کد خبر: ۴۷۰۶۷۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
خط اعتباری ۸ میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره

توافق تاریخی ایران و کره‌جنوبی؛ انعقاد بزرگ‌ترین قرارداد وام پسابرجام+جزئیات

قرارداد بزرگترین وام خارجی پسا برجام ساعتی پیش درحضور محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی کشورمان و آقای چونگ مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش تقریبی بیش از ۸ میلیارد یورو در سئول به امضا رسید .
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- هیات ایرانی که با مسئولیت محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی  و نمایندگانی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از بانکهای تجاری کشورمان جهت امضا قرارداد مبادله وام به ارزش بیش از ۸ میلیارد یورو به سئول سفر کرده بود ساعتی پیش طی مراسمی رسمی موفق به امضای بزرگترین قرارداد وام خارجی پس از برجام شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از وزارت اقتصاد، محمد خزاعی در سخنانی در ابتدای مراسم امضای قرارداد خط اعتباری بیش از ۸ میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره  با توجه به سوابق خوب روابط و همکاری فی ما بین و با اشاره به اینکه اقتصاد کره یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و توانمندیهای تکنولوژیکی مطلوبی دارد، امضا و اجرایی شدن این خط اعتباری را  گامی مهم در گسترش روابط بین دو کشور دانست. بخشهای دولتی و خصوصی ایران میتوانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند‌.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از زحمات و تلاشهای همکاران بانک مرکزی ایران و طرف کره ای در جریان مذاکرات فشرده ماههای گذشته  تشکر و قدر دانی نمود.۱۲ بانک ایرانی، بعنوان بانکهای عامل و طرف قرداد استفاده از این وام خواهند بود.

بنابراین گزارش، مدیر اجرایی اگزیم بانک کره جنوبی نیز طی سخنانی ضمن تشکر از تلاشهای سازمان سرمایه گذاری و همکاریهای بانک مرکزی و سیستم بانکی ایران امضا و اجرایی شدن این قرارداد را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر تامین منافع  مشترک دانست .

آقای چانگ تصریح کرد: پروژه های متعددی با تایید بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری ایران می توانند از این خط اعتباری بهره مند شوند.

این گزارش می افزاید: مبلغ وام مورد اشاره بیش از 8 میلیارد یورو (معادل حدود 10 میلیارد دلار) می باشد و بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو می توانند از این خط اعتباری در کلیه پروژه هایی که شرایط استفاده از وام های خارجی را داشته باشند، استفاده کنند.

بنابراین گزارش، پروژه های متعددی بویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره ای هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و اخذ مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد نمود.

گفتنی است: قبل از این نیز قرارداد وام 1.7میلیارد دلار با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه آهن تهران – مشهد امضاء شد و همچنین قرارداد 2.2 میلیارد یورو با روسیه برای بخش انرژی و حمل و نقل امضا و اجرائی گردید.

بر اساس این گزارش، بررسی سوابق نشان می‌دهد که، به دنبال مذاکرات اولیه با اگزیم بانک کره جنوبی توسط بانک مرکزی کشورمان و سازمان سرمایه گذاری خارجی جهت ارائه تسهیلاتی برای ساخت بیمارستان در کشورمان در سال 1393 (در دوران تحریم)، یادداشت تفاهمی در سال ۱۳۹۴ در خصوص چارچوب همکاری های مالی بین دو کشور در سال منعقد می‌گردد که سقف 5 میلیارد دلار برای همکاری در زمینه بهداشت و ساخت بیمارستان در متن یادداشت تفاهم (که خارج از تحریم های موجود بوده) قید و امضاء می گردد.

به دنبال رفع تحریم‌های ناعادلانه و طی مذاکراتی که توسط سازمان سرمایه گذاری و بانک مرکزی انجام شد و همچنین امکان استفاده از این تسهیلات برای بخش های دیگر کشور از جمله حوزه راه، نیروگاه ها، و ... رقم اعتبار از 5 میلیارد یورو به بیش از 8 میلیارد یورو افزایش می یابد.  پس از پیگیری های صورت پذیرفته در بهمن ماه سال 1394 پیش نویس متن موافقتنامه مالی و ضمانتنامه مربوطه از اگزیم بانک کره دریافت و توسط بانک مرکزی و بانک های عامل کشورمان و سازمان  سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی مورد بررسی قرار گرفت و ده ها جلسه در این سازمان و بانک مرکزی برگزار و متون قرارداد وام و ضمانتنامه با مذاکرات رئیس کل سازمان با مقامات اگزیم بانک کره و همچنین مذاکرات همکاران بانک مرکزی که تلاش زیادی در این خصوص داشتند در اواسط تیرماه امسال آماده امضاء نهایی پس از تشریفات قانونی گردید.

نقطه عطفی در روابط ایران و کره

امضای بزرگترین قرارداد در دوره پسابرجام میان ایران و اگزیم بانک کره جنوبی، نقطه عطفی در مناسبات اقتصادی کشور است. از این رو با امضای این قرارداد 8 میلیارد یورویی میان تهران و سئول گام‌های اساسی در روابط اقتصادی میان دوکشور برداشته شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس این قرارداد بخش های دولتی و خصوصی ایران می توانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند‌. 12بانک ایرانی به عنوان بانک های عامل و طرف قرداداد وام خواهند بود. این قرارداد که به عنوان بزرگترین قرارداد وام خارجی در دوره پسابرجام شناخته می‌شود، نقطه عطفی در مناسبات میان تهران- سئول به حساب می آید. 

در این زمینه به ذکر چند نکته می پردازیم؛ 

1- در دنیای امروز دیگر گریزی از تعامل نیست و دیپلماسی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای دستیابی به تعامل است چرا که توافق بر دیپلماسی به مثابه بردی است که بی اغراق منطقی ترین، بهترین و کم هزینه ترین مسیر در پیش روی کشور است. در این میان گفت وگوهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5 در تاریخ دیپلماسی جهان اگر نگوییم بی سابقه اما دست کم در زمره کم سابقه ترین ها است. 

یکی از دستاوردهای مهم و مثبت تفاهم و گفت وگو اعتمادسازی است. اعتماد سازی در عرصه مناسبات جهانی می تواند کشورها را از بازیگرانی منفعل و منزوی به کشورهایی فعال و پویا تبدیل کند که همین امر ضریب نفوذ کشورها را در مناسبات جهانی ارتقاء می دهد و جایگاهی بهتر و نقشی بزرگتر برای آن ها در نظر می گیرد. 

2- بیش از دو سال از عمر برجام به عنوان توافقی چند جانبه بین ایران و 1+5 می گذرد؛ توافقی که برای جمهوری اسلامی ایران با دستاوردهای قابل ملاحظه ای همراه بوده است. از این رو در روابط خارجی کشورمان در فضای پسابرجام شاهد بیشترین گشایش ها و تحولات مثبت بوده ایم تا از رهگذر مناسبات رو به گسترش ایران و جهان، عرصه هایی چون اقتصاد نیز در جهت شکوفایی بهره مند شود. 

در زمان حاضر دیگر روابط خارجی ما به چند کشور کوچک و بی اثر در جهان محدود و محصور نیست و دایره تعاملات بین المللی کشور گسترش پیدا کرده است. 

کره جنوبی از جمله کشورهایی است که پس از توافق هسته ای سطح مناسبات اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران ارتقا داده است. هر چند پیشینه روابط تجاری ایران و کره جنوبی به حدود 40 سال پیش بازمی گردد. با این حال، پس از انقلاب اسلامی روابط دو کشور ابعاد گسترده تری یافت. 

تحول در روابط خارجی تهران سبب شد مناسبات ایران و کره جنوبی نیز شاهد گرمی بیشتری نسبت به قبل باشد، هر چند تهران و سئول در دوره تحریم های هسته ای نیز کوشیدند تا حد ممکن این روابط را از آسیب تنگناها و تحریم های بین المللی برکنار دارند. 

3- گشایش در مناسبات تجاری ایران پس از برجام، رونق سرمایه گذاری خارجی و توافق های اقتصادی با کشورهای توسعه یافته را به ارمغان آورده است. در فضای پسابرجام، در اسفندماه سال 1394 طی دیدار وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی با «علی طیب ‌نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، یادداشت تفاهم پنج میلیارد یورویی تامین مالی به امضا رسید. 

همچنین با سفر «پارک گئون هی» رییس جمهوری کره جنوبی به ایران در اردیبهشت ماه 1395، طلسم پنج دهه ای سفر عالی ترین مقام کره ای به ایران شکسته شد چرا که از سال 1962 میلادی، مقامی در این سطح از کره جنوبی به ایران سفر نکرده بود.در این دیدار 19 سند همکاری بین تهران و سئول امضا شد. 

4- به نظر می رسد که هر کدام از دو کشور ایران و کره جنوبی دارای مزیت های خاص خود هستند. برای نمونه نفت و گاز ایران برای کره بسیار مهم است و اگر کره نتواند این نفت و گاز را از ایران تامین کند، نمی تواند به فعالیت اقتصادی بپردازد و در برابر نیز واردات فناوری از کره برای ایران مهم است. 

بر این اساس افزایش مناسبات می تواند مبادلات اقتصادی را به سطحی بالایی برساند. برای نمونه کره جنوبی در دوماهه نخست سال 2017 (دوماه آخر سال 1395) واردات نفت خام از ایران را نسبت به سال قبل بیشتر از 78 درصد افزایش داد. این کشور در این دوره روزانه بیشتر از 425 هزار بشکه نفت خام از ایران خرید. 

اینک نیز با امضای قرادادی به ارزش بیش از 8 میلیارد یورو میان ایران و کره جنوبی در دوره پسابرجام، گام های اساسی میان دوکشور برداشته شده است. بنابر این بهره مندی از توان دیپلماسی اقتصادی در راستای رونق سرمایه گذاری خارجی می تواند اسباب شتابندگیِ بیشتر فرایند توسعه کشور را فراهم آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
0
10
خدایا شکر کشور در مسیر اعتدال گام برداشت و ملت با حضورشان در این چند انتخاب اخیر با انتخاب مسیر درست کشور را از سقوط نجات دادند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
2
8
دولت عزیز مواظب باش ازت نگیرن برای اهداف خودشون خرج کنن
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
5
8
وام گرفتن از کره افتخار نیست. بلکه نشان از بی لیاقتی ماست که کشوری فقیر توانسته غنی شود و به کشور سرشار از ثروت وام دهد. با این وام شما برده انها خواهید شد . هنوزدر ایران جای امیر کبیر خالی است.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
اول انقلاب می گفتیم برای استقلال کشور باید همه چیز را خودمان بسازیم حالا خوشحالیم کشوری فقیر مثل کره که تکنولوژی خود را از آمریکا گرفته موافقت کرده به ما تکنولوژی و پول بدهد .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
0
6
در دوران احمدی نژاد نزدیک به هشتصد میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد ارزی داشته ایم اما بی کفایتی در دوران احمدی نژاد باعث شده برای دریافت وام 10 میلیارد دلاری به خارجی ها متوسل شویم
علی معرف
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
2
5
اقتصاد مملکت دقیقا عین زمان احمدی نژاده و

هیچ فرقی نکرده حتی وضعیت حقوق بشری هم

تغییری نکرده ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
7
کره شاید در زمان جومونگ فقیر بوده الان سالهاست که کشور ثروتمندی است اما بهتر است وام نگیریم چون تجربه نشان داده که این منابع توسط نهادها و ارگان های بی خود تصاحب می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
7
منابع خودمون خرج عربها میشه اونوقت ما باید از کره وام دریافت کنیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
8
یادش بخیر همین ایران بود که به ممالک ضعیف وام و کمک های غیرنقدی میرساند و حالا...!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
5
یادش بخیر همین سه چهار دهه قبل این ایران بود که به ممالک ضعیف وام و کمک های غیرنقدی میرساند و حالا...!!!
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
7
سرمایه ملی ودسترنج خودمان رامی بریم کشورهای بی ثبات به هدر می دهیم وبعد برای کارهای زیربنایی وتولید واشتغال واختلاس و...........می خواهیم برویم وام (پول ربا ) بگیریم.
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
3
به نظرم ما خودمون اینقدر سرمایه داریم که از کشورهای دیگه وام نگیریم
ولی این سرمایه باید درست مدیریت بشه !!
دوستانی که به دنبال کاهش وزن هستند از سایت ما نیز دیدن کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
0
2
این دولت قرض می کند و دولتهای بعد تا کی باید قرض این دولت را پس بدهند و در مقابل 8 میلیارد چند میلیارد باید پس بدهند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین