کد خبر: ۴۷۴۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰

لس آنجلس تایمز: استدلال‌های آمریکا علیه توافق هسته‌ای متقاعدکننده نیست

یک روزنامه آمریکایی با بررسی اظهارات اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره برجام نوشت: استدلال نیکی هیلی برای از بین بردن توافق هسته‌ای نسخه دیگری از ادعای همیشگی دونالد ترامپ مبنی بر نقض روح توافق از سوی ایران است که نتیجه‌ای جز انزوای آمریکا در پی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، روزنامه لس‌آنجلس تایمز در سر مقاله خود با عنوان "حمله ظریف اما غیر متقاعدکننده به توافق هسته‌ای با ایران" نوشت: دونالد ترامپ، سال گذشته در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش توافق بین‌المللی هسته‌ای که در سال 2015 میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد را به باد انتقاد گرفت، آن را بدترین توافق مذاکره در طول تاریخ خواند و گفت که پس از به قدرت رسیدن توافق را پاره خواهد کرد.

وی پس از پیروزی در انتخابات برای مدتی آرام شد و حتی دوبار در گزارش به کنگره تایید کرد که ایران کاملا به توافق پایبند است. اما اکنون، ترامپ اعلام کرده است که امکان دارد در نوبت بعدی، یعنی اواسط ماه اکتبر که فرصت 90 روزه‌اش برای ارائه دوباره گزارش پایبندی ایران به کنگره آمریکا چنین تاییدی را ارائه نکند.

استدلال طولانی مدت ترامپ علیه توافق این است که ایران به روح توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند، اما این استدلال برای از بین بردن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اساسا غیر قابل قبول است. وی تا کنون با یک دلیل معقول مشخص نکرده است که روح توافق چیست یا موردی برای اثبات این ادعای مبهمش ارائه نداده است.

انتقاد ضعیف ترامپ این امیدواری را ایجاد کرد که مشاوران سیاست خارجی عاقل‌تر وی، بار دیگر رئیس‌جمهور را از لبه پرتگاه بازگردانند، اما این امیدواری زمانی که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هفته گذشته در یک سخنرانی استدلال‌هایی به ظاهر منطقی اما غیر متقاعدکننده برای نابود کردن توافق هسته‌ای مطرح کرد، از بین رفت.

هیلی در سخنرانی‌اش در اندیشکده امریکن اینترپرایز، ایران را به نقض توافق متهم کرد و به این مساله اشاره داشت که ایران از محدوده تعیین شده در توافق برای ذخیره آب سنگین فراتر رفته است، اتفاقی کوچک که اصلاح هم شد. اما واقعیت این است که انتقادات وی بیشتر یک نسخه پیشرفته از تکیه کلام همیشگی ترامپ درباره نقض روح برجام از سوی ایران بود.

وی در ادامه برای توجیه استدلال‌های خود علیه توافق هسته‌ای مبنی بر اینکه ایران به حقوق بین‌الملل احترام می‌گذارد یا اینکه می‌توان اعتماد کرد که این کشور به تعهداتش عمل می‌کند؟ به ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 اشاره کرد و گفت که بی‌قانونی‌های ایران ادامه دارد. وی مدعی شد که ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که در تائید توافق هسته‌ای تصویب شد، نقض کرده است، چرا که این قطعنامه از ایران می‌خواهد فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، انجام ندهد.

اما حتی این استدلال هم نکته اصلی را نادیده می‌گیرد. به عنوان مثال، موضوع موشک‌های بالستیک در قطعنامه سازمان ملل حتی در توافق هسته‌ای مورد بحث قرار نگرفته است. علاوه بر این قطعنامه از نظر قانونی الزام‌آور نیست و همچنین کنگره تحریم‌هایی را نیز علیه ایران برای برنامه موشکی بالستیک این کشور وضع کرده است. احمقانه است که از این فعالیت ایران به عنوان بهانه‌ای برای از بین بردن توافق که به نفع آمریکا و متحدانش است، استفاده کرد. چنین کاری به آمریکا آسیب می‌زند و آن را از متحدانش جدا می‌کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه این یادداشت به بهانه‌های دیگر نیکی هیلی در سخنان هفته گذشته‌اش علیه ایران پرداخت که گفته بود دولت ایران به طور کلی رویکردی خصمانه علیه آمریکا دارد و مدعی شد که ایران از گروه‌های تروریستی حمایت مالی می‌کند و حقوق بشر شهروندانش را نقش می‌کند.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، این موضوعات اگرچه مهم است، هیچ‌کدام به این سوال پاسخ نمی‌دهد که توافق هسته‌ای برای جهان مفید است و باید حفظ شود؟

اما توافق هسته‌ای با محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، ارزشمندی خود را نشان داده است و تا زمانی که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند، دیدگاه ما همین است. دیدگاه رئیس‌جمهور نیز باید همین باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین