کد خبر: ۴۶۹۸۵۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰

تخفیف ٢٩ میلیاردی شهرداری تهران به یک هتل‌ساز

روز گذشته آخرین جلسه رسمی شورای شهر تهران در شرایطی برگزار شد که چند عضو شورا در تذکرات خود به تشریح تخلفات دقیقه ٩٠ شهرداری پرداختند. در جلسه دیروز رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران که از او باید به عنوان مهم‌ترین منتقد عملکرد شهرداری یاد کرد از تخفیف ٢٩ میلیاردی شهرداری تهران به یک هتل ‌ساز خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

روز گذشته آخرین جلسه رسمی شورای شهر تهران در شرایطی برگزار شد که چند عضو شورا در تذکرات خود به تشریح تخلفات دقیقه ٩٠ شهرداری پرداختند. در جلسه دیروز رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران که از او باید به عنوان مهم‌ترین منتقد عملکرد شهرداری یاد کرد از تخفیف ٢٩ میلیاردی شهرداری تهران به یک هتل ‌ساز خبر داد.

‎ حافظی در تذکر پیش از دستور آخرین جلسه علنی شورای شهر چهارم با بیان ‏اینکه زمینی به متراژ ۵۵٣۵ متر در محدوده شیان وجود دارد که مجوز ساخت هتل از سوی شهرداری به بخش ‏خصوصی داده شده است، گفت: این ملک دارای ابهاماتی است چراکه بررسی‌ها نشان داده ۴٢ میلیارد تومان بیشتر از ‏ارزش واقعی برای این ملک قیمت‌گذاری شده است و از سوی دیگر هزینه صدور پروانه ساخت ٣٩ میلیارد تومان ‏برآورد شده بود که شهرداری در اقدامی عجیب ٢٩ میلیارد تومان تخفیف به مالک داده است. رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه این زمین در پهنه ‏G‏ قرار دارد، گفت: موضوع این هتل در ‏کمیسیون ماده ۵ نیز مطرح شده و گویا با ساخت هتل ٢٠ طبقه با سطح اشغال ٢٠ درصد موافقت شده که شهرداری باید ‏در این خصوص پاسخگو باشد.

‏همچنین در این جلسه رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از قراردادهای دقیقه نودی شهرداری تهران گلایه کرد. محمد حقانی در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه تنها چند روز دیگر به پایان مدیریت فعلی شهر باقی مانده و بارها خواهش کردیم که در واپسین لحظات مدیریت شهری قراردادی امضا نشود، گفت: باخبر شدیم که بدون اطلاع مدیرعامل برج میلاد، مدیریت طبقه «منفی یک» برج به یک شخص واگذار شده است. وی با بیان اینکه اردوگاه شهید میرحسینی به متراژ ۴٨ هکتار نیز به بخش خصوصی واگذار شده، گفت: همچنین باخبر شدیم که مرکز اتحاد که در راستای توانمندسازی بانوان استفاده می‌شد، به آقای «م» واگذار شده است و جای سوال است که چرا شهرداری این اقدامات را انجام می‌دهد.

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: دوست داشتم در این جلسه ایشان توضیح می‌دادند که در خصوص طرح تفصیلی و اقدامات انجام شده در چند سال اخیر در شهرداری تهران آیا پیشنهاد ایشان همچنان تداوم این روند است یا اینکه خیر فارغ از جایگاه فعلی مدل دیگری را پیشنهاد می‌دادند چرا که بسیاری از تکالیف موجود در طرح تفصیلی و طرح جامعه شهرداری تهران انجام نشده است.
بررسی وضعیت شهرسازی
در ادامه جلسه دیروز شورای شهر و بعد از تذکر اعضا نوبت به دستور اصلی جلسه رسید که بررسی وضعیت معماری و شهرسازی در پایتخت بود.

محمد سالاری با بیان اینکه به نسبت سال‌های گذشته اشکالات موجود در طرح تفصیلی بسیار بهتر شده است، گفت: در دوره اخیر صدها پرونده را با رویکرد کارشناسی در کمیسیون معماری و شهرسازی شورا بررسی کرده‌ایم و این موضوع نشان می‌دهد که تخلفات کمتر از گذشته شده است و بالاخره وقتی در طول یک ماه ده‌ها پرونده عمرانی در شهر ایجاد می‌شود، برخی اشکالات و ابهامات نیز ایجاد می‌شود. وی با بیان اینکه برخی تخلفات توسط حراست و بازرسی شهرداری پیگیری می‌شود، گفت: سراغ نداریم شهرداری که موجب انحراف از طرح تفصیلی شده باشد مورد مواخذه قرار گیرد.

احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات عدیده در حوزه شهرسازی گفت: باید طرح تفصیلی، بازنگری شود. او با اشاره به اینکه باید بخشی از اطلاعات طرح تفصیلی اصلاح شود، گفت: مشکلات زیادی در این طرح وجود دارد که باید بازنگری اساسی در آن صورت بگیرد. یکی از آفت‌های بزرگ طرح تفصیلی موضوع خطی بودن کاربری‌های تجاری است که این موضوع باید مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد.

دنیامالی همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی بافت فرسوده طی ۴ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این بخش هم شورا و هم شهرداری تسهیلات و کارهای خوبی را انجام داده است. همچنین محمدمهدی تندگویان، عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم با اشاره به اقدامات انجام شده طی ۴ سال گذشته در حوزه شهرسازی در شهر تهران گفت: برحسب وظیفه‌ای که در کمیسیون شهرداری و معماری داشتیم، موضوعات شهرسازی در شهر تهران را به صورت دقیق رصد کرده‌ایم.

حضور پژمان پشمچی‌زاده به عنوان معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اتفاق خوبی بود و وی طی ۴ سال گذشته تعامل خوبی را با شورا داشته است که از این نظر قابل توجه است.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به موضوعات مختلف از منظر شهرسازی در شهر گفت: موارد بسیاری در این زمینه باقی مانده که باید مدیریت شهری آینده به آن توجه داشته باشد. تندگویان با انتقاد از نحوه برون‌سپاری کارها از سوی شهرداری تهران به دفاتر خدمات الکترونیکی در سطح شهر تهران بیان کرد: متاسفانه به دلایل موازی‌کاری این دفاتر هیچگاه نتوانستند موثر عمل کنند و به هدف موردنظر دست پیدا کنیم که امیدواریم بازنگری در این حوزه صورت بگیرد.

وی همچنین به عدم مدیریت یکپارچه در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: نه تنها مدیریت یکپارچه در شهر نداشتیم بلکه این موضوع در شهرداری مغفول مانده بود و همین امر مشکلات عدیده‌ای را به بار آورده است. وی همچنین به مشکلات کمیسیون ماده ۱۰۰ اشاره کرد و گفت: عمده مشکل‌مان در این بخش این است که رای‌ها به اجرا نمی‌رسد که از آن جمله می‌توان به رای‌هایی که به قلع و قمع می‌رسد اشاره کرد، ضمن اینکه پرونده‌های باز در مناطق بسیار داریم.

او درادامه به آخرین وضعیت مجتمع تجاری جهانی فردوسی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه رای این مجتمع به کمیسیون منطقه ارجاع داده شد اما هنوز پاسخی در این بخش به ما نرسیده است.

وی همچنین به تخلفات گسترده در ساخت و سازها در شهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد مالکان با پرداخت وجهی به تخلف خود در ساخت و سازها ادامه می‌دهند. به عنوان مثال زمینی به مساحت هزار متر مربع در خیابان بخارست است که تخلفات گسترده‌ای را در ساخت و ساز انجام داده که متاسفانه هیچ یک از این تخلفات را نه شهردار نواحی دیده و نه شهردار منطقه.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همچنین به ساخت و سازها در مناطق اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این بخش نیز شاهد ناهماهنگی هستیم چرا که ساخت و سازها و برج‌سازی‌ها و ارایه خدمات در برخی از مناطق به مراتب بیشتر از مناطق آسیب‌پذیر است و همین امر باعث شده که شهروندان در مناطق آسیب‌پذیر به مناطق مرفه نشین مهاجرت کنند.

تندگویان همچنین به ساخت و ساز مجتمع‌های بزرگ در شهر تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه اکثر این مجتمع‌ها فاقد پیوست‌های ترافیکی هستند و همین امر مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده‌اند.

منبع: 24 آنلاین

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین