کد خبر: ۴۷۴۳۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
پس از شرکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در قزاقستان

رییس‌جمهور به تهران بازگشت/روحانی در قزاقستان با سران کدام کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد؟

رییس جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی همتای قزاقستانی خود برای شرکت در نخستین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در زمینه علم و فناوری به آستانه سفر کرده بود، دقایقی پیش به تهران بازگشت.
آفتاب‌‌نیوز :
 «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری و «علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل، از حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد استقبال کردند.

رییس جمهوری کشورمان در سفر دو روزه به آستانه در نشست سران سازمان همکاری اسلامی سخنرانی کرد.

وی همچنین با همتایان خود در ترکیه، قزاقستان، ونزوئلا، ازبکستان و جمهوری آذربایجان دیدار و درباره تحولات منطقه ای و گسترش روابط اقتصادی گفت وگو کرد.

**در دیدار رییس جمهوری ترکیه

رییس جمهوری کشورمان هنگام دیدار با رئیس جمهوری ترکیه در آستانه گفت: توقف سریع خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا و رسیدگی فوری به وضعیت آسیب دیدگان و پناهندگان باید هدف جمعی سران کشورهای اسلامی باشد.

روحانی تاکید کرد باید در روابط ایران و ترکیه بویژه در حوزه اقتصادی با توجه به توانمندی های دو کشور، یک جهش ایجاد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با سفر آتی رییس جمهوری ترکیه به کشورمان و تشکیل شورایعالی همکاری راهبردی 2کشور، شاهد تحرک بیشتر در روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای باشیم.

روحانی گفت: ایران و ترکیه 2 کشور بزرگ و تاثیرگذار در مسائل منطقه هستند و همکاری های گسترده آنان در عرصه های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه بسیار موثر بوده است. امیدوارم همکاری های ایران و ترکیه در کنار روسیه برای ایجاد ثبات و امنیت در سوریه نیز هر چه سریعتر به نتیجه نهایی برسد.

همچنین رئیسان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، تاکید کردند اراده 2کشور بر توسعه و تعمیق همکاری های مشترک در همه بخش هاست و در مسیر این روابط هیچ مانعی وجود ندارد.

**در دیدار رییس جمهوری ونزوئلا

رئیس جمهوری در دیدار همتای ونزوئلایی خود تداوم رایزنی میان کشورهای صادرکننده نفت را ضروری دانست و گفت: تلاش های اعضای اوپک و غیراوپک بویژه ونزوئلا برای کاهش تولید، پایداری و تعادل بهای نفت دستاوردهای مثبتی داشته که تداوم این تلاش ها ضروری است.

روحانی با مهم خواندن وحدت و توسعه همکاری میان کشورهای مستقل به تلاش های آمریکا برای تفرقه افکنی و مداخله در امور داخلی کشورها اشاره و اضافه کرد: تردیدی نداریم شیوه های جدید دولت آمریکا برای بلندمدت نمی تواند تداوم یابد.

رییس جمهوری همچنین به معضل تروریسم در عرصه جهانی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه کشورهای در حال مبارزه با تروریسم در منطقه، دستاوردهای ارزنده ای داشته اند؛ به طوری که اکنون شرایط برای تروریست ها در عراق و سوریه بسیار وخیم است و با شکست تروریست ها در منطقه نیز زمینه دخالت های خارجی محدود می شود.

روحانی، روابط ایران و ونزوئلا را رو به توسعه خواند و یادآوری کرد: تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی 2کشور، گامی مهم برای تقویت همکاری های مشترک است.

**در دیدار رییس جمهوری ازبکستان

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای ازبکستانی خود گفت: ایران می تواند نزدیک ترین مسیر دستیابی بازرگانان ازبکستان به خلیج فارس و آب های آزاد باشد.

روحانی با استقبال از توسعه روابط تهران – تاشکند در همه عرصه ها بویژه تجاری و اقتصادی تصریح کرد در مسیر توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با ازبکستان به عنوان یک کشور دوست هیچ مانعی وجود ندارد.

رییس جمهوری به ظرفیت های گسترده ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری ها اشاره و اضافه کرد: ما از حضور و فعالیت کارآفرینان و سرمایه گذاران ازبکستانی در ایران و متقابلا از حضور سرمایه گذاران ایرانی در ازبکستان استقبال می کنیم.

وی به شکست های پی در پی تروریست ها در عراق و سوریه در ماه های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: امروز افراطی گری و تروریسم کل منطقه را تهدید می کند و ما برای همکاری با کشورهای آسیای مرکزی در مبارزه با تروریسم آماده ایم.

**در دیدار رییس جمهوری قزاقستان

رییسان جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در دیدار با یکدیگر بر اراده جدی 2کشور برای توسعه همه جانبه روابط و همکاری ها بویژه در عرصه های اقتصادی، ترانزیت و انرژی و نیز تلاش مشترک برای بهبود وضعیت بازار نفت تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در زمینه علم و فناوری نوزدهم شهریورماه با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران و سران کشورهای عضو این سازمان در آستانه پایتخت قزاقستان گشایش یافت.

سازمان همکاری اسلامی (او.آی.سی- OIC)* دومین سازمان بین‌المللی بین دولتی پس از سازمان ملل متحد و صدای جمعی جهان اسلام و تضمینی برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در زمینه ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است. 

نام این سازمان از زمان تاسیس در سال 1969 میلادی تا سال 2011، سازمان کنفرانس اسلامی بود اما در سی و هشتمین نشست شورای وزیران امورخارجه این سازمان در آستانه قزاقستان (بیست و هشتم تا سی ام ژوئن 2011)، به سازمان همکاری اسلامی تغییر یافت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
ونزوئلا يك كشور مسلمان از كي و چه زمان شايد از زمان محمود احمدي نژاد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین