کد خبر: ۴۷۴۸۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹

خطر شیوع «ام اس» در خراسان شمالی

رئیس انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی گفت: طی سال جاری 19 بیمار به تعداد بیماران مبتلا به ام اس این استان افزوده شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سهیلا پیدا افزود: بیماری ‌ام.اس (مولیتپل اسکلروزیس) یکی از شایع‌ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است و در اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می‌شود البته میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را احاطه می‌کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش بسیار مهمی دارد. 

وی ادامه داد: در حالت طبیعی با وجود این غلاف، امواج عصبی به سرعت منتقل شده و موجب توانایی بدن در ایجاد حرکات هماهنگ و موزون می‌شود اما در بیماری ‌ام.اس این غلاف عصبی به تدریج تخریب می‌شود و بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی‌شود و علایم مختلف بیماری‌ام.اس ظاهر می‌شود. 

پیدا اظهار کرد: علایم بیماری ‌ام.اس، بسته به اینکه چه منطقه‌ای از سیستم اعصاب مرکزی گرفتار شده باشد، بسیار متغیر هستند و این علایم حتی در یک فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می‌کند، اختلالات بینایی شامل تاری دید، دو بینی، حرکات غیرارادی و سریع چشم و به ندرت از دست دادن کامل بینایی، اختلالات تعادل شامل لرزش، عدم تعادل در راه رفتن، سرگیجه، ضعف و کرختی اندام ها، اختلال در حرکات موزون، سفتی عضلات، اختلالات حسی شامل گزگز، سوزش، بی حسی و درد است. 

وی تصریح کرد: از دیگر علایم این بیماری اختلال تکلم، تغییر حالت تکلم، کشیدن کلمات و اختلال بلع و خستگی  است.

پیدا با اشاره به اینکه تعداد بیماران مبتلا به ام اس در این بیمارستان 331 نفر است، گفت: از این تعداد 251 نفر خانم و مابقی آقا هستند. در حال حاضر یکی از مهمترین مشکل بیماران این انجمن، موضوع اشتغال آن هاست به خصوص افرادی که در سن های پایین تر قرار دارند.
منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین