کد خبر: ۴۷۰۴۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹

پیامدهای تک‌فرزندی چیست؟

کارشناس باروری سالم و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: رواج تک‌فرزندی باعث می‌شود که جمعیت کشور رو به پیری برود.
آفتاب‌‌نیوز : «زهرا اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که اگرچه عوامل بسیار زیادی در گرایش به تک‌فرزندی می‌توانند نقش داشته باشند، گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد نداشتن آگاهی از پیامدهای تک‌فرزندی نقش مهمی بر رواج این پدیده دارد و احتمال تک‌فرزندی با افزایش تحصیلات و اشتغال زنان افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: برخی تصورات ممکن درباره فواید تک‌فرزندی، ارتباط بهتر با والدین به‌علت وابستگی بیشتر به آن‌ها، صمیمت عمیق والدین با تک‌فرزند، انجام کارها به بهترین شکل، اعتماد به نفس بالاتر کودک، بهره‌مندی از توجه کامل و بی‌وقفه خانواده، نداشتن نیاز به رقابت با خواهر و برادران برای جلب توجه والدین، عدم مقایسه با خواهر و برادر، دریافت امکانات رفاهی بیشتر، دریافت وقت و توجه بیشتر والدین برخی از عوامل گرایش به تک‌فرزندی است.

کارشناس باروری سالم و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان افزود: برخی از این موارد اگر چه به ظاهر می‌توانند به‌عنوان محاسن تک‌فرزندی تصور شوند اما در حقیقت جزو معایب هستند. چون معمولاً این کودکان بدون رقابت با خواهر برادر و بدون زحمت زیاد به خواسته‌های خود می‌رسند و از این‌رو زمانی که در کشاکش زندگی با ناکامی روبه‌رو شوند آسیب‌پذیری بیشتری خواهند داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: معایب تک‌فرزندی از دو بعد خانواده و جامعه که باید متناسب با نیاز خانواده‌های تک‌فرزند به آن‌ها گفته شود، که از بعد خانواده ممکن است کودک شما احساس کند که تنها است و نمی‌تواند با خواهر یا برادر خود تعامل داشته باشد و در خانه‌ای که زندگی می‌کند فضای کودکی وجود ندارد، چون همیشه شمار بزرگسالان بیشتر از کودکان است. برای بهتر بودن در درس و دیگر فعالیت‌ها تحت فشار بیشتری از طرف خانواده است. به‌علت دلواپسی‌های بیش از حدی که والدین برای محاظفت از او دارند از آزادی‌های لازم و متناسب سن خود برخوردار نیست.

اسلامی ادامه داد: ممکن است فرزند شما به‌علت توجه زیاد پدر و مادر و سایر بستگان نزدیک از اعتماد به نفس کمتری برخوردار باشد و یا به دلیل نداشتن خواهر و برادر فرصت تجربه برخی احساسات و چگونگی کنترل و مدیریت آن‌ها را نداشته باشد. هم‌چنین به‌علت نداشتن ارتباط با خواهر و برادر در ذهن و خیال خود با دوستان خیالی بازی کند. به‌خاطر مراقبت بیش از حد پدر و مادر، از دخالت آن‌ها در کارش خسته شود و به دلیل نداشتن بردار و خواهر و ارتباط با آن‌ها تمایل (بیش از حد) به اسباب‌بازی و حیوانات داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین این افراد به‌علت نداشتن الگویی از جنس مخالف در خانواده، آسیب‌پذیری بیشتری از لحاظ جنسی و روابط اجتماعی ممکن است داشته باشد.

کارشناس باروری سالم و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با اشاره به برخی نکات، اظهار کرد: مواردی که باید همواره والدین به یاد داشته باشند این است که مهد کودک می‌تواند محیط مناسبی برای فرزندان شما در برخی از ابعاد باشد ولی به هیچ عنوان نمی‌تواند جای خواهر و برادر را برای فرزند شما پر کند.

اسلامی با اشاره به برخی موارد از بعد جامعه، خاطرنشان کرد: رواج تک‌فرزندی باعث می‌شود که جمعیت کشور رو به پیری برود و فضای جوانی و شادابی کمتر دیده شود. رواج تک‌فرزندی و تداوم آن در جامعه باعث می‌شود که در طول زمان جمعیت کشور کم شود. کاهش نسل جوان و پیر شدن جمعیت، می‌تواند چرخه تولید و اقتصاد جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
0
0
با کدوم آینده روشن برای فرزندانمون برای فرزند آوری تلاش کنیم ؟؟؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین