کد خبر: ۴۷۵۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی وزارت علوم:

در ایران فقط دانشگاه پروسه جامعه‌پذیری را انجام می‌­دهد

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های علمی فرهنگی دانشگاهی با موضوع «مصرف فرهنگی در دانشگاه: بحثی انتقادی درباره داده‌های موجود» به همت دفتر نیازسنجی و مطالعات فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران در پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر رضا صمیم، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نحوه تشکیل جوامع مدرن و حاکمیت مناسبات بازار در این جوامع اشاره کرد و گفت: پیش از تشکیل جوامع مدرن، مناسبات اجتماعی و اقتصادی تفکیک شده بودند و ساختارها و چارچوب­ها به صورت جدا از هم و جزیره‌­ای عمل می­‌کردند؛ ولی جامعه مدرن جامعه‌­ای است که در آن منطق بازار بر همه مناسبات جاری می­‌شود.

وی با تاکید بر دو کنش مهم بازار یعنی تولید و مصرف، گسترش منطق بازار را موجب تولید کالا از هر چیزی که داخل چرخه تولید و مصرف قرار گیرد، دانست و افزود: تا قبل از استقرار منطق مناسبات جدید تنها چیزهایی در این چرخه قرار می‌گرفتند که خاصیت رفع نیاز داشتند؛ اما در دوره جدید، با قرار گرفتن هر امری در این چرخه آن امر به کالا تبدیل می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مصرف کالاهای فرهنگی مانند کتاب و موسیقی را در این چرخه موجب جایابی و هویت جدید برای افراد جامعه برشمرد.

عدم نمایش شکاف بین دو جایگاه طبقاتی و منزلتی از نقدهای وارد بر پژوهش‌­های مصرف فرهنگی در ایران

صمیم یکی از نقدهای وارد بر پژوهش‌­های مصرف فرهنگی در ایران را عدم نمایش شکاف بین جایگاه طبقاتی و جایگاه منزلتی دانست و در ادامه گفت: عملاً پژوهش‌­های این حوزه متمرکز بر میزان مصرف هستند. چه میزان کتاب می­‌خوانند، چقدر موسیقی گوش می­‌دهند. فقط میزان «چقدر» را بررسی می­‌کنند و به کیفیت کالای فرهنگی توجهی نمی‌­شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه به راحتی نمی­‌توان به این پرسش که آیا جامعه ایرانی جامعه جدید و مدرنی است یا یک جامعه سنتی و یا تلفیقی از این دو است، پاسخ گفت، اظهار کرد:  ما یک جامعه به صورت کاملاً مدرن نیستیم. در عرصه‌­هایی مانند عرصه سیاسی که مناسبات اقتصادی بر آن حاکم نیست، مصرف بی‌­اهمیت است؛ ولی در جاهایی که منطق جامعه جدید مستقر شده، مصرف کردن مهم است و افراد عطش منزلت دارند و به دنبال کسب منزلت هستند. دانشگاه تنها جایی در ایران است که نمونه جامعه جدید و مدرن بوده و مناسبات اقتصادی بر آن حاکم است. دانشگاه ایرانی یک جامعه مدرن در کلیت غیر مدرن است و از این رو مصرف فرهنگی در آن اهمیت می­‌یابد.

وی در پایان گفت: در ایران فقط دانشگاه پروسه جامعه‌پذیری را انجام می‌­دهد. دانشگاه کارکرد تولید منزلت دارد و این کارکرد را از طریق تولید و مصرف فرهنگی انجام می‌­دهد. امروز مهمترین کانون‌­های تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه­‌ها، انجمن­‌های علمی و تشکل­‌های سیاسی هستند که می‌توانند الگو­های خود را در جامعه بازنشر کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین