کد خبر: ۴۷۰۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
آیت‌الله حیدری:

طرح مفید برای مقابله با ریزگردها، برگرداندن آبِ خوزستان است

خطیب نماز جمعه اهواز با اشاره به طرح نهال‌کاری جهت مقابله با ریزگردها گفت: ما از نیت خالص دولت در این امر آگاه هستیم و از آنها تشکر می‌کنیم؛ اگرچه این طرح را مفید نمی‌دانیم و طرحی را که مفید می‌دانیم، برگرداندن آب خوزستان به استان است.
آفتاب‌‌نیوز :
 آیت‌الله محسن حیدری در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه امروز اهواز، ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و اجتناب از نافرمانی حق، اظهار کرد: هفته پیش رو، مصادف با شهادت امام محمدباقر(ع) خواهد بود که باید این روز را به محضر قدسی بقیة‌الله (عج) تسلیت عرض کنیم. امام محمدباقر(ع) سه سال و اندی داشت که واقعه کربلا را درک کرد؛ چرا که وی متولد سال 58 شمسی است و واقعه عاشورا در سال 61 اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار ایسنا،وی ادامه داد: به واسطه شرایطی که برای او پیش آمد و به سبب نهضت‌ها و قیام‌هایی که علیه بنی‌امیه صورت گرفت، او فرصت پیدا کرد که بساط علم و تعلیم و معرفت‌آموزی را پهن کند که در این راستا هزاران نفر از امت اسلامی در محضر آن حضرت، دانش آموختند و در نهایت به دلیل حسادت‌ها و تنگ‌نظری‌های بنی‌امیه، نقشه شهادت امام باقر(ع) کشیده شد و این عملیات خبیث اتفاق افتاد.

خطیب نماز جمعه اهواز در ادامه با اشاره به روز عرفه، گفت: مناسبت دیگر پیش رو، روز عرفه مصادف با نهم ذی‌الحجه است که این روز برای حجاج بیت‌الله حرام از ارکان به حساب می‌آید که امیدواریم خداوند به همه ما توفیق دهد که در مراسم عرفه و دعای امام حسین (ع) شرکت کنیم. در سال‌های اخیر این فرهنگ نهادینه شده است و مومنان همانند اعتکاف، نسبت به دعای عرفه اهمیت قایل می‌شوند؛ چرا که مضامینی که دعای عرفه امام حسین (ع) دارد، در نوع خود بی‌نظیر است.

وی در ادامه به سالروز شهادت محمدعلی رجایی و شهید محمدجواد باهنر نیز اشاره کرد و گفت: این دو دولتمرد بزرگ، در چنین روزهایی به دست منافقین به شهادت رسیدند. داعشی‌های امروز شادگران مکتب نقاق و منافقین هستند. دست‌هایی وجود دارند که می‌خواهند جای جلاد و شهید را با یکدیگر عوض کنند که باید مراقب بود و فریب نخورد. البته ما انتظار نداریم که آمریکا و سازمان‌های حقوق بشر، دست از حمایت تروریست‌ها و داعشی‌ها بردارند؛ زیرا اینها طبیعت‌شان است و انتظاری جز این از آن‌ها نمی‌رود.

آیت‌الله حیدری افزود: به مناسبت هشتم شهریور، سنت حسنه‌ای در ایران اسلامی مطرح شده است که این هفته را به عنوان هفته دولت نامیده‌اند و این هفته فرصتی است که دولت بتواند عملکرد خود را مطرح کند تا مردم در جریان فعالیت‌ها و تنگناها قرار گیرند. چنانچه مردم متوجه تنگناها و پیشرفت‌ها شوند، عزم‌شان برای کمک به دولت و نظام جزم می‌شود.

وی وجه تمایز شهید رجایی و باهنر را جهادگری آنها توصیف کرد و افزود: روز چهارم شهریور نیز به عنوان روز کارمند نامیده شده است که فرصتی است که از کارمندان ایثارگر و خدوم تشکر شود. همچنین پنجم شهریور، روز داروسازی و بزرگداشت زکریای رازی است که باید به تمامی فعالین این عرصه نیز خسته نباشید و تبریک بگوییم.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به روز هفتم شهریورماه نیز گفت: این روز شهادت محمدباقر حکیم است که به واسطه جنایت بعثی‌ها در مقام در حرم امام علی (ع) به همراه 83 نمازگزار در روز ولادت امام محمدباقر (ع) به شهادت رسید که این روز را نیز باید گرامی بداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، چندی پیش در دیدار با متصدیان فرهنگی کشور، بحث روحیه نیروهای بسیجی را مطرح کردند و شهید حججی را به عنوان حجت خداوند بر بشریت مطرح ساختند؛ بنابراین لازم است این شهدا در جامعه گرامی داشته شوند. تا زمانی که نام آنها بر سر زبان‌ها است، روحیه بسیجی نیز وجود خواهد داشت.

خطیب نماز جمعه اهواز گفت: هفته گذشته، کابینه دوازدهم با گرفتن رای اعتماد برای 16 وزیر، استقرار پیدا کرد و کار خود را برای یک دوره چهار ساله آغاز کرد و باید این موفقیت را نیز به دولت و رییس جمهور تبریک گفت. ضمن اینکه باید از نمایندگان خوزستان در مجلس نیز قدردانی کنیم که با صلابت، ایستادگی کردند و از منافع استان که منافع کشور نیز در آن مستتر است، دفاع کردند و از آن شخصی که سابقه خوبی در بحث انتقال آب نداشت، دفاع نکردند و او را رد کردند.

وی با اشاره به استقرار شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور هم عنوان کرد: خوشبختانه طی هفته گذشته، مراسم تحلیف اعضای شوراهای شهر سراسر کشور نیز انجام شد که امیدواریم این شوراها با کارآمدی و لیاقت در جهت خدمت به مردم گام بردارند و به جای مدنظر قرار دادن معیارهای ناسیونالیستی، معیارهای الهی را در دستور کار قرار دهند.

آیت‌الله حیدری در ادامه به مسوولان کشاورزی طرح نیشکر هشدار داد و گفت: بعد از جنگ، هفت واحد نیشکر در استان به راه افتاد که این هفت واحد برکاتی نیز برای استان داشته است اما با توجه به نظریه‌ای که کارشناسان در خصوص ضررهای نیشکر و همچنین تاکیدی که برنامه ششم توسعه در بحث نیشکر دارد، پیشنهاد داریم مسوولان و کشاورزان به جای کاشت نیشکر، چغندر بکارند؛ چرا که ضرر آن کمتر و منافعش بیشتر است. این در حالی است که نیشکر به آب بیشتری نیاز دارد و اکوسیستم را نیز به هم زده است. بنابراین درخواست ما این است که کشاورزان از خیر کاشت نیشکر بگذرند و به سمت کاشت چغندر حرکت کنند.

وی با اشاره به طرح نهال‌کاری جهت مقابله با ریزگردها تصریح کرد: ما از نیت خالص دولت در این امر آگاه هستیم و از آنها تشکر می‌کنیم. اگرچه این طرح را مفید نمی‌دانیم و طرحی را که مفید می‌دانیم، برگرداندن آب خوزستان به استان است.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: ما عقیده داریم این طرح انحرافی است. با این وجود، حال که دولت بر انجام این طرح مُصِر است، دو پیشنهاد داریم؛ پیشنهاد اول این است که به فکر آبیاری درختانی که قرار است کاشته شوند، باشد. مسوولان مربوط می‌گویند مجوزی برای برداشت از آب کارون، جهت آبیاری این درختان صادر نشده است. بنابراین از وزارت نیرو مصرانه می‌خواهیم مجوز رسمی برای برداشت حداقل 20 متر مکعب در ثانیه از آب کارون را برای این طرح صادر کند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد دوم ما نیز این است که به جای کشت درختان غیرمثمر، روی به کاشت درختان مثمری چون نخیلات، مرکبات، توت و انگور بیاورند و صرفا به فکر کاشت کهور نباشند. اگرچه کهور به آب کمتری نیاز دارد، اما منشا خیر و برکت درختان دیگر بیشتر است.

خطیب نماز جمعه اهواز خاطرنشان‌کرد: از دولت دهم، وزارت نفت متعهد شده است برای مقابله با ریزگردها 480 میلیارد تومان در خوزستان هزینه و 200 هزار هکتار از شن‌های روان را تثبت کنند که متاسفانه از آن تعهد، قرارگاه خاتم‌الانبیاء فقط 100 میلیارد آن را اجرایی کرده است که از دولت درخواست داریم هرچه زودتر مابقی این مبلغ را عملیاتی کند تا به واسطه آن، کمکی به مقابله با ریزگردها در استان خوزستان شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین