کد خبر: ۴۷۰۰۷۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۵

یک نکته درباره مشاجرات زناشویی

مشکلات زناشویی می‌توانند پیامد منفی بر سلامت ذهنی و فیزیکی زوجین داشته باشند. یک مطالعه جدید که نقش شخصیت‌های مالی( financial personalities) در درگیری‌های زناشویی را بررسی می‌کند نشان می‌دهد که ادراک‌ها و برداشت‌های مختلف و نه واقعیت‌ها، ریشه اختلاف‌های میان زوجین است.
آفتاب‌‌نیوز :
محققان دانشگاه بریگهام یانگ(Brigham Young University) در پروو در ایالت یوتا، با همکاری دانشمندان دانشگاه ایالتی کانزاس(KSU) در منهتن، تصمیم به بررسی تأثیر شخصیت‌های مالی و ارتباطات در درگیری‌های مرتبط با روابط زناشویی گرفتند.

این تحقیق به بررسی اطلاعاتی از پروژه "خانواده‌های شاد"(Flourishing Families) پرداخته است که یک مطالعه طولی از دانشگاه بریگهام یانگ مربوط به دینامیک خانواده بوده و در طی 10 سال گذشته تقریبا 700 خانواده را مورد بررسی قرار داده است.

پروژه پرطرفدار "خانواده‌های شاد" در سال 2007 آغاز شد و تا سال 2016 ادامه یافت. طی این زمان، این مطالعه هر 10 سال یک بار موج‌های داده‌ای از جمله پرسشنامه‌ها، داده‌های فیزیولوژیکی و ویدئوهای ضبط شده را جمع آوری کرده است.

خانواده‌ها برای شرکت در اولین موج این مطالعه می‌بایست یک کودک کلاس پنجمی داشته و تمام خانواده‌ها حداقل سه عضو داشتند.

محققان در تحقیقات کنونی بر روی داده‌های جمع آوری شده در طول موج دوم پژوهش تمرکز کرده‌اند، که به بررسی برداشت‌های زوجین از نحوه صرف پول توسط طرف مقابل می‌پردازد.

در این پژوهش در بیش از 96 درصد از زوج‌ها به طور متوسط، مردان 44 ساله و زنان 46 ساله بودند.

متغیر اصلی برای سنجش درگیری‌های مالی، پاسخ به این پرسش بود: "چه مواقعی فاکتورهای مالی سبب بروز یک مشکل در رابطه شما می‌شود؟

پاسخ‌های احتمالی شامل: هرگز، به ندرت تا گاهی، اغلب یا خیلی از اوقات بود.

برای ارزیابی اینکه چگونه هر کدام از زوجین شخصیت‌های فردی طرف مقابل خود در زمینه صرف پول در نظر می‌گیرند، از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان موافقت یا مخالفت با مواردی مانند "شریک زندگی من به خوبی می‌تواند مسائل مالی را مدیریت کند"، "عادت‌های شریک زندگی من در زمینه مالی برای ما دردسر ساز می‌شود"، یا " شریک زندگی من بیش از حد در مسائل مالی محتاط و صرفه جو است" را ابراز کنند.

از میان همه شرکت کنندگان در این مطالعه، 90 درصد از زنان و 85 درصد مردان گفته اند که به نوعی نگرانی‌های مالی دارند و همچنین 56 درصد از مردان و 59 درصد از زنان گفته اند که در مورد مسائل مالی با یکدیگر بحث داشته اند.

بر اساس پاسخ‌های به دست آمده از شرکت کنندگان، شخصیت‌های مالی شرکت کنندگان به دو دسته ولخرج و خسیس دسته بندی شد.

از نظر آماری، این مطالعه نشان داد که برای مردان، داشتن یک همسر که آنها را یک فرد ولخرج می‌داند، یک مزیت حساب شده اما برعکس، برای زنان داشتن همسری که آنها را فردی ولخرج بداند، یکی از بزرگترین مشکلات در زمینه مالی است.

این نتایج صرفا وابسته به استنباط بوده و ارتباطی با عادت‌های واقعی مالی نداشته و یافته‌ها بدون در نظر گرفتن اینکه آیا خانواده‌ها دارای درآمد بالا یا کم درآمد بودند یا اینکه یک زن و شوهر، ولخرج یا خسیس هستند به دست آمده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که برای مردان داشتن فرزندان بیشتر به عنوان دومین عامل مهمی محسوب می‌شود که منجر به درگیری‌های مالی شده، در حالی که برای زنان میان این دو موضوع ارتباطی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌ نیوز تودی، پروفسور بریت نیز در این باره می گوید: "زوج ها باید در مورد امور مالی، مخصوصا در اوایل ازدواج صحبت کنند. فکر نکنید که مشکلات مالی زمانی که شرایط تغییر می‌کند به طرز جادویی از بین می روند و همچنین نباید فکر کرد که با تغییر شرایط، برداشت‌های زوجین از رفتارهای یکدیگر نیز تغییر خواهد کرد."

محققان برخی از محدودیت های تحقیق خود را ذکر می کنند. اولا، شرکت کنندگان در این مطالعه به مدت 18 سال به طور متوسط ​​با یکدیگر زندگی کرده بودند، به این معنی که کسانی که مدت‌ها ازدواج کرده اند احتمالا تا حدی از "اختلالات رابطه" جان سالم به در برده‌اند.

ثانیا، شخصیت‌های مالی براساس برداشت طرفین از رفتارهای یکدیگر ، نه بر اساس عادت‌های واقعی تعریف شده است. اینطور که نویسندگان این مطالعه اظهار کردند این امر می‌تواند هم به عنوان ضعف و هم قدرت این مطالعه شناخته شود.

نویسندگان بر این باورند که مطالعات آینده باید یک نمونه متنوع‌تر داشته باشند و تاثیرات عادت‌های واقعی را بررسی کنند و در کنار کمیت به کیفیت نیز پرداخته شود.

یافته‌های این پژوهش در مجله Financial Planning منتشر شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین