کد خبر: ۴۷۰۰۷۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۵

درمانی بی‌خطر برای سرطان خون

نتایج اولیه یک مطالعه نشان می دهد که دوز بالای ویتامین C احتمالا می تواند درمانی بی خطر برای لوسمی یا سرطان خون باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرطان خون یا لوسمی گروهی از انواع سرطان است که معمولاً از مغز استخوان شروع می ‌شود و شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی را در پی دارد. این گلبول ‌های سفید خونی به صورت کامل تشکیل نشده‌اند و به آنها بلاست یا سلول‌ های لوکمی یا سرطان خون گفته می ‌شود. 

نشانه ‌های این بیماری شامل مشکلات خونریزی و کبودشدگی، احساس خستگی شدید، تب و خطر افزایش عفونت است که نتیجه نبودِ سلول ‌های خونی عادی هستند. تشخیص این بیماری با استفاده از آزمایش خون و بیوپسی مغز استخوان صورت می‌گیرد.

محققان یک مرکز تحقیقات سرطان در امریکا در جریان یک مطالعه متوجه شدند که ویتامین C که در سطوح بالا در پرتقال، فلفل و کلم پیچ یافت می شود، سلول های بنیادی سرطان خون را به مرگ ترغیب می کند.

سلول های بنیادی معیوب اغلب در مغز استخوان تکثیر شده و باعث رشد تومورهای کشنده می شوند اما محققان ادعا می کنند که ویتامین C به آنها دستور مرگ می دهد.

با این حال محققان هشدار دادند که دریافت مقادیر لازم این ویتامین از طریق مصرف میوه ممکن نیست و چنین مقادیری را باید به صورت تزریق داخل وریدی دریافت کرد.

گرچه این اولین بار نیست که محققان خواص ضد سرطانی ویتامین C را مطالعه کرده اند اما پیش از این اثرات این ویتامین بر لوسمی شناخته نشده بود.

محققان مرکز سرطان Perlmutter در آمریکا در مطالعه روی موش ها متوجه شدند که ویتامین C عملکرد آنزیم TE2 را در موش های فاقد این آنزیم فعال کرد.

برخی اشکال لوسمی اغلب شامل تغییرات ژنتیکی در این آنزیم می شود که سلول های بنیادی معیوب را از مرگ طبیعی باز می دارد.

'بنجامین نیل' از مرکز سرطان Perlmutter و نویسنده این مطالعه گفت که آنها از این چشم انداز که دوز بالای ویتامین C می تواند درمان بی خطری برای بیماری های خونی باشد، حیرت زده شده اند.

به گزارش ایرنا از روزنامه دیلی میل، وی در مجله Cell نوشت که به احتمال زیاد، این ویتامین همراه با شیمی درمانی یا سایر روش های معمول جهت درمان سرطان خون استفاده خواهد شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین