کد خبر: ۴۷۳۲۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
طرح بیمه سلامت میلیون‌ها نفر را بیمه کرده است

گزارش گاردین درباره «روحانی کِر»/دستاوردی بزرگ برای دولت و وعده‌ای که محقق شد

طرح بیمه سلامت دولت روحانی میلیون‌ها نفر را که پیشتر تحت پوشش بیمه نبودند، بیمه کرده است و آن را باید موفقیت داخلی رئیس جمهور ایران دانست که چندان به آن پرداخته نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
زمانی که پدرزن «علی» یک شهروند ایرانی در شهر شیراز سکته کرد، او را به بیمارستان «نمازی» این شهر منتقل کردند و او 20 روز تحت گزارش گاردین درباره «روحانی کِر»/ وعده‌ای که محقق شددرمان بود. زمان ترخیص، علی با خود فکر می کرد که چگونه هزینه درمان را که رقمی بالغ بر 100 میلیون ریال برآورد کرده بود، پرداخت کند. اما زمانی که او برای تسویه حساب رفت این رقم حدود 5.8 میلیون ریال بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، او به گاردین گفت: «خیلی تعجب کردم و فکر کردم آنها یک صفر رقم را جا انداخته‌اند.» اما رقم درست بود. پدر زن علی پیش از بیماری اش، به برنامه بیمه سلامتی ملحق شده بود که «حسن روحانی» در دوره اول ریاست جمهوری خود آن را راه اندازی کرده بود و به «روحانی کِر» معروف است.
 
 وزیر بهداشت دولت روحانی در سه سال گذشته حدود 11 میلیون ایرانی از جمله آن دست از بیکاران و فقرا را که تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نبوده اند، بیمه کرده است.

به موجب طرح بیمه سلامت، دولت ماهانه در ازای هر فرد 380 هزار ریال حق بیمه پرداخت می‌کند و این کار به عمده این بیمه شدگان اجازه می‌دهد تا تنها بخش کوچکی از هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند.

علی گفت او معتقد است طرح بیمه سلامت بزرگ‌ترین دستاورد داخلی روحانی باشد که هیچگاه به درستی از آن تقدیر نشده است. او همچنین این طرح را یکی از دلایل آراء بالای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری اش دانست. سایت روحانی‌سنج (rouhanimeter) به عنوان یک وب‌سایت مستقل که وعده‌های انتخاباتی روحانی را دنبال می‌کند، اعلام کرده است که وعده‌های وی در بخش بیمه کاملا محقق شده است.

روحانی ماه پیش در مراسم تحلیف خود گفت: «ما گام‌های بزرگی در جهت حمایت از رفاه اجتماعی اقشار کم درآمد برداشته‌ایم و اجرای طرح بیمه سلامت به این معناست که همه ایرانیان اکنون تحت پوشش قرار دارند.»
  
بر اساس برآوردهای اولیه، پنج میلیون ایرانی قرار بود در این طرح حضور داشته باشند، اما دو برابر این رقم تاکنون برای بهره‌مندی از این طرح درمانی نام‌نویسی کرده‌اند - که بسیاری از آنها پیش از این از ترس هزینه‌ها جرات مراجعه به پزشک را نداشتند.

مادر «شهرام شهبازی» که یک مربی ایروبیک در تهران است، سال‌ها پیش باید تحت عمل جراحی قرار می گرفت اما تهیه هزینه این عمل برای آنها امکانپذیر نبود. شهبازی 27 ساله گفت: «این طرح بیمه جدا ما را نجات داد و گرنه ما از پس مخارج عمل برنمی آمدیم.»

این طرح به رغم محبوبیت و موفقیت، بدون مشکل نیست. بیمه سلامت پرهزینه است و سالانه 770 میلیون پوند هزینه دارد. یک درصد از بودجه این طرح از ارزش افزوده 9 درصدی ایران و 10 درصد آن از راه ذخایر حاصل از حذف یارانه ها تامین می شود.

«ایرج حریرچی» قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت در مصاحبه با گاردین گفت که تاکید روحانی بر طرح بیمه سلامت در مراسم تحلیفش نشان داد که اراده سیاسی لازم برای استمرار تامین مالی این طرح وجود دارد.

او گفت: «مفتخریم که اعلام کنیم هیچ ایرانی دیگر بدون بیمه نیست. برخی هم که بیمه نیستند، یا خود تمایلی به این کار نداشته‌اند یا مدارک هویتی شان مشکلی داشته است.»

حدود نیمی از جمعیت ایران از طریق طرح «روحانی‌کر» و دیگر بیمه‌های درمانی تحت پوشش بیمه قرار دارند. دولت حق بیمه 38 میلیون نفر از ایرانیان را پرداخت می‌کند و باقی از سوی کارفرمایانشان بیمه شده‌اند. بیشتر افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، 6 درصد از کل هزینه‌های درمان خود را پرداخت می‌کنند و 10 تا 30 درصد از هزینه‌های خرید دارو را متقبل می‌شوند و از آن دسته که فاقد توانایی پرداخت ارزیابی شوند، هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.
 
حدود 90 درصد از 11 میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند در حومه شهرها زندگی می کنند. اخیرا دولت تصمیم گرفته است که کسانی که از توانایی مالی برخوردارند، بر طبق میزان درآمد خود 15 تا 100 درصد حق بیمه خود را برعهده بگیرند، اما هنوز روشن نیست که شرایط جدید از چه زمانی اعمال خواهند شد.

«وحید رسوخی» یکی از کارمندان بخش بهداشت تبریز می‌گوید اصلاحات اخیر به قشر کم درآمد کمک می‌کند.

ترجمه: جماران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
2
0
من یک کارگر هستم دارای بیمه اجباری سازمان تأمین اجتماعی می باشم و ماهیانه یک میلیون حقوق و سهم کارگر و کارفرما 350 هزار تومان بیمه پرداخت می کنم .
نتیجه بیمه سلامت برای اینجانب که یک کارگر زحمتکش هستم و 18 سال سابقه بیمه هستم این شده است بایستی ساعت ها برای دیدن دکتر تأمین اجتماعی در صف نوبت بمانم و بیمارم غذاب بکشد و کسی نیز پاسخ گو نباشد .
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
1
2
تمام موارد فوق صحیح است اما آیا منابع پایداری برای اجرای طرح دیده شده است؟ بدهی سازمانهای بیمه گر به مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت بیش از یکسال به تعویق افتاده و هر روز این بدهی انباشت میگردد . ایکاش در کنار این طرح ، نظام ارائه سطح بندی شده خدمات و پزشک خانواده هم اجرا میشد تا مدیریت منابع بطور صحیح انجام میشد و نکته دیگر اینکه بیمه شدگان در پرداخت حق بیمه بر اساس میزان وسع ، مشارکت میداشتند نه اینکه بالغ بر 10 میلیون نفر در کشور بصورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت همگانی درآمدند در هیچ کجای دنیا اینگونه عمل نمیشود واقعا ادامه این وضع بنظر بنده منجر به شکست طرح تحول خواهد شد مگر اینکه اصلاحات ساختاری در نحوه اجرای آن با توجه به موارد فوق شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
0
همه اش حرف است، واقعيت در پذيرش بيمارستانها مشخص ميشود نه قبلا خوب بود و نه الان
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین