کد خبر: ۴۷۳۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳

اعداد طلایی برای کنترل سلامت

برای داشتن کنترل بهتر بر سلامت از این اعداد آگاهی داشته باشید.
آفتاب‌‌نیوز :
برای داشتن کنترل بهتر بر سلامت از این اعداد آگاهی داشته باشید.

نیاز روزانه به کالری

معمولا زنان برای داشتن سلامت مناسب، روزانه به 2000 و مردان به حدود 2550 کالری نیاز دارند. از این میزان، بهتر است 300 تا 400 کالری از وعده صبحانه، 500 تا 600 کالری از وعده ناهار و 600 تا 700 کالری از وعده شام تامین شود. دو سه میان وعده نیز هرکدام می‌توانند حاوی صد تا 200 کالری انرژی باشند.

دور کمر

برای دانستن میزان تاثیرگذاری وزن بر سلامت قلب، اندازه‌گیری دور کمر یکی از بهترین راه‌هاست. تجمع چربی‌ها در شکم ریسک حملات قلبی، مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک را افزایش می‌دهد. برای زنان، خطرات سلامت با افزایش اندازه دور کمر از حدود 89 سانتی‌متر و در مردان با افزایش بیشتر از 101 سانتی‌متر افزایش می‌یابد.

کلسترول‌های LDL و HDL

نه‌تنها دانستن مجموع کلسترول خون اهمیت دارد بلکه بهتر است سطح کلسترول بد، LDL و سطح کلسترول خوب، HDL را نیز بدانیم. مجموع کلسترول بهتر است پایین‌تر از 5.2 میلی مول بر لیتر باشد. میزان مطلوب کلسترول LDL، پایین‌تر از 3.5 میلی مول بر لیتر و کلسترول HDL، 1.3 میلی مول بر لیتر یا بالاتر است.

فشار خون

فشار خون یا نیرویی که خون به دیواره سرخرگ‌‌ها وارد می‌کند به طور طبیعی در طول روز افزایش یا کاهش می‌یابد. اگر وقتی فشار خون بالا می‌رود همچنان بالا باقی بماند، خطراتی مانند تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و سکته را درپی دارد.

فشار خون 90.140 میلی‌متر جیوه یا بیشتر، بالا درنظر گرفته می‌شود و فشار خون بین 80.120 و 89.139 نیز فرد را در خطر فشار خون بالا قرارمی دهد.

تری‌ گلیسیرید

تری‌گلیسیریدها ـ شکلی از چربی‌ها که می‌توانند در سلول‌ها ذخیره شوند ـ از چربی‌ها و کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنیم، ساخته می‌شوند. بالا بودن میزان این چربی در جریان خون با بیماری‌های عروق کرونر بویژه در زنان مرتبط است. سطح طبیعی تری‌گلیسیریدها در خون، کمتر از 1.7 ‌میلی‌مول بر لیتر است.

ضربان قلب صبحگاهی

کنترل ضربان قلب در حالت استراحت به عنوان نخستین کار هنگام صبح، به آگاهی از سلامت قلب کمک می‌کند. ضربان قلب حالت استراحت به طور طبیعی بین 60 تا 90 بار در دقیقه است. کسانی که ورزش می‌کنند به دلیل داشتن ماهیچه‌های قلب سالم‌تر ضربان قلب پایین‌تری دارند، اما اگر ورزش نمی‌کنید و ضربان قلب‌تان پایین است، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منبع: rd.com


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین