کد خبر: ۴۷۳۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۰

پایین بودن آستانه‌ی تحمل ریشه در چه دارد؟

یک کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی گفت:اکثر خشم‌ها و عصبانیت‌ها از دوران کودکی در افراد رشد پیداکرده که در این زمینه شیوه فرزند پروری تأثیر مهمی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
«زهرا همتی» در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تاثیر خشم‌های دوران کودکی در بزرگسالی، اظهار کرد: خشم درواقع واکنش هیجانی است که افراد در موقعیت‌های خشم برانگیز و عصبانی از خود نشان می‌دهند.

وی بابیان اینکه برخی افراد این هیجان را به‌شدت از خود بروز داده که به پرخاشگری تبدیل می‌شود و عده‌ای هم آن را مدیریت می‌کنند افزود: کنترل خشم نوعی مهارت بوده که همه افراد باید از دوره کودکی یاد بگیرند و یا با آموزش‌های مختلف در دوره بزرگ‌سالی آن را کسب کنند.

همتی با اشاره به اینکه هر فردی باید عوامل به وجود آورنده خشم خود را بشناسد خاطرنشان کرد:شیوه فرزند پروری در تشکیل احساس خشم در افراد مؤثر بوده و به‌طورمعمول مردان زودتر از زنان خشمگین می‌شوند که عمده‌ترین علت آن به مسائل ژنتیکی مربوط می‌شود.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی ادامه داد: خشم در برخی مواقع ناشی از ناکامی است به طوری که فرد وقتی دررسیدن به اهدافش ناامید یا با مانعی مواجه می‌شود احساس خشم در او شکل می‌گیرد.

همتی با تأکید بر اینکه چنانچه خشم کنترل نشود یک رفتار خشونت‌آمیز پیامد آن خواهد بود،گفت: بسیاری از خشم‌ها از دوران کودکی در افراد رشد پیداکرده که در این زمینه شیوه فرزند پروری تأثیر مهمی دارد.

وی استفاده از راهکارهای درازمدت و کوتاه‌مدت را در کنترل خشم مهم دانست و گفت: انجام ورزش به‌عنوان راهکار طولانی‌مدت به‌مرور موجب می‌شود افراد خشمگین صبورتر شده و خشم خود را بهتر کنترل کنند.

وی یکی از مهم‌ترین راهکارهای کوتاه‌مدت کنترل خشم را دوری افراد از موقعیت خشم برانگیز عنوان کرد و افزود: با این روش فرد خشمگین به آرامش اولیه می‌رسد چراکه در خشم یک نفر به‌تنهایی مقصر نیست و شیوه برخورد با طرف مقابل مهم است که موجب بالا یا کاهش تنش می‌شود.

همتی اضافه کرد: به‌کارگیری روش شمارش معکوس نیز راهکار دیگر کنترل خشم است که موجب می‌شود فرد خشمگین در آن لحظه از موقعیت و احساس خشم خارج و به مسائل غیر پرخاشگرانه فکر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین