینده مردم سنندج یادآور شد: در حال حاضر اگر بارندگی باشد وضعیت کشاورزی خوب است ولی اگر بارندگی نداشته باشیم دچار مشکل می‌شویم و این مسئله به این دلیل است که استراتژی و برنامه نداریم.

 
ساعت ۸:۲۰

تیم مدیریتی حجتی از افراد بازنشسته است/مطالبات گندم‌کاران هنوز پرداخت نشده است


محمد حسینی در جلسه علنی صبح امروز مجلس در مخالفت با محمود حجتی برای وزارت جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم گفت: با توجه به گستردگی حوزه کشاورزی، این وزارتخانه بستری برای خلق ثروت و تولید ۹۰ درصدی مواد غذایی و سهم ۱۹ درصدی در اشتغال مولد را دارد. از سوی دیگر امنیت غذایی با تکیه بر تولید و ظرفیت‌های داخلی می‌تواند تحقق بخشی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید در کشور باشد.

نماینده مردم تفرش افزود: وزارت کشاورزی نیاز به یک مدیر مدبر و با تجربه دارد چرا که در حال حاضر محدودیت‌هایی که ناشی از خشکسالی‌ها، مدیریت مزارع آبی، خشک شدن قنوات و تالاب‌ها و محدودیت‌هایی که برای آب شرب وجود دارد فعالیت‌های کشاورزی را دچار تنگنا قرار داده است و باعث شده بخش کشاورزی با ناپایداری مواجه شده است.

حسینی همچنین با اشاره به سوابق و عملکرد حجتی اظهار داشت: زحمات شما در طول ۱۴ سال گذشته قابل تقدیر است اما سال گذشته شما در شرایطی جشن خودکفایی گندم را برگزار کردید که بدهی‌های قابل توجهی برای گندم‌کاران وجود داشت و وعده پرداخت مطالبات محقق نشد.  عدم مدیریت شما موجب شد تا بخش زیادی از بدهی‌های کشاورزان پرداخت نشود.

او گفت: در حالی که وعده داده بودید ۱۰ روز دیگر بخشی از بدهی‌ها پرداخت می‌کنید اما یکی از همان فاکتور بدهی‌ها در دست من است و۳۰ روز از آن تاریخ گذشته است و نسبت به پرداخت بدهی‌ها اقدام نکرده‌اید.

این نماینده مجلس با اشاره به مهاجرت از روستاها گفت: در حال حاضر جمعیت روستایی به ۲۵ درصد رسیده است و سن ساکنان روستاها بیش از ۴۰ سال است و سفره آنها کوچکتر شده است هرچند که خدمات آب، برق، گاز و... به روستاها رسیده اما باز هم شاهد مهاجرت از این مناطق هستیم.

حسینی درباره عدم کنترل زمین‌خواری در روستاها اظهار داشت: زمین خواری در اوشان، فشم و لواسانات ادامه دارد و اگر بازدیدی از دادگاه‌های این روستاها داشته باشیم می‌بینید که کشاورزان به جای آنکه در مزارع مشغول به کار باشند در دادگاه‌ها منتظر رای دادگاه هستند.

نماینده مردم تفرش با بیان اینکه حتماً عملکرد جنابعالی موجب خشنودی مقام معظم رهبری است گفت: اما نقدهایی به عملکرد شما وجود دارد. تیم مدیریت شما برای نمایندگان مجلس علامت سوال است و لازم است که اصلاح شود چرا که بخشی از مدیران شما از افراد بازنشسته هستند.

او همچنین درباره سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: در راس این سازمان فردی بی‌انگیزه حضور دارد و برای پرونده‌های خرید کلزا و ذرت بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان ضرر و زیان به بار آمده و قابل وصول نیست. همچنین به دلیل خرید تضمینی پیاز و سیب‌زمینی ۴۰ هزار تن این محصولات کشاورزان امحا شد.

نماینده مردم تفرش افزود: آقای حجتی یارانه خرید کشمش به کجا رسیده است. شما وعده تضمین بازار میوه را داده بودید که این وعده را شما تنها با خرید میوه از بازار خارج در حال اجرا دارید و مازاد میوه کشاورزان داخلی چرا به صادرات نمی‌رسد. چرا کامیون‌های حمل هندوانه ایرانی باید از مرز عراق برگشت بخورد در حالی که آب زیادی برای تولید این هندوانه‌ها مصرف شده است.  

حسینی ادامه داد: علی‌رغم افزایش سرمایه در صندوق کشاورزی اما خسارت‌های کشاورزان بابت خشکسالی‌ها و سرمازدگی مزرعه‌ها تاکنون پرداخت نشده است.

این نماینده مجلس افزود: از محل صندوق توسعه ملی ۸۰۰ میلیارد یورو بابت خرید جو و سویا اخذ گردید ولی جای دیگری مصرف شد امروز به دلیل واردات مرغ و گوشت دامداران و مرغداران در آستانه ورشکستی قرار گرفتند و از هرگونه تسهیلات بانکی بی‌بهره‌اند.

وی گفت: ۸۸ میلیون یورو بابت واردات کود از صندوق توسعه ملی اخذ گردید اما تاکنون چیزی وارد کشور نشده است. من معتقدم برنامه‌های ارسالی شما برای وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم نمی‌تواند اهداف این وزارتخانه را محقق کند.

ساعت ۸:۱۰

تقدیر لاریجانی از نمایندگان آزاده مجلس


علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی مجلس با اشاره به سالروز ورود آزادگان به کشور گفت: این روز را گرامی داشته و به این عزیزان عرض ارادت می‌کنیم، آنها حق بزرگی به گردن ملت ایران دارند، زیرا در دو جبهه مجاهدت کردند اولی در مبارزه با رژیم صدام در جبهه‌های جنگ بود که در مقابل تجاوز رژیم صدام ایستادگی کردند و دومی هم مبارزه با رژیم صدام در زندان‌ها بود که پایداری آنها در آن دوران باعث فرسایش روحیه رژیم صدام شد، مردم قدردان این مجاهدت‌ها هستند.

او  افزود: گرامی می‌داریم و یاد می‌کنیم از حاج آقا ابوترابی که مجاهدی بودند در دوره اسارت برای پایداری عزیزان آزاده و نقش بسزایی در روحیه دادن و استواری آنها داشتند. برای ایشان هم علو درجات را آرزو می‌کنیم.

رییس قوه مقننه همچنین بیان کرد: برای مجلس افتخاری است که برخی از همکاران ما جزو آزادگان هستند و سال‌ها در اسارت بودند و این میدان مبارزه و مجاهدت را تجربه کردند.

او  اظهار کرد: محمد دهقانی، امیر خجسته، یحیی کمالی‌پور، حسن نوروزی و علیرضا رحیمی از همکاران گرامی ما هستند که سال‌ها در اسارت بودند و امروز در مجلس شورای اسلامی به انقلاب کمک می‌کنند. برای این عزیزان هم از خداوند طلب سعادت بیشتر داریم و خدا اجر مضاعف دهد.

همچنین به مناسبت سالروز ورود آزادگان  به کشور جمعی از نمایندگان آزاده مجلس شورای اسلامی با اهدای لوح یادبودی تقدیر شدند.

ساعت ۸:۰۰

سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم آغاز شد


سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

پایان سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت/وزیر پیشنهادی دفاع:قدرت موشکی را ارتقا خواهیم داد/حجتی:از کودکی کشاورز بوده و هستم

امروز پنج‌شنبه مجلس شورای اسلامی فقط در نوبت صبح جلسه دارد و برگزاری نوبت عصر بنا به خواست نمایندگان که قصد داشتند به حوزه‌های خود سرکشی کنند، لغو شد.

بنابراین ادامه بررسی وزرا به روز شنبه موکول شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از روز سه‌شنبه در حال بررسی است و تاکنون وزرای آموزش و پرورش، اقتصاد، اطلاعات، امورخارجه، بهداشت و تعاون برنامه‌های خود را در صحن علنی به نمایندگان ارائه داده‌اند.


تصاویری از سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم




منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین