کد خبر: ۴۷۰۰۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱

جوان‌کردن قلب موش‌های پیر با تزریق سلول‌های بنیادی

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد تزریق‌ سلول بنیادی قلبی می‌تواند روزی به معکوس‌ کردن فرآیند پیری قلب انسان کمک کند و موجب جوان‌تر شدن قلب‌های پیر شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 "ادواردو ماربان" (Eduardo Marbán)، مدیر موسسه سدارز-سینای و رهبر ارشد این تحقیق، گفت: مطالعات آزمایشگاهی قبلی ما و درمان‌های بالینی بر روی انسان، نویدی برای درمان نارسایی قلبی با استفاده از تزریق سلول بنیادی قلبی بوده‌اند و هم‌اکنون دریافته‌ایم این سلول‌های بنیادی ویژه می‌توانند مشکلات مربوط به پیری قلب را معکوس کنند.

در این مطالعه، دانشمندان سلول‌های مشتق‌شده از قلب (cardiosphere) متعلق به موش‌های آزمایشگاهی نوزاد را به قلب‌ موش‌های دارای عمر متوسط 22 ماه تزریق کردند؛ این میزان عمر برای موش‌ها زیاد به شمار می‌آید.

در ادامه موش‌های آزمایشگاهی دیگری از همین گروه سنی، درمان پلاسبو (تلقینی) را دریافت کردند و به جای سلول‌های بنیادی به آنها سالین تزریق شد. موش‌های مسن هر دوی این گروه‌ها با گروهی از موش‌های جوان دارای عمر متوسط چهار ماه مقایسه شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس دیلی،عملکرد قلب تمامی موش‌ها با استفاده از الکتروکاردیوگرام، آزمایش‌های تردمیل و تحلیل خون ارزیابی شد. گروه موش‌های مسن‌تر یک ماه پس از دریافت‌کردن سلول‌های مشتق‌شده از قلب متعلق به موش‌های جوان‌تر، آزمایش دیگری را از سر گذراندند.

در نهایت، شیوه عملکرد قلب سلول‌ها برای معکوس کردن پیری قلب، دانشمندان را به وجد آورد و نتایج نشان داد موش‌های آزمایشگاهی مسن که سلول‌های مشتق‌شده از قلب موش‌های جوان را دریافت کرده بودند، عملکرد قلبشان ارتقاء یافت.

جزئیات این مطالعه در European Heart Journal منتشر شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین