کد خبر: ۴۷۳۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به "کبد چرب"

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اصول و موارد تغذیه‌ای ویژه بیماران مبتلا به کبد چرب را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مصرف زیاد کربوهیدرات تصفیه شده علت ابتلا به بیماری کبد چرب در افراد است یعنی همان نان سفیدی که اکنون قوت مصرفی اصلی مردم است. با توجه به علل بروز این بیماری، باید بیماران مبتلا به کبد چرب در برنامه غذایی خود مواردی را رعایت کنند و مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: اولین نکته در رابطه با بیماران کبد چرب این است که بیمار باید سعی کند حتما به وزن مناسبی برسد زیرا اصولا این بیماران دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. متأسفانه به تازگی به علت تغذیه نامناسب و بد، برخی افراد لاغر نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند اما بیشتر این بیماران دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: به همین علت است که گفته می‌شود بیماران مبتلا به کبد چرب در صورت داشتن برنامه غذایی مناسب با کاهش وزن اصولی می‌توانند درصد چربی کبد خود را کاهش دهند. از لحاظ تغذیه مناسب برای این بیماران، باید مصرف فیبر غذایی در این برنامه گنجانده شود.

صاحبدل عنوان کرد: با توجه به اینکه علت ابتلا به بیماری کبد چرب مصرف کربوهیدرات تصفیه‌شده یعنی مواد نشاسته‌ای است، مصرف فیبر غذایی برای مقابله با چنین حالتی به افراد دارای کبد چرب توصیه می‌شود. این بیماران باید سعی کنند غلات کامل را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی ادامه داد: یعنی مبتلایان به کبد چرب باید در مصرف غلات، از انواع غلات سبوس‌دار استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود که این بیماران در مورد برنج تنها برنج قهوه‌ای استفاده کرده و همچنین در رابطه با ماکارونی نیز ماکارونی سبوس‌دار مصرف کنند.

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در حال حاضر نان سنتی سبوس‌دار موجود نیست و متأسفانه تمامی نان‌ها حتی نان سنگک و بربری نیز بدون سبوس و در واقع کم‌سبوس هستند. بنابراین بیماران دارای کبد چرب برای مصرف نان در برنامه غذایی خود سعی کنند از نان صنعتی سبوس‌دار استفاده کنند.

صاحبدل گفت: همچنین این بیماران باید سعی کنند برنج را همراه با حبوبات یا سبزیجات مصرف کنند که دارای فیبر بیشتری است زیرا حبوبات از منابع خوب فیبر غذایی محسوب می‌شود. حتی این توصیه را به این افراد می‌کنیم که از مصرف نان خود کم کنند و همراه با غذای خود حبوبات مصرف کنند.

وی ادامه داد: برای مثال به جای برنج سفید توصیه می‌شود که از برنج قهوه‌ای استفاده کنند و در کنار آن حبوبات را قرار دهند که در این زمینه به  غذاهایی نظیر سبزی پلو، عدس پلو، لوبیا پلو و ... می‌توان اشاره کرد. سبزیجات و میوه‌جات در برنامه غذایی این بیماران حائز اهمیت بسیاری هستند زیرا از منابع غنی فیبر غذایی به شمار می‌روند.

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: بنابراین بیماران دارای کبد چرب در کنار غذای خود حتما سبزیجات و میوه‌جات به ویژه سبزیجات غیرنشاسته‌ای مصرف کنند. سیب‌زمینی، نخودفرهنگی و لوبیا سبز از جمله سبزیجات نشاسته‌ای هستند که مصرف زیاد آنها به این بیماران توصیه نمی‌شود. این نوع سبزیجات برای مبتلایان به بیماری کبد چرب ضرر دارند.

صاحبدل گفت: سبزیجات برگی مانند کدو، کلم، بادمجان، خیار، گوجه، کاهو، قارچ و هویج کالری زیادی ندارند اما دارای فیبر بالایی هستند و توصیه می‌شود این دسته از سبزیجات حتما در برنامه غذایی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب قرار بگیرد. این افراد می‌توانند این سبزیجات را چه به صورت خام و چه به صورت پخته مصرف کنند.

وی با تأکید بر ممنوعیت مصرف مواد غذایی سرخ‌کردنی برای بیماران دارای کبد چرب، اظهار کرد: مصرف میوه‌جات به علت دارا بودن فیبر بالا به افراد مبتلا به بیماری کبد چرب توصیه می‌شود اما این بیماران نباید آب‌میوه مصرف کنند و مصرف گوشت و پوست میوه برای این افراد اهمیت دارد. بنابراین باید این بیماران میوه کامل را در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همچنین این بیماران در مصرف میوه‌جات نباید زیاده‌روی کنند. مصرف نهایتا سه یا چهار میوه در روز کافی است. در خصوص نوع میوه برای این افراد هیچ محدودیتی وجود ندارد اما این بیماران بهتر است که ترجیحا از میوه‌های خیلی شیرین استفاده نکنند.

صاحبدل تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماری کبد چرب در مصرف لبنیات باید از نوع کم‌چرب آن استفاده کنند زیرا چربی‌های اشباع‌شده نظیر چربی همراه با گوشت، گوشت قرمز و چربی موجود در لبنیات پرچرب برای سلامتی به ویژه برای افراد دارای کبد چرب مضر است.

وی بیان کرد: بیماران مبتلا به کبد چرب در مصرف گوشت نیز ترجیحا باید از گوشت سفید استفاده کنند. البته پوست این گوشت باید قبل از مصرف گرفته شود. مصرف ماهی برای این افراد بسیار خوب است و این بیماران سعی کنند حداقل دو مرتبه در هفته، ماهی را به صورت غیر سرخ‌کردنی مصرف کنند.

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: متأسفانه در سبک تغذیه امروز مردم، عادت شده که ماهی را به صورت سرخ شده مصرف کنند که بسیار مضر است و تمام خاصیت ماهی با سرخ کردن از بین می‌رود و این ضرر برای بیماران مبتلا به کبد چرب بیشتر است.

صاحبدل گفت: ترشیجات، رب گوجه‌فرنگی، انواع سس به ویژه سس‌های قرمز،‌ نمک زیاد، چای پررنگ، ادویه‌جات تند، غذاهای آماده و فست‌فود،‌ پفک و چیپس نیز برای سلامتی افراد دارای کبد چرب بسیار مضر است و توصیه می‌شود این اقلام غذایی را اکیدا مصرف نکند. مصرف زیاد تخم‌مرغ نیز می‌تواند برای این افراد مضر باشد.

وی با بیان اینکه مصرف نوشابه‌های گازدار دشمن سرسخت سلامتی افراد دارای کبد چرب است، عنوان کرد: نوشیدنی‌هایی نظیر آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌ها گازدار و شربت‌های پودری نیز برای سلامتی این بیماران مضر است.

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: هر چند اقلام و مواد غذایی نشاسته‌ای و دارای کربوهیدرات برای افراد دارای کبد چرب مضر است، اما حتما باید این مواد غذایی نظیر سیب‌زمینی، ماکارونی، برنج و نان را به صورت کم و کنترل شده مصرف کنند و در برنامه غذایی خود قرار دهند.

صاحبدل گفت: افراد دارای کبد چرب در رابطه با مصرف روغن باید از روغن‌های جامد و حیوانی پرهیز کنند و تنها می‌توانند روغن مایع و آن هم به میزان کم استفاده کنند. روغنی که در طبخ غذای این بیماران استفاده می‌شود، باید سعی شود مخلوطی از روغن‌های مایع شامل روغن زیتون، روغن کنجد و ... باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین