کد خبر: ۴۷۴۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

برگزیدگان جشن انیمیشن ایران معرفی شدند

دبیر نهمین جشن مستقل انیمشین ایران در اختتامیه این جشن با تأکید بر این که رکود و بیکاری مهم‌ترین مشکل انیمشین ایران است، از مسئولین این حوزه تقاضا کرد تا راهکاری عملی برای حل این معضل پیدا کنند.
آفتاب‌‌نیوز : نهمین جشن مستقل سینمای انیمیشن ایران با نکوداشت مهین جواهریان و یادبود زنده‌یاد وحید نصیریان و با حضور فعالان و هنرمندان حوزه ی انیمیشن دوشنبه (۲۰ شهریور) در تالار ایوان شمس به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی صفورا، دبیر نهمین جشن مستقل انیمیشن ایران با تأکید بر این که رکود و بیکاری مهم‌ترین مشکل انیمیشن ایران است، گفت: یکی از پیام‌هایی که در این جشن می‌خواهیم بگوییم تنگناهایی است که برای جامعه انیمیشن به وجود آمده است. رکود و بیکاری باعث شده نشاط و امید از چهره متبسم انیمیشن برود. این دغدغه مهم نیازمند راهکار عملی از طرف مدیران است.

وی ادامه داد: قطعا وظیفه هر مدیری تلاش برای بر طرف کردن مشکلات آن حوزه است. از مدیر مرکز صبای صدا و سیما تقاضامندیم جهت فعال کردن تولید در آن مرکز دلسوزانه گام برداشته و رونق را به این عرصه بازگردانند. در این راستا از دیگر موسسات مثل حوزه هنری، موسسه فرهنگی اوج، کانون پرورش فکری و سایر نهادهای مربوطه چنین درخواستی را داشته و توجه آنها را به مشکلات این حوزه جلب می‌نماییم.

دبیر جشن انیمیشن افزود: از مرکز گسترش سینمای تجربی که به شکل کمی و کیفی به گسترش تولید انیمیشن و در پی ایجاد شرایط بهتر این حوزه است تشکر می‌کنم. این حوزه ظرفیت صنعتی شدن و سود آوری بیشتری نسبت دیگر حوزه های هنری دارد زیرا که در این حوزه تربیت نیروی متخصص را پشت سر گذاشته و تنها نیازمند حمایت همه جانبه است.

در ادامه مراسم کلیپی برای یادبود وحید نصیریان که در آن محمدعلی صفورا، بهرام عظیمی، کیارش زندی، سعادت رحیم زاده، محسن امیر یوسفی و افسانه جابری و امیر سحرخیز صحبت کردند، پخش شد. سپس از بهرام عظیمی، گلپایگانی، امیر سحرخیز، امیر یوسفی و خانواده ی وحید نصیریان دعوت شد تا به روی سن بیایند و لوح تقدیری به خانواده مرحوم نصیریان تقدیم شد.

افسانه جابری، همسر وحید نصیریان با حضور در جایگاه با بیان این که از همه دوستانی که تلاش می‌کنند یاد نصیریان باشند و هنرش را زنده نگه دارند، تشکر می‌کنم، گفت: ای کاش در زمان حیات هنرمندان بزرگ ارج بیشتری برای آنها بگذارند زیرا این‌ها سرمایه ملی اند و برای مملکتشان هستند و بنا بر این باید حفظ و حراست شوند؛ هم خودشان و هم آثارشان.

وی ادامه داد: خواسته ما این است که آثار وحید نصیریان به نحو درستی ارائه شود و جوانانی که تازه وارد این حوزه شده اند مثل نصیریان نباشند و به آنها امکانات و ارزش بیشتری داده شود تا استعدادهای آنها خاموش نشود.

این مراسم در حالی برگزار شد که بر روی یکی از صندلی های سالن عکس وحید نصیریان همراه با دسته گلی گذاشته شده بود.

در ادامه مراسم قطعات موسیقی بی‌کلامی توسط گروهی از نوازندگان اجرا شد.

سپس کلیپی برای بزرگداشت مهین جواهریان پخش شد. مهین جواهریان در این کلیپ گفت که در حال انجام کارها و مراحل پایانی انیمیشینی به نام کاکل زری است که به زودی به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: مساله من انیمیشن ایران و بچه هایی است که برای ایران کار می‌کنند. میخواهیم از کشورهای دیگر سفارش قبول کنیم و در ایران آن را انجام دهیم.

در ادامه برای تقدیر از مهین جواهریان، اکبر عابدی، علیمرادی، صارمی، توکلیان، محمد علی صفورا، رانبخش صادقی، علی اکبر صادقی به روی سن آمدند و لوح تقدیر و تندیس نهمین جشن مستقل سینمای انیمشین را در حالی که حضار به احترام او ایستاده تشویقش می‌کردند، به او تقدیم کردند.

مهین جواهریان گفت: اکنون بسیار احساس خوشبختی می‌کنم. در حال حاضر خودم را در جمع خانواده‌ام می بینم و ای کاش لیاقت این موقعیت را داشته باشم. حرف هایتان بسیار برایم ارزشمند بود. جامعه انیمیشن دوست داشتنی است زیرا بچه ها در این حوزه سخت کار می‌کنند و ساعت ها مطالعه و زحمت می‌کشند. این کار باعث شده روحشان شیشه ای شود و زلال باشند.

وی افزود: از هیجان پاهایم به لرزه افتاده است و دهانم خشک شده است. از همه شرایط و عواملی که باعث شده چیزی یاد بگیرم تشکر می کنم و دست اساتید این حرفه را می‌بوسم.

این کارگردان انیمیشن با تاکید بر این که این جامعه یک مشکل دارد و آن هم دغدغه معیشت است، بیان کرد: فعالان انیمیشن زندگی راحتی ندارند. امیدوارم با اتفاقات جدیدی که قرار است رخ دهد، مثل گرفتن سفارشات از دیگر کشورها، این موضوع بهبود پیدا کند و بچه های ما شاغل شوند و بازار انیمیشن گرم و پررونق شود.

جواهریان با اشاره به این که هفته پیش با کشورهای خارجی دو قرارداد بسته شده، گفت: از مدیر سینمایی کانون تشکر می‌کنم زیرا در سال گذشته او ۳۰ قرارداد بست و بچه‌ها دعوت به کار شدند و به آنها فرصت تجربه داده شد. از مرکز گسترش هم تشکر می کنم زیرا آثار زیادی در این مرکز ساخته شد. همچنین از مرکز صبا برای ارتقای تولیدات خود و اهمیت دادن به این امر تشکر می‌کنم. خوشحالم که عرصه انیمیشن فعال شده و سطح دانشکده ها بالاتر رفته است و پایان‌نامه‌ها حرفه‌ای‌تر شده اند. من خوشحالم که اتفاقات خوبی در جامعه انیمیشن می‌افتد.

سپس از تندیس نهمین جشن مستقل انیمیشن ایران به نام "جام انیمشین شهر سوخته" رونمایی شد و به وصورت ویژه به مهین جواهریان تعلق گرفت.

در ادامه یکی از انیمیشن های جواهریان به نام بارون میاد جر جر پخش شد که البته پخش آن با مقداری تاخیر و بی نظمی همراه بود.

سپس در ادامه با حضور هیأت انتخاب و سپس هیئت داوران نهمین جشن انیمیشن ایران جوایز این دوره به برگزیدگان اهدا شد.

از دیگر اتفاقات ویژه در این دوره ی جشنواره نام گذاری هر یک بخش های جوایز به نام یکی از هنرمندان این حوزه بود. بهترین سبک بصری به نام نفیسه ریاحی، بهترین متحرک‌سازی به نام مرحوم پرویز نادری، بهترین فیلم نامه بهنام مرحوم مهدی سماکار، بهترین کارگدانی به نام مرحوم وجیه الله فردی مقدم، بهترین فیلم کوتاه انیمشین به نام مرحوم اسفندیار احمدیه و بهترین فیلم بلند انیمیشین به نام مرحوم وحید نصیریان نام‌گذاری شده بود.

هاجر مهرانی بعد از دریافت جایزه خود در بخش بهترین کارگردانی گفت: در جشن خانه سینما در سال گذشته همه از حال بد انیمیشن گفقتند و ما در این یک سال بسیار تلاش کردیم  و امیدوارم هم دل شویم و باهم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

علی نوری اسکویی بعد از دریافت جایزه خود در بخش بهتریم فیلم بلند انیمشین بیان کرد: بسیار لذت بخش است که این جایزه به اسم وحید نصیریان است و حس میکنم خودش هم اینجاست. این با ارزش ترین جایزه است که این فیلم گرفته است. متشکرم وحید.

برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشن به شرح زیر است:

لوح سپاس و تندیس در بخش بهترین موسیقی به جهت اثر خلاقانه به میلاد موحدی برای جمشید مرثیه‌ای بر یک اسطوره اهدا شد.

دیپلم‌ افتخار به خاطر اثر خلاقانه در بخش بهترین صداگذاری به فرشید جلیلی برای فهرست مقدس تعلق گرفت.

لوح سپاس و تندیس در بخش بهترین صداگذاری به ارش قاسمی برای اثر رهایی از بهشت اهدا شد.

دیپلم افتخار که به نام نفیسه ریاحی نامگذاری شده بود در بخش بهترین سبک بصری به شیوا صادق اسدی برای اثر یال و کوپال اهدا شد.

لوح سپاس و تندیس در بخش بهترین سبک بصری به معین صمدی و فراز شانیار برای اثر جمشید مرثیه‌ای برای یک اسطوره تعلق گرفت.

دیپلم افتخار در بخش بهترین متحرک‌سازی به احسان انصاری و اشکان نعیمی برای اثر روبی و جوجه‌ها اهدا شد.

لوح سپاس و تندیس در بخش بهترین متحرک‌سازی به آرش احسان و ابوالفصل برومندی برای اثر رهایی از بهشت تعلق گرفت.

لوح سپاس و تندیس در بخش بهترین فیلمنامه به محمدرضا عابدی برای اثر پیشخدمت اهدا شد.

دیپلم افتخار در بخش بهترین کارگردانی به هاجر مهرانی برای اثر داش آکل تعلق گرفت.

لوح سپاس و تندیس در بخش بهترین کارگردانی به فرنوش عابدی برای اثر پیشخدمت اهدا شد.

لوح سپاس و تندیس در بخش بهترین فیلم کوتاه انیمیشن به معین صمدی برای اثر جمشید مرثیه‌ای برای یک اسطوره اهدا شد.

لوح سپاس و تندیس در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن به علی نوری اسکویی برای اثر رهایی از بهشت تعلق گرفت.

ابوالفضل رازانی، عبدالله علیمراد، احمد عربانی، مجید شاکری، مهدی خرمیان، ناهید صمدی امین، کیارش زندی، حسین ضیایی، بهزاد فراهت هیات داوران نهمین جشن مستقل سینمای انیمشین مستقل بودند.

سعیده ذاکری، علی احمدی، امیر حسن ندایی، سعادت رحیم زاده، امیر مهران، بهنام دلداده، علیرضا کاویان راد، امیر مسعود علمداری، اشکان رهگذر، سعید زارع، مهدی آقاجانی هیئت انتخاب نهمین جشن مستقل انیمیشن ایران بودند.

در این جشن هنرمندان و مسئولانی چون منوچهر شاهسواری، بهرام عظیمی، سعیده ذاکری، علی احمدی، سعادت رحیم زاده، امیر مهران، بهنام دلداده، علیرضا کاویان راد، امیر مسعود علمداری، سعید زارع، مهدی آقاجانی، عبدالله علیمراد، احمد عربانی، مجید شاکری، مهدی خرمیان، ناهید صمدی امین، کیارش زندی، حسین ضیایی، بهزاد فراهت، آرش قاسمی و... حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین