کد خبر: ۴۷۳۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹

هر هفته 5 نفر به بیماران مبتلا به ام.اس در خوزستان افزوده می‌شود

مسئول بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تعداد بیماران ام.اس در خوزستان به صورت هفتگی پنج نفر افزایش می‌یابد، گفت: به نظر می‌رسد در ابتلا به بیماری ام.اس در خوزستان نقش دو عامل کمبود ویتامین D و آلاینده‌های صنعتی پررنگ‌تر است.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر خجسته حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار و 212 بیمار مبتلا به بیماری ام.اس (Multiple sclerosis) در استان خوزستان وجود دارد، که بیش از دو سوم این بیماران زن و مابقی مرد هستند. در مجموع تعداد بیماران زن و مرد مبتلا به این بیماری در استان خوزستان سه به یک است.

وی ادامه داد: هر هفته پنج بیمار جدید مبتلا به ام.اس به ما مراجعه می‌کند یعنی از آغاز سال جاری تاکنون حدود 100 بیمار جدید به تعداد کل بیماران مبتلا به ام.اس استان خوزستان افزوده شده است و تقریبا در ماه بین 20 تا 23 بیمار جدید داریم.

مسئول بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه بیش از 60 درصد از بیماران مبتلا به بیماری ام.اس در خوزستان زن هستند، افزود: بر اساس آمار غیرمکتوب، خوزستان از نظر تعداد بیماران مبتلا به ام.اس در جایگاه ششم کشور پس از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران و فارس، که به ترتیب پنج استان اول کشور هستند، قرار دارد.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه هنوز علل بیماری ام.اس به طور دقیق شناسایی نشده است، عنوان کرد: بر اساس پژوهش‌ها و تحقیقات صورت گرفته، تأثیر کمبود ویتامین D به عنوان یکی از عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری ام.اس به صورت علمی اثبات شده است.

وی ادامه داد با توجه به گرمای شدید هوا در خوزستان، و اینکه مردم به نسبت مدت زمان کمتری در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، این موضوع سبب کمبود ویتامین D در بسیاری افراد شده است و می‌توان نقش کمبود ویتامین D را در ابتلا به این بیماری به عنوان یکی از عوامل ابتلا به ام.اس پررنگ دانست.

مسئول بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: البته این موضوع هنوز کاملاً ثابت نشده است. همچنین یکی دیگر از عوامل مؤثر در بروز این بیماری، آلاینده‌های صنعتی هستند که با توجه به صنایع استان خوزستان، به نظر می‌رسد آلاینده‌های صنعتی را نیز بتوان جزو دو عامل پررنگ‌تر در ابتلا به ام.اس در خوزستان دانست.

حسینی‌نژاد بیان کرد: اما در مجموع کمبود ویتامین D در ابتلا به بیماری ام.اس نقش پررنگ‌تری دارد. در کل جهان، آمار بیماری‌های غیرواگیر و خاص نظیر ام.اس رو به افزایش است و حدود 10 تا 15 سال است که بیماری ام.اس در کشور رشد چشمگیری داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین