کد خبر: ۴۷۰۷۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
تحریم اقتصادی ایران می‌تواند نتیجه‌ای معکوس داشته باشد

توصیه شیکاگو تریبون به ترامپ: اشتباه نکنید/برجام را زنده نگهدارید

برای کارشکنی در مسیر توافق هسته‌ای ترامپ امکان تحریم اقتصادی ایران را فراهم کرده است. این حرکت اما می‌تواند نتیجه‌ای معکوس داشته باشد. ایران می‌تواند بازرسی‌ها را برچیند و مانند کره‌شمالی که در یک دهه پیش تسلیحات هسته‌ای‌اش را گسترش داد همان مسیر را دنبال کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه امریکایی «شیکاگو تریبون» در سرمقاله خود اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا خواستار برهم زدن برجام شده است و تیمی را تشکیل داده تا برای سومین ارزیابی ۹۰ روزه درباره پایبندی ایران به برجام مدعی شوند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است. 

به گزاش آفتاب‌نیوز، این روزنامه افزوده است: ما اطمینان داریم که ترامپ بدنبال این کار است اما این حرکت اشتباهی برای امنیت ملی امریکا است. چرا که این توافق هنوز کار می‌کند. 

شیکاگو تریبون با اشاره به اینکه "در حال حاضر کره شمالی توانسته توانایی خود برای ساخت موشک هسته‌ای که قادر به حمله به امریکا باشد را توسعه دهد"، مدعی شده است: ایران دوست دارد که به باشگاه کشورهای سازنده تسلیحات هسته‌ای ملحق شود. اصلی‌ترین چیزی که ایران را در این مسیر بازداشته توافق هسته‌ای است.

برای کارشکنی در مسیر توافق هسته‌ای ترامپ امکان تحریم اقتصادی ایران را فراهم کرده است. این حرکت اما می‌تواند نتیجه‌ای معکوس داشته باشد. ایران می‌تواند بازرسی‌ها را برچیند و مانند کره‌شمالی که در یک دهه پیش تسلیحات هسته‌ای‌اش را گسترش داد همان مسیر را دنبال کند. رییس سازمان انرژی اتمی ایران اخیرا هشدار داده است که تهران تنها به پنج روز زمان برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خود نیاز دارد. این میزان برای ساخت سلاح‌های معمول کافی است. اگر توافق از بین برود تهدید موشک‌های مجهز به کلاهک ایران نیز به تهدید موشک‌های مجهز به کلاهک هسته‌ای کره شمالی افزوده می‌شوند. اگر ترامپ این کار را انجام دهد باید به امریکایی‌ها توضیح دهد چگونه می‌خواهد ایران را مهار کند و این که چرا فکر می‌کند روسیه و چین و حتی متحدانی مانند فرانسه با امریکا موافقت می‌کنند و تجارت‌شان را با آن کشور کنار خواهند گذاشت. بدون همکاری آنان تحریم‌های اقتصادی سریع و شدید نخواهند بود. 

سناتور جمهوریخواه باب کورکر از تنسی که یکی از معماران طرح لزوم صدور مجوز امریکا درباره پایبندی ایران به برجام است گفته بود شما تنها می‌توانید یکبار توافق هسته‌ای را به هم بزنید. او گفته بود که امریکا برای این کار نیاز دارد تا متحدانش را با خود همراه سازد. مقام‌های رسمی دولتی امریکا ادعا می‌کنند که حتی اگر ایران مفاد برجام را اجرا کرده باشد روح آن را نقض کرده است. 

سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی است که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. وزارت خزانه‌داری امریکا اخیرا فهرستی ۱۸ نفره از افراد نظامی ایران که در برنامه‌های موشکی آن کشور شرکت داشته‌اند را آماده کرد اما بهتر است که در حال حاضر توافق هسته‌ای را حفظ کند. 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند سالهاست که امریکا تلاش کرد اما نتوانست مانع از پیشرفت برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی شود. این روزنامه می‌نویسد: «اینک امریکا با تهدید در حال رشدی از جانب پیونگ یانگ مواجه است و گزینه خوب زیادی ندارد چرا که آن کشور هسته‌ای است. تصور کنید ایران در چنین موقعیتی باشد. بله، پس از چند سال توافق هسته‌ای تضعیف می‌شود اما در عین حال، هنوز هم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های ایران نظارت دارند و می‌توانند هرگونه حرکتی که در جهت حرکت در مسیر ساخت تسلیحات هسته‌ای باشد را تشخیص دهند. زمانی که این توافق به پایان می‌رسد ایران می‌تواند به سرعت ساخت یک زرادخانه‌ هسته‌ای به سبک کره شمالی را آغاز کند. این نیاز به پاسخ قوی از سوی امریکا دارد. اگر دلایل قوی برای لغو برجام دارد بگذارید آن را بشنویم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
بهمن
|
Netherlands
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
1
0
یک جنگی بشه به والله بدتر از جنگ جهانی دوم

اتم به چه کار من میاد موندم توش

هرچیزی که آتش ازش بیاد بیرون و صنعتی باشه

بدبختی میاره مثل نفت و اسلحه و بمب اتم

اینو ما کی بفهمیم الله اعلم
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
1
همین الانم ترامپ گوش میکنه!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین