کد خبر: ۴۷۰۲۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
از میان ۱۰ کشور ناامن جهان برای جوانان، ۹ کشور از آفریقا هستند

خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای جوانان/مهمترین علت مرگ جوانان در جهان چیست؟+نمودار

دانمارک پنجمین کشور امن جهان برای جوانان بوده است و میزان مرگ و میر در آن کشور بین سال‌های۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی به نصف کاهش یافته است. بریتانیا و اسرائیل نیز نهیمن و دهمین نقاط جهان از نظر امنیت بالا برای جوانان بوده‌اند. نکته جالب توجه این است که به جز سوریه، از میان ده کشور ناامن جهان برای جوانان، ۹ کشور از قاره افریقا هستند از جمله نیجریه، چاد، انگولا، سودان جنوبی، موزامبیک و سومالی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس احتماعی- ارزیابی‌های اخیر نشان می‌دهند که شکاف در مرگ و میر جوانان در بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به علت حوادث رانندگی، خشونت و بیماری دیده می‌شود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، روزنامه بریتانیایی «گاردین» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که سیرالئون خطرناک‌ترین کشور جهان برای نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله است. 

خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای جوانان/مهمترین علت مرگ جوانان در جهان چیست؟+نمودار

این روزنامه ارزیابی‌ای را با توجه به تازه‌ترین اطلاعات سازمان بهداشت جهانی در این‌باره انجام داده است. گاردین می‌نویسد: «سیرالئون کشوری است که در آن یک جوان از هر ۱۵۰ نفر در سال ۲۰۱۵ میلادی جان باخته است. نرخ مرگ میر در آن کشور ۶۷۱ جوان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است و پس از آن سوریه با ۵۷۹ جوان جانباخته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر کشور بعدی ناامن برای جوانان است. 

این در حالیست که دانمارک پنجمین کشور امن جهان برای جوانان بوده است و میزان مرگ و میر در آن کشور بین سال‌های۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی به نصف کاهش یافته است. بریتانیا و اسرائیل نیز نهیمن و دهمین نقاط جهان از نظر امنیت بالا برای جوانان بوده‌اند. نکته جالب توجه این است که به جز سوریه، از میان ده کشور ناامن جهان برای جوانان، ۹ کشور از قاره افریقا هستند از جمله نیجریه، چاد، انگولا، سودان جنوبی، موزامبیک و سومالی هستند. 

در این بررسی مشخص شده است که جوانان در ایالات متحده شش برابر بیش از همتایان بریتاینایی خود به قتل رسیده‌اند. همچنین احتمال مرگ آنان بر اثر سانحه رانندگی سه برابر بیش از بریتانیا بوده است و میزان مرگ جوانان در امریکا بر اثر خودکشی و یا مصرف بیش از حد مواد مخدر دو برابر بیش از بریتانیا بوده است. نکته جالب آن‌که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سیاست‌های دولت هلند درباره مواد مخدر سبب شده تا مرگ و میر بر اثر سوء‌مصرف مواد مخدر تقریبا ده برابر کمتر از آمریکا باشد. 

در سطح بین‌المللی میزان مرگ و میر جوانان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی به میزان ۲۱ درصد کاهش یافته است آن هم همراه با کاهش قابل توجه مرگ و میر بر اثر ابتلای به ویروس اچ ای وی. با این حال، فاصله مرگ و میر بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در این دوره زمانی ۲.۲ تا ۲.۴ برابر بیشتر شده است. سوریه تنها کشور غیرآفریقایی است که در میان ۲۵ کشور با بالاترین نرخ مرگ و میر جوانان قرار دارد. بدلیل خشونت‌های سال ۲۰۱۵ میلادی در برزیل نرخ مرگ و میر جوانان در آن کشور نیز افزایش یافته است. 

تصادفات جاده‌ای شایع‌ترین علت مرگ و میر جوانان در سرتاسر جهان بوده است. طبق ارزیابی سازمان بهداشت جهانی ۳۵۰ هزار جوان در سال ۲۰۱۵ بر اثر تلفات مربوط به سوانح رانندگی جان باختند. این مسئله در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه متفاوت است. برای مثال، در حالی که مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی در اکوادور از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی ۱۱۰ درصد افزایش یافته است اسپانیا موفق به کاهش تلفات مربوط به سوانح رانندگی به میزان ۸۵ درصد شده است. 

به طور متوسط میزان مرگ و میر جهانی مربوط به خشونت‌ها و دعواهای شخصی حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است و به ۱۰ تا ۱۲ مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است اما در کشورهای آمریکای لاتین چون برزیل، السالوادور، کلمبیا، هندرواس و ونزوئلا این میزان همچنان بالاست. برای مثال این میزان در السالوادور در امریکای مرکزی در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۰۴ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. تخمین زده می‌شود در حدود ۳۳ هزار جوان در برزیل در سال ۲۰۱۵ میلادی در نتیجه خشونت و درگیری جان خود را از دست داده‌اند که بیش از ۲۴ هزار نفر کشته شده در سوریه در همان سال بر اثر جنگ بوده است. 

در زمینه جانباختن جوانان بر اثر خودکشی، این میزان در سطح جهانی کاهش یافته است و ۲۲۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند. کشورهایی مانند سریلانکا، روسیه، نیوزیلند، آرژانتین از نظر جانباختن جوانان بر اثر خود آسیب‌رسانی بیش از ۲۰ مورد به‌ازای ۱۰۰ هزار نفر برای گروه سنی جوانان بوده است. مرگ و میر بر اثر خودزنی و خودکشی برای جوانان در بریتانیا نیز شایع‌ترین علت مرگ بوده است. اگرچه در مقایسه با سایر نقاط جهان این میزان در بریتانیا نسبتا پایین است و شش نفر بازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. 

خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای جوانان/مهمترین علت مرگ جوانان در جهان چیست؟+نمودار

خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای جوانان/مهمترین علت مرگ جوانان در جهان چیست؟+نمودار
خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای جوانان/مهمترین علت مرگ جوانان در جهان چیست؟+نمودار
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
0
4
ما کشور نداریم نباید رتبه کشور خودمان را هم می نوشتی !!!!!؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین