کد خبر: ۴۷۵۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸

مقام برزیلی: گوشت برزیلی ایرادی ندارد، برخی کارمندان خودمان فاسد بودند!

دیدار رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر معظم انقلاب
آفتاب‌‌نیوز :
معاون وزیر کشاورزی برزیل گفت: آن چیزی که در رسانه‌ها در زمینه سلامت دام و گوشت برزیلی منتشر شد، صحت نداشت. در واقع عملیاتی که توسط پلیس فدرال برزیل صورت گرفت، به فساد اداری برخی کارکنان دولتی برزیل در این زمینه برمی گشت که همه این افراد کنار گذاشته شدند.
مقام برزیلی: گوشت برزیلی ایرادی ندارد، برخی کارمندان خودمان فاسد بودند!

به گزارش جماران؛ معاون وزیر کشاورزی، دامپروری و مواد غذایی برزیل اعلام کرد که اخیرا با تعدادی از کارمندان دولتی که فسادی در پرونده گوشت قرمز داشتند، برخورد شد اما این محصول هیچ مشکلی ندارد و ایران نیز بر کیفیت و سلامت گوشت برزیلی صحه گذاشته است.

اومار نواکی اظهار کرد: برزیل در زمینه سلامت دام از وضعیت مناسبی برخوردار است و آن چیزی که در رسانه‌ها در زمینه سلامت دام و گوشت برزیلی منتشر شد، صحت نداشت. در واقع عملیاتی که توسط پلیس فدرال برزیل صورت گرفت، به فساد اداری برخی کارکنان دولتی برزیل در این زمینه برمی گشت که همه این افراد کنار گذاشته شدند.

وی افزود: این مسئله هیچ ربطی به کیفیت گوشت برزیلی که همچنان از کیفیت بالایی برخوردار است، ندارد. به عبارت دیگر سیستم بازرسی فدرالی برزیل تضمین کننده صادرات گوشت به جهان است که امروزه سبب شده تا به ۱۵۰ کشور دنیا صادرات داشته باشیم.

به گفته معاون وزیر کشاورزی، دامپروری و مواد غذایی برزیل، همه کشورهای دنیا کارشناسانی به برزیل ارسال می‌کنند که می‌توانند بررسی‌های لازم را انجام دهند اما ایران نظر خود را درباره پرونده گوشت در برزیل اعلام کرد و اعتماد خود را نسبت به گوشتی که به بازار ایران صادر می‌شود، نشان داد.

نواکی همچنین در خصوص سطح و چگونگی روابط تجاری ایران و برزیل به ویژه در مورد محصولات کشاورزی، گفت: روابط بین ایران و برزیل طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و حضور ما در ایران بیشتر شده است. برخی از مسائل به صورت نقطه‌ای مطرح شده که به مسائل فنی بر می‌گردد و در جهت حل و فصل آن ها تلاش می‌کنیم. در این زمینه کمیته مشترک دو جانبه بین ایران و برزیل تشکیل شد تا از این طریق مشکلات موجود در روابط بین دو کشور حل شوند و این کمیته به عنوان یک مسیر موثر در تسهیل و تحکیم روابط دو جانبه شناخته شود.

ایران یکی از شرکای اصلی برزیل در خاورمیانه است
وی گفت: طی سال‌های گذشته و پس از برجام روابط بین ایران و برزیل بسیار گسترده‌تر و صادرات برزیل به ایران افزایش قابل توجهی داشته است که عمده آن به بخش کشاورزی و صنایع غذایی بر می‌گردد. امروزه ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای برزیل در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود که آمارها هم گویای همین موضوع است، چرا که حجم صادرات به ایران دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آن به بخش کشاورزی برمی‌گردد.

معاون وزیر کشاورزی، دامپروری و مواد غذایی برزیل افزود: همه مسائل و مشکلات مانند مشکلات بانکی، موانع قانونی و نظایر آن موانع ارتباط بین ایران و برزیل است که در کمیته مشترک کشاورزی در دست بررسی است و مقرر شده تا به زودی حل و فصل شود.

نواکی در پاسخ به این سوال که اینگونه به نظر می‌رسد که شما به صادرات محصولات برزیلی به ایران بیش از واردات نیازمندی‌های خود از ایران توجه کرده‌اید، علت آن چیست؟ اظهار کرد: اصلا اینگونه نیست، اما آن چیزی که در روابط دو جانبه بین دو کشور اهمیت دارد این است که رویه‌ای اتخاذ شود تا برای هر دو طرف منفعت داشته باشد. در این میان هر کشوری می‌تواند در زمینه‌ محصولی که توانمندی بیشتری دارد، محصولات کیفی‌تر و با قیمت رقابتی‌تر در بازار عرضه کند.

شرکت های ایرانی تجارت را از برزیلی‌ها یاد بگیرند
وی اعلام کرد: درباره اینکه چرا صادرات ایران به برزیل آنطور که باید افزایش پیدا نکرده است باید گفت که دولت برزیل خریدار یا فروشنده نیست، بلکه این شرکت‌ها هستند که مبادلات تجاری را انجام می‌دهند و در این زمینه شرکت‌های برزیلی در راستای تسهیل تجارت با ایران گام‌های بزرگی برداشته‌اند و شرکت‌های ایرانی نیز باید همین کار را انجام دهند.

معاون وزیر کشاورزی، دامپروری و مواد غذایی برزیل در پاسخ به این سوال که ایران کشور بزرگی است که پتانسیل‌های کم نظیر و بی نظیری در زمینه تولید محصولات کشاورزی از جمله زعفران، پسته، خرما، انواع میوه و تره بار و حتی غلات دارد و سالانه حجم بسیاری از آن را به کشورهای مختلف صادر می‌کند. برزیل در این میان چه سهمی دارد و چگونه می‌تواند آن را افزایش دهد؟ گفت: هیچ مانعی از نظر ما برای اینکه محصولات ایرانی در بازار برزیل عرضه شود وجود ندارد، اما لازمه آن این است که محصولات کشاورزی ایرانی کیفیت بالا و قیمت رقابتی داشته باشند و با تاجران و توزیع کنندگان این محصولات در برزیل ارتباط برقرار کنند. می‌توان گفت که برزیل آنقدر بازار بزرگی دارد که زمینه پذیرش برای هر محصولی را می‌تواند داشته باشد.

نواکی همچنین در خصوص اینکه چه مشکلی در زمینه گسترش روابط تجاری ایران و برزیل وجود دارد و برجام و توافقاتی از این دست چه تاثیری در بهبود روابط دو کشور طی سال‌های اخیر داشته است؟ اظهار کرد: قطعا برجام و گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف تاثیر بسزایی در توسعه روابط ایران و برزیل داشته است.

وی تصریح کرد: اولین چالش در این زمینه این است که شرکت‌های ایرانی باید برای توسعه روابط دو جانبه پیشرو باشند، شرکت‌های مرتبط با خود را در برزیل پیدا کنند و محصولات ایرانی را در بازار این کشور عرضه کنند؛ همانطور که شرکت‌های برزیلی این کار را در ایران انجام دادند. چالش بعدی ما مشکلات و مسائل بانکی است که تلاش بسیاری در این زمینه صورت گرفته و اخیرا هیات ایرانی از بانک مرکزی به برزیل آمدند و با بسیاری از بانک‌ها در این زمینه مذاکره کردند و توافقات بسیاری در این زمینه انجام شد که می‌توان به عنوان نخستین گام در زمینه روابط تجاری ایران و برزیل به آن اشاره کرد.
منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین