کد خبر: ۴۷۵۶۵۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
عضو فراکسیون امید در واکنش به رییس کمسیون انرژی:

طرح اتهام «فتنه‌گر» و «بهایی» علیه مدیران وزارت نفت دخالت در کار قوه قضاییه است/کسانی که منابع کشور را هدر دادند، «فتنه‌گر» هستند/برخی نمایندگان نگاه غیر ملی دارند

رییس کمیته سیاست‌داخلی فراکسیون امید مجلس با اشاره به این‌که طرح اتهام «فتنه‌گر» و «بهایی» علیه مدیران وزارت نفت دخالت در کار قوه قضاییه است، بر لزوم بررسی کارشناسی انتصابات وزارت نفت در کمیسیون انرژی تاکید کرد و گفت که «فتنه‌گر»‌ و «بهایی» خواندن کسانی که از آن‌ها خوشمان نمی‌آید، رویکردی منسوخ است و ادامه داد: در دوران ناصرالدین‌شاه با انتساب «بهاییت»، برخی شیعیان و ملی‌گرایان را طرد کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
جلال میرزایی، با اشاره به اظهارات اخیر رییس کمیسیون انرژی مجلس درباره برخی انتصابات در وزارت نفت اعلام کرد: به نظر می‌رسد دغدغه فریدون حسن‌وند به‌عنوان نماینده مجلس و رییس کمیسیون انژری درباره انتصابات وزارت نفت دغدغه‌ای بجاست و این‌که تاکید دارد افراد شایسته و توانمند به‌کار گرفته شود، درست است اما وقتی که وارد مصادیق شده و اتهاماتی علیه افراد وارد می‌کند، مسیر صحبت‌ها به سمت حواشی می‌رود که زیبنده نیست.

به گزارش آفتاب نیوز،  او با تاکید بر این‌که انتصاب افراد توانمند و شایسته در وزارت نفت دغدغه تمامی نمایندگان مجلس و به‌ویژه اعضای کمیسیون انرژی است، یادآور شد: انتظارمان این است که افرادی کارآمد و متخصص در مناصب حساس به‌کار گرفته شود اما این‌که افراد با اتهامات غیرقابل اثبات طرد کنیم و یکی را فتنه‌گر، دیگری را بهایی و آن یکی را مفسد بخوانیم و بگوییم فلان مدیر در فلان موقعیت مرتکب تخلف شده و پرونده دارد، عملاً مرتکب دخالت در کار دستگاه قضا و قوه قضاییه شده‌ایم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس خاطرنشان کرد: چنین رویکردی اولاً نمایندگان مجلس را از کار اصلی خود در راستای نظارت دقیق و کارشناسی بر امور اجرایی اعم از انتصابات در وزارتخانه‌ها دور می‌کند و درثانی تعامل با دولت و پیشبرد امور را با مشکل روبرو می‌کند.

لزوم بررسی کارشناسی انتصابات وزارت نفت در کمیسیون انرژی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با ناگزیر و طبیعی خواندن اختلاف دیدگاه نمایندگان با یکدیگر درباره مسائل مختلف اظهار داشت: باتوجه به شناختی که از فریدون حسن‌وند داریم، انتظارمان این بود که ابتدا از آقای زنگنه برای حضور در کمیسیون انرژی و ارائه توضیحاتی در رابطه با انتصابات مختلف در وزارت نفت دعوت به‌عمل می‌آمد و از وزیر نفت می‌خواستیم درباره انتصابات توضیح دهد و پس از استماع استدلال و دلائل این مسئله، با نگاهی کارشناسی و به‌دور از اتهام‌زنی‌های نامربوط موضع‌گیری می‌کردیم.

«فتنه‌گر»‌ خواندن کسانی که از آن‌ها خوشمان نمی‌آید، رویکردی منسوخ است

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با اشاره به برخی اتهاماتی که ازسوی رییس کمیسیون انرژی علیه بعضی مدیران وزارت نفت مطرح شده، گفت: این رویکردی منسوخ است که از هر کس خوشمان نیامد، بگوییم «فتنه‌گر»‌ است؛ حقیقتاً انتظار ما از یک نماینده این نیست که با چنین رویکردی با مسائل تخصصی و کارشناسی برخورد کند. اظهارات فریدون حسن‌وند به‌عنوان رییس یکی از کمیسیون تخصصی مجلس شایسته نیست و چنین رویکردی نه کمکی به صنعت نفت می‌کند و نه تاثیر مثبتی در ادامه همکاری کمیسیون انرژی و وزارت نفت خواهد داشت و برعکس صنعت نفت، کمیسیون انرژی و وزارت نفت را دچار مشکل می‌کند.

تعاریف متفاوتی درباره «فتنه» وجود دارد

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از اظهارنظر غیرکارشناسی درباره مسائل تخصصی تاکید کرد: تعاریف متعدد و متفاوتی درباره «فتنه» و مسائل پس از انتخابات سال ۸۸ در جامعه و در میان نمایندگان مجلس و سیاسیون وجود دارد و تا زمانی که به اجماع نرسیم که باید به چه کسانی فتنه‌گر بگوییم، طرح این اتهامات راه به‌جایی نمی‌برد.

کسانی که منابع کشور را هدر دادند، «فتنه‌گر» هستند

میرزایی تصریح کرد: کسانی که منابع کشور و ثروت‌های ملی را هدر داده و سرمایه‌های ما را از بین بردند، «فتنه‌گر» هستند؛ این درست نیست که به کسانی که در یک انتخابات فعالیت قانونی و سیاسی در ستادهای انتخاباتی داشته‌اند و پس از سخنان مقام معظم رهبری نیز در هیچ تجمعی شرکت نکرده، صرفاً به این دلیل که از این افراد خوشمان نمی‌آید، به آن‌ها برچسب «فتنه‌گر» بزنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به پرسشی درباره ادعای رییس کمیسیون انرژی درخصوص نسبت یکی از مدیران منصوب وزارت نفت با خاندان بهاییان ایران و همچنین انتصاب فردی که پیش‌تر به‌خاطر ناکارآمدی عزل شده بود، گفت: این اظهارات صرفاً ادعا است و شخصاً بدون بررسی دقیق و کارشناسی موضوع، نه قادر به تایید این مدعیات هستم و نه تکذیبش! شایسته بود با دعوت از آقای زنگنه به کمیسیون و بررسی کارشناسی این انتصابات، به جمع‌بندی می‌رسد و نهایتاً نظر اجماعی کمیسیون نیز از طریق سخنگوی کمیسیون اعلام می‌شد.

در دوران ناصرالدین‌شاه با انتساب «بهاییت»، برخی شیعیان و ملی‌گرایان را طرد کردند

میرزایی چنین اتهام‌زنی‌ها را منسوخ دانست و گفت: در دوران قاجار پس از سوءقصدی که علیه ناصرالدین‌شاه صورت گرفت و در ادامه عنوان شد این اقدام ازسوی بهاییان برنامه‌ریزی شده، درباریان به هر کسی که مخالف بودند، انگ و برچسب انتساب به «بهاییت» زده و اموالش را مصادره می‌کردند و این درحالی بود که بسیاری از شیعیان، ملی‌گرایان و افراد متخصص را با این برچسب‌ها از مسیر فعالیت خارج کردند.

ارتباطی میان عدم رای‌اعتماد به بیطرف و انتصابات وزارت نفت نمی‌بینم

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در پاسخ به سوالی درباره بخش دیگری از اظهارات رییس کمیسیون انرژی مبنی بر این‌که انتصابات اخیر وزارت نفت نوعی انتقام‌گیری از نمایندگان زاگرس‌نشین و مناطق غربی کشور به‌خاطر عدم رای‌اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو است، گفت: واقعیت این است که شخصاً میان دو موضوع انتصابات وزارت نفت و عدم رای‌اعتماد مجلس به حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو هیچ ارتباط معنادار و مشخصی نمی‌بینم. همین رویکردهاست که مجلس را از اهداف اصلی خود دور می‌کند. انتظارمان این است که رییس کمیسیون انرژی با پرهیز از قضاوت‌های زودهنگام، اجازه دهند این مسائل کارشناسی در فضایی آرام در کمیسیون بررسی شود.

نگاه غیرملی برخی نمایندگان، مجلس را به سمت ناکارآمدی پیش برده است

رییس کمیته سیاست داخلی فراکسیون امید مجلس اعلام کرد: متاسفانه به‌خاطر ورود بعضی نمایندگان به حواشی، درگیری برخی نمایندگان در مسائل فرعی و ذهنیت منطقه‌ای تعدادی از همکاران، مجلس نمی‌تواند در همه امور با رویکرد ملی و کارشناسی وارد شود. متاسفانه مجلس گاه نگاه ملی ندارد و از رویکرد کلان فاصله گرفته و همین رویکرد مجلس را تاحدودی به سمت ناکارآمدی پیش برده است.

لزوم استفاده از جوانان متخصص به‌جای بازنشستگان در وزارت نفت

او با تاکید بر این‌که نظارت بر انتصابات وزرای دولت یکی از وظایف نمایندگان مجلس است، گفت: باتوجه به نیروی انسانی متخصص و جوان در کشورمان نیازی به این‌که تا این میزان از نیروهای بازنشسته استفاده کنیم، وجود ندارد. مجلس باید با نظارت دقیق امور مانع از این شود تا زمانی که نیروهای توانمند و تازه‌نفس وجود دارند، افراد بازنشسته به‌خاطر روابط و مناسبات دوستانه مجدداً به‌کار گرفته شده و احیاناً مسیر اداره کشور را به سمتی ببرد که زیبنده ملت ما نیست.

میزرایی تصریح کرد: حقیقتاً باوجود منابع و ثروت‌های ملی کشورمان فاصله بسیاری از کشورهای منطقه داریم و نباید اجازه دهیم از افراد ناکارآمد در مناصب حساس استفاده شود اما روش جلوگیری از این مسئله، کشاندن موضوع به مطبوعات نیست؛ البته مطبوعات و رسانه‌ها نامحرم نبوده و حتی می‌توانند با نگاه کارشناسی خود به‌عنوان ناظر و چشم ملت کشور را در مسیر توسعه قرار دهند اما این رویکرد غیرکارشناسی در مطبوعات راه به جایی نمی‌برد.

درصورت انتصاب افراد ناکارآمد این وزارت نفت است که با مشکل روبرو می‌شود

او تصریح کرد: قطعاً اظهارات فریدون حسن‌وند از سر دلسوزی و دغدغه‌‌ای است که برای فعالیت هرچه بهتر وزارت نفت دارد و واقعیت این است که درصورت انتصاب افراد ناکارآمد این وزارت نفت است که با مشکل روبرو می‌شود و حتی برای شخص آقای زنگنه نیز مشکلاتی پیش می‌آید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اعضای کمیسیون انرژی درجریان رای‌اعتماد به وزیر نفت یک‌صدا و یک‌پارچه از زنگنه حمایت و کمک کردند که بتواند از صحن رایی بالا بگیرد و حتی باید بگوییم دغدغه اصلی رییس کمیسیون انرژی در طرح این مسائل نیز درست اما وقتی این‌چنین به مصادیق ورود می‌کنیم ۲ مشکل اساسی پیش می‌آید؛ اولاً به هر حال تفاوت دیدگاه میان اعضای کمیسیون انرژی وجود دارد و رییس کمیسیون باید با دقت بیشتری اظهارنظر کند و درثانی این‌که موضوعی مهم همچون انتصابات کلیدی در وزارت نفت را از طریق مصاحبه با یک مطبوعه پیگیری کنیم، درست نیست و لازم است چنین مسائلی با رویکرد کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی شده و درنهایت به‌جای نظرات شخصی افراد، نتیجه اجماعی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

تنها موفق به جذب ۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی از میزان ۲۰۰ میلیارد دلار شده‌ایم

او ادامه داد: همه ما به مشکلات اساسی صنعت نفت واقف هستیم و در عین حال می‌دانیم وزیر نفت از جمله موفق‌ترین وزرای دولت بوده و هست. اعضای کمیسیون می‌دانند برای توسعه صنعت نفت و دستیابی به اهداف توسعه‌ای در این حوزه نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی داریم و این درحالی است که تاکنون تنها ۵ میلیارد دلار جذب سرمایه داشتیم. بنابر این نباید به این حواشی دامن بزنیم و به‌جای کلی‌گویی و کشاندن موضوع به حواشی با بررسی دقیق و کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی انتقادات خود را در چارچوب درست مطرح کنیم.

میرزایی در پایان تصریح کرد: همگی باید از وزیر نفت حمایت کنیم و در نهایت اگر بنابر بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون انرژی به این نتیجه رسیدیم که فلان انتصاب در وزارت نفت مشکل‌دار بوده، باید از مسیر خود موضوع را پیگیری کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
8
رتبه اول جمله طلایی معنوی مادی تا این لحظه:
کسانی که منابع کشور را هدر دادند، «فتنه‌گر» هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
جمله طلایی هفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
7
افرين بالااخره زبان باز كردي جلال خان!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
6
با ایشان موافقم
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
اولا باید از حراست وزارت پرسیده شود ومقام حراست هم باید مصاحبه کند که بعدا جوابگو باشد دوما این انگها سالیان سال جواب داده سوما اگر در مراحلی احتیاج به متخصص در صنعت نفت داشته باشیم و نتوانیم مشکل را حل کنیم باید از امثال جان کری هم کمک بخواهیم و اگر خودتان بهتر از همه میفهمید و اشکالات برطرف میشه نباید از بیگانه و کشوری مثل چین که از بهایی بدتره از لحاظ توحیدی! کمک گرفت یابا کوبا یا ونزویلا ونیکاراگوا تماس داشت این تضادها باعث این میشه که با هر وسیله ای میشه به هدف رسید اون خوبه این بده؟ حالا اگراین انتسابهااز اهل فرق چهارگانه هم باشه دیگه بدتر.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین