کد خبر: ۴۶۹۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
درگیری‌ها میان نژادپرستان افراطی در آمریکا

در حاشیه آشوب شارلوتزویل ویرجینیا/ کوکلاس‌کلان‌ها در برابر «آنتی‌فا»/با راست‌ و چپ‌های افراطی آمریکا بیشتر آشنا شوید+عکس

همه چیز در روز چهارشنبه در شارلوتزویل ویرجینیا آغاز شد و گروه‌های راست افراطی شعارهای نژادپرستانه‌ای را سر دادند و پرچم‌های نازی‌ها را برافراشتند و سلام نازی‌ها را می‌دادند. این حوادث در میانه سکوت اولیه تامل‌برانگیز ترامپ درباره حادثه و پس از آن محکوم نکردن نژادپرستان از سوی او اوج گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- درگیری‌ها میان نژادپرستان چپ‌های افراطی در امریکا به نقطه اوج خود رسیده است. اما تمام شرکت‌کنندگان در این اعتراضات و درگیری‌ها همگون نیستند. چه گروه‌هایی در این ماجرا حضور دارند؟ در ادامه به معرفی گروه‌های مختلف داخلی در این منازعه می‌پردازیم. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، همه چیز در روز چهارشنبه در شارلوتزویل ویرجینیا آغاز شد و گروه‌های راست افراطی شعارهای نژادپرستانه‌ای را سر دادند و پرچم‌های نازی‌ها را برافراشتند و سلام نازی‌ها را می‌دادند. این حوادث در میانه سکوت اولیه تامل‌برانگیز ترامپ درباره حادثه و پس از آن محکوم نکردن نژادپرستان از سوی او اوج گرفت. 

در حاشیه آشوب شارلوتزویل ویرجینیا/ کوکلاس‌کلان‌ها در برابر «آنتی‌فا»/با راست‌ و چپ‌های افراطی آمریکا بیشتر آشنا شوید+عکس

در ادامه به معرفی گروه‌هایی که در جریان راست افراطی در این حوادث شرکت داشته‌اند می‌پردازیم: 

نئونازی‌ها 

نازی‌ها عمدتا جنبش ملی سوسیالیستی هستند که پیشینه آن به حزب اصلی نازی در سال ۱۹۵۹ میلادی باز می‌گردد. نئونازی‌ها به طور خاص سیاست‌های هیتلر و رایش سوم را مورد حمایت قرار می‌دهند و در چهل ایالت امریکا شبکه گسترده‌ای دارند. این گره امیدوار به برپایی دوباره رایش سوم و حکومتی فاشیستی است. به طور سنتی پرچم‌های نازی‌ها را به نمایش می‌گذارند. نئونازی‌های امریکا نزدیک به کوکلاکس‌کلان‌ها هستند. 

کوکلاکس کلان
 
قدیمی‌ترین جریانی در امریکا هستند که نفرت نژادپرستانه و خشونت را به عنوان هسته‌ای اصلی خود دامن می‌زند. بازسازی دوباره آنان پس از پایان جنگ داخلی در سال ۱۸۶۵ میلادی پس از شکست ایالت‌های جنوبی و پایان قانونی بردگی بود. اعضای آن گروه قابل تشخیص هستند و لباس‌های سفید می‌پوشند و کلاه‌های سفید رنگی نیز بر سر می‌گذارند. این گروه در مراسم خود صلیب مسیحی را آتش می‌زند و با ایجاد حس ارعاب و تنفر علیه سیاه‌پوستان معروف است. نخستین دشمن آنان امریکایی‌های افریقایی‌تبار بوده‌اند که قربانی قتل و تجاوز از سوی اعضای این گروه هستند. دشمنان دیگر مدنظر این گروه یهودیان، مهاجران، همجنسگرایان و کاتولیک‌ها بوده‌اند. این گروه در دهه‌های ۲۰ تا ۶۰ میلادی بسیار برجسته بود و در پنج سال گذشته اعضای تازه‌ای را استخدام کرده و سعی در گسترش فعالیت‌هایش داشته است. فعالیت‌های این گروه هنوز هم در سایه است. یکی از برجسته‌ترین اعضای آن «دیوید دوک» رهبر سابق این گروه از ترامپ در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری حمایت کرده بود. «توماس راب» یک کشیش مسیحی و رهبر کوکلاکس کلان‌ها بوده است که از دهه ۸۰ میلادی پس از کناره‌گیری دوک رهبری آن جریان را برعهده گرفت. 

در حاشیه آشوب شارلوتزویل ویرجینیا/ کوکلاس‌کلان‌ها در برابر «آنتی‌فا»/با راست‌ و چپ‌های افراطی آمریکا بیشتر آشنا شوید+عکس

تحریک‌گنندگان اینترنتی و کایریزماتیک 

سایت دیلی استورمر در چهار سال گذشته به یکی از محبوب‌ترین سایت‌های چریکی آنلاین تبدیل شده که مروج‌ شعارهای راست افراطی در امریکا بوده است البته پس از حادثه شارلوتزویل تحت فشار از سوی گوگل قرار گرفته است. بلافاصله پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری اندرو انگلین بنیانگذار نئونازیست این سایت مدعی شد که نتیجه انتخابات شکستی برای چند فرهنگ‌گرایی در امریکا بود و از طرفداران آن سایت خواست تا علیه زنان مسلمان در خیابان‌ها شعار دهند و به آنان بگویند که از مسلمانان نمی‌ترسند. ماموریت این سایت آزار و اذیت اقلیت‌ها و افراد ضد‌نازی است. اعضای گروه راست افراطی الت رایت با این سایت در ارتباط هستند. یهودستیزی، رفتار تهاجمی‌، نژادپرستی، اعتقاد به نظریه‌های توطئه از جمله ویژگی انان است. 

ملی‌گرایان سفید‌پوست 

این گروه با نئونازی‌ها همپوشانی فکری و ایدئولوژیک دارند اما کمتر بر روی موضوع احیای رایش سوم تاکید دارند. به طور مشخص آنان گروه جمعیتی جوان‌تری هستند و بسیاری از رهبران‌شان در سنین ۲۰ تا ۳۰ هستند و در کانون توجه رسانه‌های اصلی قرار دارند. آنان می‌گویند سفید‌پوستان در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. آنان خواستار رهایی آمریکا از مهاجران و رنگین‌پوستان و توقف پذیرش مهاجر هستند. شخصیت برجسته در میان جنبش ملی‌گرای سفید پوست «ریچارد اسپنسر» است که یک انستیتو پژوهشی را نیز تاسیس کرده است و در مانیفست مرکز آورده که هدفش احیای میراث و هویت مردم اروپایی در ایالات متحده در سرتاسر جهان است. او با ظاهری آراسته و کت و شلوار و کراوات به سخنرانی‌ها می‌رود و علاقه دارد از شعارهای نازی‌ها برای منافع خود استفاده کند و در جلسه‌هایش شعارهای هایل ترامپ سر داده شده است. 

در حاشیه آشوب شارلوتزویل ویرجینیا/ کوکلاس‌کلان‌ها در برابر «آنتی‌فا»/با راست‌ و چپ‌های افراطی آمریکا بیشتر آشنا شوید+عکس

طرفداران نئوکنفدراسیون 

این افراد ریشه در ایالت‌های جنوبی دارند و خواستار بازگشت امریکا به دوران کنفدراسیون و پیش از فدراتیو شدن هستند. «مایکل هیل» رییس سالخورده این جمعیت گروه شبه نظامی‌ای را تشکیل داده است. آنان کسانی هستند که پدران‌شان از سفید‌پوستان طرفدار استعمار بودند. آنان معتقدند که چند فرهنگ‌گرایی نسل‌زدایی نژادی علیه سفید‌پوستان است. یک گروه مشابه آنان شورای شهروندان مخافظه‌کار است که «برد گریفین» عضو ارشد آن از الاباما است. او یک وبلاگ‌نویس پرشور است که پیام‌های ملی‌گرایانه و غالبا نژادپرستانه سر می‌دهد. 

جنبش وطن‌پرستان ضد‌دولت 

این گروه شبه‌نظامی در سرتاسر امریکا گسترش یافته و در دوران ریاست‌جمهوری اوباما به طور قابل توجهی فعالیت‌اش را افزایش داد. این گروه غیر‌قانونی در حال آماده‌سازی خود برای اقدام مسلحانه است. این گروه معتقد به نظریه‌های توطئه است. برای مثال، معتقد است که برنامه جهانی قرن بیست و یکم سازمان ملل متحد برای از بین بردن حقوق مالکیت در جهان است‌! از سوی دیگر این گروه شبه نظامی خود را حامی حقوق آزادی حمل و خرید و فروش اسلحه می‌داند و مخالف لیبرال‌های امریکایی است. 

پسران مغرور 

یکی از جدیدترین گروه‌ها در جناح راست افراطی است‌. این گروه در سال ۲۰۱۶ میلادی تاسیس شد. جریانی است مردانه، ضد‌مسلمان، ضد‌لیبرال و طرفدار ترامپ است و در سخنرانی‌های عمومی حرف‌های نژادپرستانه و جنسیتی را تبلیغ می‌کند با این حال، گفته می‌شود مخالف نژادپرستان شبه‌نظامی است و سعی می‌کند خود را از الت رایت جدا کند. این گروه از مهاجرت و زنان سفید‌پوست و سقط جنین به عنوان تهدیدی علیه سفید‌پوستان و نسل‌زدایی سفید‌پوستان یاد می‌کند. 

در حاشیه آشوب شارلوتزویل ویرجینیا/ کوکلاس‌کلان‌ها در برابر «آنتی‌فا»/با راست‌ و چپ‌های افراطی آمریکا بیشتر آشنا شوید+عکس

در مقابل راست‌های افراطی جنبش چپ افراطی (آنتی فا) قرار دارد که مخالف آنان است. 

آنتی‌فا چه ویژگی‌هایی دارد؟ آنتی‌فا مخفف آنتی فاشیسم یا ضد‌فاشیسم است. اعضای این جنبش در اعتراضات شارلوتزویل در برابر راست‌های افراطی قرار گرفتند. آنان شعار می‌دهند نژادپرستی بد است. آنان مخالف کوکلاکس کلان،‌ نازی‌ها و ملی‌گرایان سفید‌پوست هستند. این جنبش رادیکال چپ خواستار انقلابی اجتماعی است. پیروان آن کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها و آنارشیست‌ها هستند. این گروه دارای یک ایدئولوژی واحد نیست بلکه یک سازمان متصل‌کننده جریان‌های ضد‌نژادپرستی به یکدیگر است. اعضای آن با برگزاری برنامه‌های آموزش عمومی از مهاجران و پناهجویان و حقوق آنان حمایت می‌کنند و اعضای آن در تجمعات سفید‌پوستان نژادپرست حاضر شده و به مقابله با آنان می‌پردازند. 

اکثریت اعضای این گروه خواستار مبارزه بی‌خشونت هستند اما تمایل به دفاع فیزیکی از خود در برابر حملات راست‌های افراطی را دارند.  ضد‌فاشیست‌ها استدلال می‌کنند که پس از وحشت برده‌داری و هولوکاست که هر دو از سوی نژادپرستان بودند اکنون بایستی با نسل تازه نژادپرستان مقابله کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین