کد خبر: ۴۷۲۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴

نبیه بری: امام موسی صدر هنوز زنده است/تروریسم اسرائیل چهره دیگر تروریسم تکفیری است

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در مراسم سی و نهمین سالگرد ربوده شده امام موسی صدر گفت: امام موسی صدر و همراهانش هنوز زنده هستند و باید آزاد شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
بری عصر چهارشنبه در جمع هزاران نفر از مردم لبنان و هواداران جنبش امل در حومه جنوبی بیروت با ارائه توضیحات مفصل درباره آخرین نتایج به دست آمده از پیگیری های صوت گرفته در پرونده ربوده شدن امام موسی صدر، به بازجویی ها از «هانیبال قذافی» در لبنان اشاره کرد و گفت: این حرف که بازداشت پسر قذافی در لبنان را غیر عادلانه می نامند درست نیست. 
وی با تاکید بر اینکه امام موسی صدر و دو همراه وی در قید حیات هستند از مسئولان مربوطه در لبنان و لیبی و نیز از سازمان های بین المللی و اتحادیه عرب خواست تا موضوع امام موسی صدر را مورد اهتمام و پیگیری قرار دهند. 
سیدموسی صدر معروف به امام موسی صدر روحانی شیعه پس از هجرت از ایران به لبنان، مجلس اعلای شیعیان لبنان را تأسیس کرد و رهبری فکری و سیاسی شیعیان این کشور را عهده‌دار شد.
او در 9 شهریور 1357، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی، ناپدید شد و سرنوشتنش در هاله ای از ابهام باقی ماند اما راه و منش او همچنان در حافظه تاریخی ملت لبنان باقی است.

**روابط با سوریه 
نبیه بری در ادامه سخنانش به ضرورت روابط نزدیک با سوریه اشاره کرد و گفت: ما نیاز به ایجاد شراکت با سوریه داریم همچنانکه به روابط با مصر و دیگر کشورهای منطقه نیاز داریم. 
وی افزود: سوریه عمق عربی و جغرافیایی و تنها گذرگاه زمینی لبنان به جهان خارج است و همه باید توجه داشته باشند که هر دو کشور لبنان و سوریه نیاز راهبردی به یکدیگر دارند.این دو کشور همسایه فلسطین هستند و فلسطین موضوع محوری امت به شمار می آید. 
بری تاکید کرد که برای مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع آن بهتر است با سوریه هماهنگی صورت بگیرد 

**جشن «آزاد سازی دوم» 
رئیس پارلمان لبنان در بخش دیگری از سخنانش آزادی ارتفاعات راس بعلبک و القاع و عرسال را که به دست ارتش لبنان و مقاومت حاصل شد به مردم لبنان تبریک گفت. 
وی با تقدیر از نهادهای امنیتی برای حمایت از شهروندان و مبارزه با تروریسم گفت: برحی به جای اینکه بابت این پیروزی بزرگ ملی که توسط ارتش و مقاومت حاصل شد جشن بگیرند می خواهند این دستاورد را انکار کنند. 
نبیه بری افزود: آیا پیروزی در مذاکرات مهمتر از پیروزی در جنگ نیست؟ پس چرا این پیروزی را که به مدد ارتش و مقاومت به دست آمد پس بزنیم؟ ژنرال «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی لبنان پیش از شروع مذاکرات در خصوص سربازان ربوده شده، به رئیس جمهوری و نخست وزیر اطلاع رسانی کرده یود. 
وی گفت: دلیلی ندارد مسئولیت ربوده شدن نظامیان لبنانی را متوجه «تمام سلام» نخست وزیر سابق یا ژنرال «جان قهوجی» فرمانده پیشین ارتش کنیم. 
بری تاکید کرد: همه ما در یک کشتی هستیم، یا همه با هم نجات پیدا می کنیم و یا همه غرق می شویم. 
بری از همه اهالی استان بقاع و از جنبش امل خواست در جشن پیروزی که فردا در بعلبک برگزار خواهد شد و سید نصرالله به آن دعوت کرده است، شرکت کنند. 

**روابط با کویت 
رئیس پارلمان لبنان با اشاره به اختلاف ایجاد شده بین لبنان و کویت و اتهامات اخیر دستگاه قضایی کویت به حزب الله گفت: ما جلوی هرگونه اختلاف بین لبنان و کویت را خواهیم گرفت.
بری افزود: نکات مشترک بین کویت و لبنان بسار بیشتر از نکات اختلافی است و دو کشور همواره از یکدیگر حمایت و پشتیبانی به عمل آورده اند. 
وی از سید حسن نصرالله به خاطر توضیحاتی که درباره عمق روابط بین لبنان و کویت داد تشکر کرد. 

**دست اندازی اسرائیل به ثروت های لبنان
نبیه بری در ادامه با اشاره به دست اندازی های اسرائیل به آب های زیرزمینی و نفت و گاز لبنان گفت: تروریسم اسرائیل چهره نقاب زده تروریسم تکفیری است. 
وی تاکید کرد که مقاومت بهترین پاسخ به تجاوزهای اسرائیل به لبنان است. 
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین