کد خبر: ۴۷۰۲۳۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹

وزارت کشور:کمک دولت در اجرای مترو تهران بیش از میزان مکلف خود بوده است

مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در پی انتشار خبری در برخی خبرگزاری ها و رسانه های همسو با ادعای اینکه دولت حتی یک درصد به تعهدش در مترو عمل نکرده است، با رد این ادعای خلاف واقع تاکید کرد: کمک دولت در این طرح بیش از میزان مکلف خود بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مطابق ماده 3 قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه، دستگاه اجرایی احداث کننده و بهره بردار از این سامانه ها، شهرداری های ذی ربط هستند.

بر اساس ماده 5 همین قانون به دولت اجازه داده می شود حداکثر تا سقف 50درصد از هزینه های مربوطه را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشنهاد کند. لذا 50 درصد به عنوان سقف مقدار کمک دولت به شهرداری ها تعریف شده و میزان عملی آن متناسب با امکانات و منابع کشور و اولویت های بخش های مختلف کشور در نظر گرفته می شود و کاملا در اختیار دولت است و اجباری در مورد آن قید نشده است.

بر اساس لوایح پیشنهادی با عنوان طرح های تملک دارایی سرمایه ای، دولت مبلغ 16هزار و 758 میلیارد ریال به خطوط اولویت دار متروی تهران کمک کرده است. کل مبلغ پرداختی شهرداری تهران برابر با 45 هزار و 352 میلیارد ریال بوده است. لذا با وجود اینکه دولت مکلف به پرداخت سهمی معادل شهرداری نیست، 30درصد از کل مبالغ را از این محل پرداخت کرده است.

در خصوص خط 8 متروی تهران ( تهران - فرودگاه امام (ره) - شهر جدید پرند) که دارای ردیف پرداختی جداگانه است، دولت مبلغ 2 هزار و 443میلیارد ریال و شهرداری مبلغ 919 میلیارد ریال پرداخت کرده است. لذا سهم کمک دولت در این طرح نیز بیش از میزان مکلف خود کمک بوده است.

از محل فروش اوراق مشارکت مبلغ 10هزار میلیارد ریال و از محل فاینانس مبلغ 965 میلیون دلار با تضمین بازپرداخت 50 درصد توسط دولت به متروی تهران کمک شده است.

در زمان حاضر اجرای پروژه تامین 630 دستگاه واگن مترویی به ارزش مبلغ 630 میلیون یورو از طریق وزارت کشور و بودجه دولتی در دست انجام است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین