کد خبر: ۴۷۱۶۰۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶

نکاتی جالب از دیدار ایران و کره‌جنوبی

تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی درحالی برای سی‌امین بار به مصاف هم می روند که با کارلوس کی‌روش، تیم ملی ایران شش سال است به حریف خود نباخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی نهم شهریور در کره به مصاف هم می‌روند که این سی و امین بازی در تاریخ رقابت‌های ۵۹ ساله دو کشور در فوتبال است. دیداری که به لحاظ جدولی برای ایران کمترین اهمیت را دارد و کلا یک دیدار تشریفاتی به حساب می‌آید و بالعکس برای کره‌ای‌ها یک بازی مرگ و زندگی لحاظ می‌شود و تا حدود زیادی سرنوشت حضور آنها در جام جهانی روسیه در گروی این بازی قرار دارد.

تیم‌های ملی دو کشور تاکنون ۲۹ بار مقابل هم به میدان رفته‌اند که در این ۲۹ بازی که در ۵۹ سال گذشته بوده است، تیم ملی کره جنوبی ۹ بار و تیم ملی ایران ۱۳ بار به پیروزی رسیده‌اند و ۷ بار هم بازی دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. 

اولین و پرگل ترین پیروزی کره جنوبی

اولین پیروزی تیم فوتبال کره جنوبی در اولین تقابل دو تیم به دست آمده است. این بازی در هفتم خرداد سال ۱۳۳۷ و در چارچوب مسابقات بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو برگزار شد که تیم کره جنوبی در این بازی یک طرفه با نتیجه ۵ بر صفر به پیروزی رسید تا نخستین بازی دو تیم با شکست تیم ملی کشورمان و پیروزی پر گل کره‌ای‌ها به دست آمده باشد. این بازی در واقع جدی ترین پیروزی کره جنوبی برابر تیم ملی ایران و سنگین ترین شکست فوتبال ایران برابر کره جنوبی بود.

نخستین پیروزی تیم ملی ایران

نخستین باری که تیم ملی ایران موفق به شکست دادن کره جنوبی شد، این بازی در چهارمین تقابل دو تیم اتفاق افتاد. در حالی که کره‌ای‌ها به صورت متوالی سه بازی اول را با نتایج ۵ بر صفر، یک بر صفر و دو بر صفر برده بودند، تیم ملی کشورمان در چهارمین دیدار در تاریخ دو تیم موفق شد در یک بازی دوستانه در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شد با نتیجه دو بر صفر کره را مغلوب کرد. 

اولین گلزن ایرانی به کره جنوبی

در دیداری که تیم ملی کشورمان در سئول موفق شد میزبان خود را مغلوب کند، علیرضا خورشیدی مهاجم وقت تیم ملی کشورمان در دقیقه ۳۵ دروازه تیم کره جنوبی را باز کرد تا نام این بازیکن بعنوان نخستین بازیکن ایرانی که به تیم ملی کره جنوبی گل زده است در تاریخ ثبت شود. دومین گل تیم ملی ایران را «هو کیم این» مدافع آن زمان تیم ملی کره جنوبی در دقیقه ۴۰ بازی به اشتباه وارد دروازه خودی کرد تا این گل هم اولین گل به خودی در تاریخ برگزاری دیدار بین دو تیم باشد.

بیشترین پیروزی های متوالی

بیشترین پیروزی‌های متوالی به ۴ پیروزی متوالی تیم ملی ایران برابر کره جنوبی در حد فاصل سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ باز می‌گردد که در این سال ها تیم ملی فوتبال ایران در سه بازی رسمی و یک بازی دوستانه چهار پیروزی با چهار نتیجه مشابه ۱ بر صفر به دست آورد. بعد از آن رکورد ۳ پیروزی متوالی برای کره جنوبی ثبت شده است که این ۳ پیروزی در ۳ بازی نخست این دو تیم باز می‌گردد.

آخرین پیروزی کره جنوبی

آخرین باری که تیم فوتبال کره جنوبی موفق به شکست دادن تیم ملی ایران شد، به ۲ بهمن سال ۸۹ باز می‌گردد که دو تیم در چارچوب رقابت‌های جام ملتهای آسیا ۲۰۱۱ در دوحه قطر به میدان رفتند که این بازی با نتیجه یک بر صفر به سود کره جنوبی به پایان رسید تا این آخرین پیروزی کره‌ای ها در تاریخ برگزاری بازی های بین دو تیم باشد.

به این ترتیب باید گفت از آخرین پیروزی کره‌ای‌ها تا روز بازی سی و ام دو تیم که ۹ شهریور باشد، ۶ سال و ۵ ماه و ۴ روز می‌گذرد و در صورتی که تیم ملی ایران در این بازی هم مقابل کره شکست نخورد این رکورد تا دیدار بعدی دو تیم که مشخص نیست کی باشد طولانی تر می‌شود. 

حسرت ۳۷۵ دقیقه کره برای گل زدن به ایران

آخرین باری که تیم ملی کره جنوبی موفق به باز کردن دروازه تیم ملی ایران شد، به دقیقه ۱۱۵ دیدار دو تیم در جام ملت های ۲۰۱۱ آسیا باز می‌گردد که این گل توسط «بیت گارام» به ثمر رسید. کره  ۱۵ دقیقه پایانی آن بازی و ۴ بازی کامل بعدی از باز کردن دروازه تیم ملی ایران ناکام مانده  تا حسرت ۳۷۵ دقیقه‌ای برای گل زدن به ایران را در سینه داشته باشند. 

بهترین پیروزی ایران

بی تردید بهترین پیروزی تیم ملی ایران برابر کره جنوبی به پیروزی ۶ بر ۲ در سال ۷۵ باز می‌گردد. تیم ملی کشورمان در یک بازی تاریخی و با مربیگری محمد مایلی کهن و با درخشش و گلزنی علی دایی موفق شد حریف پر قدرت و پر ادعای خود را با حساب ۶ بر ۲ مغلوب نماید تا این بازی بهترین پیروزی تیم ملی ایران و بد ترین شکست کره‌ای‌ها باشد. در آن بازی علی دایی به تنهایی ۴ گل برای ایران زد تا رکورد بیشترین گل زده در یک بازی بین دو تیم نیز به نام او ثبت شود. کریم باقری و خداداد عزیزی زننده دو گل دیگر تیم ملی کشورمان در این بازی بودند.

گل‌های زده و خورده دو تیم

هر یک از دو تیم در مجموع دیدارهایی که برابر هم برگزار کردند ۳۲ بار موفق به باز کردن دروازه یکدیگر شده‌اند و از این حیث در شرایطی برابر قرار دارند. 

پرگل ترین بازی

پرگل‌ترین بازی هم به چهاردهمین تقابل دو تیم باز می‌گردد که در آن بازی تیم ملی ایران با نتیجه ۶ بر ۲ مقابل حریف خود پیروز شد تا در این بازی ۸ گل رد و بدل شود. بعد از آن نیز دیدار شماره ۱۷ دو تیم که در جام ملت های آسیا ۲۰۰۴ چین بود با رد و بدل شدن ۷ گل در رده دوم قرار دارد که در آن بازی تیم ملی کشورمان با حساب ۴ بر ۳ مقابل حریف خود پیروز شد.

بازی‌های دوستانه

در ۲۹ بار گذشته‌ای که دو تیم با یکدیگر دیدار داشتند، ۲۴ بار بازی‌ها به صورت رسمی بود و دو تیم ۵ بار هم در غالب بازی‌های دوستانه به مصاف هم رفته‌اند که حاصل این ۵ بازی دوستانه ۳ پیروزی برای تیم ملی کشورمان و ۲ پیروزی برای تیم ملی کره جنوبی بوده است. 

بهترین گلزنان ایرانی

بهترین گلزنان ایرانی در تاریخ دیدارهای دو تیم ایران و کره جنوبی به ترتیب علی دایی با ۴، علی کریمی با ۳، مسعود شجاعی، کریم باقری، غلامحسین مظلومی و حسن روشن هر کدام با ۲ گل می‌باشند و نکته جالب در این است که در این میان تنها کریم باقری و مسعود شجاعی ۲ گل خود را در دو بازی مختلف زده‌اند و به جز این دو همه بازیکنان ایرانی که بیشتر از یک گل به کره جنوبی زده اند، همه گل های خود را در یک بازی به این تیم زده‌اند.

رکورد عجیب کی روش برابر کره جنوبی

کارلوس کی‌روش مربی تیم ملی ایران رکورد عجیبی در بازی مقابل کره جنوبی دارد. وی تاکنون ۴ بار  بار بعنوان سرمربی تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی روی نیمکت نشسته است که حاصل این ۴ تقابل وی با کره جنوبی ۴ پیروزی با نتایج مشابه یک بر صفر بوده باشد تا هم وی رکورد صد در صد پیروزی برابر کره جنوبی داشته باشد و هم تاکنون تیم ملی ایران با هدایت کی روش هیچ گلی از کره جنوبی دریافت نکرده باشد.

از این ۴ دیدار ۳ بار دو تیم در بازی‌های رسمی و یک بار هم در غالب یک دیدار دوستانه با هم دیدار داشته‌اند. 

منبع : مهر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین