کد خبر: ۴۷۱۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹

تهیه نقشه ‌سه‌بُعدی زمین‌شناسی ساری از سوی محققان کشور

محققان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور نقشه یک‌ بیست ‌و پنجاه هزارم سه‌بعدی ساری را برای تخمین ذخایر معدنی تهیه کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا مهندس محمد فُنودی، مجری طرح با بیان اینکه در تصاویر ماهواره‌ای منطقه ساری تنها منطقه شهری و پوشش گیاهی در معرض دید قرار گرفته است، افزود: بر همین اساس اجرای طرح اولیه برای آماده‌سازی نقشه به گونه سه‌بُعدی در محیط نرم‌افزار Gemcom در دستور کار قرار گرفت.

وی درباره این نرم‌افزار و کاربرد آن گفت: Gemcom یک نرم‌افزار تخصصی برای مدل‌سازی و تخمین ذخایر معدنی است و  برای این منظور ابتدا یک بلوک طراحی شد که در محور X و Y دارای مقیاس یک‌ بیست‌ و پنج هزارم و برای محور Z به دلیل اینکه بتوان ضخامت 30 را به اندازه قابل مشاهده‌ای ارائه کرد، مقیاس یک‌ دویست ‌و پنجاهم انتخاب شد.

مجری طرح همچنین خاطر نشان کرد: تمام اطلاعات مربوط به چاه‌های حفاری از مدیریت منابع آب، سازمان نظام مهندسی ساختمان و آزمایشگاه مکانیک خاک استان مازندران جمع‌آوری و در نهایت تعداد 100 گمانه که موقعیت آنها در محدوده نقشه جای داشت، انتخاب شد.

به گفته فنودی، در نقشه‌های زمین‌شناسی شهری این امکان فراهم است که بتوان تمام اطلاعات عوارض شهری در محیط GIS از قبیل مسیر خطوط مترو، شبکه آب و فاضلاب، خطوط انتقال برق، مسیر عبور کابل‌های مخابراتی و شبکه گاز رسانی‌ را که زیر سطح زمین قرار دارند، در بلوک جای داد و در صورت به دست آوردن اطلاعات جدید، نقشه را به‌روز رسانی کرد.

وی با بیان اینکه نقشه سه‌بُعدی زمین‌شناسی ساری و مراحل انجام آن در قالب پوستری ارائه شد، ادامه داد: در محیط Gemcom این قابلیت وجود دارد که بتوان افزون بر برش‌های عرضی (برش‌های معمول در نقشه‌های زمین‌شناسی)، برش‌هایی عمود بر محور Z  (پلان در سطوح مختلف) را به راحتی، مشاهده  و از آنها پلات تهیه کرد.

این پروژه از سوی دکتر جلیل قلمقاش معاونت زمین‌شناسی و با همکاری کارشناسان سازمان از بخش‌های مختلف و کارشناسان مدیریت ساری اجرایی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین