کد خبر: ۴۶۹۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۶

نشانه‌های سرطان معده

دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی گفت: سوءهاضمه و ترش کردن، کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی و ضعف طولانی مدت بدون توجیه و دفع مدفوع سیاه رنگ از جمله نشانه های سرطان معده است که در بیشتر موارد برای درمان نیاز به جراحی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر احمد مافی اظهار کرد: در مراحل اولیه، سرطان معده معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند و به همین دلیل، معمولاً وقتی این سرطان تشخیص داده می شود که در مراحل پیشرفته قرار دارد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص جراحی سرطان معده توضیح داد: در جراحی سرطان معده، ممکن است قسمتی یا تمام معده خارج شود؛ به طور کلی سه روش جراحی معده برای درمان این بیماری وجود دارد که یکی از آنها تراشیدن مخاط معده از طریق گاستروسکوپی است.

مافی گفت: این روش فقط در سرطان های معده که در مرحله اولیه تشخیص داده می شود، کاربرد دارد که طی آن متخصص گوارش توسط گاستروسکوپ، مخاط بدخیم معده را می تراشد و از معده خارج می کند. 

متخصص رادیوتراپی آنکولوژی افزود: گاسترکتومی ناقص یا نزدیک به کامل روش دیگر جراحی است که در این روش جراح قسمت سرطانی معده به همراه بافت های اطراف شامل چربی و غدد لنفاوی را از بدن خارج کرده و قسمت های باقیمانده مجرای گوارش رامجدداً به هم متصل می کند.
 
وی بیان داشت: گاسترکتومی کامل روش سوم جراحی معده است که طی آن معده به طور کامل به همراه بافت های لنفاوی و چربی اطراف از بدن خارج می شود. گاهی لازم است برخی اعضای مجاور معده نیز از بدن خارج شوند. سپس جراح قسمت تحتانی مری را به ابتدای روده باریک متصل می کند. 

دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی افزود: همانند تمام جراحی های بزرگ و پیچیده، جراحی سرطان معده با خطراتی همراه است؛ عارضه این جراحی شامل خونریزی، ایجاد لخته خون در عروق، صدمه به اعضای مجاور معده و نشت غذا و ترشحات دستگاه گوارش از محل بخیه های داخل شکمی است. 

وی گفت: برداشتن معده همچنین در درازمدت سبب ایجاد عوارض گوناگونی می شود که برخی از آنها شامل سیری زودرس بعد از صرف مقدار کمی غذا، ضعف و سرگیجه، استفراغ، سوءهاضمه، اشکال در بلعیدن غذا و کاهش وزن است.

مافی ادامه داد: در بیشتر موارد علاوه بر جراحی، بیمار نیاز به دریافت شیمی درمانی یا رادیوتراپی نیز دارد که این درمان ها برحسب شرایط بیمار ممکن است قبل یا بعد از جراحی انجام شوند. 

دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی و دوازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکولوژی ایران در خصوص برگزاری این کنگره ها نیز گفت: در این کنگره آخرین دستاوردهای علمی دنیا در خصوص تومورهای توپر (solid tumors) که شامل تمام سرطان ها به غیر از سرطان خون هستند در قالب سخنرانی و کارگاه ارائه می شود.

به گزارش ایرنا از انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، مافی افزود: دومین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی، امسال برای دومین سال پیاپی به صورت بین المللی و با حضور اساتید به نام بین المللی از کشورهای مختلف جهان و با همکاری جامعه اروپایی رادیوتراپی آنکولوژی برگزار می شود.

به گفته وی، همزمان با برگزاری این کنگره، کنگره پرستاری سرطان و همچنین کنگره فیزیک رادیوتراپی نیز برگزار خواهد. شد. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین