کد خبر: ۴۶۹۶۱۲
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
ناگفته‌های علیرضا افتخاری از یک دیدار جنجالی

افتخاری: احمدی‌نژاد به زندگی‌ام آتش انداخت/باعث شدند تا آستانه خودکشی پیش بروم

«علیرضا افتخاری» در زمینه تعداد انتشار آلبوم در میان خوانندگان ایرانی رکورددار است، خیلی‌ها ممکن است این مساله را برنتابند؛ اما هیچ کس نمی‌تواند منکر این شود که او صدایی بی مانند در حوزه موسیقی ایران بود و یکی از محبوب ترین خوانندگان موسیقی ایران که همچنان آثارش با فروش بالایی همراه است.
آفتاب‌‌نیوز :  یک گفت‌وگوی کاملا سیاسی؛ این بهترین لفظ برای این گفت‌وگوی مفصل است که در آن سعی شده است بی هیچ حجابی درباره تمام مسائلی پرسیده شود که یکی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین خوانندگان ایرانی را به جایگاه کنونی‌اش کشاند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، شاید به همین خاطر بود که این گفت‌وگو بارها تا آستانه نیمه تمام ماندن، قطع شد و با جدال لفظی پیش رفت؛ ولی ادامه پیدا کرد و در انتها حرف‌هایی در آن مطرح شد که «علیرضا افتخاری» تاکنون هرگز درباره آنها حرفی نزده بود.
 

«علیرضا افتخاری» در زمینه تعداد انتشار آلبوم در میان خوانندگان ایرانی رکورددار است، خیلی ها ممکن است این مساله را برنتابند؛ اما هیچ کس نمی تواند منکر این شود که او صدایی بی مانند در حوزه موسیقی ایران بود و یکی از محبوب ترین خوانندگان موسیقی ایران که همچنان آثارش با فروش بالایی همراه است.
 
اما با گذشت سال‌ها فعالیت و انتشار حدود ۷۰ آلبوم (آمار دقیقی از تعداد آثار ایشان در دست نیست!)، در سال‌های اخیر با حواشی بسیاری رو به رو شد؛ حواشی عجیب و گاه حتی باورنکردنی، از ماجرای کنسرت «پلی بک» این خواننده که با اعتراض حاضران در صحنه رو به رو شد تا رقص پرحاشیه و جنجالی‌اش در کنسرت شهرستان بُناب و اتفاقات مشابه و پرسر و صدای دیگری که باعث شده، منتقدین موسیقی در یک جمله حسرت و اندوه‌شان را در قبال این صدای بی مانند این گونه عنوان کنند: «حیف این صدا...»، با همه اینها او به هر صورتی که بود می‌خواند و مردم گوش می‌دادند؛ اما یک اتفاق برای همیشه زندگی او را تحت تاثیر قرار دارد؛ در اوج آن اتفاقات عجیب و غریب سال ۸۸ او با در آغوش کشیدن «محمود احمدی نژاد» به یک باره به چهره خبرساز آن سال تبدیل شد. خیلی از طرفداران او با بهت به این اتفاق نگاه می‌کردند، خیلی‌ها به او حملات بی سابقه‌ای کردند و البته خیلی‌های دیگر هم افسوس خوردند.
آن زمان اما بهترین تعبیر را خسروی آواز ایران داشت؛ آنجا که گفت: «موسیقی باعث آشنایی است، اما تنها علت نیست و توسط موسیقی با مردم ارتباط برقرار می‌شود و مردم آدم را می‌شناسند، بعد رفتار و گفتار و کردار هم در اینجا خواهد آمد. یکی از هنرمندان ما که صدای خوبی داشت و خوب می‌خواند و شهرت خوبی داشت، یک اشتباه اجتماعی کرد که به نظرم از سر سادگی و ندانم کاری‌اش بود. یک دفعه مردم او را کنار گذاشتند. پس این موسیقی نیست. این رفتار و کردار و گفتار است. به همین دلیل هنرمندان در رفتار و کردار و گفتار باید خیلی دقت کنند. جامعه آگاه است، وجدان جامعه بیدار است، جامعه مو را از ماست می‌کشد، کوچک‌ترین اشتباهی زیر پروژکتور جامعه قرار می‌گیرد. نمی‌توانید اشتباه کنید.جامعه کوچک‌ترین اشتباه و ریاکاری را بزرگ می‌کند و دروغ گویی و اشتباه را نشان می‌دهد. من سعی کردم اشتباه نکنم و با مردم باشم، چون موسیقی را برای مردم ارائه می کنم، نه برای وزیر و برای وکیل و برای رییس جمهور، آنها هم اگر جزو مردم باشند گوش می‌کنند. ولی موسیقی برای مردم است، برای انسان ها. باید انسان ها را در اولویت قرار داد و موسیقی را برای آنها ارائه کرد. موسیقی برای انسانیت است.»
 
با «علیرضا افتخاری» درباره تمام این مسایل صحبت کرده‌ایم:

از ارکستر ملی شروع کنیم. شما سال گذشته به عنوان خواننده در ارکستر ملی فعالیت داشتید و به رهبری فریدون شهبازیان برنامه‌های زیادی را در تهران و شهرستان روی صحنه بردید. اکثر بینندگان و شنوندگان این کنسرت‌ها معتقد بودند که افتخاری با روزهای اوج صدایش فاصله زیادی دارد و حتی نوع خوانش او هم در مواقعی خارج از نت است.
این موضوعات همیشه و در همه سال‌های فعالیت من به شکل‌های گوناگون مطرح شده است؛ اما این مباحث دیگر به قدری تکرار شده که واقعا خودم هم خسته شده‌ام. اگر چنین چیزی که شما می‌گویید وجود داشت، مگر آقای شهبازیان با من تعارف داشت؟ ایشان موزیسین بسیار سخت‌گیری است و در کارش با هیچ کس شوخی ندارد؛ پس من اگر فالش می‌خواندم خیلی راحت این موضوع را به من انتقال می دادند و رسیدگی می‌کردند.
 


در بخش‌هایی از کنسرت شهر تهران ارکستر ملی این اتفاق افتاد و آقای شهبازیان با دست به شما اشاره می‌کرد که مثلا جای خواندن‌تان اینجاست و اینجا نباید بخوانید و از این قبیل اتفاقات.
در اجراهای ارکسترال، همیشه رهبر ارکستر و خواننده باید با هم در ارتباطی قوی و نت و نت باشند. این امری غیرطبیعی نیست، به همین خاطر است که می‌گویم این انتقادها همیشه نسبت به من وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد، انتقاداتی که خیلی‌هایش بی منطق است؛ اما علیرضا افتخاری کسی نیست که با این هجمه‌ها کوتاه بیاید.
 
احتمال ادامه همکاری شما با ارکستر ملی وجود دارد؟
همه چیز به تصمیمات گروهی بستگی دارد. ما هرگز به صورت شخصی و انفرادی تصمیم نمی‌گیریم. روال ما این است که به صورت دسته جمعی برای موضوعات مختلف تصمیم می‌گیریم و به نتیجه می‌رسیم.
 
خودتان با وجود انتقادهایی که به شما درباره حضور و اجرایتان در ارکستر ملی شده باز هم تمایل دارید در این ارکستر بخوانید؟
من هرگز و هرگز با انتقادها کاری ندارم و کار خودم را می‌کنم. من یک بار برای شادی دل یک سری کودک سرطانی در یک کنسرت حرکات سماع انجام دادم تا لبخند را به آنها هدیه کنم. یک کشور علیه من شورش کرد و من متهم شدم که حرکات موزون روی صحنه انجام داده‌ام. کجای من با این سبیل، شبیه محمد خردادیان است؟!


آقای افتخاری ویدئوی آن اجرا و حرکات شما روی صحنه در کنسرت بُناب منتشر شده و همه جا دست به دست چرخید. طبیعی بود که واکنش‌هایی را هم در پی داشته باشد.
من واقعا چند سالی است که هم در تهران و هم شهرستان کمتر حاضر به اجرای برنامه می‌شوم و خیلی سخت می‌گیرم و عمدتا هم کنسرت نمی‌گذارم ولی برای کنسرت بناب با تمام قلبم رفتم. در این برنامه قرار بود مدیر برنامه‌های من چند کودک سرطانی را به سالن بیاورد و من قول اخلاقی داده بودم که برای شادی دل آن‌ها این برنامه را اجرا کنم.
اعضای گروه با قطار رفتند و به من هم گفتند با قطار بروم. اما من گفتم در دل شب می‌خواهم تنهای تنها با خدای خودم خلوت کنم و تا بناب رانندگی کردم و اشک ریختم. من به خاطر این بچه‌های سرطانی معصوم به این برنامه رفتم و اگر کمی انصاف داشته باشیم، حتما متوجه این موضوع می‌شویم که رفتن من به این برنامه، به خاطر کنسرت و بلیت فروشی نبود. من واقعا نیازی به بُعد مالی این کنسرت نداشتم.
 من خودم فرزند بیمار دارم و سال‌هاست که بیمارداری می‌کنم و می‌دانم خانواده این عزیزان چه حال و روزی دارند. همه وجودم را برای شادی آن‌ها روی صحنه گذاشتم و تا زمانی که لبخند آنها را ندیدم، از صحنه پایین نیامدم. تِم موسیقی در اواسط برنامه، تِم کردی بود و برای آن بچه‌های سرطانی پایکوبی کردم و به همان خدا قسم که به خودم قول داده بودم که تا لبخند آن‌ها را نبینم، حرکاتم را ادامه خواهم داد و همین موضوع هم اتفاق افتاد. آقایان دلواپس، گناه من چیست؟ لبخند آن کودکان برای من دنیایی بود و کمال احترام را هم مردم آن منطقه به من گذاشتند.


 بعد از انتشار آن فیلم کار به جایی رسید که گفته شد شما شرایط عادی روی صحنه نداشتید.
من از همه آنها شکایت کردم و در حال پیگیری قضایی هستم. دلیلی ندارد بخواهم با همه گلاویز شوم. من کار دلم را انجام دادم و هرگز و هرگز قرار نیست با کسی دشمنی داشته باشم. من کاری می‌کنم که خداوند عالم از من راضی باشد. اینکه در مقاطع مختلف یک کشور علیه من شورش می‌کند، برایم مهم نیست. بعد از آن اتفاقات که در سال‌های گذشته برایم افتاد، به این نتیجه رسیدم که دیگر نباید سعی در پاسخ دادن به آدم‌ها و رسانه‌ها داشته باشم.
 منظورتان دیدار و در آغوش کشیدن آقای احمدی نژاد است؟ از آن اتفاق همیشه روایت‌های مختلفی عنوان شده است...
بله، دقیقا سال ۸۸ در برنامه‌ای به مناسبت بزرگداشت شهدای خبرنگار حاضر شدم و روحم هم خبر نداشت که فلان آدم هم در این برنامه حضور دارد. اگر تاریخ به عقب برگردد، من هرگز آن کار را تکرار نمی‌کنم. اصلا اشتباه می‌کنم که بخواهم ایشان را در آغوش بگیرم. من امروز با بانگ بلند این حرف را می‌زنم و هیچ واهمه ای هم ندارم که اگر زمان به عقب برگردد، حتی سمت آقای احمدی نژاد هم نمی‌روم.
 
فکر نمی‌کنید الان برای این بانگ سر دادن‌ها کمی دیر شده؟
من بزرگ ترین ضربه‌ها را نه از مردم، که از رسانه‌ها خوردم. رسانه‌ها با علم به اینکه من توانایی مدیریت این موضوع را ندارم، برای من پرونده‌های مختلفی منتشر کردند و از آب گل آلود ماهی گرفتند. کاری کردند که زندگی شخصی من هم دچار معضلات پیچیده و عجیبی شد.
 
در مورد این موضوع مفصل حرف می‌زنیم، ولی می خواهم قبل از ورود به آن درباره نامه دختر شما به آقای عزت الله انتظامی بگویید. آن نامه در اوج انتقادها از شما به شدت خبرساز شد و تا حد زیادی مردم را آرام کرد.
 
کدام نام منظورتان است؟!


نامه‌ای که دختر شما- آوا افتخاری- پس از انتشار نامه افشاگرانه استاد عزت الله انتظامی درخصوص استفاده سیاسی «اسفندیار رحیم مشایی» از ایشان برای حضور در ستاد انتخابات کشور، منتشر کرد.
 
من در جریان آن نامه نبودم و خیلی کم درباره آن حضور ذهن دارم. زیاد اهل شبکه‌های اجتماعی نبوده و نیستم و آن زمان هم خیلی محدود درباره آن واکنش دخترم دیدم و شنیدم.
 
دختر شما از نحوه بهره برداری سیاسی از هنرمندان گلایه کرده بود و در بخش‌هایی از آن نامه جنجالی نوشته بود: «استاد، پدر من- علیرضا افتخاری- هم فریب این بازی‌ها را خورد و ندانسته در مراسمی شرکت کرد که از پیش طراحی شده بود. زمانی پدرم متوجه شد که دیگر دیر شده بود و زندگی ما متزلزل؛ نه بهتر است بگویم مضمحل. مادرم از یک طرف، من و خواهرانم از یک طرف و پدرم که چه عذابی که نکشید.

بگذریم که چه شد، همه خانواده من مورد جفا قرار گرفتند؛ به جرمی که خودمان هم هنوز نمی‌دانیم. نباید هنر را با سیاست گره زد. آنجا که سیاست کم می‌آورد به پیشگاه هنر زانو می‌زند. این زانو زدن از سر احترام نیست که از سر گدایی است. زندگی شخصی من در آن سال ها جوری بود که اصلا نمی توانستم از خانه خارج شوم. آن هجمه‌ها در همه این سال‌ها برای من تبعات زیادی داشت. آقای احمدی نژاد در این مدت حتی یک بار پیگیر احوال من نشدند. با صدای بلند به ایشان می‌گویم در مورد من بسیار انسان قدرنشناسی بودند. با صدای بلند این جملات را بر زبان می آورم و امیدوارم به گوش‌شان برسد.
 
شما را به جان مادرتان قسم می‌دهم که به من کمک کنید تا این حرف‌ها به گوش همه برسد. امروز به آگاهی و درک سیاسی درستی از این بازی‌ها رسیده ام و امیدوارم این موضوع به خوبی در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند. به سمت من در حضور خانواده‌ام آب دهان می انداختند و با صدای بلند ناسزا می گفتند.

حتی به خانواده من ناسزا می‌گفتند. اینها همه درد است. کسی نفهمید آن سال‌ها چه بر من گذشت. شاید این نامه باید با لحن تندتر و گزنده تری نوشته می‌شد. ولی از آنجایی که من هرگز رابطه قوی‌ای با رسانه‌ها نداشتم، هیچ وقت نشد که بتوانم اصل ماجرا و اتفاقات بعد آن را درست روایت کنم و به گوش مردم برسانم.
 
در این باره که شما رابطه خوبی با رسانه ها ندارید که شکی نیست، تقریبا همیشه و در هر تماس تلفنی که هر خبرنگاری با شما می‌گیرد، با یک جدال کلامی از طرف شما رو به رو می شود. این نوع رفتار از کجا نشأت گرفته است؟
از آنجایی که رسانه‌ها زندگی من را خراب کردند و باعث شدند تا آستانه خودکشی پیش بروم. آه مظلوم همیشه تاوان دارد. من آنهایی که زندگی من را به اینجا کشیدند هرگز نخواهم بخشید و روی حرفم ایستاده‌ام. رسانه‌ها هرگز از من حمایت نکردند و همیشه دوست داشتند کاری کنند که بیشتر و بیشتر زمین بخورم.
 
ولی خود شما هم بارها و بارها هیزم در این آتش حاشیه‌ها می ریختید. در ملتهب‌ترین شرایط سیاسی اثر جدیدتان را به نسرین ستوده تقدیم کردید و حتی به استاد شجریان هم نامه فدایت شوم نوشتید. در شرایطی که حتی خودتان هم می‌دانستید چقدر در آن شرایط اوضاع علیه شماست.
صبر کنید و با این سرعت حرفی را نزنید و سعی نکنید از آن به راحتی بگذرید. این موضوعات کاملا از ته دل بود و روایت های اشتباه از آنها شد.
 
خوب درباره تصنیف «گل نسرین» موضوع چه بود؟ رضا رشیدپور با نوشتن جملاتی از قول شما در فیس بوکش اعلام کرد که شما این اثر را به نسرین ستوده تقدیم کرده اید. متن کامل صحبت‌های رضا رشیدپور هم اینگونه بود: «بعد از ظهر، آقای علیرضا افتخاری با من تماس گرفتند و یک پیام متفاوت به من دادند و از من خواستند که آن را رسانه‌ای کنم.
فرمودند تصنیفی به نام گل نسرین با آهنگ جناب فضل الله توکل و شعر جناب حسین منزوی خوانده اند و تصمیم گرفته‌اند که آن را به بانو نسرین ستوده تقدیم کنند. متن فرمایش ایشان را بی هیچ کم و کاست و بدون هر پیش داوری و اظهارنظر به اطلاع مبارک شما رساندم که رسم حرفه‌ای آدم‌های رسانه ای امانتداری و اجتناب از قضاوت است.» واکنش بد و ادبیات تند شما پس از انتشار این متن از سوی آقای رشیدپور واقعا دور از شأن شما نبود؟

 
حرف من چیز دیگری است. من موضوعی را از ایشان خواسته بودم که در نهایت صداقت و از ته دل بود؛ ولی ایشان با آب و تاب ویژه ای به آن پرداختند و در آن وضعیت اتفاقا از این ماجرا علیه من استفاده شد.
 


آقای افتخاری، شما جواب توهین آمیز و بدی به رضا رشیدپور دادید و خطاب به ایشان نوشتید: «آقای رشیدپور حالا آمده و خبر هدیه دادن ما به نسرین ستوده را شکلی منتشر کرده که دردسرساز شود. یکی نیست به او بگوید از چه چیزی می ترسی؟ کتکت می‌زنند؟ شلاقت می‌زنند؟ اعدامت می کنند؟ مگر ما چه کردیم؟
یک قطعه‌ای را تقدیم کردیم به خانمی ایرانی که بسیار محترم است. مگر چه گناهی مرتکب شده‌ایم. از چیزی نمی‌ترسیم. این هدیه، پیشکشی من، زنده یاد حسین منزوی به عنوان ترانه سرا و فضل الله توکل به عنوان آهنگساز، به خانم ستوده است.من هدیه را به فرد مشخصی داده‌ام و حالا کس دیگری آن را باز کرده است.» طبیعی است که شما متهم به تناقض گویی شوید و هجمه ها علیه شما بیشتر شود.

 
جامعه ما به نوعی بیماری دچار است که اگر کسی خطایی کند تا ابد آن موضع علیه‌اش استفاده می‌شود. هر کاری هم بکنی نمی‌توانی از آن موضوع تبرئه شوی. من عذرخواهی کردم، به اشتباهم اقرار کردم، اگر شرایطش بود حتی حاضر بودم بگویم غلط کردم ولی تمام این رفتارهای من بازی را بد و بدتر کرد. انگار دیگر راه بازگشتی برای من وجود نداشت. ولی می‌دانید دلم از کجا پر است؟ از همکاران و دوستانم. حتی یک نفر حاضر نشد در آن شرایط پشت من بایستد.
 
شما اگر جای دوستان و همکارانتان بودید حاضر بودید پشت کسی که مثل رفتار شما کرده و از نگاه اجتماع و جامعه به شدت مورد انتقاد بود، بایستید؟
جوری صحبت می‌کنید که انگار من چه کار کرده ام. من رییس جمهور مملکت را بغل کرده‌ام و با ایشان احوال پرسی کرده‌ام. در اینکه ایشان انسان محبوبی نبوده و نیستند شکی نیست و من هم بارها از این کارم ابراز پشیمانی کرده‌ام ولی اوضاع اصلا مناسب و خوب نیست. من ده سال از زندگی‌ام را به خاطر ایشان فحش خوردم.
 
جواب سوال من را ندادید. شما حاضر بودید در چنین شرایطی از همکار یا خواننده دیگری دفاع کنید و سعی کنید نگاه جامعه را عوض کنید؟
شک نکن که تمام قد از همکار و هر فرد دیگری دفاع می‌کردم. چون شخصیت و زندگی شخصی آدم‌ها خیلی زیاد برایم اهمیت دارد و دوست دارم دل آدم‌ها را به دست بیاورم و به آرامش برسانم‌شان.
 
نامه شما به استاد شجریان هم با این ایدئولوژی نوشته شد؟ یعنی می‌خواستید دل ایشان را به دست آورید و آن را باید به نوعی سعی و تلاش برای آشتی با مردم تلقی کرد؟
درواقع این نامه اظهار محبت من به آقای شجریان بود. ما از یک خانواده‌ایم و طبعا من هم مانند افراد دیگر خانواده، آقای شجریان را دوست دارم. چرا نباید حالت دوستی و برادری داشته باشیم؟ بعضی‌ها می‌پرسند که تو از آقای شجریان دلخوری؟ من از ایشان دلخور نیستم. من از خودم دلخورم. همان زمان هم از خودم دلخور بودم و با صراحت بر زبان آوردم. چرا نباید استاد شجریان در ایران بخواند؟
 
ماهی‌گیرها و بناها و پیشه‌ورها هم با هم آواز می‌خوانند و کار می کنند. چرا نباید ما هم آواز باشیم؟ چرا شجریان نباید از حال من خبر داشته باشد؟ بیست سال است که من شجریان را ندیده‌ام و این واقعا خوشایند نیست. آقای شجریان ممنوع الکار نیست. چه کسی می‌تواند به ایشان بگوید کار نکن؟ چه کسی می‌تواند مجوز ایشان را صادر کند یا نکند؟ شجریان خودش کارهای خودش را امضا می‌کند. ایشان اگر بخواهند دوباره می‌توانند در ایران فعالیت کنند.
 
فکر می کنید چرا استاد شجریان جواب نامه شما را نداد؟
شاید اطرافیان‌شان باعث شدند. مشاورهایی که داشته و دارند، دلم شکست و به خاطر همین نخواستم مزاحم ایشان شوم.
 
فکر نمی‌کنید شدت واکنش‌های اجتماعی به دیدار شما با محمود احمدی نژاد باعث شد ایشان وارد این بازی نشوند؟
این شما رسانه ها هستید که باید حق را به حقدار برسانید. در حالی که هیچ یک جرات نداشتید وارد این مساله شوید، چون یک طرف قضیه شجریان ایستاده. پس از انتشار آن نامه، هیچ کس جرات نداشت بیاید به آقای شجریان بگوید چرا جواب آشتی طلبی افتخاری را ندادی؟ چرا هیچ کس به مظلومیت من اشاره‌ای نکرد؟ شماها همه تان جزو مافیایید- چه کسی جرات دارد به آقای شجریان بگوید بالای چشمت ابروست یا فلان کارت اشتباه است؟
 ما آمدیم از در دوستی وارد شویم کلی واکنش دشمنانه دیدیم. مثلا یک آقای طنز نویس از قول آقای شجریان جواب نامه ما را نوشته بود- یعنی چی این طعنه‌ها و کنایه‌ها؟ مگر من نکته‌ای غیر از دوستی در آن نامه مطرح کرده بودم؟ جواب من این‌ها نبود. من نیازی نمی‌بینم جواب این واکنش‌ها را بدهم. ما هم خدایی داریم- البته یک روز آن کسی که نامه من را مسخره کرد و آن متن تمسخرآمیز را درباره من نوشت، می‌فهمد چه اشتباهی کرده است.
 


نامه شما به استاد شجریان در حالی منتشر شد که پیش از آن استاد شجریان در مصاحبه با «یورو نیوز» حمله تندی به شما کردند و گفتند: «یکی از هنرمندان ما که صدای خوبی داشت و خوب می‌خواند و شهرت خوبی داشت، یک اشتباه اجتماعی کرد که به نظرم از سر سادگی و ندانم کاری اش بود، یک دفعه مردم او را کنار گذاشتند. پس این موسیقی نیست. این رفتار و کردار و گفتار است.
به همین دلیل هنرمندان در رفتار و کردار و گفتار باید خیلی دقت کنند. جامعه آگاه است، وجدان جامعه بیدار است، جامعه مو را از ماست می کشد. کوچک ترین اشتباهی زیر پروژکتور جامعه قرار می‌گیرد. نمی‌توانید اشتباه کنید. جامعه کوچکترین اشتباه و ریاکاری را بزرگ می کند و دروغ گویی و اشتباه را نشان می‌دهد.» ولی شما در نامه خود برای ایشان نوشته بودید: «ما آجر نیستیم که بمانیم. عمری از ما گذشته است، باید هر کدام در نوای هم بخوانیم. ما یک جمع خانواده ایم. ما باید اسم همدیگر را صدا بزنیم. ما باید همایون هم باشیم. ما نباید ورود را از هم بپوشانیم و اجازه گذر را به یکدیگر ببندیم، ما از همدیگر می‌ترسیم، ما در یک باغ هستیم، با افکار یک درخت پربار باید سرزنده و شاداب، از دور یکدیگر را صدا بزنیم. نزدیک هم بیاییم با محبت، چرا دستخط‌های‌مان برای هم خوانا نیست. صدا بزن مرا، نزدیک تر بیا». این تفاوت در ادبیات نامه‌ها به نظر خودتان نامانوس نبود؟

هنوز هم می‌گویم که استاد شجریان برای من مطلق‌اند. صحبت‌هایشان در آن گفت و گو مرا کمی رنجاند ولی به رسول ا... قسم همان زمان هم احساس می‌کردم که ایشان از بزرگواری و دلسوزی این جملات را درباره من استفاده کردند. ایشان می‌توانستند فتیله این ماجرا را پایین بکشند و با یک جمله اوضاع را به حالت اول برگردانند. ایشان پیشکسوتی بودند که من در آن دوره نیاز داشتم از من حمایت کنند و اصلا از من بپرسند که اصل اتفاق چه بوده؟ ما همه با هم بودیم و باید به حکم سعدی «بنی آدم اعضای یکدیگرند» در کنار هم می ماندیم. دل من از آن مصاحبه شکست.

ولی شما سال نود در گفت‌وگو با یک رسانه تندرو اصولگرا درباره آقای شجریان گفته بودید: «بسیاری از دوستان می‌پندارند که من از شاگردان آقای شجریان هستم. در حالی که این طور نیست، چرا که من از شاگردان زنده یاد استاد تاج اصفهانی هستم که در جوانی به محضر ایشان برای یادگیری آواز رفتم. در مورد آقای شجریان هم باید بگویم که ایشان در زمانی از صدای من خوششان آمد و من مدتی با رفت و آمد در منزلشان با این هنرمند در ارتباط بودم.» این هم یک تناقض دیگر از نوع صحبت‌های شما در دوره های مختلف زمانی نیست؟
آن زمان من در شرایطی بودم که باید خیلی حسابگرانه حرف می‌زدم. نمی‌توانستم نسبت به هر چیزی به صورت واضح اظهارنظر کنم. ماجراهای دیدار من و آقای احمدی نژاد خیلی سر و صدا کرده و باعث شده بود در سخنانم خیلی محتاط باشم. به هر حال آقای احمدی نژاد آتشی در زندگی من انداخت که هنوز هم پشیمانم و در آن آتش می سوزم.
 
نکته‌ای که هست...
اجازه بدهید. آقای احمدی نژاد جوری خودش را به آغوش من انداخت که انگار من یوسف گم گشته ایشان بودم. یک جوری به من چسبید و من را بوسید و پشت سر هم این اتفاقات را شکل دادند که... بابا بوسیدن یک بار، دو بار... جمله بعدی‌ام را امیدوارم جرات انتشارش را داشته باشید ولی من طناب خریده بودم خودکشی کنم. فشار بدی روی من و خانواده ام بود. فرزند کوچکم فهمید و گریه کرد و گفت: «بابا نکن».
 
گفتم نمی‌توانم و واقعا تاب این همه توهین و تهدید را ندارم. در ایران که هیچ کس حواسش به من نبود و درددل من را نمی‌شنید. در خارج از کشور هم یک روز چهره بد بودم و یک روز چهره زشت. منفور شده بودم و این برای یک هنرمند غیرقابل تحمل بود. سوپرمارکت محل به من جنس نمی‌فروخت! آرایشگر محل ما می گفت آقای وقتی شما روی این صندلی می‌نشینید دیگر هیچکس به مغازه من نمی‌آید و عذرخواهی می‌کرد و مودبانه می‌گفت دیگر نیایم. آژانس به من ماشین نمی داد.
 
مردم تا این حد تحت اثیر قرار گرفته بودند و امیدوارم این صحبت‌ها به درستی به گوش مردم برسد. حرف آخرم هم این است که آقای احمدی نژاد خیر نبینید و قطعا خیر نخواهنددید. در این موضوع شک ندارم. چون من حقم این نبود. من بعد از ۳۰ سال خواندن با تمام وجود، این حقم بود؟ بعد از سی و خرده ای سال این حق من و خانواده نبود.
 


اصلا شما از چه طریق به آن برنامه رفتید و دیدارتان با آقای احمدی نژاد چگونه اتفاق افتاد؟
از تلویزیون به من زنگ زدند و گفتند ۵ میلیون به شما می‌دهیم و شما برای برنامه بزرگداشت خبرنگاران بیاید و «پلی بک» اجرا کنید. من هم قبول کردم. من معمولا برای اجراها یا به صورت پلی بک قرارداد می‌نویسم، یا با گروه. آن روز قرار شد برای اجرای پلی بک به سالن بروم. ۵ میلیون به حساب من واریز شد و من هم رفتم به سالن. قبلش یک داستانی هم بود. دوستان در تلویزیون شعری از یکی از مسوولان به من داده بودند تا رویش آهنگ ساخته شود و من هم بخوانم. ما به هر آهنگ سازی این شعر را دادیم، زیر بار نرفت و کار را نساخت. آقای ضرغامی کاملا در جریان این موضوع بودند. وقتی این آهنگ درست نشد و ساخته نشد، صدا و سیما کمی علیه من موضع پیدا کرد. همه اینها باعث شد روبوسی من با آقای احمدی نژاد بارها از تلویزیون پخش شود. مشخص بود همه چیز کاملا برنامه ریزی شده است. این همه آدم با آقای احمدی نژاد روبوسی کردند ولی کدام یک اندازه من تبعات داشت؟ آنقدر نشان دادند و پخش کردند تا بازی به شدت پیچیده شد و در آن اوضاع ملتهب، جامعه ایرانی علیه علیرضا افتخاری موضع بدی گرفت. آن اتفاق باعث شد خانواده من عذابی را تحمل کند که گفتن‌اش در کلمات نمی گنجد.
 
درباره آن لحظه حرف می‌زنید؟ اصلا چه شد با آقای احمدی نژاد رو به رو شدید؟
از صحنه که پایین می‌آمدم، به روح پدرم قسم، فردی قد کوتاه به سرعت سمت من آمد و گفت: «بدو بدو که آقای احمدی نژاد به خاطر شما ایستاده‌اند و معطل شما شده‌اند.» اسم‌شان یادم رفته که این فرد کوتاه قد چه کسی بودند. من اصلا قرار نبود سمت ایشان بروم. اتفاقا سخت گرفتار برخی کارها هم بودم و می‌خواستم بروم. ولی دور و بری‌های ایشان با این قبیل رفتارها باعث شدند این دیدار رخ دهد. تیم بادیگاردهای شخصی ایشان همیشه حواسشان هست که اصلا کسی نباید نزدیک آقای احمدی نژاد شود. ولی درباره من اوضاع کاملا برعکس شد و من را برای مواجهه با ایشان هدایت کردند. خودشان من را به سمت ایشان هل دادند و در ادامه هم رسانه‌ای مثل تلویزیون این دیدار را پوشش داد و با قدرت و هدفمندی خاصی، آن را هر شب پخش کرد. برای چه؟ چرا؟ چون من نتوانسته بودم آهنگسازی را قانع کنم که آهنگ روی آن شعر را بسازد و روی آن کار بخوانم. همه این سناریو به نوعی به خاطر عمل نکردن من به خواسته آنها بود. همه اینها دست به دست هم داد تا این موضوع به سرعت در جامعه با نگاهی بد و منفی ترویج پیدا کند.
 
خودتان چه زمانی متوجه شدید که این اتفاق و در آغوش کشیدن آقای احمدی نژاد در رسانه‌ها خبرساز شده و تبعات اجتماعی‌اش گریبان شما را گرفته؟
حدود یک هفته بعد بود که همه چیز شروع شد و به مرور بد و بدتر شد. رسانه‌های خارج از ایران هم که اوضاع را خراب‌تر کردند و فکر می‌کردند من برای بوسیدن آقای احمدی‌نژاد وقت گرفته‌ام!
 
در آن لحظه چه دیالوگ‌هایی بین شما و آقای احمدی نژاد رد و بدل شد؟
من روی صحنه که بودم، گفتم: چشم شش میلیارد مردمی که روی زمین زندگی می‌کنند، به ماست. منظورم این بود که حواستان باشد آقای رییس جمهور، به عنوان یک شهروند ایرانی دلم می‌خواهد در برابر مردم دنیا روسفید باشم. اینها جملاتی بود که روی صحنه گفتم.
 
منظور من لحظه‌ای است که ایشان را از نزدیک دیدید و در آغوش گرفتید.
من تصنیف «از اوج آسمان‌ها» اثری از «عباس خوشدل» را روی صحنه «پلی بک» کردم و وقتی پایین آمدم و من را اطرافیان ایشان به سمت آقای رییس جمهور هل دادند، فقط به من گفتند: «ماشاءالله».
 
و شما چه گفتید؟
من چیزی برای گفتن نداشتم. آن لحظه وقتی برای حرف زدن نبود. از تصاویر مشخص است. یک «متشکرم» به «ماشاءالله» ایشان گفتم. بعد از همه این اتفاقات من به نظرم می‌آید اگر ایشان مثلا می‌گفتند که زنگ موبایل من صدای آقای افتخاری است و من به ایشان علاقه قلبی دارم، شاید کلیت این اتفاقات رخ نمی‌داد. ولی دریغ از حتی یک جمله که درباره من ذکر شود. آقای احمدی نژاد در این مدت حتی یک بار پیگیر احوال من نشدند.
 
و از آن لحظه شما وارد بازی ای شدید که به شدت برایتان دردسرساز شد و حتی خانواده شما هم زیر فشار بود.
یادم است که نوشته‌ای زیر در منزل شخصی من گذاشتند که اینجا بمب گذاری خواهدشد و هرچه سریع‌تر باید این منزل را تخلیه کنید. به قدری فشار و تهدیدها زیاد شد که مجبور شدیم از آن محل برویم. مدت‌ها کلاه می گذاشتم روی سرم و برای خرید این ور و آن ور می‌رفتم. اگر هم کسی من را می‌شناخت، برخوردهای اهانت آمیز و زشتی می‌شد. خوب یادم هست وقتی در فرودگاه وارد سالن انتظار شدم و نشستم، حدفاصل ده متری من همه مردم از صندلی‌ها بلند شدند و اطرافم خالی شد.

دوستان من دیگر من را به مهمانی‌های خودشان هم دعوت نمی‌کردند و می‌ترسیدند بلایی سر بچه هایشان بیاید. می‌گفتند علیرضا تو دوست بیست ساله ما هستی ولی واقعا بهتر است دیگر نباشی، چون مردم و آشنایان همسر و بچه‌های ما را مورد توهین قرار می‌دهند که چرا افتخاری را اینجا راه داده اید. می گفتند چرا با «رفیق احمدی نژاد» رفت و آمد می‌کنید!
 
پس از آن اتفاقات و این قبیل برخوردها، از طرف مسئولین فرهنگی دولت قبلی مورد حمایت قرار نگرفتید؟
موضوع همین است و اصلا من به خاطر همین ناراحتم و خشمگین. اگر تلویزیون اجازه می‌داد من ده دقیقه همین صحبت‌هایی که با شما داشتم را مطرح کنم، شاید تبعات آن اتفاقات این گونه زندگی من را تحت تاثیر قرار نمی‌داد. فرزند کوچک من دیگر دانشگاه نرفت و انصراف داد. می‌گفت به من توهین می‌کنند و به شدت فضای بدی علیه من در دانشگاه راه افتاده است. روی وایت برد عکس من را می کشیدند و دشنام‌های زشتی می‌نوشتند.
 
دخترم بارها با چشم گریان به خانه آمد. یکی از شبکه‌های ماهواره ای بیش از بیست بار من را چهره زشت و بد هفته انتخاب کرد و همین اتفاقات بازی را وحشتناک‌تر کرد. این در حالی بود که هیچ اظهارنظر یا حمایتی از سوی همین آقایان داخل کشور از من نشد و معلوم نبود با ادامه این روند چه بلایی سر فرزندان من قرار است بیاید. مادرم را در اصفهان در صف نانوایی هل داده بودند. خدا آدم را گیر نامرد نیندازد، دوست خوب من! این جملات را با سوز درونم می‌گویم به شما و امیدوارم حرف‌هایم را به دقت منتقل کنید.
 
علیرغم داشتن این تجربیات باز هم حواستان جمع نبود و سال گذشته در دیدار با آقای ظریف در حاشیه مراسم افتتاحیه پروژه خط دو متروی اصفهان روبوسی گرمی داشتید.
آقای ظریف که همشهری ماست. همیشه ارادت خاصی به ایشان داشته و داریم. ایشان بعد از سال‌ها لبخند را بر لبان مردم ایران نشانده‌اند و ایشان واقعا برکتی است برای این مملکت.
 
حرف خاصی بین شما رد و بدل شد؟
نه، من فقط چند آلبوم به ایشان اهدا کردم و از ایشان بابت زحمات‌شان تشکر کردم.
 
شما علیرغم اتفاقی که برایتان در این فضاها در سال‌های گذشته افتاده، باز هم نترسیدید و اجرا در این برنامه را با حضور سیاسیون قبول کردید. این ماجرا برایتان سخت نبود؟
من کارم همین است که بخوانم. در مراسم‌ها و برای مردم. به هر حال هرگز نمی‌شود جلوی حرف‌های خاله زنکی را گرفت.
 
خیلی وقت است آلبوم منتشر نکرده‌اید. مخاطبان موسیقی معمولا هر چند ماه یک بار منتظر آلبوم‌های شما هستند!
در حال کار کردن روی برخی آثار هستیم. هنوز به جمع بندی خاصی نرسیده‌ایم و به مرور اگر آلبومی آماده شد اطلاع رسانی می شود.
 
احساس نمی‌کنید در دوره حاضر موسیقی کشور دیگر در سیطره چهره های پاپ قرار گرفته و اهالی موسیقی سنتی و ایرانی دیگر آرام آرام در حال محو شدن هستند؟


در طول چندین دهه فعالیتی که در موسیقی داشتم تجربه‌هایی اندوختم که می‌توانست توشه خوبی برای هنرمندان جوان موسیقی باشد، اما آنچه تا به امروز دریافته‌ام عدم تمایلی است که هنرمندان جوان موسیقی نسبت به این اندوخته‌ها دارند؛ بنابراین ترجیح می دهم فعلا خانه نشینی را تجربه کنم و نوبت را به جوان هایی بدهم که تالارهای اجرا در تسخیر آنهاست.

 
این شما را اذیت نمی‌کند؟
نه، چرا باید اذیت شوم؟ من کار خودم را می‌کنم و آنها هم کار خودشان را می‌کنند.
 
قرار بود کتاب «تبهکاران موسیقی» را بنویسید و منتشر کنید. موضوع این کتاب از کجا شروع شد؟


دلم گرفته بود از همه بی مهری‌ها. همه جا سخن از من بود و می خواستند نابودم کنند. به قدری دلگیر و ناتوان شده بودم که هرکاری از من بعید نبود. همین باعث شد به فکر بزند که کتابی منتشر کنم و در آن همه این موضوعات را عنوان کنم.
 
حرفی مانده؟ آینده کاری شما قرار است در چه شرایطی پیش برود؟


اگر یک نفر هم از من دلخور باشد، من قطعا نمی‌توانم کارم را درست انجام دهم. این ناراحتی را که من مسببش نبودم، با این درد دل مفصل شرح دادم. حتی اگر یک نفر هم اصل موضوع را فهمیده باشد و برایش مشخص شود اوضاع از چه قرار بوده، باز هم برای من خوشایند است. امیدوارم وقتی مردم از قصد من برای خودکشی باخبر می‌شوند، قطره اشکی بریزند و فضای تلخ آن دوران را درک کنند. اگر چهار نفر در محل به شما و خانواده تان توهین کنند، صبر و تحملش را ندارید. فکر کنید که یک ملت علیه من شده بودند و واقعا دیگر امیدی برای زندگی نداشتم. من اگر خودکشی می‌کردم، همه خوشحال می شدند؟ راهی جز خودکشی برای من مانده بود؟ من تا این تصمیم هم جلو رفتم. ولی بعد، فرزند بیمارم باعث شد از تصمیم صرف نظر کنم. امیدوارم مردم ایران که مبنای دل‌شان محبت است و صداقت، در جریان اصل اتفاقات قرار بگیرند.

منبع: ماهنامه تجربه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
15
آب كه سربالا ميرود چه ميشود ...؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
اتفاقا باید به ایشان مدال هم بدهند .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
11
23
این از تمامیت خواهی و بی وجدانی و تفکرات جمودانه عصر حجری کسانی است که حتی دیدار صمیمانه یک فرد را ولو یکبار در زندگی اش به هر دلیل اتفاق افتاده باشد را با فرد مورد مخالفت خود، با شدیدترین هجمه های غیرانسانی پاسخ می دهند و این خود نمایان دهنده اوج فرهنگ و افق فکری نازل این جماعت است!! لذا فقط و فقط از این فروتفکر است که هرچیزی اعم از فتنه، نمکدان شکاندن!، چنگ به صورت ولی نعمت 40 ساله خود انداختن و...برمی آید.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
چی شده که شما دلواپسهای بدبخت مدتهاست که به سایت آفتاب حمله کردین وهرخبری رو با نظرات چرندتون پرمیکنین؟ سایتهای خودتون اینقدرمزخرفه که حوصله خوندنش رو ندارین؟
سلمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
جمع کن نکبت سایت ماله همه هست اومدیم بسوزونیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
فعلاً که شما سوختید مردم شما رو قبول ندارند به امید روزی که خاکستر بشید!
سلمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
برو از تابستونت نهایت استفاده رو ببر یک ماه دیگه باید بری مدرسه راستی گله من حالا نمیشه مارو ببخشی
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
تعریفت از مردم چیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
24
26
هنوز بوي گند ... و چاپلوسي و پاچه خواري ميدي. آدمايي که بايد تو رو ببخشند کساني هستند که اون موقع داشتند هزينه ميدادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
26
23
ببین به کجارسیدیم که یکنفر بخاطر علائق و نظراتش باید خانواده اش مورد توهین قرار بگیرد تا جائی که مجبور بشه در مقابل اونها به غلط کردن بیفته...... اونوقت یه همچین کسائی دم از ازادی و احترام به سلایق و عقاید میزنن....... احمدی نزاد واقعا در برابر امثال شماها خیلی مرد هستش.....
طرفداراحمدی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
26
15
خیلی دوستون دارم اقای اوازایران این شایدتقصیرروزگارنامردونامردان است نه شما نه اقای احمدی نژاد
ناشناس
|
Armenia
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
1
9
این همه فساد مخصوصاً فساد اقتصادی در کشور هست بعد تا یکی صداشون در میاد.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
8
14
خود کشی!!!!! بی عقل!!!!
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
16
10
شما میتوانی بگویی یک کلمه انسان جایز الخطا ست چگونه یک کشور را با دورغهایش مردم را اور گرا کرد شما خواننده عزیز هم جزیی از ان افراد هستید که دورغهایش را باور کردید
علی
|
-
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
29
10
من نمیدونم ایشون از کدوم مردم حرف می زنند. آقای احمدی نژاد میلیون رای داشت و همه هم دوسش داشتن و الان هم اگه بیاد رای بالایی میاره و روبوسی با ایشون یک امر عادی بوده نیاز نیست مثل روحانی لعن و نفرین برای رئیس جمهور قبلی بفرستی.
بعدش هم این چیزی که من از صحبت های شما برداشت کردم این هست که شما بین مردم نرفتین و بین مرفحین بی درد بودیدن که اینقدر فحش خوردین وگرنه ما هم شما رو دوست داریم و هم دکتر محمود رو.
در ضمن ما شما رو هم خیلی دوست داریم داداش افتخاری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
آقای ... رای میلیونی داشت و مردم دوستش داشتن از کدوم مردم و کدوم دوست داشتن حرف میزنی اون محمود که هر دفعه خودشو تو آینه میبینه به خودش ... میفرسته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
15
10
صدایی بی نظیر دارد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
8
9
استادکاش شماهم مثل اقای احمدی نژادسکوت کنید واتش بیارمعرکه نباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
8
4
استادکاش شماهم مثل اقای احمدی نژادسکوت کنیدواتش بیارمعرکه نباشین
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
12
11
به این میگن تحریف خبری
فریاد استاد افتخاری از بابت هوچی گری هاست که هنوز انتقامشون رو از احمدی نژاد نگرفتند نه از خود احمدی نژاد
گزارشکر عمدا افتخاری را به سمت فحش دادن به احمدی نژاد هل میده و بعد بدون اینکه بگذاره حرفش تموم بشه موضوع دیگری را پیش میکشه.

آدم هنرمندی که بدون اطلاع کافی از سیاست بازی ها، رییس جمهورش را در آغوش میکشه و رجاله های زر و زور و شهوت و قدرت، چنان او را هو می کنند...

حالا هم که از هوچیگری منافقین به ستوه آمده، باز فریاد او را به سمت احمدی نژاد هل میدند.

شرمتان باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
20
9
من هم عاشق صدای شما و هم عاشق مرام دکتر هستم این دو را هیچ انسان منصفی نمیتواند نادیده بگیرد.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
1
10
آقای افتخاری
تمرین دموکراسی از آنجا شروع میشه که ما بدون اینکه نیازی به عذرخواهی و تبری جستن داشته باشیم بتونیم به آنچه اعتقاد داریم عمل کنیم و یا حداقل بیانش کنیم .
صرفنظر از اینکه عمل شما درست یا نادرست بوده باشد باید یاد بگیریم آستانه تحملمون رو برای شنیده دیدگاههای مخالف بالا ببریم تا هیچگاه شاهد این نباشیم که کسی بخاطر یک روبوسی زنگی خود و فرزندانش در چنین بحرانی قرار بگیره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
8
8
نباید بدون دلیل کسی را قضاوت کرد مگر درشرایط ایشان قرار بگیریم.آقای افتخاری هنرمند قابلی است .به هر حال ماانسانیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
11
16
نمونه كامل يك آفتاب پرست هنرمند..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
اشتباهی منفی دادم، کاملاَ موافقم.من اگر ایشون سر حرفشون می ایستادن و می گفتن به دلایلی که به خودم مربوطه آقای احمدی نژادو دوست داشتم و یا دارم بسیار برام پذیرفتنی تر و قابل قبولتر بود تا این بهانه هایی که آوردن تا خودشون رو مبری کنن.
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
7
3
با اینکه از اون دست بوسی اصلا خوشم نیامد ولی همیشه افتخاری رو دوست داشتم حتی بعد ار اون اتفاق هنوز هنرمند درجه یک می شناسمش با اینکه در اندازه شجریان نیست ولی بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد . 120 سال عمر کنی استاد انشا الله
علی
|
United States of America
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
2
13
آقای افتخاری استاد شجریان از سوی صدا و سیما بایکوت شد و شما از سوی مردم / میدانید دلیلش چیست ؟؟؟
هومن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
8
4
صدایی استثنایی که شاید هر صد سال یکی مشابهش پیدا شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
آره بابا... هم صداش استسناییه ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
هومن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
8
3
صدایی استثنایی که شاید هر صد سال یکی مشابهش پیدا شود
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
14
5
آقای افتخاری خودت رو باز خراب کردی داداش !!! آقای احمدی نژاد هنوز هم پرطرفدارترین افراد سیاسی به حساب می آید ، باید خدا رو هم شکر کنی که حامی فقرا و مستضعفان روبوسی کردی باید افتخار کنی آقای افتخاری نه خجالت کشیدن ؟؟؟؟!!!!.
محسن
|
Netherlands
|
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
7
2
جالبه بعضی ها اگه یه نفرو دوست نداشته باشن حاضرن هر چرت و پرتی رو بهش نسبت بدن افتخاری هنوز هم خار چشم خیلیهاست تنها محبوبیت ایشون بود که باعث شد بعد این ماجراها سر پا بمونه خدا خیلی دوستت داره معمار موسیقی ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
اگه ذره ای سوادموسیقی سنتی داشتی میفهمیدی معمارموسیقی یعنی چه با این حرفت کل سوادت ازموسیقی روبه رخ کشیدی
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
3
9
آقای افتخاری چراخودکشی؟ شماکه به خاطراون دست بوسی وعرض ارادت بهترین موهبتها نصیبتان شد.یادتون نیست همون سال باوجوداساتیدی همچون شجریان وناظری ازسوی صداو سیمای ضرغامی به عنوان چهره ماندگارمعرفی شدین؟چطورازصداوسیمادلخورین درحالیکه هرروزبه یک مناسبت درحال هنرنمایی دراونجاهستید؟این رسانه ها نبودن که شمارو بدبخت کردن این وجدان آگاه مردمه که شماروبه این روزانداخته. یادتون هست چطوردرهمان صداوسیما اشک تمساح میریختید؟ این است فرق یک هنرمندبزرگ ومردمی همچون شجریان باکسی که هر روزبا کت وشلواربراق وکفش ورنی توی صداوسیمامیچرخه تابلکه بتونه پولی به دست بیاره اگراستادجواب نامه شمارو میدادجای بسی تعجب وتاسف بود
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
1
11
بعضی پاچه خواری ها خیلی ارزان تمام میشود ولی بعضی از آنها خیلی گران تمام میشود و بعضی از آنها هیچ وقت تمام نمیشود از شما از اونهایی است که هیچ وقت تمام نمیشود چون پاچه خواری به همراه خیانت به ملت همراه شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
6
4
صدای افتخاری شاید برای عده ای وبرای یک نسلی اونم مقطعی زیبابود ولی افت محبوبیت ایشان هیچ ربطی به احمدی نژاد نداشته وندارد این رفتار خود آدماست که فواره چون بلندشودسرنگون شود طمع کاررا خراب کرداستاد نه بوسیدن خادم به تمام معنای ملت!!!آره داشم اگه نمیدونی بدون
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
2
0
آقای افتخاری احمدی نژاد فقط طرفدار مردم فقیر هست و فقرا را دوست داره وبا آنها عکس وفیلم میگیره اما بلد نیست چطوری مشکلشان را حل کنه وایشان سیاستمدار ی هست اما با سیاست ایشان فقیر فقیر تر و بیچاره تر خواهد شد. من هم طرفدار بیچاره ترین افراد جامعه که حتی پیاز برای خوردن شب ندارد هستم آیا با گفتن وحلوا حلوا کردن شکم فقیر سیر میشود؟ کشور داری برنامه ریزی میخواهد نه شعار من هم شعار میدم مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل مشکل حل شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
0
0
افتخاری خیلی ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
0
2
«خودشان من را به سمت ایشان هل دادند و در ادامه هم رسانه‌ای مثل تلویزیون این دیدار را پوشش داد و با قدرت و هدفمندی خاصی ..» شما که راست می گی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
0
0
آقاي افتخاري اگر به يكي از شهرستان هاي كوچك نقل مكان مي كردند به دور از اصلاح و اصول و سياست و ... مثل آدم زندگي مي كردند.
دو جور گناهكار داريم يكي مانند خيلي از سياستمدار ها كه با دوز و كلك، پول مملكت و بالا مي كشند و لذتش و مي برند. دومي هم اون عده جاهلي كه از همون مال مردم خور ها حمايت مي كنند و سنگشون و به سينه مي زنند كه هيچ لذتي ندارند و هم دنيا و هم آخرتشون و به فنا مي دن.
و از كامنت ها پيداست خيلي ها از دسته دوم هستند. خدا هدايتشون كنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
احمدی نژاد این کار را نکرد،
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
2
این آقای احمدی نژاد بود که برای کیانی مثل شما ارزش قائل بود حالا ببینید از این پس کسی امسال شما رو به حساب می آورد. ا
حنیف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
1
جناب افتخاری عزیز.
جایگاه شما محفوظ وقابل احترام.ولی با این تلون اخلاقی که شما داریداگربازم احمدی نژادرئیس جمهوربشن شما بازم بغلش میکنین واون روز هم میگین این بیشرفها اومدن 5میلیون به من دادن تا پشت سرشماحرف بزنم.ثانیااون طورکه شمااحمدی نژادروبغل کردین انگارزلیخایوسف روبغل کرده.یه بارعکس بغل کردنتونو ببینیدثالثا مگه چی شده که آب تولونه مورچه افتاده.این همه جلز ولز براچیه.کمی به خودتان مسلط باشین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین