کد خبر: ۴۷۲۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵

انتقاد معاون وزیرآموزش و پرورش به طرح «شهاب» و جداسازی دانش‌آموزان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از نحوه اجرای طرح "شهاب" انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص طرح "شهاب" اظهار کرد: ما نقدهایی به این طرح داریم. عنوان طرح "شهاب" این است که بتواند استعدادهای  متنوع  و متفاوت  دانش‌آموزان را به رسمیت بشناسد اما عملا آموزش‌هایی که داده می‌شود و سمت و سوی‌ طرح بیشتر به رسمیت شناختن یک نوع استعداد آن هم استعداد ریاضی و تجربی است؛ این استعدادها بیشتر از طریق تست‌ها و آزمون‌ها در مراحل بعدی اجرای طرح "شهاب" شناسایی می‌شوند.

وی ادامه داد: اهداف طرح شهاب به راحتی با ارزش‌یابی توصیفی قابل تلفیق است و معلمان می‌توانند در خلال ارزش‌یابی توصیفی استعدادهای مختلف دانش‌آموزان را شناسایی کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تقاضای ما این است که بتوانیم طرح "شهاب" را از طریق ارزش‌یابی کیفی و توصیفی پیش ببریم. ورود بنیاد نخبگان به این موضوع، ممکن است  اهداف طرح را تهدید و از مسیر اصلی منحرف کند.

حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه ما پیشنهاد کرده‌ایم پذیرش دانش‌آموزان برای مدارس استعدادهای درخشان در مقطع متوسطه اول انجام نشود، عنوان کرد: به طور کلی با جداسازی دانش‌آموزان در این مقطع سنی و بلافاصله پس از ارزشیابی توصیفی مخالف هستیم زیرا اعتقاد داریم این موضوع فرصت را برای انجام برنامه‌های خلاقانه از دانش‌آموزان می‌گیرد.

وی گفت: اگر قرار باشد انرژی دانش آموزان صرف آماده‌سازی برای تست و آزمون شود آنها کجا می‌توانند فعالیت خلاقانه داشته باشند؟ البته معتقد هستیم باید برای استعدادهای برتر در کنار دانش‌آموزان عادی، غنی‌سازی انجام شود و فعالیت‌های اضافه‌تری برای آنها در نظر گرفته شود تا استعداد آنها هدر نرود و مورد توجه قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که طرح "شهاب" با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان بدون جداسازی آنها از دانش‌آموزان عادی در برخی از مدارس کشور اجرا می‌شود، اجرای این طرح از چند سال گذشته آغاز شده و به مرور تعداد مدارس تحت پوشش طرح افزایش یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین