کد خبر: ۴۷۳۶۴۹
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
رئیس سازمان بسیح از تأسيس ٧٦٠٠ صندوق قرض‌الحسنه خبر داد

تاكتيک مشترک ابراهيم رئيسی و سردار غيب‌پرور/بسيج و آستان قدس بانک می‌زنند؟

درست يك‌ هفته بعد از اينكه ابراهيم رئيسي، توليت آستان قدس رضوي، حرف از رايزني براي تأسيس بانك قرض‌الحسنه به ميان آورد، سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، اعلام كرد اين سازمان به منظور كمك به محرومان، ایجاد صندوق‌های قرض‌‌الحسنه در سراسر کشور را با محوریت مساجد دنبال مي‌كند.
آفتاب‌‌نیوز :
سردار غيب‌پرور جامعه هدف را هم مشخص كرده است؛ ٧٦٠٠ مسجد در آغاز كار كه با اين اوصاف، به معناي آن است كه تأسيس ٧٦٠٠ تاكتيک مشترک ابراهيم رئيسی و سردار غيب‌پرور/بسيج و آستان بانک می‌زنند؟صندوق قرض‌الحسنه در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، طبق آخرين آمار موجود، حدود ٧٢ هزار مسجد در كشور وجود دارد كه قرار است تا افق ١٤٠٤، به ٩٢ هزار مسجد برسد. با اين اوصاف، شايد در بلندمدت، به همين تعداد صندوق قرض‌الحسنه در مساجد داشته باشيم. بر این اساس، تا همين‌جاي كار، ٧٦٠٠ صندوق ‌قرض‌الحسنه از تعداد شعب بزرگ‌ترين بانك دولتي ايران فراتر مي‌رود.   

بانك ملي ايران به‌عنوان بزرگ‌ترين بانك دولتي كشور، حدود ٣٣٠٠ شعبه در كشور دارد. حال اگر بخواهيم قياسي با تعداد شعب بانك‌هاي دولتي و خصوصي داشته باشيم، مجموع تعداد شعب چهار بانك اول دولتي از نظر تعداد شعب (ملي، سپه، كشاورزي و مسكن) ٨٢٤٦ شعبه و چهار بانك اول خصوصي يا خصوصي‌شده از نظر تعداد شعب (صادرات، تجارت، ملت و رفاه كارگران) ٧٦٧٢ شعبه است كه همين امر تعداد بالاي اين صندوق‌ها و ضرورت نظارت بر آنها را يادآور مي‌شود. هرچند فعاليت‌هاي صندوق‌ها و بانك‌هاي قرض‌الحسنه با هدف كمك به مردم كم‌بضاعت از گذشته‌هاي دور آغاز شده و امري مبارك در دين اسلام به‌شمار مي‌رود؛ اما سابقه فعاليت آنها نشان داده نتوانسته‌اند در فضاي اقتصادي كشور به‌خوبي عمل كنند و اغلب يا زيان‌ده بوده‌اند يا عملكردي دور از هدف اصلي را دنبال كرده‌اند و حتي در ماه‌هاي گذشته كه حرف از حقوق‌هاي نجومي به ميان آمد، وام‌هاي نجومي با بهره‌هاي اندك هم مطرح شد كه پشتوانه سپرده‌هاي قرض‌الحسنه در بانك‌ها را به دوش مي‌‌كشيد. با وجودي‌ كه از گذشته صندوق‌هاي قرض‌الحسنه در مساجد كشور رواج داشته و مورد اعتماد مردم بود؛ اما پيگيري تأسيس اين ميزان صندوق قرض‌الحسنه در مساجد، مي‌تواند منجر به شبكه‌اي‌شدن آن شود كه نظارت بر آنها را سخت مي‌كند. بنابراين توصيه كارشناسان آن است كه درحالي‌كه سازمان بسيج مستضعفين چنين امر خيرخواهانه‌اي را پيگيري مي‌كند، ثبت آنها را در دستور كار قرار دهد و مقام ناظر (بانك مركزي) هم براي نظارت حداقلي بر اين صندوق‌ها و درخواست ارائه گزارش عملكرد از آنها، برنامه‌اي مدون تنظيم كند. 

‌ تأسيس هفت هزار و ٦٠٠ صندوق قرض‌الحسنه به آشفتگي بازار پول مي‌انجامد

وحيد شقاقي‌شهري، اقتصاددان، در گفت‌وگو با «شرق» معتقد است در شرايطي كه نظام بانكي ايران شفافيت لازم را ندارد و علاوه بر آن، تاكنون گزارش عملكردي از فعاليت بانك‌ها و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه ارائه نشده است، تأسيس دوباره مؤسسات قرض‌الحسنه حتي در قالب صندوق، آن هم در اين حجم، منطقي نيست و مي‌تواند به آشفتگي بيشتر بازار پول بينجامد. به گفته او، از سال ٧٩ به اين‌سو كه بحث خصوصي‌سازي بانك‌ها مطرح شد، چندين بانك خصوصي ايجاد شدند و همراه با آن بازار غيرمتشكل پولي با توسعه مؤسسات مالي و اعتباري، صندوق‌ها و انواع و اقسام ابزارهاي پولي، شكل گرفت و حتي وزارت تعاون هم آغاز به صدور مجوز به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، حمايتي و تعاوني كرد و به‌اين‌ترتيب، اقتصاد كشور درگير پنج تا شش هزار مؤسسه، بانك و صندوق شد كه بستر را براي به‌هم‌ريختگي و آشفتگي بازار پول فراهم كرد و همين سبب شد تا اكنون دوباره به ادبيات اوايل دهه ٦٠؛ يعني ادغام، برگرديم. به گفته اين اقتصاددان، در اقتصادي كه هنوز قانون بانكداري بدون ربا و بسترها و مقدمات ساماندهي بازار پول و شفافيت بازار پول فراهم نشده، هرچقدر شاخ‌وبرگ به آنها اضافه شود، اين عدم شفافيت به اخلال بازار پول منجر مي‌شود. در اين آشفتگي، ايجاد صندوق‌هاي قرض‌الحسنه به عدم شفافيت بيشتر خواهد افزود. او با نقد فعاليت بانك‌ها و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه در كشور، مي‌گويد: نظام قرض‌الحسنه در اوايل دهه ٦٠ مطرح شد؛ طراحي سيستمي كه بتواند در اقتصاد، نابرابري و ناعدالتي‌ها را برطرف كند و با توزيع عادلانه ثروت، شكاف طبقاتي را كاهش دهد تا دهك‌هاي پايين درآمدي بتوانند از بازار پول و گردش پول آن، منتفع شوند، اما عملا شاهد بوديم كه آشفتگي بازار پول موجب شد عملا در حوزه قرض‌الحسنه شاهد به‌هم‌ريختگي بسيار بدي باشيم.

‌ هرگز نظام قرض‌الحسنه در ايران، شكل نگرفته  است

اين اقتصاددان با بيان اينكه در حوزه قرض‌الحسنه، عملا سپرده‌هاي مردم در قالب وام‌هايي با كارمزدهاي پايين به كارمندان و مديران بانك داده شده و هدف اصلي را پيگيري نكرده است، تصريح مي‌كند:‌ هرگز نظام قرض‌الحسنه در ايران، شكل نگرفته است و هرگز نظام بانكي يك گزارش عملكرد شفاف از عملكرد شبكه بانكي در حوزه مصرف سپرده‌هاي مردم در حوزه قرض‌الحسنه ارائه نداده است كه همين مسئله، عملكرد آنها را شبهه‌ناك مي‌كند. اين اقتصاددان با اشاره به اينكه هنوز نهادسازي، ساختارسازي، قوانين و مقررات مشخص و شفاف براي شكل‌گيري و توسعه قرض‌الحسنه در ايران نداريم، مي‌گويد: تا زماني‌ كه اين نهادها، ساختارها، قوانين و مقررات شفاف شكل نگرفته و تصوير روشن از آينده توسعه كمّي قرض‌الحسنه در اقتصاد ايران ارائه نشده، ورود به اين موضوع و توسعه كمّي آن مثل همان اتفاقاتي خواهد بود كه در بازار غيرمتشكل پولي در كشور رخ داد. شقاقي‌شهري در پاسخ به اينكه تأسيس بانك يا مؤسسه قرض‌الحسنه از سوي برخي نهادها نشان از توانايي آنها دارد يا خير، مي‌گويد: منبع سپرده‌گذاري آستان قدس رضوي، براي تأسيس بانك قرض‌الحسنه تا حدودي مشخص است و مي‌توان از هدايا و كمك‌هاي مردمي به‌عنوان منابع ورودي آن ياد كرد، اما ساير نهادها از جمله سازمان بسيج مستضعفين به نظر مي‌رسد چنين بنيه‌اي ندارند و به همين دليل مشخص نيست كه سرمايه اوليه و منابع ورودي و سپرده‌گيري آنها امكان عملياتي‌شدن دارد يا خير.

‌ صندوق‌هاي قرض‌الحسنه بايد ثبت رسمي شوند

كامران ندري، دبير پيشين گروه بانكداري اسلامي در پژوهشكده پولي و بانكي، هم در گفت‌وگو با «شرق» با تأكيد بر اينكه ضرورت دارد اين صندوق‌ها حتما در جايي ثبت شوند، مي‌گويد: مؤسسات مالي و اعتباري، ولو اينكه صندوق قرض‌الحسنه يا حتي تك‌شعبه‌اي‌ باشند، بايد حداقل در جايي ثبت شوند، اما اينكه چه حدي از نظارت بايد روي آنها اعمال شود، بستگي به هزينه‌فايده‌اي دارد كه مقام ناظر (بانك مركزي)‌ براي آنها در نظر مي‌گيرد.او تأكيد مي‌كند از آنجا‌يي‌كه قرار است در اين صندوق‌ها، از منابع بومي استفاده شود و امكان سوءاستفاده از اين منابع وجود دارد، حداقل نظارتي بر آنها نياز است و اين نظارت تنها با ثبت اين صندوق‌ها و ارائه گزارش عملكرد از جانب آنها، امكان‌پذير خواهد بود.

‌ نظارت بر صندوق‌هاي قرض‌الحسنه ضروري است

به گفته او، نظارت بر آنها مثل مؤسسه اعتباري بزرگ يا بانك نيست، اما به نظر مي‌رسد ثبت‌شدن آنها نزد مقام ناظر كمترين حد نظارتي است كه بايد انجام گيرد. ندري در پاسخ به اين پرسش كه تعداد بالاي اين صندوق‌‌ها منجر به آشفتگي در بازار پول مي‌شود يا نه، مي‌گويد: تعداد صندوق‌ها ملاك نيست، بلكه حجم نقدينگي و گردش مالي آنها داراي اهميت است و اكنون مشخص نيست تا چه ميزان نقدينگي قرار است در اين صندوق‌ها وارد شود. او با بيان اينكه نظام قرض‌الحسنه از اساس اقدامي مناسب براي كمك به افراد بي‌بضاعت است، مي‌گويد:‌ در صورت ثبت اين صندوق‌ها، حمايت بانك مركزي و حاكميت از صندوق‌هاي قرض‌الحسنه و رصد نتايج اين حمايت‌ها، امكان‌پذير خواهد بود. او در بيان علت مفيدبودن صندوق‌هاي قرض‌الحسنه در صورتي‌كه ثبت شوند و نظارت بر آنها انجام گيرد، تصريح مي‌كند: اينكه اين صندوق‌ها داخل مساجد ايجاد مي‌شوند و مساجد در درون محله‌ها هستند و متولي آنها در داخل مساجد با افرادي‌ كه در محلات نياز مالي دارند آشنايي دارند، مي‌توان گفت منابعي كه جمع مي‌شود مي‌تواند به دست نيازمندان برسد و چون اين افراد شناخته‌شده هستند، انگيزه براي بازپس‌ندادن منابعي كه از صندوق‌ها گرفته شده است، كم خواهد بود. ندري در پاسخ به اين پرسش كه آيا تأسيس اين تعداد صندوق‌هاي قرض‌الحسنه، مراجعه به بانك‌ها را كم نمي‌كند، مي‌گويد: دريافت تسهيلات قرض‌الحسنه از صندوق‌ها راحت‌تر از بانك‌هاست. بنابراين اين اقدام ممكن است سپرده‌هاي قرض‌الحسنه در بانك‌ها را تحت‌تأثير قرار دهد، اما نمي‌توان ميزان اين تأثير را اعلام كرد. او با بيان اينكه فعاليت قرض‌الحسنه در قالب تأمين مالي خرد مي‌گنجد، مي‌گويد: با فعاليت قرض‌الحسنه بانك‌ها (جز بانك‌هاي قرض‌الحسنه) چندان موافق نيستم، زيرا بانك‌ها مؤسساتي هستند كه از اساس براي فعاليت‌هاي خيرخواهانه ايجاد نشده‌اند و اگر مي‌خواهند چنين فعاليتي داشته باشند مي‌توانند به اين صندوق‌ها كمك كنند. عموما بانك‌هايي كه به فعاليت قرض‌الحسنه مي‌پردازند، منابع قرض‌الحسنه را براي اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه مورد استفاده قرار نمي‌دهند و اگر اين منابع را به بخشي اختصاص داده‌اند، به كارمندان خود بوده است. بنابراين فكر مي‌كنم جايگاه قرض‌الحسنه خارج از بانك‌هاست. 

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶۶
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
31
تاسیس بانک وموسسه های مالی تواین مملکت شده براحتی بازکردن بقالی ونانوایی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
اینهمه استان قدس کرامت انسان شیعه تبلیغ می کند ، یک خارجی میاد ایران از وضعیت سرویس های بهداشتی باید خجالت کشید.
هشتاد در صد موسسه های مالی اضافه و برای شکار فرصت های ارزی و ریالی رانت خوران نجومی است .
محمد حاتمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
این کار باعث بی انظباطی مالی و ناهماهنگی سیستم بانکی ما نمیشود؟ ایا این صندوق ها از سیاست بانک مرکزی حمایت میکنند یا مستقل از سیستم بانکداری کشور هستند؟
ناشناس
| - |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
بانک و موسسه؟؟!!
دارن می گن صندوق قرض الحسنه
همین چیزی که توی خیلی از مساجد و خانواده ها هست.
یه عده پول می گذارن و قرعه کشی می کنن و از پول خودشون وام می دن.
بدون سود و ضامن و هزارتا دردسر دیگه.
چرا حالا یه عده ای دلواپس شدن؟
آفتاب چرا دلواپس شده و تیتر دروغ می زنه؟
مشخصه که اینکار جیب یه سری از نجومی ها رو خالی می کنه
بصیرت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
21
هدف ازبانک زدن اگرجیب مردم رانزدن باشدخوب است لیکن باشان روحانیت سازگارنیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
دفت شود اغلب این موسسه های مالی اضافی عاقبت به شر ، مدیریت انها با حسابداران باز نشسته خبره زیادخواه مال اندوز ، که راههای فرار قانون و....تجربه دولتی شان را برای فروش به کاسبان بی دین ... عرضه می کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
1
25
روش چپاول بیشتر مردم ساده دل .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
فقط در ایران مسابقه عوام فریبی زیاد می بینی . چون برخی معلم های اخلاق شیفقه سیاست الگوی انها هستند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
1
18
ضمانت این صندوقها با کیست؟...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
با ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
21
بابا همون صندوق ها وموسسه های غیر مجاز میذاشتین، چ کاری بود اونا رو تعطیل کردن ک دوباره آقایون از ی جا دیگه صندوق باز کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
2
23
این جماعت چون رای مردم را ندارند مدام در حال دور زدن ملت و دولت هستند
سید محسن 1089
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
1
17
نوش جان ... یک لیوان آب بدهید دست برخی ها !!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
1
21
دولت روحانی بتازگی از دست اینجور صندوقها داشت راحت میشد روح این کار یک ابزار سیاسی هست آقای رییسی و غیب پرور پول زیادی دارند به قسمت قرض الحسنه بانکها انتقال بدهند موازی کاری با کار دولت یعنی کار غیر قانونی چون کار اقتصادی هست باید مجلس تصویب کند چطور خیلی از خیرین و مردم پولشان را در بخش قرضالحسنه بدون ریا ومنت در بانکها انتقال دادند چون بانک ازشخصی دریلفت تسهیلات نمیپرسد مرامت چیست خودی هستی؟ فامیلی و دوستی وغیره. بنابر این چند هزار صندوق یعنی چند هزار بانک بدون پاسخ و جوابگو مجلس باید ورود کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
1
22
اموال مردم را بالا کشیدن دوباره به روش و ترفند دیگری میخواهند بخورند امیدوارم وزیر محترم ارتش این اجازه را ندهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
اولا ارتش چیزی به نام وزارت خونه نداره و اون اسمش وزارت دفاعه نه وزارت ارتش. دوما بسیج که زیر نظر سپاهه می خواد بانک تاسیس کنه اونوقت تو از ارتش میخوای که اجازه نده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
اتفاقا در قانون ارتش صراحتا تاکید شده وزارت دفاعی بخشی از دولت است که وظیفه حمایت از ارتش را بعهده دارد و اگر در برخی دوره ها برادران بر امورات آن استیلا داشته اند اشتباهی رخ داده
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
14
حالا نوبت شما است که نزول خوری کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
با روش جدید و فریب نو
علی اکبر
|
-
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
9
2
خیلی جالبه ، نویسنده کاملا آگاهانه و عامدانه هدف و مسیر ایجاد این صندوق ها را از مردم پنهان کرده و نظر خود را بجای اصل خبر غالب کرده است درحالیکه خبر کاملا واضح است ؛ ایجاد صندوق های قرض الحسنه که از قدیم در مساجد مرسوم بوده و تمام مردم نیازمند از آن بهره می بردند، حال این سنت دوباره دارد احیا می شود تا دست چپاول بانک ها را که تمام مردم از آنها ناراضی هستند کوتاه کند و این مسئله باعث آشفتگی آنهایی شده که دستشان از جیب مردم کوتاه می شود ، تا کی مردم نیازمند باید برای دریافت وام به مشقت سختی بیفتند و بانکها چندین برابر آن را از حلقوم ملت بیرون بکشند ، چرا اینقدر آشفته شده اید ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
1
1
وزیر دفاع نه ارتش
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
12
2
اتفاقاً دادن قرض الحسنه از صفات و اعمال و سفارشات نيكوي پيامبر و امامان ما بوده ، بايد از اون دوستمون(بصيرت) پرسيد كه اين كجا با شأن روحانيت سازگار نيست ؟ حالا بزاريم يه روحاني و با همكاري بسيجي ها اين كار رو انجام بدن تا شايد بفهميم معني درست بانكداري اسلامي چيه ؟ البته اگر بعضي ها بزارن.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
2
1
وزارت جدید به اسم ارتش تاسیس شده است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
11
وقتی یک عده غیر متخصص خیال پرور فریب چند کاسب اطرافیان خود را بخورند ، ساعت ها
حرف رویایی وعوام فریبانه سرانجام کاسبان پنهان پشت مقدسات به اهداف غیر انسانی شان می رسند .
.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
13
دقت شود ابتدا قرض الحسنه همین وعده ها بود که در حال حاضر پس از رسیدن به مقاصد
زیاد خواهی در خارج کسب و کار میکنند
.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
13
دقیقا همان روش شان را که در چهار سال دوم دولت اصلاحات اجرا کردند دارند پیاده می کنند
جمع کردن پول مردم در موسسات خودشان
ایجاد نارضایتی از دولت
کم کردن مشارکت مردم
پیروزی در انتخابات مجلس بعد
ملزم کردن دولت به غنی سازی توسط مجلس بعد
تحریم
بهره برداری مالی از تحریم
پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بعد با تکیه بر رای نداد زنان هنرمندان و غیره که از دولت مستقر نا امید شده اند
بنشینید و تماشا کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
12
1
چیه آفتاب حسودیت میشه یه کسی میخواد یه کار خیر و خداپسندانه انجام بده شما حسودیت میشه ...
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
12
بابا چرا همه واسه چپاول جیب دوختن؟ موسسات غیر مجاز تبدیل شدن به مساجد و اینطوری راحت تر و دور از چشم بانک مرکزی سیستم ه پولی غیر شفاف شکل میگیرد. در ضمن موقع انتخابات این صندوق های مساجد دیدن داره. آقای روحانی با انتخاب امیر سرتیپ حاتمی درایت و آینده نگری خود را نشان داد. امیدوارم بانک مرکزی هم مجوز به اینها نده.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
13
نظر شخصی من این هست و تردیدی ندارم که پولهای این صندوقها در انتخابات آتی اثر گذار ولی بسیار مخرب خواهد بود چون دولت توان بررسی و مداخله چندانی نخواهد داشت من از سیاسیون یک پرسش دارم وقتی کسی در همپرسی انتخابات شکست میخورد به هر ترفندی شده میخواهند سر زبانها باشند ؟اول گفتند دولت در سایه ولی نشد بعد فشار سیاسی آوردند مردم اعتنایی نکردند چون حرفشان خریدار ندارد بنابر این این افراد درس سیاسی بودن را خوب پاس نکردند شما از بوش پدرو پسر و کلینتون و کسینجر تاچر ... چیزی میشنوید ؟وقتی دوران سیاسیشان تمام شد دیگر تقلای بی جهت بر ضد منافع ملی انجام نمیدهند مثل سیاسون رفتار میکنند اما تو ایران سیاسیون مثل احمدی نژاد و قالیباف و امثالهم بعید نیست در سالهای آینده جارو یا بیل بدست تو خیابان ببینیشون یا آرد و برنج رو دوش تو کوچه ها نمایش بدهند بنظرم یک جای کار اشکال اساسی دارد باید اصلاح شود
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
1
10
اتفاقا برداشت اشتباه از همین جاست. اگر کسانی که پولشان را در صندوق قرض الحسنه واریز میکنند از ابتدا قصدشان فقط برای کار خیر باشد مثل ازدواج نه کار اقتصادی و خرید و فروش زمین و ماشین و ... هیچگونه سودی را طلب نکنند اگر چنین هست شما اگر 100تومان سرمایه صندوق داشته باشید در سال پنجم ارزش 100تومان 10تومان خواهد بود چون قید زمان را محاسبه نکردید و آن طرف سودی به میزان صندوق اضافه نکردید بعد 10سال بعد صندوق خالی خواهد شد دوم اگر کسانی که سرمایه صندوق را در خرید و فروش املاک برده و سود کلانی را به جیب بزنند شما حق اعتراضی ندارید چون قرار دادی نسبت به برگشت سود به صندوق نخواهد داشت حالا فرضا هم دریافت وام برای کار خیری باشد پول را برداشت رفت باز هم خانه خرید چی دوباره بعد مدتی خانه را فروخت و پول زیادی به جیب زد رییس صندوق بیخیالش میشه.؟ تازه اشکال از اینجاست که سپرده گذاران صندوق میگویند اگر فلانی پولمان را منزل خریده و بعد سود زیادی عایدش شده ما چرا اینکار را نکنیم شما تعهد اخلاقی نسبت کارکرد پول پرداختی ندارید در حقیقت کار دولت سخت میشود که تمام سیاست گذاری پولی دولت به حاشیه میرود
امير حسين
|
United States of America
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
13
استان قدس كه سازمان غير سود دهي هست چگونه اينهمه پول دارد كه قرض بدهد؟ اگر پولي هست در استانه بايد پروژه هاي مردمي را بگردن بگيرد و انجام بدهد، خانه سازي كوچك و ارزان و يا مجاني بدهد. كه در حكومت اسلامي انسان در مقوا زندگي كن نداشته باشيم. اگر پولي هست چرا ماليات ندهد كه دولت اسلامي خرج پروژه بكند؟ اگر پولي هست باري از دولت اسلامي بردارد.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
حرکت جدیدی که آقایان شروع کرده اند در حقیقت ذولت را وارد مسائل انحرافی و مشکل آفرین است که اگر
به ثمر بنشیند و صندوق های مورد نظر آقایان تشکیل شود اگر چه در پوشش کار خیر هم میباشد اما مطمئنا با عنایت به اینکه بانک مرکزی زیر بار تشکیل موسسه و یا بانکی که
عدم نظارت دقیق بر آنها با توحه اهداف مورد نظر تاسیس موسسه و یا بانک مربوطه با توجه سوابق منفی اینگونه موسسات حتی در پوشش قرض الحسنه هم باشد نخواهد رفت و از سوی دیگر آقایان هم نظارت مورد نظر بانک مرکزی را که میتواند امکان دسترسی به گوشه ای از درآمد اقتصادی نهاد مربوطه که با توجیحات شرعی خود را ملرم به پرداحت مالیات به دولت نمیداند و در واقع این بازی جدید و شروع مرحله تازه ای است از سرشاخ شدن همفکران سیاسی آقایان با دولت و بانک مرکزی خواهد بود
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
8
مستعار:55 14 حسادت و حسودی نیست. بحث بر سر آرمانگرای افرادی هست که فکر نمیکنند که با انسان سر وکار دارند جایگاه عقل و اراده و شعور کجا هست اینکار با داده های اقتصادی در تناقض هست شما خودت مبلغ یک میلیون را تحویل صندوق بده بعد چند سال همان مبلغ را به شما عودت دهد آیا از نظر ارزش مبلغ قبلی با مبلغ جدید یکسان هست؟ آیا شما حاضرید به شعبه در ازای یک میلیون .هزار تومان یا پنج هزار تومان سود بگیرید اگر بگویید بله مغلطه هست مگر از ابتدا قصد بر دریافت سود نباشد خیلی وقتها میشنوم در فلان کشور سود 3 درصد هست پارامترهای دیگر را نمیگویند بازار عرضه و تقاضا با رشد تولید متعادل هست در این کشورها اگر قیمت نفت به 130دلار رسید و یا 60دلار فعلی باشد در تورم تاثیری ندارد همانطور که چند سال پیش در قیمت نفت اتفاق افتاد ، در موالفه های اقتصادی تا در بازار ارزش ملک و زمین و طلا و ارز بالا باشد ارزش سپرده سیر نازل دارد ولی خدمات صندوق جنبه اخلاقی دارد نه اقتصادی تمام بانکهای کشور با اهداه جایزه جهت جذب سرمایه صندوق در سه دهه ضرر ده شدند لطفا تحقیق بیشتر کنید راهش رفتن به بانک و یک سوال و جواب هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
10
اگر صادقند ابتدا با شفافیت دخل و خرج استان فدس را اعلام و بدهی مالیات های سالهای نداده را بدهند .
نظیر
|
Germany
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
8
0
قرار نیست انسان با ایمان مانند غربیها دنبال فزونی داراییهایش باشد، خداوند دستور داده است تا انسان مومن در راه خیر انفاق کند. به یقین افراد خداجوی متمول در این راه مبارک شریک خواهند شد. شاید این پروژه گام نخست بانکداری اسلامی باشد.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
2
2
بهتر است تعداد اینها کم باشد و برای آزمایش تعدادی از این شعب در مناطق محروم ایجاد شود تا کارایی آن معلوم شود و سپس گسترش یابد و همچنین معایب آن اصلاح شود.
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
7
تاسیس بانک موقت بوده واین تبلیغات انتخاباتی برای دوره سیزدهم ریاست جمهوری است.هدف رفاه حال مردم نیست بلکه رسیدن به کرسی قوه مجریه است.تاسیس بانک مانند پرداخت یارانه احمدینژاد عواقب خوبی دنبال ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
4
خوب قرض السنه به نفع جیب تاسیس کنندگان صندوق های قرض السنه است و به منظور جلب آرای مردم مناطق محروم برای جناح آنها استفاده می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
6
از حالا تبلیغات انتخابات بعدی کلید خورده
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
4
0
اگه بتونه وام قرض الحسنه بده که ممنونشم میشیم
وام های بعضی بانک ها عملا ربا هستن ولی اسمشون رو میزارن عقود اسلامی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
6
0
از داداش روحانی و داداش جهانگیری یاد گرفتن
چطور واسه اونا خوبه
چطور ربا که جنگ با خداست خوبه
کور شود آن کسی که چشم دیدن بانک اسلامی بدون ربا را را ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
7
جناب رئیسی تو رو خدا مالیات فعالیتهای اقتصادی استان قدس رو بده ۱۵ ماهه آموزش پرورش نتونسته معوقات ما رو بده من حق التدریس با ۸۰۰ هزار تومان دارم روزگار سپری میکنم ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
یه یکی از بزرگان دین سی سال فیل گزارش کذب ورشکستگی و بد هی و.... دادند .
فرمودند بااین وضع لازم نیست .
الان همین بهانه فرار مالیاتی شان است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
آستان قدس برای آبادانی کشور مالیات به دولت جمهوری اسلامی نمی دهد ولی خودش مستقیماً به مردم صدقه می دهد آیا این رویه اسلامی است؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
6
اشکال بعضی ها این است که از اقتصاد علمی چیزی نمی دانند فکر می کنند با ایجاد قرض الحسنه مشکلات اقتصادی حل می شود این صندوقها اگر گسترش پیدا کنند اوضاع مالی و پولی کشور را بهم میریزند چند سال بعد همین آقایان به این نتیجه می رسند که باید آنها را تعطیل کنند کلا این کار سیاسی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
4
از الان پیش بینی منبع هزینه های تبلیغاتی رو واسه ۱۴۰۰ انجام میدن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
2
0
من با نظر محسن موافقم چون معایب و محاسن این طرح در مقیاس کوچک را بررسی کنند گر چه علم اقتصاد 90سال پیش این تجربه را داشته و شکست خورده است اما با مستعار نظیر مخالفم چون باز علم اقتصاد برای انباشت سرمایه فکرش را کرده یکی گرفتن مالیات بر درآمد بر حسب شفاف سازی سرمایه هست دوم ارزش افزوده و....ودر آخر مالیات بر مصرف کننده یعنی اگر یک دانه سیب را از مغازه خرید کردی ارزش افزوده و مالیاتش را باید پرداخت کنی. در حقیقت زیاد به تولید کننده فشار نمی آورند بلکه از مصرف کننده بیشتر میگیرند ولی اگر غیر از این تز دیگری وجود دارد که میگوید از ثروتمند بگیریم به فقرا بدهیم این تز سوسیالیستی شکست سنگینی خورده که دلیلش این هست که بنگاهای بزرگ هم ورشکست شدند که چون بحث طولانی هست بهش نمی پردازم خیلی دوست دارم آنهای که سواد دارند کتابهای اقتصادی را بخوانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
6
مالیات نمی دهند ، مدیران استان قدس میگویند ، خودمان به فقرا کمک می کنیم و....
نقشه انها با تبلیغات سو استفاده از مقدسات و عبارت بدون ربا از سی میلیون ،
نفری ده هزار تومان ، میشود سیصد میلیارد بعد میگویند خودمان الویت فقرا را می دانیم و یا....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
3
1
اگر این صندوق یا بانک تاسیس بشه من به شخصه فقط اونجا پولمو میزارم نه جای دیگه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
مثبت اشتباهی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
3
0
استان قدس اگر وام قرض الحسنه با نرخ ٣درصد بده خوبه
در غير اينصورت اگر وارد اين بحث نشه بهتره
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
3
سردار. رییسی.اگر بیفتی تو کار صندوق و اقتصاد و بازار از کار اصلی شماها که هدایت هست باز میمانید هدایت مردم کار آسانی هست مشوق میخواهد برادر تازه بستگی دارد کدام روش اقتصادی باشد با صندوق میخواهید مشکلات را حل کنید شما اول ثابت کن آنچه از تو صندوق آرا درآمد قبول دارید تو این صندوق که حرام و حلال قاطی بود انشالاه صندوق شما چنین نباشد انشالاه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
4
دهان کجی و بی اعتنائی به بانک مرکزی است.
بهروز
|
Germany
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
3
0
آهای با انصافان(نظردهندگان) چرا در دولت قبل این ورشکستگی موسسات مالی اتفاق نیفتاد؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
2
استان قدس میتونه وام بدهد بدون هیچ بهره ای چون کسانی که نذورات خودشان را دادند به این نیت ندادند که در کار اقتصادی باشد خودم چند بار به نیت خود امام تو صندوق انداختم نه به نیت اینکه فلانی دقیقا در موقع انتخابات پول را صرف تبلیغات سیاسی برای رای کند میتواند اگر پول زیادی دارد به فقرا کمک مستقیم کند بطوری که کسی متوجه نشود در غیر اینصورت حتی برای تبلیغ به مستمندان هم باشد هیچ ارزش معنوی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
3
اگر وضعیت برعکس بود و آستان قدس از خودی ها نبود تیترهای گزارش بیست و سی از این خبر این جوری بود:
بانکداری آستان قدس با خزانه خالی !
موسساتی که سوددهی ندارند ولی توان پرداخت وام را دارند!
فرار مالیاتی با تاسیس بانک!
مالیات نمی دهند ولی وام می دهند!
وام دادن هایی که برای انتخابات آینده هزینه می شود!
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
1
کم بانکها وموسسات اعتباری مختلف دراین مملکت بی انضباط بدون مجوز وبا مجوز زده شدوبه تورم ،رکود،ازادیادنقدینگی وبی ارزشی پول دامن زده شدومراکزی برای پولشویی ،اختلاسريا،دزدی وشغلهای کاذب ومضر به حال اقتصاد کشور به وجود آمد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
4
رياكاري در حد اعلي
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
4
0
من به شخصه پولم میدهم به ریسی حتی بردارد جهت تبلیغات هم استفاده کند مشکلی ندارم چون به ایشان ایمان دارم و میدانم که از آن سو استفاده نمیکند کسی که از تتلو کمک گرفت نشان دهنده سادگی ایشان است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
1
همه کار را با زور و اجبار میشه انجام داد مثلا از فردا به بانکها با فشار که هیچ سودی به سپرده گذار نمیدهیم فکر کن چه میشه بعد انقلاب یادم هست دولت وقت آن موقع پول دو میلیون خیلی زیاد بود به آنها گفتند پولتان را نمیدهیم باید کار اقتصادی بکنید که بعدا بحث امنیت سرمایه گذاری پیش آمد بنظرم آزموده را آزمودن خطاست
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
5
بانک میزنن برای خودشان و خودی هایشان
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
1
0
با آن بخش حرف کارشناس مخالفم که به کارمندان بانکها پول از منابع مردم با بهره پایین داده البته که باید اینطوری باشد چون کارمند بانک وقتی از اولین امکانات رفاهی خانه و ماشین برخوردار نباشد امنیت صندوق در مخاطره هست اینجا بحث اخلاق نیست مثل قاضی که باید حقوق بالا بگیرد که مشکلی پیش نیاید کاملا حرفشان را نمیپذیرم مگر پزشک خودش بیمار باشد بیمار دیگر را قادر هست درمان کند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
2
من خودم وقتی راضی نیستم پولم را افرادی بردارند و برای خودشان امکانات رفاهی خونه و ماشین و ییلاق و قشلاق دارند و پول این وامها را 30سال خرد خرد میدهند چرا خودم اینکار را نکنم اگر پول داشتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
4
پشت اين حركت يك ......
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
1
زور دارند هر كاري مي توانند بكنند مجوز را خواهند گرفت
سیدهادی علوی تفتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
سلام..خدا قوت..

صندوق قرض الحسنه ها باید در ایران مستقل باشند و هیچ دخالتی از بیرون صندوق و بانکها نداشته باشد. و بطور اسان و بدون سنگ اندازی و سخت گیری به مردم نیازمند و طبقه پائین جامعه وام بدهد تا بتوانند خانواده ها سر و سامانی به فرزندانشان بدهند.(ازدواج"اشتغال"مسکن"هزینه های زندگی) ......................
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین