کد خبر: ۴۶۹۰۳۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کارشناسان مسائل منطقه ارزیابی کردند؛

آیا صدور مجوز حج برای زائران ایرانی می تواند به بهبود روابط تهران - ریاض منجر شود؟

باید مراقب چگونگی تجزیه و تحلیل سیگنال های عربستان سعودی باشیم. ما همیشه از ایده کاهش و از بین بردن تنش با هسمایگان و با عربستان سعودی استقبال کرده ایم. با این وجود، باید صبر کنیم و ببینیم که ریاض تا چه میزان در مورد این موضوع و کاهش تنش جدیت لازم را دارد».
آفتاب‌‌نیوز : ایت «المانیتور» در گزارشی این پرسش را مطرح می کند که ایا حضور امسال ایرانیان در مراسم سالانه حج می تواند راهی برای پایان دادن به تنش در روابط میان ایران و عربستان سعودی باشد. 


به گزارش آفتاب‌نیوز، این سایت می نویسد:«برای نخستین بار در دو سال گذشته تهران زائران ایرانی را راهی عربستان سعودی برای زیارت سالانه حج کرده است. ایا این می تواند گام مثبت در جهت کاهش تنش میان دو طرف باشد؟ شاید اندکی ساده بینانه باشد اگر فکر کنیم پیشرفت های این چنینی می توانند مسائل موجود میان تهران و ریاض را به طور کامل حل کند.

تصمیم ایران برای تحریم حج در سال ۲۰۱۵ میلادی گرفته شد زمانی که ۴۶۵ تن از زائران ایرانی در حادثه ای در عربستان سعودی جان باختند.

 عربستان سعودی در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی روابط دیپلماتیک خود را با ایران پس از حمله معترضان خشمگین در ایران به سفارتخانه آن کشور در اعتراض به اعدام شیخ باقر النمر روحانی شیعه قطع کرد و پس از آن نیز در ماه های اخیر عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روابط خود را با قطر قطع کرده اند و یکی از دلایل آنان روابط حسنه قطر با ایران بوده است. 

اکنون اما مقام های سعودی گفته اند که در سال جاری ۸۶ هزار زائر ایرانی موفق به دریافت ویزا برای انجام مناسک حج شده اند. اخرین باری که زائران ایرانی به عربستان سعودی اعزام شدند در سال ۲۰۱۵ بود که تنها ۶۲ هزار ویزا برای آنان صادر شد این به معنای آن است که امسال تعداد زائران ایرانی تقریبا رشدی ۴۰ درصدی دارد. علاوه بر این دفتر امور حج ایران در عربستان سعودی نیز پس از قطع روابط تهران و ریاض در ماه اگوست فعالیت خود را از سر گرفت. این در حالیست که روابط دیپلماتیک میان دو کشور سرد باقی مانده و سفارتخانه ها کماکان درهای شان بسته است. البته براساس توافق جدید میان ایران و عربستان سعودی تهران ۱۰ کارمند کنسولی را از وزارت خارجه برای کمک به زائران ایرانی به عربستان اعزام کرده است.

 امید کمی وجود دارد که عربستان سعودی بخواهد رویکرد خود را نسبت به تهران تغییر دهد

«کامران کرمی» تحلیلگر مسائل عربستان سعودی در تهران به «المانیتور» می گوید:«در حالی که زائران ایرانی به حج می روند و این پیشرفت مثبتی در روابط میان ریاض و تهران است به گمانم پتانسیل برای حل مسائل منطقه ای میان دو کشور وجود ندارد و نباید درباره تاثیر این موضوع اغراق کنیم. دو کشور همواره سعی کرده اند حج را از سیاست جدا سازند و اجازه دهند که حج صلح امیز و بدون هیچ گونه تنشی انجام شود. برای عربستان سعودی مزایای اقتصادی  و مزایای برگزاری یک رویداد بین المللی بدون هیچ مشکلی مطرح است و در اولویت اصلی است. ما باید به یاد داشته باشیم که اختلافات سیاسی و ژئوپولیتیک بین دو قدرت منطقه ای در خاورمیانه را باید از مسئله سالانه حج جدا کرد». 

المانیتور می نویسد البته نشانه هایی وجود دارند که عربستان سعی کرده تا تنش با ایران را برطرف کند و به دنبال واسطه برای انجام این کاراست بریتال وزیر امور  داخلی عراق در ۱۳ اگوست گفت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از حیدر البعادی نخست وزیرعراق خواسته تا به کاهش تنش میان ایران و عربستان کمک کند. ایده میانجی گری طرفی ثالث میان ایران و عربستان سعودی تازه نیست. فرانک والتر اشتاین مایر در اوریل ۲۰۱۵ میلادی به عنوان وزیر امور خارجه وقت المان این ایده را مطرح کرد. در ماه نوامبر ۲۰۱۵ میلادی عمان به دنبال میانجی گری بود در ژانویه ۲۰۱۶ میلادی اندونزی اعلام امادگی کرد و در ماه جاری ترکیه اعلام اکادگی کرد که به عنوان میانجی برای حل و فصل روابط میان دو کشور عمل کند». 

«نصرت الله تاجیک» سفیر سابق ایران در اردن به «المانیتور» می گوید:«با در نظر گرفتن تمام تحولات روی داده در منطقه مانند وضعیت سوریه، شکست سعودی ها در یمن و افزایش قدرت محمد بن سلمان و نیاز به برقراری روابط صلح امیز بین المللی برای پیشبرد برنامه های داخلی او هرگونه تلاش برای بازنگری مذاکرات و جلوگیری از تشدید مناقشات به نفع ایران است و به سیاست خارجی کشورمان کمک می کند. با این حال، باید مراقب چگونگی تجزیه و تحلیل سیگنال های عربستان سعودی باشیم. ما همیشه از ایده کاهش و از بین بردن تنش با هسمایگان و با عربستان سعودی استقبال کرده ایم. با این وجود، باید صبر کنیم و ببینیم که ریاض تا چه میزان در مورد این موضوع و کاهش تنش جدیت لازم را دارد». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که از سوی دیگر عربستان سعودی به برخی از جنبش های شیعه عراقی که ارتباط نزدیکی با ایران دارند نزدیک شده است و این امر خود می تواند تنش میان تهران و ریاض را افزایش دهد به خصوص پس از دیدار اخیر مقتدی صدر روحانی پرنفوذ شیعه با حمد بن سلمان در عربستان سعودی. 

عربستان سعودی می خواهد از طریق این کار توازن قوا در عراق را به نفع خود تغییر دهد که این به ضرر تهران خواهد بود. 



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
1
1
ذوق مرگ شدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
1
1
اصلا به اين مسايل ربط نداره پول ما را ميگيره ميده به داعش ميگه برو توي مرقد امام و مجلس همه را به رگبار ببند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
0
0
شاید عربستان تسلیم این همه ..... بشود
disgruntled
|
-
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
ایرانی نیازی به برقراری ارتباط با عربستان ندارد ، این کشور نه صنعتی دارد نه فرهنگی و نه تمدنی ما چه چیز می خواهیم از رابطه با این کشور به دست بیاوریم ؟
هیچ هیچ هیچ
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین