کد خبر: ۴۷۴۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
بلومبرگ به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد

تدوین راهبرد جدید آمریکا درباره برجام/۳ محور اصلی طرح/فرانسه: حمایت نمی‌کنیم

شبکه بلومبرگ در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد: دولت آمریکا یک راهبرد جدید در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تدوین کرده که منتظر تایید رئیس‌جمهور این کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :
شبکه خبری بلومبرگ در گزارش خود با عنوان «هنر مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای با ایران» آورده است: از زمانی که دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا را به دست گرفت، متحدان اروپایی‌اش نگران بودند که وی به وعده انتخاباتی‌اش عمل و آمریک رل از توافق هسته‌ای با ایران خارج کند اما مشاوران امنیت ملی ترامپ نظر دیگری دارند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، مقامات آمریکایی مدعی‌ شدند که یک راهبرد جدید در خصوص توافق هسته‌ای تدوین شده که منتظر تایید رئیس‌جمهور است. این طرح به جای نابود کردن توافق هسته‌ای، آن را تقویت می‌کند.

تدوین راهبرد جدید آمریکا درباره برجام/۳ محور اصلی طرح/فرانسه: حمایت نمی‌کنیم

این طرح به طور خلاصه شامل سه محور معافیت تحریمی، عدم تایید پایبندی ایران و ترمیم توافق است که بنا به گزارش بلومبرگ، جایی میان نابود کردن توافق و حفظ توافق قرار دارد.

دونالد ترامپ باید روز ۱۴ سپتامبر (برابر با ۲۳ شهریورماه) طبق توافق هسته‌ای تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران را لغو کند. کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۵ قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن، رئیس‌جمهور باید هر ۱۲۰ روز یک بار درباره صدور معافیت‌های تحریمی علیه ایران تصمیم‌گیری کند. ترامپ یک بار در ماه می این فعالیت را صادر کرد و انتظار می‌رود که بار دیگر این کار را انجام دهد.

به گزارش بلومبرگ، انتظار می‌رود که ترامپ نگرانی‌های دولت در خصوص توافق هسته‌ای را که سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد، مشخص کند. به گفته مقامات آمریکایی این توافق سه نقص عمدده دارد که شامل موقت بودن توافق هسته‌ای و منقضی شدن آن بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰، عدم حل مسائل مربوط به برنامه موشکی ایران و به علاوه ضعیف بودن بندهای مربوط به بازرسی از سایت‌های نظامی ایران می‌شود.

قانونی که از وزیر امور خارجه می‌خواهد پایبندی ایران را تایید کند، انعطاف زیادی دارد. همان‌طور که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هفته گذشته گفت، ترامپ می‌تواند هر زمان که تصور کرد این توافق منافع ملی آمریکا را حتی در صورتی که ایران به متن توافق پایبند باشد، تامین نمی‌کند، پایبندی ایران را مورد تایید قرار ندهد. مقامات آمریکایی گفته‌اند که ترامپ قصد دارد اعلام کند که ایران به دلیل ادامه آزمایش‌های موشکی بالستیکش به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است.

چنین اقدامی از سوی دولت ترامپ به نابودی توافق هسته‌ای منجر نمی‌شود. در ازاء سرنوشت توافق را به دست کنگره می‌سپارد که می‌تواند به وضع مجدد تحریم‌هایی که انتظار می‌رود ترامپ در هفته جاری لغو کنند، رای دهد. ترامپ موظف است تا ۱۵ اکتبر گزارش مربوط به تایید پایبندی ایران را به کنگره ارائه دهد.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود با اشاره به آغاز برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آینده در نیویورک آمده است: انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور ترامپ از این فرصت برای متقاعد کردن همتایان اروپایی خود شامل انگلیس، فرانسه وآلمان برای حمایت از مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای استفاده کند.

وی تا حدودی یک اهرم فشار برای اروپایی‌هایی که از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند، دارد. اروپایی‌هایی که بانک‌ها و شرکت‌هایشان در بخش انرژی با ایران پس از لغو تحریم‌ها قرارداد دارند یا در صف انعقاد قرارداد هستند.

اگر کنگره به وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران رای دهد، سرمایه‌گذاران اروپایی باید میان تجارت با آمریکا و تجارت با ایران یکی را انتخاب کنند.

تا کنون انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها آماده شنیدن ایده مذاکره مجدد بوده‌اند. دو دیپلمات آمریکایی گفته‌اند که همتایانشان از فرانسه و انگلیس به آنها نشان داده‌اند که آماده برای اعمال فشار بر ایران برای رسیدگی به نقاط ضعف توافق هسته‌ای هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه چند روز پیش گفت: امانوئل ماکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) روز ۲۹ اوت گفته است که توافق هسته‌ای با ایران را می‌توان با همکاری‌هایی برای دوران پس از سال ۲۰۲۵ و با همکاری ضروری در خصوص موشک‌های بالستیک تکمیل کرد.

هم‌چنین جرارد آرود، سفیر فرانسه در آمریکا روز جمعه به گزارش این رسانه آمریکایی (بلومبرگ) که مدعی شده پاریس و لندن از مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند، واکنش نشان داد. 

آرود گفته است: فرانسه از هیچ‌گونه بازگشایی (پرونده) برجام حمایت نمی‌کند. این توافق به همین شکلی که هست اجرا شود.

وی با بیان این‌که هر گونه رفتار با برجام باید بر اساس ویژگی‌های خود این توافق صورت گیرد، گفت: گفت‌وگو درباره سایر جنبه‌های سیاست خارجی ایران، خارج از برجام امکان‌پذیر است.

به گزارش ایسنا، هر چند آنچه ترامپ انجام می‌دهد، قابل پیش‌بینی نیست،‌ اما اگر وی این راهبرد را رد کند، اولین بارش نخواهد بود چرا که پیش از این نیز چنین کرده است.

سفیر فرانسه در آمریکا: از مذاکره مجدد درباره برجام حمایت نمی‌کنیم

سفیر فرانسه در آمریکا در واکنش به گزارش شبکه بلومبرگ تاکید کرد: پاریس از هیچ‌گونه مذاکره مجدد درباره برجام حمایت نمی‌کند و این توافق باید همان‌گونه که هست، اجرا شود.

به گزارش ایسنا، جرارد آرود سفیر فرانسه در آمریکا در واکنش به این گزارش ادعایی با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: پاریس از هیچ‌گونه مذاکره مجدد درباره برجام که باید به همین‌گونه که هست، اجرا شود حمایت نمی‌کند.

وی در پیامی دیگر تاکید کرد که هر گونه رفتار با توافق هسته‌ای باید بر اساس ویژگی‌های آن انجام گیرد و توافق باید به طور کامل از سوی تمام طرف‌ها به همان شکلی که هست، اجرا شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین