کد خبر: ۴۶۹۵۷۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶

٤٠٠ كارگر در اردوگاه اجباری چسب هل!

شركت‌هاي پيمانكاري تأمين نيروي كار، قراردادهايي با كارگران مي‌بندند كه از آيين‌نامه‌هايي كه كارفرمايان براي كارگران در نظر مي‌گيرند، سخت‌گيرانه‌تر است.
آفتاب‌‌نیوز :
نمايي از يك تولد در يك كارخانه. كارفرمايي كه با تاج روي مبل‌ سلطنتي نشسته و دو كيك تولد روبه‌رويش قرار دارد. دور تا دورش هم، پر است از مبل‌هاي سلطنتي كه هيچ‌كس روي آن ننشسته و پشت آنها، كارگران مرد و زن به ترتيب ايستاده‌اند. برف شادي در فضا پخش شده و هلهله شادي كارگران ديده مي‌شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، اين تصويري از خليل نظري، كارفرمايي است كه اين روزها به كارفرمايي سختگير و ديكتاتور مشهور شده و كاربران توييتر، كارخانه‌اش را «اردوگاه اجباري» خطاب مي‌كنند. كارفرمايي كه قوانين سختگيرانه‌ و خلاف قانوني را در خلال آيين‌نامه انضباطي داخلي دور تا دور كارخانه‌اش در بنرهاي مختلف چسبانده و كارگران را موظف به رعايت آن مي‌داند. پيش‌تر، تصويري ديگر از اين كارخانه به بيرون درز كرده بود. نمايي از كارگراني كه به صف شده‌اند و بنر بالاي سرشان، خبر از جريمه ١٢٠هزار توماني براي نمازنخواندن مي‌داد. رقمي در حدود ١٣درصد، يعني يك‌هشتم حقوق پايه ٩٣٠هزار توماني. جالب آنكه خليل نظري، مديرعامل اين كارخانه، گفته بود اين كارخانه را براي نماز برپا كرده و پولش براي او اهميت ندارد. اين فرد همان كسي است كه بعد از اين اظهارنظر، بنرهاي تبليغاتي‌اش در سطح شهر منتشر شد و تيزرهاي تبليغاتي‌اش در صداوسيما دوباره بازنشر شد. 

آيين‌نامه‌ انضباطي كارخانه هل، حتي به زمان اختصاص داده‌شده براي رفع حوائج كارگران (مراجعه به سرويس بهداشتي) هم مي‌پردازد و برخورد با بدحجابي را هم در دستور كار خود قرار مي‌دهد! اخراج کارگران در صورت نزاع فیزیکی و اخراج کارگر کمتربهره‌ور در صورت نزاع لفظی، دوري از «جابه‌جايي بي‌مورد» (نباید وسایل مربوط به یک ماشین را در نقطه‌ای دورتر از آن قرار داد)، ممنوعيت صحبت‌کردن و نظردادن در کار دیگران، اخراج در صورت فرار بي‌موقع هنگام آتش‌سوزي، الزام براي پوشیدن لباس گرم در زمستان و پذيرش تقاضای بخاری تنها درصورتی‌که شخص لباس مناسب پوشیده باشد، پايين‌بودن سر كاركنان هنگام ورزش و نگاه‌نكردن به شخص تمرين‌دهنده، ضبط مكالمات كارگران و پخش تصادفي آن در سالن هر سه‌ماه يك بار و...، از مصاديق اين قوانين در اين اردوگاه اجباري است! جالب آنكه بر اساس اين آيين‌نامه‌هاي داخلي كه در بنرهاي گوناگون دورتادور كارخانه وجود دارد، فرد در صورت جریمه‌شدن، باید تشکر کند!  

اوضاع آن‌قدر قمر در عقرب است كه هيچ‌كس حتي ستاد اقامه نماز هم نتوانست در مقابل آن سكوت كند و واكنش‌ها عليه آن، از هر سو سرازير شده است. از بازديد بازرسان اداره كار آذربايجان‌شرقي از كارخانه گرفته تا بازديد فرماندار آذربايجان‌شرقي از اين كارخانه و توصيه‌هايي به كارفرماي كارخانه چسب هل؛ هرچند به گفته روابط‌عمومي استانداري تبريز، اين بازديد صرفا با دعوت چند هفته قبل مدیریت کارخانه چسب هل صورت گرفته بود و ارتباطي به ماجراي عكس‌هاي منتشرشده ندارد.

حملات به اين اقدام در اين كارخانه كه گويا تازه كشف شده (و مشخص نيست چند كارخانه و كارگاه ديگر وضعيت مشابهي دارند)، به طعنه و طنز در فضاي مجازي بدل شده است. برخي در توييتر با هشتگ #چسب_هل ، اين كارخانه را مصداق «اردوگاه اجباري» خوانده‌اند و صاحب آن را «كيم‌ جونگ ‌هل» خطاب كرده‌اند!

  كارخانه چسب هل، نهاد صنفي ندارد!

پس از اين اتفاق، چنگیز اصلانی، مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان‌شرقی، بر آن شد تا با نهاد صنفي مستقر در اين كارخانه ارتباط بگيرد؛ اما به درِ بسته مي‌خورد. آن‌گونه كه اصلاني به ايلنا گفته، این کارخانه مدرن صنعتی با داشتن شمار زیادی از کارگران، فاقد نهاد صنفی است و همین مسئله در کنار اخبار منتشرشده از وضعیت کارگران این کارخانه، باعث تعجب بیشتر و افزایش نگرانی‌ها شده بود.

پیش از این، ناصر چمنی، مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان‌شرقی، در برابر اخبار منتشرشده، شرایط کاری کارگران این واحد تولیدی را مغاير با حداقل استانداردهای قانون کار خوانده و خواستار ورود بازرسان اداره کار استان آذربایجان‌شرقی به کارخانه چسب هل شده بود.
  بازرسان اداره كار راهي بازديد از كارخانه چسب هل شدند

خبري كه منتهي به ورود بازرسان اداره كار به اين واحد صنفي شد و اداره کار استان آذربایجان‌شرقی از اعزام بازرس به کارخانه چسب هل برای رسیدگی به وضعیت کارگران این واحد صنعتی خبر داد. میراحد حسینی، مدیرکل کار استان آذربایجان‌شرقی، گفته: به دنبال انتشار مطالبی که به شرایط کاری متفاوت و تعجب‌برانگیز کارگران کارخانه چسب هل مربوط می‌شد، صبح روز گذشته بازرسان این اداره برای بررسی شرایط کاری این کارگران راهی کارخانه چسب هل شدند. 

وی با بیان اینکه در کارخانه ۴۰۰ کارگر مشغول کار هستند، تأکید کرد: هدف از این بازرسی، بررسی شرایط کاری این کارگران است و در نتیجه هرگونه اظهارنظر درباره وضعیت احتمالی این کارگران، منوط به خاتمه بازرسی و تهیه گزارش نهایی مأموران این اداره کل است. 

  تذكر ستاد اقامه نماز به خليل نظري

واكنش‌ها به اين اتفاق، كماكان ادامه دارد. قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور به اقدام «نسنجیده» مدیریت کارخانه چسب هل در امر اقامه نماز واکنش نشان داد و گفت در تماسی که با مدیریت کارخانه داشته، او بر کج‌سلیقگی خود در‌این‌باره اذعان داشته است. محمود مظفر، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور، گفته است اقدام مدیر کارخانه چسب هل درباره نحوه اقامه نماز در آن، نسنجیده بوده است. او افزود: لازم به ذکر است که آنچه در ترویج و توسعه نماز مؤثر و مفید است، اجرای برنامه‌های تبلیغی است نه ابلاغی و تشویقی است نه توبیخی؛ نماز اختیاری است و نه اجباری.

اما آيا چنين آيين‌نامه‌هاي انضباطي داخلي از بعد قانوني، محلي از اِعراب دارد؟ اگر خلاف قوانين باشد، برخوردها چگونه خواهد بود؟ آيا بازديد فرماندار و بازرسان اداره كار از اين كارخانه، چيزي را تغيير مي‌دهد و برخورد قانوني با كارفرما صورت مي‌گيرد؟ وضعيت اشتغال كارگران اين كارخانه چه خواهد شد؟

  شكايت عليه آيين‌نامه اجرائي

حسين اكبري، فعال كارگري در گفت‌وگو با «شرق»، چنين آيين‌نامه انضباطي داخلي را به‌شدت محكوم كرده و آن را خلاف قوانين كار برمي‌شمرد و تأكيد كرد كارفرما حق دخالت‌دادن مسائل ايدئولوژيك را در روابط كار ندارد.

به گفته او، آيين‌نامه انضباطي كارگاه، مطلقا نبايد با قانون كار و قانون اساسي در تناقض باشد. آيين‌نامه انضباطي كه فراتر از قانون كار تدوين شود، بايد ملغي شود.

اكبري مي‌افزايد: قوانين انضباطي داخلي به نحوي است كه كارگران مي‌توانند آن را نقض كنند و حتي آنجايي‌كه آن را خلاف قانون مي‌بينند، حق قانوني آنهاست كه عليه اين آيين‌نامه اجرائي طرح شكايت كنند.

به گفته اين فعال كارگري، نقض امنيت شغلي به هر ميزان كه باشد بايد با آن مقابله كرد. اگر در مقابل اين حد از نقض حقوق سكوت شود، در طول زمان، چه تضميني وجود دارد كه آيين‌نامه‌ سخت‌گيرانه‌تري نوشته نشود؟

او درباره شيوه بازرسي بازرسان اداره كار مي‌گويد: بازرسان كار، شرح وظايفي از اداره كار دارند. اين بازرسي چند جلوه دارد. بهداشت رواني و جسمي در محيط يكي از اين جلوه‌هاست كه اگر به آن خدشه وارد شود، دست‌اندازي به حقوق كارگران قلمداد مي‌شود.

اكبري مي‌افزايد: بازرسي‌هاي صورت‌گرفته كتبا به مقامات بالادستي ارجاع داده مي‌شود و وقت مقرر براي رفع آن براي كارفرما در نظر گرفته مي‌شود. درنهايت اگر در زمان در نظر گرفته‌شده، كارفرما براي رفع موارد اشاره‌شده اقدام نكند، اداره كار از ضابطان قضائي كمك گرفته و آن كارخانه را جريمه كرده يا پلمب مي‌كند و حتي مي‌تواند به دادگاه بكشاند. او چنين اقداماتي را از تبعات خروج بخشي از كارگاه‌ها از شمول قانون كار بر مي‌شمرد و مي‌گويد: با اين اقدام، جريمه‌ها و مجازات‌ها براي كارفرمايان متخلف حذف شد. درواقع جرائم و مجازات‌هايي كه در صورت ناديده‌گرفتن قانون كار و بازرسي‌هاي دوره‌اي صورت گرفته و شكايت كارگران با تشكل‌هاي كارگري و... در نظر گرفته شده بود، با خروج بخشي از كارگاه‌ها از قانون كار، حذف شد. البته بايد گفت هرچند باقي كارگاه‌ها با تعداد بالاي نيروي كار، مشمول اين جرائم و مجازات طبق قانون كار هستند، اما در عمل چنين مسئله‌اي در مورد آنها نيز عملياتي نمي‌شود.

اين فعال كارگري در آسيب‌شناسي چرايي اين رخدادها مي‌گويد: علت عملياتي‌نشدن اين قوانين آن است كه قراردادهاي كوتاه‌مدت، كارفرماها را در موضعي با اختيارات بالا قرار داده ‌است.

به گفته او، علاوه بر اين شركت‌هاي پيمانكاري تأمين نيروي كار، قراردادهايي با كارگران مي‌بندند كه از آيين‌نامه‌هايي كه كارفرمايان براي كارگران در نظر مي‌گيرند، سخت‌گيرانه‌تر است. 

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
10
14
فقط اجباری بودن داعش وار نماز و 120 هزار تومن جریمه در صورت عدم شرکت در نماز که باعث تذکر ستاد اقامه نماز هم شد نبود که واکنش شدید مردم رو بر انگیخت. فیلم ها و عکسهایی که از این کارخونه منتشر شده نشون میده که خلیل نظری کارخونه چسبش رو تبدیل به پادگان اشرف کرده و با کارگرها مثل برده رفتار میکنه و بسیار بهشون بی احترامی میکنه و مورد تحقیر قرار میده. مثلا یکی از قوانینش اینه که هر هفته یکی از تماسهای تلفنی کارگرها با خونواده هارو از بلندگو پخش کنه! ماندن بیش از 10 دقیقه در دستشویی با جریمه همراه باشه، و بسیاری قوانین دیگه که آدم رو یاد پادگان اشرف میندازه. از وزارت کار، قوه قضائیه و دیگر نهادهای مسئول خواهشمندم به این مسئله ورود پیدا کنند و اجازه ندن آدمهای بد ذات با این بهانه که کارخانه شون شخصیه در ایران دیکتاتوری راه بندازه.
کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
12
10
کارخانه چسب هل کارخانه ای بسیار موفق ؛صادرات محور و دانش بنیان است. شرایط کارگران هم از بسیاری از شرکتهای خصوصی بهتر است. یک سری به شهرک های صنعتی عباس آباد ، شمس آباد ، اشتهارد و... بزنید و از کارخانه چسب هل هم بازدید کنید .روزنامه شرق هم اشتباه کرده است و از این موضوع پیراهن عثمان درست کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
کورش یا خلیل؟ این کارخانه کیم جونگ هل دیکتاتور محور و ظلم بنیان است. شرایط کارگرها هم مانند شرایط کارگران اردوگاه های کار اجباری است. البته شما اجبار نکردی، سختی زندگی اجبار کرده اون همه توهین و تحقیر رو تحمل کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
4
0
مثل فیلم مرد اهنین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
10
7
همه با نماز اول وقتِ اجباری و جریمه‌ش مخالفن. به نظر من :
اولا بهتره یه طرفه قضاوت نکنیم و دوما کارگران با این شرایط شروع به کار کردند و مجبور به ادامه همکاری نیستند، اگر درست میگم خب میتونن دیگه کار نکنن و برن یه شغل بهتر امتخاب کنن.
البته مشخصه که جواب کارگرای بیچاره اینه که کار نیست و کجا بریم کار پیدا کنیم؟ (من جوابی براشون ندارم). ولی کارخونه مال کارخونه دارشه و به نظرم حق داره قوانینی برای کارخونه ش قرار بده. حالا شعورش نرسیده و قوانین رو بد انتخاب کرده. به نظرم بی انصافیه ولی ظلم یا خلاف قانون نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
4
8
حالا نه به این صورت ولی تقریبا تو خیلی از فضاهای کارگری یه جورایی داره به کارگر ظلم میشه
کارگر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
1
بابا به قرآن انقدر جو ندید که کارخونه تعطیل شه تذکر گرفت دیگه گندشو درنیارید
کارگر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
1
بابا به قرآن انقدر جو ندید که کارخونه تعطیل شه تذکر گرفت دیگه گندشو درنیارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
2
0
اگه این چیزهایی که نوشته شده حقیقت داشته باشه !!!!!!!!!!!!!!!! احتمالاً مسئولین شون تازه از کره شمالی کوچ کردن به ایران و حالیشون نیست که اینجا کشوری اسلامی است نه کمونیستی که توهم ورشون داشته مالک کارگرهاشونن (غلط های زیادی) و میخوان توجه "اون" رو جلب کنند.
مثلی هست که میگه: وقتی روزی بیافته دست قوزی، نمیفهمه چیکار باید بکنه و ...... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

یکنفر به این آدم حالی کنه: کس که نماز میخونه،‌ خودش با همه وجود و با جون و دل، برای رضایت و تایید آفریننده اش که خداوند یگانه هست، نماز میخونه و تو هیچ شرایطی هم نمازش رو ترک نمیکنه.

حالا اگه این آدم مثلاً میخواد بگه دیانت داره و به انجام اعمال دینی اهمیت میده، بنابراین باید طوری برخورد و رفتار کنه و انسانیت و درستی و صداقت و راستی و شرافت از خودش نشون بده، که کارگرهاش، نه فقط با جسمشون بلکه با دل و قلب شان به وظایف دینی شون آشناتر و مایل به انجام آنها بشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
0
1
سهوا یا عمدا اضافه کردن یک نمره به پرونده حقوق بشر ایران
مملکت گند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
0
0
باعث بیکاری و گرسنگی کارگران نشوید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین